WIFI upgraden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Heb vandaag dit moederbord binnen gehad:

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Zie dat er onder het shield van de wifi adapter dat het kaartje in een M.2 type E slot zit.

Nou zou ik hiermee de wifi willen upgraden.. Momenteel zit er een Intel 3168ngw in ( is een wifi 5 kaartje)

Mijn vraag is: Is een wifi 6e hetzelfde als een wifi 6 of wifi 5 kaart?

Past een wifi 6E adapter erin ( dit vanwege ik maar 2 draadjes zie lopen) En ik niet weet of een wifi 6E achterop ook nog aansluitingen heeft zitten? Iemand die die misschien weet?

Zag namelijk dat een wifi 6 (non E) geen uitdaging zou moeten zijn..

Maar wil weten of een wifi 6e ook dan kan aansluiten?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht simpele observatie (of niet): 802.11ax is "overkoepelend" voor zowel "WiFi 6" als "6E". Ik vermoed zelfs dat de form-factor van expansion-cards hetzelfde is; uiteindelijk zal de controller de snelheid/standaard wel/niet ondersteunen.

That said, de theoretische bandbreedte alsmede het aantal routers en AP's wat op dit moment 6E ondersteunt is niet heel erg "nuttig"; neem dan ook aan dat een 6E kaartje voor jou niet geschikt is omdat jouw infra geen 6E doet.

/edit:snelle Google laat me zien dat de M.2 key mogelijk anders kan zijn; dubbelcheck dat met je moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 23-08-2022 07:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robin4 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 03:52:
[...]

Mijn vraag is: Is een wifi 6e hetzelfde als een wifi 6 of wifi 5 kaart?
Eh nee, het is een kaart dat de WiFi-6E standaard ondersteunt, wat die andere twee niet doen. Het is wel backward-compatible met WiFi-6 en WiFi-5, dus er is geen reden om niet een WiFi-6E kaart te nemen
Past een wifi 6E adapter erin ( dit vanwege ik maar 2 draadjes zie lopen) En ik niet weet of een wifi 6E achterop ook nog aansluitingen heeft zitten? Iemand die die misschien weet?
Iedere interne WiFi-adapter heeft externe antennes nodig. In theorie zou je bij WiFi-6E net iets andere verwachten (want 6GHz heeft een kortere golflengte dan 5GHz of 2.4GHz), maar in praktijk werken dezelfde, vooral als je overige apparatuur toch nog geen 6GHz ondersteunt. Ik zou verwachten dat twee RP-SMA antenne connectoren op de ATX backplate van je moederbord hebt, en dat je meegeleverde antennes voor erop hebt.

Intern moeten twee pigtails die antenne-uitgangen verbinden met de M.2 kaart.
Zag namelijk dat een wifi 6 (non E) geen uitdaging zou moeten zijn..

Maar wil weten of een wifi 6e ook dan kan aansluiten?
WiFi-standaard is nauwelijks relevant voor of het aan te sluiten is. Wat relevant is, is dat het dezelfde interface en connector is. De meest gangbare WiFi-6E M.2 kaart is de Intel AX210. Als je even de moeite neemt om de specs te bekijken zie je:
Board Form Factor
M.2 2230, M.2 1216
Als ji dus een M.2 2230 of 1216 slot hebt, gaat dit passen. Dat kun je zelf op je moederbord (cq in de specs ervan) opzoeken.

Overigens - vaste computers verdienen vaste aansluitingen. Ja, WiFi-6(E) gaat marginaal beter werken dan WiFi-5, maar als je dekking nu al beroerd is, gaat een andere adapter daar weinig aan veranderen, en zelfs met perfect signaal geeft WiFi inherent hogere latencies dan Ethernet. 20m netwerkkabel is goedkoper dan een WiFi-6E adapter...

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 23-08-2022 10:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
MAX3400 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:34:
Allicht simpele observatie (of niet): 802.11ax is "overkoepelend" voor zowel "WiFi 6" als "6E". Ik vermoed zelfs dat de form-factor van expansion-cards hetzelfde is; uiteindelijk zal de controller de snelheid/standaard wel/niet ondersteunen.

That said, de theoretische bandbreedte alsmede het aantal routers en AP's wat op dit moment 6E ondersteunt is niet heel erg "nuttig"; neem dan ook aan dat een 6E kaartje voor jou niet geschikt is omdat jouw infra geen 6E doet.

/edit:snelle Google laat me zien dat de M.2 key mogelijk anders kan zijn; dubbelcheck dat met je moederbord.
Ik heb zelfs nog geen wifi 6 infra.. Maar wil desnoods wel in een access point of zo investeren.
Als ik zo je kennis geving heb door lopen, is het wellicht beter om het met een Wifi 6 te proberen..

En eventueel later kijken voor een mogelijke upgrade naar wifi 6e.

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 23-08-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Laat ik beginnen met dat het moederbord een PC moederbord lijkt te zijn, en hoewel de form factor ITX welliswaar wat draagbaarder is, gok ik niet dat je op een accu gaat spelen. Ethernet (gewoon via een kabeltje) zal altijd sneller zijn dan WiFi, zeker bij iets wat niet per definitie draagbaar gebruikt wordt, zoals een PC (die sowieso aan een kabeltje zit, via een schuko stekkertje -- het stopcontact).

Dat gezegd hebbende, Hoewel M.2 E-key (wat 2 lanes PCIe, USB2.0, en UART combineerd in één M.2 slot) vrij gangbaar is, is de manier waarop een UEFI/bios er mee omgaat dat niet. Dikke kans dat je gewoon een mainstream WiFi/Bluetooth combo (waar denk je dat de USB voor is?) er in kan steken, en mits de juiste lengte, zal het ook wel passen, maar het volgende probleem, de antennes, los je er niet direct mee op.

WiFi heeft bovendien 3 componenten die het lastig kunnen maken. De kaart in de client is daar een van. Je accesspoint (al dan niet in een router geïntegreerd) is het tweede, en de omgeving met muren/ramen/buren is de derde. De gein van Radio speelt daar natuurlijk een vrij forse rol: hoe hoger de frequentie, hoe dichter de golven en hoe lager het penetratievermogen (dezelfde reden dat je met een zaklamp niet dwars door een betonnen muur heen kan schijnen).

MOCHTEN je antennes al passen (aansluitingen in nieuwe kaartje op dezelfde plek en zelfde connector, pigtail ipv mini coax oid), en je omgeving goed zijn voor wifi, dan zal alles aan de andere kant ook alles moeten ondersteunen.

Zonder een WiFi 6 AP in min of meer bij voorkeur line of sight (waar het AP zelf aan een kabeltje zit bij voorkeur, maar dan kan die kabel net zo goed je PC in gaan), zal 6GHz al afvallen. 5GHz is wát beter, hoewel je in sommige gebieden ook daarbij last van buren kan hebben. Ook dat komt echter niet goed door stevige muren heen.

Persoonlijk zou ik het voor nu even bij je Wifi 5 kaartje houden, Intel maakt bovendien vrij goede WiFi kaartjes. Is er een reden dat je overigens je wifi wil upgraden? Of dat je uberhaupt wifi wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:03
Ik sluit me volledig aan bij wat hier boven staat.

Een kleine toevoeging:
De voornaamste verbeteringen met WiFi 6 ten opzichte van WiFi 5 en eerder ga je alleen profijt van hebben als je veel clients tegelijk hebt. WiFi6 gaat vooral efficiënter om met de beschikbare bandbreedte, dus met een- of enkele clients ga je hier niet zoveel van merken. Dit wordt pas interessant als het merendeel van je clients WiFi 6 ondersteund, en dat is ook vaak nog niet het geval. Daarnaast heb je wel enkele verbeteringen op 2.4GHz, maar het blijft een feit dat die frequentieband bijna geen bruikbare kanalen heeft en deze echt overvol zit.

Als bereik of performance een probleem is, dan doe je er beter aan om de AP's beter te plaatsen of extra AP's bij te plaatsen. En in de meeste gevallen heb je meer aan 2 WiFi 5 AP's dan 1 WiFi6 AP als 1 niet genoeg dekking biedt. Ook die marginaal hogere bandbreedte die WiFi 6 clients vaak op WiFi 6 AP's geven heb je vooral profijt van met een goede verbinding.

WiFi 6e voegt daar dus 6GHz aan toe, maar er zijn nog amper WiFi6e AP's in de omloop, en dan betaal je meestal de hoofdprijs. Hoe vaak komt het voor dat er geen enkel rustig 5GHz kanaal is? Het grootste voordeel met 6GHz gaat zijn dat we met een schone lei beginnen. Ouwe meuk heeft simpelweg geen 6GHz, dus je gaat hier straks alleen moderne hardware op vinden. En het gaat ook nog wel even duren voordat de budget hardware hier ondersteuning voor krijgt.

Maar zoals al gezegd: ik ben benieuwd waarom je niet gewoon je PC bekabeld? Kabel > draadloos .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Er worden lappen tekst geschreven hier.

Zit informatie tussen dat ik al wist zoals de extra 6Ghz voor wifi 6e.

Alleen het raakt niet dat punt waar ik antwoord op wil hebben.

Maar ik was blijkbaar zelf ook niet heel duidelijk waarschijnlijk. (ben ook niet zo goed met uitleggen en schrijven blijkbaar)

De ene zegt dat er geen reden is om niet voor wifi 6e te gaan (omdat deze ook backwards compatible zijn met de oudere standard.)

Maar wat ik wilde weten omdat Wifi 6e een extra 6Ghz lijn heeft.. Heeft zo`n adapter niet meer antennes nodig.. Of zit er er op elke adapter maar 2 connecties op voor maar 2 pigtails?

Dacht dat je bij wifi 5 en 6 2 connecties heb de adapter hebt zitten.. En bij wifi 6e er bijvoorbeeld 4 (dus 2 voorop en 2 achterop.. Maar dat is dus niet waar?

Dat puntje met UEFI ondersteuning is wel een goede.

Maar aangezien wifi6e toch nog geen accespoints te krijgen zijn ( bedoel te weinig en te duur)

Kan ik wellicht beter gewoon eerst een wifi 6 adapter proberen en zien of het moederbord deze accepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robin4 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Maar wat ik wilde weten omdat Wifi 6e een extra 6Ghz lijn heeft.. Heeft zo`n adapter niet meer antennes nodig.. Of zit er er op elke adapter maar 2 connecties op voor maar 2 pigtails?
Zeg dat dan, dan beantwoorden we je daadwerkelijke vraag :z
Dacht dat je bij wifi 5 en 6 2 connecties heb de adapter hebt zitten.. En bij wifi 6e er bijvoorbeeld 4 (dus 2 voorop en 2 achterop.. Maar dat is dus niet waar?
Een Access Point moet gelijktijdig alle ondersteunde banden aan kunnen, dus heeft voor 6GHz een extra radio plus antennes nodig. Een client verbindt echter nooit nouja, tot bij WiFi-7, maar daar zijn we nog niet met meerdere banden tegelijkertijd. Dus hij verbindt met *of* 2.4GHz *of* 5GHz *of* 6GHz. Je hebt dus niet meer antennes nodig.

De genoemde AX210 is een 2x2 MIMO apparaat, dus hij gebruikt twee antennes om mee te zenden of te ontvangen. Niet meer.
Dat puntje met UEFI ondersteuning is wel een goede.

Maar aangezien wifi6e toch nog geen accespoints te krijgen zijn ( bedoel te weinig en te duur)

Kan ik wellicht beter gewoon eerst een wifi 6 adapter proberen en zien of het moederbord deze accepteerd.
WiFi-standaard maakt wederom voor je moederbord NIETS uit.

Gezien een AX210 niet meer kost dan een AX201 (zonder WiFi-6E support) zie ik geen enkele reden om niet voor de AX210 te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48

Umbrah

The Incredible MapMan

dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Zeg dat dan, dan beantwoorden we je daadwerkelijke vraag :z

[...]

WiFi-standaard maakt wederom voor je moederbord NIETS uit.

Gezien een AX210 niet meer kost dan een AX201 (zonder WiFi-6E support) zie ik geen enkele reden om niet voor de AX210 te gaan.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik bij een 'onder de I/O shield' M.2-Ekey kaartje een probleem vond omdat er bijvoorbeeld juist géén USB naar toe gewired was/de UEFI whitelisted was (hoewel dat meer een HP/Medion ding is, en ik gok niet zo zeer bij Asrock... hooguit de bekabeling van de antenne...)

Dat gezegd hebbende... denk niet dat het veel uit maakt. Echter het hele "waarom" verhaal is me nog niet duidelijk. Waarom wil je je wifi upgraden, als je nog geen AP er voor hebt? Is iets specifiek traag? Heb je lag?

Nogmaals, elke cent die je er tegenaan gooit, zal duurder zijn dan een netwerkkabel, die ongetwijfeld beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Umbrah schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Zal niet de eerste keer zijn dat ik bij een 'onder de I/O shield' M.2-Ekey kaartje een probleem vond omdat er bijvoorbeeld juist géén USB naar toe gewired was/de UEFI whitelisted was (hoewel dat meer een HP/Medion ding is, en ik gok niet zo zeer bij Asrock... hooguit de bekabeling van de antenne...)

Dat gezegd hebbende... denk niet dat het veel uit maakt. Echter het hele "waarom" verhaal is me nog niet duidelijk. Waarom wil je je wifi upgraden, als je nog geen AP er voor hebt? Is iets specifiek traag? Heb je lag?

Nogmaals, elke cent die je er tegenaan gooit, zal duurder zijn dan een netwerkkabel, die ongetwijfeld beter werkt.
Ik vind het verhaaltje wel leuk.

Maar mij komt het op neer dat je de kabel wil pushen.. Snap wel dat dat sneller is.. Waarom hebben ze dan wifi uitgevonden? Ik heb geen zin iedere keer als ik beneden zit een kabel in te pluggen.

Waarom niet? Omdat het geen vaste zit plaats is.. Als ik done bent met computeren moet het ding van de eet tafel weg. Niks is beter als je met zo min mogelijk bekabeling hoeft te stoeien als je het moet aansluiten.

Waarom geen wifi 5.. ? Is gewoon minder data door voer he.. Wil gewoon kunnen downloaden via steam.
Zonder daar de hele avond erop te moet gaan zitten wachten.

Wifi 5 is duidelijk VEEL trager dan Wifi 6.

Dat er nog geen access point daarvoor nog niet aanwezig is, wilt nog niet zeggen dat het toe te voegen is.
Kwestie van eentje kopen en aansluiten toch?

Kwestie van proberen??

Dat een OEM alles dicht timmert is mij wel duidelijk.. Geld voor geheugen en videokaarten ect.

Van een bedrijf als asrock, weet ik het niet.. proberen om achter te komen of het wilt werken..
Biostar verkoopt overigens ook een bord B550i-silver-t waar hun de wifi ook optioneel open hebben en dus een eigen kaartje erin kan steken. (komt geen adapter erbij, moet je zelf kopen)

[ Voor 18% gewijzigd door Robin4 op 24-08-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Robin4 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:57:
[...]
Wifi 5 is duidelijk VEEL trager dan Wifi 6...
Dan moet je misschien de posts hierboven nog eens herlezen, met name die van @dion_b die stelt dat Wifi6 marginaal beter is dan Wifi5. Of die van @Qlimaxxx

Maar als jij je prettiger voelt met een Wifi6 adapter dan moet je dat vooral doen.
Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Er zit nou een intel 3168nwg adapter in. Volgens specs:
Maximale totale Wi-Fi snelheid, 433Mbps ; Wi-Fi band, 2,4GHz, 5GHz ;
(dit zou wifi 5 moeten zijn)

Wifi 6 doet:

Intel Wi-Fi 6 AX200
WiFi-AX (2,4+5GHz) max. 2,976Gbps, M.2

Lijkt mij een flink verschil??

Kijk als de wifi 6e ook past, kan ik uiteraard ook voor die gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 24-08-2022 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Robin4 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 01:05:

Wifi 6 doet:

Intel Wi-Fi 6 AX200

Dat klinkt als een gigantisch verschil, maar dat soort nummers komen ze op door van alles bij elkaar op te tellen. In de praktijk blijft daar véél minder van over.

En bovendien: wat is je internetsnelheid? Als jij nu bijvoorbeeld 100Mbit hebt, dan kan je wel wifi nemen dat 3000Mbit belooft, maar daardoor zal je Steam niet sneller dan 100Mbit mee gaan downloaden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Maar dan kan je ook stellen dat als je ziggo 500Mbit heb wifi 6 dan ook geen zin heeft. Waarom hebben we dan wifi 6?

In de tijd dat 1Gbit nieuw was gebruikte we ook maar paar enkele procenten daarvan.

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 24-08-2022 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Robin4 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 01:32:
Maar dan kan je ook stellen dat als je ziggo 500Mbit heb wifi 6 dan ook geen zin heeft. Waarom hebben we dan wifi 6?

In de tijd dat 1Gbit nieuw was gebruikte we ook maar paar enkele procenten daarvan.
Waarom wifi 6 er is? Voor mensen die snellere verbindingen hebben en/of intern de volledige snelheid wel kunnen benutten.

Je beantwoordt echter niet mijn vraag: wat is je internetsnelheid?

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Waarom geen wifi 5.. ? Is gewoon minder data door voer he.. Wil gewoon kunnen downloaden via steam.

Wifi 5 is duidelijk VEEL trager dan Wifi 6.
Voor iemand die heel basic vragen (op warrige wijze) stelt ben je wel heel stellig hierin.

In plaats van de volkomen overdreven marketingclaims te volgen is het handig een beetje te rekenen:

WiFi-5 wordt geadverteerd met snelheden tot 3466Mbps. Toch ga je in praktijk hooguit ~550Mbps netto halen. Waarom?

- 3466Mbps vereist 4x4 MIMO (4 spatial streams). Met zeer weinig uitzonderingen zijn clients max 2x2. Dus je mag het halveren. Hou je over 1733Mbps.
- 1733Mbps vereist 160MHz kanaalbreedte. Dat werkt even slecht als 40MHz in de 2.4GHz met WiFi-4: je smeert je signaal over twee keer zoveel frequentie uit, waardoor je signaalsterkte halveert. Dat verlaagt in de echte wereld buiten faraday kooien van reviewers of engineers als ik je SNR zodanig dat je minder overhoudt dan met 80MHz kanaalbreedte. Dus onbruikbaar, dus val je terug op de helft, namelijk 866Mbps. 160MHz support is sowieso zeldzaam, weinig AP's bieden het (WiFi-5 of WiFi-6)
- 866Mbps is een bandbreedte die je daadwerkelijk op je apparaat kunt tegenkomen bij perfect signaal. Maar dat is een bruto link rate. Netto kun je max 2/3 van 99.5% daarvan halen. Dan kom je uit op 575Mbps.
- 575Mbps vereist totaal geen ander verkeer in de lucht, nul retransmits en geen enkele vertraging in je computer. Onwaarschijnlijk, 450Mbps is normaliter beste wat je kunt verwachten.

Dus, van de 3466Mbps die geadverteerd wordt bij WiFi-5 is 450Mbps normaliter haalbaar.

Hoe zit het met WiFi-6 dan?

- 9608Mbps is de hoogst geadverteerde snelheid. Maar.... dat is met 8x8 MIMO. Er is letterlijk geen chipset die dat ondersteunt. Sterker nog, er is nog geen enkele client chipset voor meer dan 2x2. Dus die 9608 kun je gelijk verlagen naar 2402Mbps.
- Bij WiFi-6 speelt eveneens dat 160MHz meestal niet door AP ondersteund wordt en (in iets mindere mate dan bij WiFi-5) het in praktijk nauwelijks sneller is als het al ondersteund is. 80MHz is de norm. Hop, naar 1201Mbps.
- 1201Mbps is daadwerkelijk als link rate haalbaar, maar net als bij WIFi-5 is dat een bruto link rate met minimaal 1/3 + 0.5% overhead. 797Mbps is dan max theoretisch netto haalbare snelheid.
- 797Mbps is even onwaarschijnlijk als bij WiFi-5 575Mbps, ergens rond de 625Mbps is hoogst normaliter haalbare.

Maar... het is iets ingewikkelder. WiFi-6 introduceert een sloot aan dingen die in thuissituatie in het geheel niets helpen - MU-MIMO in upstream, OFDMA, spatial frequency reuse. En eentje die je meestal niet eens hoort want totaal niet sexy, maar die echt uitmaakt: LDPC error correction was vroeger optioneel (en in praktijk nooit ondersteund) en nu verplicht. Dat wint je effectief ongeveer 3dB SNR. Dat is enorm - 3dB is twee keer zoveel effectief signaal. Daarmee ga je onder zelfde omstandigheden ofwel een werkbare verbinding hebben waar je dat anders net niet had, een stabiele waar het vroeger ongeveer werkbaar was, of een snelle waar het vroeger traag was. Het vergroot zelfs een beetje je dekking.

Maar 2... om de hogere link rates te halen van WiFi-6 heb je sowieso meer SNR nodig. De hoogste link rate van WiFi-6 heeft ongeveer 6dB meer nodig dan WiFi-5. Met LDPC compenseer je daar 3dB van. Dan nog blifjt het minder waarschijnlijk dat je je hoogste link rate haalt. LDPC is ook de reden dat 160MHz iets minder onbruikbaar is dan bij WiFi-5, maar dan mis je die compensatie voor je link rate, dus je link rate zal lager zijn (als je AP het al ondersteunt).

Enfin, TLDR, practisch gezien ga je met goede WiFi-6 spullen onder vergelijkbare omstandigheden ongeveer 25% snellere verbindingen halen dan met WiFi-5, en soms zul je net iets verder weg van AP een werkbare verbinding hebben, die echter niet snel zal zijn.

Dus ja, absoluut beter als het je verder niets meer kost. Maar als je nu hele avond op je Steam download moet wachten ga je hooguit een kwart sneller zijn. Als het nu te traag is, zit het er dik in dat je onvoldoende signaal hebt op de locatie waar de antennes uit je PC steken. Antennes achterop de PC zijn bijna altijd slecht voor dekking. Of er is gewoon onvoldoende dekking op die locatie vanuit je AP. Die twee dingen aanpakken gaan veel meer zoden aan de dijk zetten dan enkel upgraden naar WiFi-6.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robin4 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 01:05:

Wifi 6 doet:

Intel Wi-Fi 6 AX200

Aha. "433Mbps" Dit low-end ding ondersteunt maar een fysieke stream (1x1 SISO). Alle overige zaken hierboven tellen ook mee, dus je mag blij zijn met ~225Mbps ermee. Vervang door een 2x2 NIC en je verdubbelt alvast alle snelheden, plus je wint stabiliteit (kan ik in nog een lap text uitleggen, doe ik vooralsnog niet). Dat - en niet feit dat het WiFi-6 zou zijn - is veruit belangrijkste in dit geval. Een WiFi-6 1x1 geval zou ook maar ~310Mbps halen.
Hoeveel keer moet je nu horen dat WiFi-standaard niets uitmaakt voor het al dan niet kunnen plaatsen van een NIC?

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 24-08-2022 01:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Neem aan dat je deze adapter bedoeld:

https://www.megekko.nl/pr...kFSB_5j_-ajMaAsgeEALw_wcB

Alleen volgens mij is dat geen M.2 slot.

Wat voor advies kan ik krijgen om welke adapter te kopen?

Zie dit er ook erbij staan:

De intel adapter moet worden gecombineerd met Intel® Core™-processoren. Het is geen op zichzelf staande WiFi chip.

Dus dan heb ik er niks aan, aangezien het systeem een AMD AM4 platform is.

WiFi-6 1x1 is i.i.g wel beter dan wat ik al had.

[ Voor 41% gewijzigd door Robin4 op 24-08-2022 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Robin4 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 03:14:
Wat voor advies kan ik krijgen om welke adapter te kopen?

Zie dit er ook erbij staan:

De intel adapter moet worden gecombineerd met Intel® Core™-processoren. Het is geen op zichzelf staande WiFi chip.

Dus dan heb ik er niks aan, aangezien het systeem een AMD AM4 platform is.
Geen kaartjes in PW volgens de filters en "eisen" die jij en het systeem hebben.

Pech dus? Of je zou moeten gaan kijken naar een PCI-E kaart misschien?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:03
Robin4 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:45:
Er worden lappen tekst geschreven hier.

Zit informatie tussen dat ik al wist zoals de extra 6Ghz voor wifi 6e.

Alleen het raakt niet dat punt waar ik antwoord op wil hebben.

Uit je vraagstelling blijkt dat je enkele fundamentals van WiFi nog niet begrijpt. Dat is op zich niet erg, maar om dat duidelijk uit te leggen ben je met 3 zinnen niet klaar. We proberen je hier allemaal te helpen ;)
Ik vind het verhaaltje wel leuk.

Maar mij komt het op neer dat je de kabel wil pushen.. Snap wel dat dat sneller is.. Waarom hebben ze dan wifi uitgevonden? Ik heb geen zin iedere keer als ik beneden zit een kabel in te pluggen.

Waarom niet? Omdat het geen vaste zit plaats is.. Als ik done bent met computeren moet het ding van de eet tafel weg. Niks is beter als je met zo min mogelijk bekabeling hoeft te stoeien als je het moet aansluiten.

Waarom is WiFi uitgevonden? Onder andere voor clients die mobiel zijn. Jouw usecase klinkt ook als een legitieme usecase voor WiFi. Echter blijkt dit niet uit je originele post. Daaruit kunnen we alleen opmaken dat je een PC gebruikt, dus een die tijdens gebruik niet verplaatst wordt i.v.m. aansluiting op het lichtnet.

DAT is een typische usecase voor een bekabelde verbinding. Zeker als je een gamer bent.

Ondanks dat WiFi tegenwoordig best snel geworden is, ga je met kabel altijd meer snelheid halen (enkele uitzonderingen daar gelaten). Je Uplink is vaak ook niet sneller dan 1Gbit/s en met een kabel ga je dat gewoon zeker halen (mits alles in de chain Gigabit is, maar dat is tegenwoordig echt standaard en anders zou ik eerder een 100Mbps switch vervangen dan met WiFi adapters kloten).

De snelheid is met WiFi niet eens zo zeer het probleem. Met gaming is over het algemeen latency veel belangrijker. De latency is, zoals al eerder in dit topic genoemd, inherent hoger bij WiFi. Daarnaast is de latency (of Ping) veel minder stabiel. Daar kun je niet op anticiperen, dus dat is van veel grotere invloed dan je snelheid.

Als draadloos de toekomst was en we elke vorm van bekabeling wilden vervangen hadden we allemaal wel een 4G of 5G verbinding gehad, maar ik hoef je denk ik niet uit te leggen waarom dat niet zo is. Ook zij al die zendmasten bij voorkeur met glasvezel verbonden. Als bekabelde verbindingen geen meerwaarde hadden, dan zouden providers niet miljoenen hierin investeren.

Blijft een feit dat nu duidelijk is dat voor jou bekabeling geen optie is. Maar zoals Dion heel duidelijk uitlegt: staar je niet blind op marketing snelheden van WiFi. Dit is trouwens ook nog half duplex (kan niet tegelijk zenden/ontvangen). Een kabel is full duplex, dus als je dat optelt is een kabel eigenlijk 2Gbit/s (met alleen een beperking dat het in 1 richting maximaal 1Gbit/s is).

En als je toch met WiFi gaat kloten: WiFi 5/6/6e maakt veel minder uit dan positionering van AP’s. 1 meter verplaatsen van een AP kan een drastisch verschil geven. Als je bereik nu ruk is, ga je met WiFi 6 t.o.v. 5 maximaal van slecht naar acceptabel bereik. Maar dat is geen zekerheid en als je dan per se over WiFi wilt gamen moet je goed tot zeer goed bereik hebben als je een beetje een prettige ervaring wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dat ik game, zegt niet dat ik dan online ga gamen.

Heb wel een verbinding nodig om online te zijn zodat die spellen kunnen werken..

Nee ik ga geen cso go spelen of zo.

Pagina: 1