Hallo mede-tweakers,
Na ~6 jaar is het tijd voor een nieuwe build! Het is voor mij een tijd geleden sinds ik in de hardware ben gedoken. Keuzes heb ik proberen te maken op basis van adviezen en eigen onderzoek (waaronder de BBG). Ik zou het enorm waarderen als er een laatste check gedaan kan worden op mijn samengestelde componenten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze build is voornamelijk voor het spelen van diverse games op 1440p op 144hz.
Daarnaast gebruik ik met enige regelmaat wat zwaardere programma's zoals Photoshop, Illustrator, After Effects en OBS. Het liefst ben ik aan het multitasken met veel te veel tabbladen in mijn browser open
.
Ik wil in de toekomst wellicht gaan spelen met een Nintendo Switch Emulator. Dat kan nog wel eens een uitdaging worden met de resources vermoed ik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige samenstelling kost ~€1800. Dat is exclusief 2 monitoren die ik op het oog heb á 339 p/st.
Inclusief 2 monitoren zou ik graag ~€2500 kwijt zijn. Daarbij investeer ik liever in een betere bang voor mijn buck en/of een toekomst bestendigere build als dat het geld waard is. €2500 is dus een wens en geen harde limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een boel standaard zaken:
Ik heb heb geen speciale wensen m.b.t. raid-setup of dergelijke. Belangrijke documenten sync ik via een NAS (met off-site backup). Dat vind ik voldoende.
Ik heb zelf het volgende samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik probeer zo veel mogelijk te kijken naar bang voor mijn buck met hier een daar een kleine voorkeur als het prijsverschil nihil is, deze voorkeuren zijn verder niet heel belangrijk.
De gekozen videokaart heeft een Nvidia chip - ik lees daar positieve verhalen met betrekking OpenGL, in tegenstelling tot AMD chips. Voorkeur gaat uit voor een niet-AMD chip.
Verder uiteraard het liefst een A-merk voeding van hoge kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het stukje compatibiliteit m.b.t. emulatie is iets wat ik belangrijk vind. Het hoeft niet super soepel te lopen, maar wel "goed".
Verder:
Een stille PC is leuk, maar niet het hoofddoel.
Een laag energieverbruik is leuk meegenomen, maar niet het hoofddoel.
Ik ben verder neutraal in RBG componenten: prima als het er op zit, maar als het (veel) goedkoper kan is dat ook goed.
Ga je overklokken?
Mijn huidige systeem is 6 jaar oud. Ik merk dat ik spijt heb van het feit dat ik toen ben gegaan voor een niet overklokbare CPU, dat is nu de grootste bottleneck waarom ik mijn build compleet vervang. Mijn huidige wens is daarom dat ik in de toekomst (lees: over een aantal jaren) wellicht ga overklokken om iets meer performance te krijgen als mijn PC het lastiger gaat krijgen (door nieuwe games/Adobe software e.d.).
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal vragen waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen:
Na ~6 jaar is het tijd voor een nieuwe build! Het is voor mij een tijd geleden sinds ik in de hardware ben gedoken. Keuzes heb ik proberen te maken op basis van adviezen en eigen onderzoek (waaronder de BBG). Ik zou het enorm waarderen als er een laatste check gedaan kan worden op mijn samengestelde componenten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze build is voornamelijk voor het spelen van diverse games op 1440p op 144hz.
Daarnaast gebruik ik met enige regelmaat wat zwaardere programma's zoals Photoshop, Illustrator, After Effects en OBS. Het liefst ben ik aan het multitasken met veel te veel tabbladen in mijn browser open
Ik wil in de toekomst wellicht gaan spelen met een Nintendo Switch Emulator. Dat kan nog wel eens een uitdaging worden met de resources vermoed ik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn huidige samenstelling kost ~€1800. Dat is exclusief 2 monitoren die ik op het oog heb á 339 p/st.
Inclusief 2 monitoren zou ik graag ~€2500 kwijt zijn. Daarbij investeer ik liever in een betere bang voor mijn buck en/of een toekomst bestendigere build als dat het geld waard is. €2500 is dus een wens en geen harde limiet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een boel standaard zaken:
- Randapparatuur zoals speakers (Logitech Z333)
- Corsair toetsenbord en muis
- Een boel harde schijven (voor bulk opslag) en misschien één SSD als secundaire opslag (Samsung 750 EVO 250GB). Als het aantal HDD's niet past: jammer voor mij dan, hou daar dus geen rekening mee
- Merkloze bluetooth (USB) adapter voor mijn headset
- Condensator microfoon met XLR aansluiting die wordt omgezet naar 3.5mm via een Phantom adapter, past dus op het gekozen moederbord
- KVM-switch voor mijn werk-laptop (via USB)
Ik heb heb geen speciale wensen m.b.t. raid-setup of dergelijke. Belangrijke documenten sync ik via een NAS (met off-site backup). Dat vind ik voldoende.
Ik heb zelf het volgende samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 316,94 | € 316,94 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 109,- | € 109,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR | € 849,- | € 849,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
2 | Monitoren | LG UltraGear 27GP850-B Zwart | € 339,- | € 678,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 112,36 | € 112,36 |
1 | Voedingen | Corsair RM850 (2021) Zwart | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Solid state drives | PNY XLR8 CS3030 2TB | € 169,- | € 169,- |
Totaal | € 2.501,01 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik probeer zo veel mogelijk te kijken naar bang voor mijn buck met hier een daar een kleine voorkeur als het prijsverschil nihil is, deze voorkeuren zijn verder niet heel belangrijk.
De gekozen videokaart heeft een Nvidia chip - ik lees daar positieve verhalen met betrekking OpenGL, in tegenstelling tot AMD chips. Voorkeur gaat uit voor een niet-AMD chip.
Verder uiteraard het liefst een A-merk voeding van hoge kwaliteit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het stukje compatibiliteit m.b.t. emulatie is iets wat ik belangrijk vind. Het hoeft niet super soepel te lopen, maar wel "goed".
Verder:
Een stille PC is leuk, maar niet het hoofddoel.
Een laag energieverbruik is leuk meegenomen, maar niet het hoofddoel.
Ik ben verder neutraal in RBG componenten: prima als het er op zit, maar als het (veel) goedkoper kan is dat ook goed.
Ga je overklokken?
Mijn huidige systeem is 6 jaar oud. Ik merk dat ik spijt heb van het feit dat ik toen ben gegaan voor een niet overklokbare CPU, dat is nu de grootste bottleneck waarom ik mijn build compleet vervang. Mijn huidige wens is daarom dat ik in de toekomst (lees: over een aantal jaren) wellicht ga overklokken om iets meer performance te krijgen als mijn PC het lastiger gaat krijgen (door nieuwe games/Adobe software e.d.).
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal vragen waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen:
- Zijn er zaken die ik beter kan vervangen/aanpassen om nog betere prestaties voor een vergelijkbaar budget te halen?
- De CPU: toch een Ryzen 5 5600X? Of, kijkend naar de toekomst, een Ryzen 7 5800X? Voor emulatie is weer een hogere single-core performance beter (dus 5800X), maar dat is maar 0,1GHz... Wat denken jullie?
- Kan ik alle taken (gamen, sporadische foto- en videobewerking/emulatie) uitvoeren met deze build?
- Monitoren zijn voor mij onbekender terrein, ik heb mijn keuze vooral gemaakt op basis van de "meest bekeken" filter en ben daarna gaan vergelijken
. Dit scherm heeft 165hz in plaats van mijn wens (144hz), zijn er betere alternatieven?
- Sanity check
Bekijk ook eens mijn productreviews!