Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Momenteel wordt ons nieuwe appartement gebouwd en moeten we onze afwijkende wensen mbt leidingen, aansluitingen (en nog meer) doorgeven.
Aangezien ik het nieuwe huis van begin "Slim" ga maken moet ik dus onder andere alle licht en wandcontact en schakelpunten met fase en nul laten voorzien.
Qua groepen kom ik al op 14 aardlekautomaten, 1 aardlekautomaat kookgroep en aangezien ik een stevige UPS wil opnemen ook 3 dubbelpool aardlekautomaten.
Als UPS is mijn oog gevallen op de EATON 5PX G2 in de 3000VA uitvoering en ik overweeg een extra 72V EBM er aan te knopen om op 3+ uur vol vermogen (wat niet gaat gebeuren want bij blackout gaan we over op de tablets) voor het geheel van infra (netwerk, security, home automation) 1 PC (800W) 1 MacMini (150W) en wat verlichting in het huis (mogelijk ook een TV).

Maar ik moet nu, alles doorgeven voor een opleverdatum in 2023/24 dus ik wil alles vooraf goed hebben en dus ook al zaken inkopen.

IS die EATON wel de beste optie? mijn berekening komt op 2000W totaal vermogen en 2200VA.

Voor de fun mijn installatie plannen alvast. :P Ik weet dat mijn installateur hier over gaat klagen want te complex denk ik voor hem, maar dan doe ik het zelf natuurlijk, mag hij de leidingen trekken

Elektra Groepen
1 Schneider kast 24 posities
1 Hoofdschakelaar 2P 40A 2P
1 Fornuisgroep aardlekautomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar 30mA (EMAT 85003001)
14 Aardlekautomaat 1P+N 16A 30mA 1P+N B-kar
3 Aardlekautomaat 2P+2N 16A 30mA 1P+N B-kar

Hoofdschakelaar 2P 40A

1 Kookgroep 1/2 16A TBV Inductieplaat (2x16A) Aardlekautomaat (2P+2N)
2 Kookgroep 2/2 16A TBV Inductieplaat (2x16A) Aardlekautomaat (2P+2N)

3 Oven (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
4 Afwasmachine (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
5 Keuken Algemeen (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
6 Buiten (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
7 Woonkamer (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
8 Bergruimte + WTW (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
9 Wasmachine + Wasdroger (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
10 Toilet + Hal (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
11 Werkkamer B (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
12 Overloop + Walk-In (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)

13 Slaapkamer (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
14 Badkamer (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
15 Werkkamer E (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)

16 UPS groep voeding (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)

17 UPS Circuit 1 Infra (Aardlekautomaat 2P+2N 16A B-Kar)
18 Voeding Netwerk (PoE) + Lichtpunt Keuken + TV Woonkamer
19 UPS circuit 2 Werkkamer B (Aardlekautomaat 2P+2N 16A B-Kar)
20 Voeding WCD + Lichtpunt
21 UPS Circuit 3 Werkkamer E (Aardlekautomaat 2P+2N 16A B-Kar)
22 Voeding WCD + Lichtpunt

23 Hoofdschakelaar 2P 40A
24 Hoofdschakelaar 2P 40A

UPS (in meterkast)
PDU 5PX3000RTNG2 3000VA
EBM 5PXEBM72RT2UG2

Ethernet

Meterkast:
ONT/MC Lev ??(KPN G-010G-Q) (4W)
Gateway TL-ER605 (12W)
Switch TL-SG2210MP (175W) 8 PoE (150W)
TL-SG2008P (80W) 4 PoE (62W) + 4Gbit
Onderstaande alles PoE
AP TL-EAP615-Wall (4stuk)
RaspberryPi 1x 4B, 1x 3B+, 3x Zero 2W
Interface Tab7Lite (3x) (deze ook PoE, maar battery backup en wifi)
IP-PoE Cam (?????)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 08:54
(jarig!)
wat ik mis zijn de (loze) leidingen voor netwerk/utp aansluitingen.
laat in elke kamer minstens een 3/4 (19mm) leiding leggen. je kunt daar 2 cat6 kabels door trekken en afmonteren met een dubbele rj45 outlet.

nog beter is per kamer 2 leidingen diagonaal tegenover elkaar.
ik heb zelf in de woonkamer op alle 4 hoeken een dubbele utp.

alles met een vaste plaats (tv, printer , desktop, home cinema, etc) moet bij voorkeur bedraad aangesloten kunnen worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
Je wilt in een seriebouw appartement het merk van de groepenkast als meerwerkoptie gaan specificeren? Succes daarmee. :+
1 Hoofdschakelaar 2P 40A 2P
Nieuwbouw met een 1-fase aansluiting? Het kan, maar 3x25A is toch wel een beetje de standaard geworden.
1 Fornuisgroep aardlekautomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar 30mA (EMAT 85003001)
Ik hoop dat de installateur weigert deze spanningsafhankelijke rotzooi te installeren.
3 Aardlekautomaat 2P+2N 16A 30mA 1P+N B-kar
Deze moet je me even uitleggen, wat wil je met al die kookgroepen? Als het doel 2-polig beveiligen is dan heb je 2P automaten nodig, niet 2P+2N.
1 Kookgroep 1/2 16A TBV Inductieplaat (2x16A) Aardlekautomaat (2P+2N)
2 Kookgroep 2/2 16A TBV Inductieplaat (2x16A) Aardlekautomaat (2P+2N)

3 Oven (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
4 Afwasmachine (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
5 Keuken Algemeen (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
6 Buiten (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
7 Woonkamer (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
8 Bergruimte + WTW (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
9 Wasmachine + Wasdroger (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
10 Toilet + Hal (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
11 Werkkamer B (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
12 Overloop + Walk-In (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)

13 Slaapkamer (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
14 Badkamer (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)
15 Werkkamer E (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)

16 UPS groep voeding (Aardlekautomaat 1P+N 16A B-Kar)

17 UPS Circuit 1 Infra (Aardlekautomaat 2P+2N 16A B-Kar)
18 Voeding Netwerk (PoE) + Lichtpunt Keuken + TV Woonkamer
19 UPS circuit 2 Werkkamer B (Aardlekautomaat 2P+2N 16A B-Kar)
20 Voeding WCD + Lichtpunt
21 UPS Circuit 3 Werkkamer E (Aardlekautomaat 2P+2N 16A B-Kar)
22 Voeding WCD + Lichtpunt

23 Hoofdschakelaar 2P 40A
24 Hoofdschakelaar 2P 40A
toon volledige bericht
Nieuwbouw, maar geen warmtepomp, geen PV? Krijg je stadsverwarming/blokverwarming?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-06 19:33
Stroomuitval is meestal de hele wijk. Dan heb je ook geen internet of TV meer. Let ook dat die UPSen stroom vreten idle. Kan zo een tiental watts zijn. Kun je niet beter kijken naar een thuisbatterij?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
peter-rm schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:39:
wat ik mis zijn de (loze) leidingen voor netwerk/utp aansluitingen.
laat in elke kamer minstens een 3/4 (19mm) leiding leggen. je kunt daar 2 cat6 kabels door trekken en afmonteren met een dubbele rj45 outlet.
Iedere kamer is vast bedraad en van PoE aansluitingen voorzien, TV'ss, Printer en desktops zijn allemaal bedraad. We gaan voor cat7 overigens.
nog beter is per kamer 2 leidingen diagonaal tegenover elkaar.
ik heb zelf in de woonkamer op alle 4 hoeken een dubbele utp.
de werkkamers zijn op twee, eigenlijk drie ivm het bedieningspaneel (Tab7), plekken voorzien utp.
alles met een vaste plaats (tv, printer , desktop, home cinema, etc) moet bij voorkeur bedraad aangesloten kunnen worden
eens! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
Xander schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:52:
[...] Je wilt in een seriebouw appartement het merk van de groepenkast als meerwerkoptie gaan specificeren? Succes daarmee. :+
Nou merk doet me er niet zo heel erg toe. ABB, Schneider, Hager, ik zit alleen een beetje met de afmetingen, bij voornoemde merken zijn aardlekautomaten 2 modules breed, EMAT heeft ze ook in 1 module breed.
[...]
Nieuwbouw met een 1-fase aansluiting? Het kan, maar 3x25A is toch wel een beetje de standaard geworden.
Je hebt helemaal gelijk, typo mijnerzijds, dat moet natuurlijk 40A 4P zijn |:(
Ik hoop dat de installateur weigert deze spanningsafhankelijke rotzooi te installeren.
:? Leg eens uit? Waarom geen aardlekautomaat op je fornuisgroep? De AEG plaat specificeert zelf aansluiting op 2x 16A.
Deze moet je me even uitleggen, wat wil je met al die kookgroepen? Als het doel 2-polig beveiligen is dan heb je 2P automaten nodig, niet 2P+2N.
De dubbel polige automaten zijn om de UPS los te kunnen koppelen, dit is een vreemde stroombron dus moet dubbel. 2P dus maar volgens mij moet de nul ook 2 zijn..... toch? aangezien er drie noodstroom circuits zijn( 2 werkkamers en 1 voor de netwerkinfra en wat algemene verlichting.)
Nieuwbouw, maar geen warmtepomp, geen PV? Krijg je stadsverwarming/blokverwarming?
We hebben warmte en koeling via Vaanster warmtenet, PV is er wel maar alleen gemeenschappelijk dus niet direct op onze installatie aangesloten. De warmte/koeling ga ik beheersen met een Möhlenhoff Alpha2 systeem. Dat heb ik nu ook al voor onze huidige lage tempvv. en dat gaat dus allemaal mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
chaoscontrol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:51:
Stroomuitval is meestal de hele wijk. Dan heb je ook geen internet of TV meer. Let ook dat die UPSen stroom vreten idle. Kan zo een tiental watts zijn. Kun je niet beter kijken naar een thuisbatterij?
Huisbatterij, niet aan gedacht, zou misschien ook nog een optie zijn, sws om in de nacht te laden dan (want we hebben geen eigen PV installatie)
En dat de hele wijk op zwart gaat is begrepen, dat internet wegvalt, met glasvezel vaak niet omdat die wijkcentrales vaak eigen netten hebben. Zelfs als dat wel zou zijn hebben we nog een 5G fallback, maar zelfs als die niet werkt kunnen we in onze eigen private cloud (NAS) verder werken en filmpje of serie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het extra stroomverbuik en de accuslijtage (geregeld een dure nieuwe accu moeten aanschaffen) je het waard om die minieme kans op uitval af te dekken?
De afgelopen 14 jaar was er gemiddeld 20 minuten uitval per jaar, wat echt supergoed is. 99.996% uptime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Sandmman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:13:
[...]
Nou merk doet me er niet zo heel erg toe. ABB, Schneider, Hager, ik zit alleen een beetje met de afmetingen, bij voornoemde merken zijn aardlekautomaten 2 modules breed, EMAT heeft ze ook in 1 module breed.
Die Emat aardlekautomaten van 1 module breed zijn echter spanningsafhankelijk. Volgens huidige normen (NEN1010:2015+C2:2016) mogen deze alleen worden toegepast als de aarding laag genoeg is dat de aardlekautomaat niet nodig is voor foutbescherming. Volgens nieuwe, nog niet in het bouwbesluit aangewezen normen (NEN1010:2020) mogen ze helemaal niet meer worden toegepast.

Ik hoop dat de installateur hier wat terechte weerstand biedt.

Waarom moet alles in 24 modules? Je hebt in een nieuwbouw meterkast toch zeker wel genoeg ruimte voor 48 modules, 72 modules of zelfs nog méér?
:? Leg eens uit? Waarom geen aardlekautomaat op je fornuisgroep? De AEG plaat specificeert zelf aansluiting op 2x 16A.
Er is niets mis met een aardlekautomaat voor de kookplaat, maar neem dan wel een spanningsonafhankelijk exemplaar. Ik zou in een 3-fasen installatie ook gewoon een 4-polige 3-fasen aardlekautomaat plaatsen en 3-fasen naar de Perilex contactdoos uitbedraden, dan ben je flexibeler in de keuze voor een kookplaat en kun je zelfs een 11kW exemplaar aansluiten als je die wens in de toekomst ooit zou hebben.
De dubbel polige automaten zijn om de UPS los te kunnen koppelen, dit is een vreemde stroombron dus moet dubbel. 2P dus maar volgens mij moet de nul ook 2 zijn..... toch? aangezien er drie noodstroom circuits zijn( 2 werkkamers en 1 voor de netwerkinfra en wat algemene verlichting.)
Dan heb je toch gewoon 2-polige automaten nodig? :? Hoe wilde je die 4-polige 2P+2N automaten aan gaan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:28:
Is het extra stroomverbuik en de accuslijtage (geregeld een dure nieuwe accu moeten aanschaffen) je het waard om die minieme kans op uitval af te dekken?
De afgelopen 14 jaar was er gemiddeld 20 minuten uitval per jaar, wat echt supergoed is. 99.996% uptime.
De kosten vallen mijns inziens wel mee, voorts doen die Eaton's het tegen een lage standby-verbruik. Batterij slijtage valt ook mee. Waar wij nu zitten (NDSM) is het zeker geen 99%+ in 2 jaar tijd al 3 keer op zwart en ik verwacht met wat ik hoor van de mensen bij Aliander dat gezien de toestand van het netwerk in NL en de toenemende belasting (warmtepompen, airco's, EV's) voorziet men alleen meer stroompanne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
Xander schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:31:
[...]
Die Emat aardlekautomaten van 1 module breed zijn echter spanningsafhankelijk. Volgens huidige normen (NEN1010:2015+C2:2016) mogen deze alleen worden toegepast als de aarding laag genoeg is dat de aardlekautomaat niet nodig is voor foutbescherming. Volgens nieuwe, nog niet in het bouwbesluit aangewezen normen (NEN1010:2020) mogen ze helemaal niet meer worden toegepast.

Ik hoop dat de installateur hier wat terechte weerstand biedt.

Waarom moet alles in 24 modules? Je hebt in een nieuwbouw meterkast toch zeker wel genoeg ruimte voor 48 modules, 72 modules of zelfs nog méér?
[...]
Valide opmerking, niet naar gekeken, ik was niet op de hoogte dat de 2020 revisie ze zou gaan verbieden.
Overleg met de installateur is ook iets waarvan ik hoop dat deze zelfs met betere voorstellen komt, mijn ervaringen zijn inmiddels duidelijk verouderd. En natuurlijk kan het in 48 modules. Sterker nog, ga het meteen omgooien.
Er is niets mis met een aardlekautomaat voor de kookplaat, maar neem dan wel een spanningsonafhankelijk exemplaar. Ik zou in een 3-fasen installatie ook gewoon een 4-polige 3-fasen aardlekautomaat plaatsen en 3-fasen naar de Perilex contactdoos uitbedraden, dan ben je flexibeler in de keuze voor een kookplaat en kun je zelfs een 11kW exemplaar aansluiten als je die wens in de toekomst ooit zou hebben.
Goede opmerking en je hebt gelijk het is flexibeler om het zo te doen. Zeker nu ik dus de kast ga vergroten is het eigenlijk een 1-2-tje. Thans _/-\o_
Dan heb je toch gewoon 2-polige automaten nodig? :? Hoe wilde je die 4-polige 2P+2N automaten aan gaan sluiten?
8)7 Als ik ze "configureer" komen ze als 2P+2N erin.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sandmman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Iedere kamer is vast bedraad en van PoE aansluitingen voorzien, TV'ss, Printer en desktops zijn allemaal bedraad. We gaan voor cat7 overigens.
Dat laatste is totaal zinloos in een residentiele situatie- er is geen enkele Ethernetstandaard die wel werkt met Cat7 en niet met Cat6 en die zal er nooit komen, 40GBase-T vereist Cat8 en door de onnodig dikke kabels maak je het jezelf allene maar moeilijker en duurder. Bovendien is aansluitmateriaal een ding. Zodra je met normale RJ45 stekkers gaat werken val je terug op Cat6A spec.Om Cat7-compliant te blijven moet je TERA-connectoren gebruiken.

Wat ik mis in je verhaal: evt zonnepanelen.

Zijn die in zicht? Zo ja is het verstandig om je UPS-plannen daarin mee te nemen.

Waarom? Omdat iedere omzetting van wisselspanning naar gelijkspanning of omgekeerd je vermogen kost, ongeveer 10% is een algemene vuistregel, maar dat kan lager.

Een UPS neemt AC, zet het om naar DC voor de accu's en voedt daarmee weer via een inverter de uitgang op AC. Als je ook nog zonnepanelen hebt in een volledig traditionele installatie met inverter gelijk na de panelen, dan wek je DC op, zet je het naar AC om met inverter, voed je daarmee je UPS, zet die het weer om naar DC voor de accu's en terug naar AC voor de aangesloten apparaten. Dat is waanzin, je kunt makkelijk >50% kwijt raken onderweg.

Veel beter idee in die situatie is om je UPS op te nemen in je zonne-installatie, dus dat je panelen de accu voeden en je kritieke spullen achter die accu aangesloten zijn. Idealiter kun je kijken naar DC-DC voeding ervan. Dan hoef je alleen de overflow van je accu over de inverter te laten lopen, en ga je je eigen verbriuk van zonne-energie verhogen, wat nu al kostentechnisch interessant is, maar vooral vanaf 2025 als huidige salderingsregeling komt te vervallen buitengewoon aantrekkelijk wordt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Sandmman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

8)7 Als ik ze "configureer" komen ze als 2P+2N erin.....
Oftewel je configurator heeft geen 2-polige automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
Xander schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Oftewel je configurator heeft geen 2-polige automaten.
:X Ja....maar dat fixen we dus...thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:14:
[...]
Dat laatste is totaal zinloos in een residentiele situatie- er is geen enkele Ethernetstandaard die wel werkt met Cat7 en niet met Cat6 en die zal er nooit komen, 40GBase-T vereist Cat8 en door de onnodig dikke kabels maak je het jezelf allene maar moeilijker en duurder. Bovendien is aansluitmateriaal een ding. Zodra je met normale RJ45 stekkers gaat werken val je terug op Cat6A spec. Om Cat7-compliant te blijven moet je TERA-connectoren gebruiken.
Nou niet helemaal dacht ik, verder kan ik aan een rol cat7 komen, op de zaak ligt nog een rest. Qua snelheid en lengte cable-run zou Cat6A ook voldoen inderdaad. Verder leek 7 me ook meest toekomst vast, wij gaan redelijk veel video bewerken en dan is 2,5 of 5 wel erg fijn. Maar inderdaad is Cat6 soepeler.
Huis waar ik nu zit is cat6 bekabeld en daar haal ik de 1Gb niet eens overigens.
Wat ik mis in je verhaal: evt zonnepanelen.
Zijn die in zicht? Zo ja is het verstandig om je UPS-plannen daarin mee te nemen.
Nee helaas niet, vooralsnog, als we er eenmaal wonen kan ik daar eventueel via de VvE wel toestemming voor vragen. Maar het is een beschermd stadsgezicht dat stelt altijd wel eisen. Nu zitten we wel direct onder het dak en zou later een (T)PV installatie misschien wel nog te realiseren zijn, dan is een thuisbatterij (DC-DC) zeker ook de beste oplossing.
Nu liggen er (op een ander niet renovatie maar nieuwbouw deel) allen PV voor de algemene installatie, daar heb ik niet direct plezier van/mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sandmman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Nou niet helemaal dacht ik, verder kan ik aan een rol cat7 komen, op de zaak ligt nog een rest. Qua snelheid en lengte cable-run zou Cat6A ook voldoen inderdaad. Verder leek 7 me ook meest toekomst vast, wij gaan redelijk veel video bewerken en dan is 2,5 of 5 wel erg fijn.
Dat kan op Cat6, sterker nog 10GBase-T werkt ook op Cat6 zolang je kabels <55m lang zjn. Tenzij je in een monster van een huis woont voldoet dus Cat6.
Maar inderdaad is Cat6 soepeler.
Ook in Cat6 wil je stugge installatiekabel hebben. Maar het is dunner, en hoeft niet shielded te zijn - wat ook een mijnenveld is voor aardlussen dat in thuissituatie niets toevoegt.
Huis waar ik nu zit is cat6 bekabeld en daar haal ik de 1Gb niet eens overigens.
Then you're doing it wrong - en des de meer reden om het niet nog complexer te maken dan het nu al is :o
[...]

Nee helaas niet, vooralsnog, als we er eenmaal wonen kan ik daar eventueel via de VvE wel toestemming voor vragen. Maar het is een beschermd stadsgezicht dat stelt altijd wel eisen. Nu zitten we wel direct onder het dak en zou later een (T)PV installatie misschien wel nog te realiseren zijn, dan is een thuisbatterij (DC-DC) zeker ook de beste oplossing.
Nu liggen er (op een ander niet renovatie maar nieuwbouw deel) allen PV voor de algemene installatie, daar heb ik niet direct plezier van/mee.
Bah, erg vergelijkbaar met mijn situatie. Dan heeft een accu vooralsog weinig zin nee :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sandmman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Nou niet helemaal dacht ik, verder kan ik aan een rol cat7 komen, op de zaak ligt nog een rest. Qua snelheid en lengte cable-run zou Cat6A ook voldoen inderdaad. Verder leek 7 me ook meest toekomst vast, wij gaan redelijk veel video bewerken en dan is 2,5 of 5 wel erg fijn. Maar inderdaad is Cat6 soepeler.

[...]
Welke apparaat gebruik je voor opslag dat je aan 5Gbit/s data kunt versturen? Daarvoor moet je al een behoorlijk professionele NAS of storage server hebben, zowel voor de netwerkpoort als het ook maar in de buurt komen van die datadoorvoer. 2,5Gb begint nog maar net gemeengoed te worden in consumentenspul en dat haal je ook al prima over Cat6.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MadMarky schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:57:
[...]

Welke apparaat gebruik je voor opslag dat je aan 5Gbit/s data kunt versturen? Daarvoor moet je al een behoorlijk professionele NAS of storage server hebben, zowel voor de netwerkpoort als het ook maar in de buurt komen van die datadoorvoer. 2,5Gb begint nog maar net gemeengoed te worden in consumentenspul en dat haal je ook al prima over Cat6.
2.5GbE is juist nadrukkelijk ontworpen om over legacy Cat5E te gaan. Dat zou op vrijwel iedere schoenveter die je 20 jaar hebt hangen nog moeten lukken. 5GbE is een oplossing die een toepassing zoekt, enige meerwaarde tot nu toe is voor Cat6 kabels met lengte tussen de 55 en 100m. Komt bij dat er bredere keus is van 802.3az (10GBase-T) apparatuur tegen lagere prijs dan 802.3bz (5GBase-T).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:28:
En bij mij nog veel minder vaak. Eén keer in de vijf jaar of zoiets, misschien nog wel langere tussentijd. En als het een keer plaatsvindt, dan haal je daar de schouders over op. Er moeten dan ook wel héél dringende zaken zijn om hoe dan ook de stroomlevering 24/7 te willen continueren door zo'n UPS. Of daar sprake van is, kan ik natuurlijk onmogelijk beoordelen. Maar onderschat de kosten die je ermee hebt niet, ook niet na de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
[...]
[...]
Then you're doing it wrong - en des de meer reden om het niet nog complexer te maken dan het nu al is :o
[...]
Hád ik het maar zelf gedaan, tis helaas huur...en niet het enige wat hier niet goed gaat overigens, iets met interferentie vanuit de ventilatie van de garage die onze intercom lam legt.....
Bah, erg vergelijkbaar met mijn situatie. Dan heeft een accu vooralsog weinig zin nee :'(
My feelings....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
Techneut schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
En bij mij nog veel minder vaak. Eén keer in de vijf jaar of zoiets, misschien nog wel langere tussentijd. En als het een keer plaatsvindt, dan haal je daar de schouders over op. Er moeten dan ook wel héél dringende zaken zijn om hoe dan ook de stroomlevering 24/7 te willen continueren door zo'n UPS. Of daar sprake van is, kan ik natuurlijk onmogelijk beoordelen. Maar onderschat de kosten die je ermee hebt niet, ook niet na de aanschaf.
Ik weet dat het gemiddelde best ok is, maar ik weet ook, vanuit mijn werkzaamheden bij Aliander en Enexis dat het stiekum vaker voorkomt en dan is het niet altijd een hele stad. Maar goed hier in Noord best wat vaker gehad, sub station in Oostzaan en ook die in Diemen vorig jaar nog.
Ik heb nu ook een UPS staan, maar klein, een voor de draaitafel, want die kan slecht tegen dat soort zaken en een voor de PC, ik geef toe misschien een beetje paranoide.

Maar goed....ik heb ook een noodvoorraad voedsel en dat soort ding.....dus...en tot slot....het is ook gewoon gaaf. Tot slot, nu met het geziek met Nordstream en USSR kameraad Putin, is de kans wel weer wat groter en het hoeft niet hier in NL fout te gaan....maar goed....#paranoia

Maar ik heb nog niet gehoord of mensen wat van de 5PX vinden in deze opstelling.... :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sandmman op 23-08-2022 20:26 ]

Pagina: 1