Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris1972
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-09-2023
Ik heb een Denon AVR X2700H Receiver en gebruik momenteel de Bose Acoustimas 10 Series 3 speakers van 17 jaar oud. Ze geven heel mooi geluid en zien er nog als nieuw uit, maar denk dat de technologie ondertussen erg vooruit is gegaan en er tegenwoordig betere kwaliteit speakers zijn. (of heb ik het fout?)
Ze hangen nu netjes aan de muur, maar ik ga binnenkort verhuizen en wil dus verbetering.
Het liefst wil ik iets met Dolby Atmos, maar geen grote speakers. (anders wordt mijn vrouw boos)
Het liefst had ik weer dezelfde Bose, maar dan de nieuwste modellen. Nu ben ik al dagen op het internet aan het kijken, maar zie zelfs bij Bose dat ze geen bedrade speakers meer maken. Alles lijkt tegenwoordig draadloos en met een Soundbar.
Persoonlijk ben ik een beetje sceptisch tegenover draadloze speakers en soundbars en lijkt het met niet echt een goede kwaliteit. Vooral als ik het geluid wat hoger zet, dan gaat het vervormen.
Is er een mogelijkheid om in het nieuwe huis toch minstens Dolby Surround 5.1 te krijgen, maar dan met kleine speakertjes die via de versterker van mijn receiver gaan? Anders heb ik de receiver ook voor niks gekocht.
Of zal ik toch moeten kiezen voor een soundbar + Subwoofer + twee surroundspeakers en heb ik zo goed als niks aan mijn versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Zoveel ontwikkeling is er volgens mij niet hoor. Bose staat verder ook niet bekend als een merk uit de absolute top.

Dus ik zou zeggen, verbreedt je horizon. Als bose niet biedt wat je wil, zijn er tig andere merken die dat mogelijk wel doen.

Persoonlijk vind ik dat bijna alles wel prima klinkt. Ja er zijn klank verschillen, maar gemiddeld went een mens snel aan iets nieuws.

Je kunt dan blind iets aanschaffen, eventueel afgaande op online reviews. Of je gaat wat speakers beluisteren in een audio zaak.

Waar je je iig niet op blind hoeft te staren zijn de specs van speakers en je receiver. Die hoeven zeker niet te matchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Je versterker is best goed, beetje zonde dat je er de Bose speakers mee gebruikt. Ik ben recent van een Bose soundbar naar een Pioneer receiver met Klipsch speakers gegaan, wat een wereld van verschil.

Ik heb enorm veel opgezocht over speakers, en komt er eigenlijk op neer dat je een budget moet kiezen, en gewoon de beste speakers voor dat budget moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua techniek is er niet veel vooruitgang geweest qua luidsprekers, alleen wel qua ontwerp en beschikbaarheid van tools om goede luidsprekers te maken is er wel veel vooruitgangweest (10 jaar geleden had je als fabrikant een grote dode kamer nodig om luidsprekers door te meten, tegenwoordig kan je het voor €150K in een garage net zo goed of zelf). Maar veel fabrikanten, waaronder Bose, gebruiken die kennis nog niet op de juiste manier (wel bij hoofdtelefoons bizar genoeg...).

Verder zou ik mij geen zorgen maken over de kwaliteit van draadloze luidsprekers. Bose is nou niet bepaald geweldig qua geluidskwaliteit en het zou mij verbazen als de draadloze verbinding de zwakke plek is bij draadloze Bose luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat ik de boel in eerste instantie gewoon zou recyclen; hergebruik van wat je hebt plus aanvulling. Die Bose melkpakjes lenen zich namelijk uitstekend als rears of effect speakers aan de zijkant. Zet je er 4 in, rechtstreeks aan je receiver, inregelen en de receiver doet de rest.
Aanvullend met een paar mooie vloerstaanders, center en actieve sub. Je huidige passieve sub zou ik niet blijven combineren. Kan wel, maar dan kun je hem niet afzonderlijk inregelen en da's erg onhandig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Als je de Bose nu een heel mooi geluid vindt geven dan zou je niets aan de set hoeven te veranderen.
Andere speakers zullen altijd groter en meer aanwezig zijn zeker met Atmos.

Anders is Dali Oberon 5 met Alteco een aardige combi met je receiver. En in het wit vallen ze minder op. ;)
https://petertyson.co.uk/...eiver-with-dali-oberon5av

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alulsBiHEWzYAWTJHw6xqUSiQiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tu5U6YJzlXojSbQY0iojs3B.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoe groot is de kamer?
Welk materiaal zijn je muren, vloer en plafond?
Staan de speakers tegen een wand of er vanaf?

Want anders kan ik bijvoorbeeld roepen: B&W 702 S2 als front speakers
Maar dat is voor een kamer van 3x3m best te veel en dan komen je arm haren helaas niet overeind (ook al lukt het wel met deze speakers).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJMaze schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:47:

Want anders kan ik bijvoorbeeld roepen: B&W 702 S2 als front speakers
Maar dat is voor een kamer van 3x3m best te veel en dan komen je arm haren helaas niet overeind (ook al lukt het wel met deze speakers).
Ja, je haren gaan zeker overeind staan met de schreeuwende treble van die luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46
The Eagle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:18:
Ik denk dat ik de boel in eerste instantie gewoon zou recyclen; hergebruik van wat je hebt plus aanvulling. Die Bose melkpakjes lenen zich namelijk uitstekend als rears of effect speakers aan de zijkant. Zet je er 4 in, rechtstreeks aan je receiver, inregelen en de receiver doet de rest.
Aanvullend met een paar mooie vloerstaanders, center en actieve sub. Je huidige passieve sub zou ik niet blijven combineren. Kan wel, maar dan kun je hem niet afzonderlijk inregelen en da's erg onhandig.
Tenzij je fan bent van all-stereo, dus stereo signalen sturen naar alle surround speakers. Maar bij films zou dit natuurlijk minder een issue moeten zijn, of voor zaken als ProLogic II / DTS Neo.

Het enige waar ik nog wat over inzat is of deze speakertjes niet een te hoge crossover nodig zouden hebben waardoor je jezelf er toch tekort mee doet. Bose is niet zo scheutig met specs namelijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cid Highwind schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Tenzij je fan bent van all-stereo, dus stereo signalen sturen naar alle surround speakers. Maar bij films zou dit natuurlijk minder een issue moeten zijn, of voor zaken als ProLogic II / DTS Neo.
True that. Maar als dat belangrijk was geweest neem ik aan dat TS er over begonnen was. Nu ligt de focus op Atmos, films dus, wat mij betreft:)
Het enige waar ik nog wat over inzat is of deze speakertjes niet een te hoge crossover nodig zouden hebben waardoor je jezelf er toch tekort mee doet. Bose is niet zo scheutig met specs namelijk.
Da's het mooie van de hedendaagse receivers als de Denon van TS: die regel je in en dat ding zoekt vervolgens zelf uit tot hoever is kan gaan. Alleen in het mid zou potentieel een issue kunnen ontstaan, maar dat zal ie ook ongetwijfeld kunnen compenseren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1