13 jarige en trainingsbelasting roeien

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 13:49
Beste mensen,

De vakanties zijn voorbij en ik zit met een nieuwe uitdaging waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen.

Mijn dochter is 13 en roeit al een paar jaar, om het leuk te houden en uitdaging te bieden mag ze mee gaan roeien bij de wedstrijdjeugd meisjes 16 (en anders het enige meisje in de jeugd ploeg zou zijn). Hartstikke leuk ze kan het zeker aan, doet het erg goed en heeft een klik met de hele ploeg.

"Nadeel" is wel dat het meteen wedstrijdjeugd is die ook 5x per week gaat trainen (3x het water op, 1x ergometer en 1x krachttraining).

Komend weekend komen de roeiers en de ouders samen om de afspraken te maken voor komend jaar, maar ik ben opzoek naar informatie wat goed is voor een meisje van 13. Waar moet ik op letten, Wat zijn goede afspraken om te maken met haar en de club, Hoe zorgen we dat het leuk blijft, etc.

Hebben jullie tips of informatiebronnen waar ik mij in kan lezen hoe we haar hierin kunnen begeleiden? veel wat ik tot nog toe vind is voornamelijk in de fitness hoek en gaat minder over de begeleiding die we kunnen bieden.

Beste antwoord (via BrennuS op 25-08-2022 09:09)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:56
Dit is echt maatwerk, iedereen is anders.
Ze zit in de pubertijd dus gaat al veel veranderen, ook qua mate waarin je het lichaam kan belasten. Praat hier inderdaad met een fysio/sportarts mee, waarschijnlijk heeft een dergelijk professionele club wel een connectie of er één in huis.

Verder moet ze het zelf leuk vinden en willen! Dat is echt het aller belangrijkste.
Wij hebben bij onze vereniging (niet roeien) meegemaakt dat een meisje echt flink aangepakt werd door haar vader (één van de toppers in Nederland). Meerdere malen het NK gewonnen bij de jeugd, maar uiteindelijk steeds minder plezier in de sport gekregen. Als ouders kan het zijn dat je dit niet goed ziet of daar blind voor bent en buitenstaanders durven je daar niet altijd op aan te spreken.

En ook belangrijk; School gaat voor alles.
Uiteindelijk heb je toch een opleiding nodig voor je loopbaan. Althans, ik kan mij niet indenken dat er binnen het roeien veel mensen zijn die van enkel de sport kunnen leven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zouden ze die informatie niet ook bij de vereniging hebben ? Anders op zijn minst huisarts en/of fysiotherapeut raadplegen cq. regelmatig laten checken, dat kost voor een kind niets.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Belangrijk is misschien ook om niet te vergeten dat ze nog kind is. Dagelijks "moeten" trainen kan er op die leeftijd zomaar voor zorgen dat ze weinig zin meer heeft in het "moeten" sporten.

Op zo'n leeftijd veranderd het er ook veel qua school, wat met huiswerk er bij ook een hoop tijd kost. Het sociale leven veranderd ook in die periode.

Lijkt mij erg belangrijk om het juiste evenwicht te vinden om alles leuk te houden én goed te laten verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:14
Ze moet het met name zelf willen.

Ben zelf vanaf mijn +/- 12 op hoger niveau gaan hockeyen, 3x per week met bus en trein naar ander dorp voor training en dan in het weekend wedstrijd. Toen ik 16 was, regelmatig 6x per week mee bezig. Dat was voor mij de grens, gestopt met district en terug op 5 x max.

Als ze zelf wil, gewoon laten doen. Als het te veel wordt kan ze altijd stoppen. Maar laat haar er heel duidelijk een keus in hebben en vraag er regelmatig naar.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:35
Inderdaad, ze moet het echt zelf willen, anders zal het mentaal zwaar worden.

Daarnaast kun je met haar afspreken dat jullie haar gewicht in de gaten houden? 1x per maand wegen bijvoorbeeld. Veel afvallen kan gevaarlijk zijn. Daarnaast zal het wel loslopen met het trainen denk ik, zolang ze maar niet 'door pijn heen' gaat trainen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:56
Dit is echt maatwerk, iedereen is anders.
Ze zit in de pubertijd dus gaat al veel veranderen, ook qua mate waarin je het lichaam kan belasten. Praat hier inderdaad met een fysio/sportarts mee, waarschijnlijk heeft een dergelijk professionele club wel een connectie of er één in huis.

Verder moet ze het zelf leuk vinden en willen! Dat is echt het aller belangrijkste.
Wij hebben bij onze vereniging (niet roeien) meegemaakt dat een meisje echt flink aangepakt werd door haar vader (één van de toppers in Nederland). Meerdere malen het NK gewonnen bij de jeugd, maar uiteindelijk steeds minder plezier in de sport gekregen. Als ouders kan het zijn dat je dit niet goed ziet of daar blind voor bent en buitenstaanders durven je daar niet altijd op aan te spreken.

En ook belangrijk; School gaat voor alles.
Uiteindelijk heb je toch een opleiding nodig voor je loopbaan. Althans, ik kan mij niet indenken dat er binnen het roeien veel mensen zijn die van enkel de sport kunnen leven.
Pagina: 1