Charge Point Operator (CPO) ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vezz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 22:44
Hoi iedereen

Ik ben sinds kort eigenaar van een Alfen Eve Single Pro.
Ik heb een klein bedrijfje, en de laadpaal staat op een publiek toegankelijke plaats.

Graag had ik de laadpaal publiek beschikbaar gesteld, maar ik zie het bos door de bomen niet meer.
Verschillende zoekopdrachten (op dit forum) ten spijt.

Heeft er iemand ervaringen met CPOs (backoffice) die aan direct billing kunnen doen?
Chargecloud lijkt me de enige die "direct billing" doet. Je kan dan een QR code op je scherm tonen om betalingen met Apple Pay of CC mogelijk te maken.
Alle andere platformen (EVbox, Eflux, Greenflux) zijn voornamelijk gericht op laadpassen, wat uiteraard mogelijk is. Maar dan zit je precies vast aan een "merk" en zal je roaming kosten moeten betalen indien je een ander merk gebruikt.

De Alfen backoffice - daar staat precies niets van online. Ik heb hier alvast extra info over opgevraagd.

However, graag hoor ik jullie gebruikerservaringen!

[ Voor 46% gewijzigd door vezz op 23-08-2022 10:52 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-03 12:44
en wat is het geworden?
zit in dezelfde situatie. laadpaal zal ,sporadich door derden orden gebruikt.
Ik zoek dus iets met een minimale abonnementskost.

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:37
dre069 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:12:
en wat is het geworden?
zit in dezelfde situatie. laadpaal zal ,sporadich door derden orden gebruikt.
Ik zoek dus iets met een minimale abonnementskost.

Andre
Kun je ook voor Tap gaan toch? Geen vaste kosten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
thanks, Heb dit geïnstalleerd.
Vraagje; wat geeft je door als laadkost/kWh?
En wat is uw gemiddelde electriciteitskost bij uw leverancier?
Als ik mijn laatste afrekening bekijk is dit 0,46 € all in
en wat met de btw?

Dre

[ Voor 5% gewijzigd door dre069 op 08-02-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:00
Heb je ook gekeken naar chargepoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre069
nu wel maar nergens duidelijk wat de kosten zijn. Ik probeer eerst tap uit.
Mag ik vragen wat uw gemiddelde electriciteitskost bij uw leverancier?
De kosten van een zonnepanelen: schande
Forfait zonnepanelen (kVA) 10/02/23-24/01/24 349 dagen 925,65€/jaar
Heb geen digitale teller.

Dre

[ Voor 4% gewijzigd door dre069 op 09-02-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vezz
Ik gebruik momenteel, bij gebrek aan beter, de Alfen backoffice. Eenmalig lifetime license, ipv per maand.
UI is verschrikkelijk, maar ik haal de gegevens die ik nodig heb eruit. Ik ga Tap eens bekijken. 95% heb de data nodig om aan te geven als zakelijke kost aangezien deze laadpaal voornamelijk door mij en de werknemers gebruikt wordt. Zo kan ik het verbruik wat ik privé betaal doorrekenen aan de vennootschap.

Mijn naakte elektriciteitsprijs (in BE, zonder heffingen, dynamisch contract) was 0.09 euro per kWh in januari. Met alle heffingen, abo kost en BTW kom ik op 0.26 euro per kWh uit.

Let wel, de laadpaal en per definitie het hele huis wordt slim aangestuurd op basis van de spot prijzen. Gezien de relatief hoge elektriciteitsprijs van januari vind ik dit best meevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door vezz op 09-02-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:06
vezz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:58:

Mijn naakte elektriciteitsprijs (in BE, zonder heffingen, dynamisch contract) was 0.09 euro per kWh in januari. Met alle heffingen, abo kost en BTW kom ik op 0.26 euro per kWh uit.
Bedoel je met die 9c€ de prijs (ZBTW) die jouw leverancier aanrekent, of de prijs op de day-ahead markt? 9c€ is wel héél weinig, voor januari.

Betekent dit met jouw werkwijze ook dat je iedere maand zo’n 11kW aangerekend krijgt als capaciteitstarief (ik kan mij niet voorstellen dat werknemers aan het laden gaan met pakweg 4 kW)?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vezz
9c€ is inderdaad de gemiddelde prijs die ik betaald heb voor ongeveer 1500 kWh in januari.

Hoewel je met een dynamisch contract per uur betaald, krijg je geen factuur met je verbruik per uur. Ik veronderstel dat de leverancier de totale prijs deelt door het verbruikte aantal kWh om zo aan een gemiddelde te komen, in dit geval 9c.

De gemiddelde spot prijs voor januari was €100/MWh, dus met het slim sturen zit ik er ietsje onder.

Capaciteitstarief, inderdaad een 11kW.

Dat maakt, ondanks ik maar 9c per naakte kWh betaalde, ik toch na alle belastingen aan bijna 26c zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:06
vezz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:38:
...
Dat maakt, ondanks ik maar 9c per naakte kWh betaalde, ik toch na alle belastingen aan bijna 26c zit.
Hier Eneco; afrekening komt volgens variabel tarief (dat, als ik het goed begrijp, een gewogen gemiddelde is van de combinatie day-ahead prijzen met afnamevolume van de afgelopen maand). En daarna komt de "correctie" als je een dynamisch contract hebt.

Bovenop het afnametarief komen inderdaad nog meerdere andere kosten voor de afname per kWh die door de teller is gegaan. Die belopen hier 11,5c€/kWh, inderdaad.

Andere kosten worden op jaarbasis (o.a. vaste vergoeding) of per maximum afgenomen vermogen (capaciteitstarief) afgerekend.

Model 3 LR (model 2023)

Pagina: 1