Doel
Van het gas af, dus all-electric. Ik lees al een tijdje mee over dit onderwerp, maar snap nog lang niet alles. Ik kon alleen geen topic vinden over een dergelijke "kleine" setup waar ik naar toe wil.Huidige situatie
Ik woon in een twee-onder-één kap woning die gebouwd is in 2000/2001. De isolatie is volledig op orde (vloer, muur, dak, hr++, etc..). (geen (werkende, gaten zitten er wel) mechanische ventilatie)Op dit moment wordt het warm water geproduceerd middels een traditionele CV ketel uit 2014 (Nefit). Deze wordt uitsluitend gebruikt voor de vloerverwarming van de woonkamer/keuken (~37m2) en voor warm water voor de douche (/het bad, maar die wordt eigenlijk nooit gebruikt).
Warm water in de keuken wordt gedaan middels een Quooker en de radiatoren op de eerste verdieping staan altijd dicht. Wanneer het daar echt nodig is wordt er tijdelijk verwarmt middels elektrische kachels.
Koken gebeurd nog op een gaskookplaat.
Op het dak pal op het zuiden liggen 9 zonnepanelen (merk/type onbekend) uit 2015. Middels een Aurora Uno converter wordt dit omgezet. Qua jaarverbruik voor het stroom speel ik hier op dit moment ongeveer quite mee.
Next steps
Eind september komt Enexis om mijn stroomaansluiting te verzwaren van 1x35A naar 3x25A toe. Wanneer deze omzetting gedaan is moeten er nog twee (of drie) stappen gebeuren om van het gas af te kunnen:- Gaskookplaat vervangen voor een inductie variant.
- CV ketel vervangen voor iets anders (warmtepomp?).
Eigen inzicht qua vervanging CV/douche
Douche:- Optie: gebruik maken van een doorstroomverwarmer. De douche wordt niet dagelijks gebruikt, dus zou een optie kunnen zijn.
- Optie: aansluiten op de CV vervanger.
CV (vloerverwarming):
- Optie: gebruik maken van een doorstroomverwarmer. Vermoedelijk nadeel: "stook" kosten.
- Optie: warmtepomp
Drilldown warmtepomp
Er zijn inmiddels redelijk wat varianten van in de omloop waardoor het overzicht houden er niet makkelijker op wordt. De volgende opties heb ik wat naar gekeken.PVT + water/warter warmtepomp:
Ziet er uit als een interessante oplossing, maar ik lees er nog niet veel ervaringen over. Voordeel zou zijn dat er geen buitenunit nodig is en dat de huidige zonnepanelen gelijk vervangen worden door nieuwere/betere. Ik denk alleen dat deze setup overkill is voor wat ik nodig ben.
Lucht/water warmtepomp + buitenunit:
Er is maar één plek (op de garage) waar ik een buitenunit neer zou kunnen zetten. Qua leidingwerk is er vanaf dat punt ~15 meter nodig om bij de pomp voor de vloerverwarming en bij de douche te komen. Wanneer de binnenunit (+ boilervat) in de garage moet komen te staan is hij als garage (=auto inzetten) niet meer bruikbaar.
Lucht/water warmtepomp monoblock:
Ook een interessante oplossing, echter loop ik hierbij tegen dezelfde beperkingen aan als een warmtepomp met gewone buitenunit. Daarnaast ook nog het extra probleem dat de afstand naar een ketel (oid) erg klein moet zijn.
Warmtepomp zonder buitenunit:
In dit geval hoef ik de warmtepomp niet in/op de garage neer te zetten, maar kan ik hem gewoon op zolder plaatsen op de plek waar de huidige CV ook zit. Wellicht dat er nog een tweede gat nodig is voor de aan-/afvoer van buitenlucht, maar dat moet niet een groot probleem zijn.
Warmtepomp in "schoorsteen":
Deze kwam ik in een ander topic tegen. Het ziet er ook interessant uit, maar er is nog geen op de markt volgens mij en zijn dus ook nog niet echt ervaringen mee. Daarnaast zal een monteur met tenminste een hoogwerker en stalen zenuwen moeten komen wanneer er iets aan moet gebeuren.
En verder...
Vroeg me nog of een boilervat echt nodig is wanneer het alleen gebruikt wordt voor de vloerverwarming.Qua budget ben ik even blanco, maar ik blijf natuurlijk wel een Nederlander met bijbehorende gebreken.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oe2glKAH0AW97T4PqDnTOylV.png?f=user_large)