11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Very high zozo, geen Ultra setting?izzet3838 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:55:
vraagje, ik ben nu dus spider-man aan het spelen en krijg denk ik een cpu bottleneck, is het een instelling die fout staat of vraagt deze game gewoon "veel" cpu kracht.
[Afbeelding]
(rx 6800, 11400, 1440P)
edit: settings stonden blijkbaar op high heb ze ook maar ff op very high gezet.
Je Cpu zit op 74% gebruik. Je hebt nog een beetje headroom.
Wat doen je Cpu temperaturen?
Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10
Temps zijn goed, is ook maar eem 6 core dacht ik, maar normaal is je cpu sws niet 100% voor je een bottleneck hebt, dit was dus wel degelijk een bottleneck(nu is 60 fps genoeg voor deze game dus maakt me weinig uit), maar was wel verbaasd.kevinmastah2005 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Very high zozo, geen Ultra setting?
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Je gpu wordt dan dus ook meer belast.
Zorg ook dat je energie instellingen van Windows op maximaal staat en geen "gebalanceerd"
https://www.dsogaming.com...-pc-performance-analysis/izzet3838 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:55:
vraagje, ik ben nu dus spider-man aan het spelen en krijg denk ik een cpu bottleneck, is het een instelling die fout staat of vraagt deze game gewoon "veel" cpu kracht.
[Afbeelding]
(rx 6800, 11400, 1440P)
edit: settings stonden blijkbaar op high heb ze ook maar ff op very high gezet.
Had al eerder iets gezegd over HT maar hier kun je mooi zien dat bij 6 cores en hoger HT waarschijnlijk beter uit kan staan met Spiderman.
Mijn eerste indruk, wat een gruwelijk slecht geoptimaliseerd spel? Die 3080 en 6900 XT zouden beiden een stuk hoger moeten scoren vergeleken met de 2080 Ti; tenzij er RT in het spel is dan zal de 6900 XT waarschijnlijk minder hard gaan.meljor schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
https://www.dsogaming.com...-pc-performance-analysis/
Had al eerder iets gezegd over HT maar hier kun je mooi zien dat bij 6 cores en hoger HT waarschijnlijk beter uit kan staan met Spiderman.
Denk ook niet dat mensen voor een spel tegenwoordig nog HT uit gaan zetten. Aan de andere kant vroeger zag je vaker bij Intel dat HT een regressie in performance gaf. Helaas is dit een sample van 1; het zou interessant zijn als er ook met een 12900k en 5950x was getest om te zien of die hetzelfde probleem ervaren.
Zo werkt dat niet helaas. Als de main loop van het spel niet sneller kan omdat het slecht geoptimaliseerd is dan heb je dus een cpu bottleneck ondanks dat je misschien maar 50% cpu load hebt. Gezien het GPU gebruik van 58% is er dus een gigantische CPU bottleneck; wat waarschijnlijk komt door slechte optimalisatie.kevinmastah2005 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Very high zozo, geen Ultra setting?
HT uitzetten helpt misschien, bij Intel was er vroeger vaker regressie.
Leuk die indicatie van je hardware procenten.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:18:
[...]
Zo werkt dat niet helaas. Als de main loop van het spel niet sneller kan omdat het slecht geoptimaliseerd is dan heb je dus een cpu bottleneck ondanks dat je misschien maar 50% cpu load hebt. Gezien het GPU gebruik van 58% is er dus een gigantische CPU bottleneck; wat waarschijnlijk komt door slechte optimalisatie.
HT uitzetten helpt misschien, bij Intel was er vroeger vaker regressie.
Heb je dus niks aan.
Mijn advies, koop de nieuwste snelste beste Intel en/of Amd processor en je probleem is opgelost.
Of wacht op de zoveelste optimalisatie patch van het spel.
Overclock je Cpu.
Speel een ander spel.
Daar heb je wel iets aan; degene waar je vrij weinig aan hebt is degene van de cpu. Mede doordat de scheduler van Windows constant de taken over threads verdeelt. Hierdoor is het lastig om te kijken of een specifieke core volledig is belast of niet. Daarnaast zal je per core moeten kijken of hij belast is want het percentage van alle cores bij elkaar opgeteld verteld je vrij weinig tenzij je taken doet die haast perfect schalen (lees renderen etc).kevinmastah2005 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:33:
[...]
Leuk die indicatie van je hardware procenten.
Heb je dus niks aan.
Mijn advies, koop de nieuwste snelste beste Intel en/of Amd processor en je probleem is opgelost.
Of wacht op de zoveelste optimalisatie patch van het spel.
Overclock je Cpu.
Speel een ander spel.
Bij de gpu kan je stellen dat alles onder de 90% belasting een indicatie is dat er ergens anders een bottleneck zit (90% pak ik even als veilige optie volgens mij is het eerder alles onder de 95%). Het enige wat hieraan accuraat is dat een gpu 99% belast kan zijn maar dat er in de gpu zelf nog ergens een bottleneck zit.
Ja, koop blind de nieuwste en snelste Intel of AMD chip goed advies.
De TS kan proberen zaken zoals LOD/Draw Distance/Physics/AI lager te zetten die hebben over het algemeen de grootste impact op cpu performance.
Andere zaken zoals shading, textures, resolutie en AA zijn dingen die de gpu meer belasten. Die zou je wat hoger kunnen zetten gezien je gpu verder toch niks aan het doen is.
Wij houden 100% misschien niet vol maar die chips zijn er voor gemaakt om dat wel te kunnen. Die vergelijking slaat nergens op.
Als je auto 200km per uur kan, op gegeven moment zal de auto oververhit raken en vind dat gewoon niet zo fijn.
Dat is met alles zo.
Ook met computerchips.
Het kan wel, maar het zal minder lang meegaan.
[ Voor 18% gewijzigd door kevinmastah2005 op 23-08-2022 17:31 ]
Ja, je hebt theoretisch gezien gelijk op het punt dat een chip die 100% draait eerder stuk is; in praktijk ben jij al 5 chips verder voordat je oude doodgaat. Daarnaast is 100% draaien echt niet verkeerd, zolang de chip een constante niet te hoge temperatuur heeft. Juist een chip die veel thermische cycli doorgaat gaat eerder stuk dan een die constant een bepaalde load en temperatuur heeft. De expansie en contractie van een materiaal sloopt in dat geval een chip.kevinmastah2005 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:28:
@Sp3ci3s8472 geloof me alles en altijd op 100% is nooit goed. Ook al is het er voor gemaakt.
Als je auto 200km per uur kan, op gegeven moment zal de auto oververhit raken en vind dat gewoon niet zo fijn.
Dat is met alles zo.
Ook met computerchips.
Het kan wel, maar het zal minder lang meegaan.
Een chip overhit niet als hij op 100% draait indien je goede koeling hebt. Dat is dan een non-issue; daarnaast kunnen chips nauwelijks meer overhitten doordat ze thermische throttling hebben.
Dit begint offtopic te raken; bij deze mijn laatste post.
[ Voor 75% gewijzigd door BM op 24-08-2022 05:30 ]