Linux zoals het zou moeten :-)

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Als meer bedrijven het nut van Linux gaan inzien als vervanger van Windows gaat Linux een glorieuze toekomst te gemoet.

Meer bedrijven gebruiken Linux --> werknemers gaan het thuis ook gebruiken om daar te kunnen werken --> werknemer overtuigt vrienden en kennissen van de voordelen van Linux --> Bill & Steve zijn paar jaar later bordenwassers :)
I Loved That Company! BOEHOEHOE!

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 15:51 schreef Platypussy het volgende: A--> Bill & Steve zijn paar jaar later bordenwassers :)
dan moet ie nog veel geld kwijt rake denk je niet?

• Platypussy
Op maandag 27 augustus 2001 15:52 schreef DJ_PP het volgende:

[..]

dan moet ie nog veel geld kwijt rake denk je niet?
Kan hard gaan... Het meeste van hun kapitaal zit natuurlijk in het bedrijf zelf!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 11:48
Op maandag 27 augustus 2001 15:54 schreef Platypussy het volgende:

[..]

Kan hard gaan... Het meeste van hun kapitaal zit natuurlijk in het bedrijf zelf!
Het meeste misschien, maar zou Bill niet zo slim zijn wat spaarcenten (lees: bakken vol met geld) opzij te zetten?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:55
Lijkt mij niet dat Linux binnenkort zal doordringen naar thuismarkt...

Ik zit al een maand te twijfelen of ik het zal gaan installeren ja of nee.. en zoja welke distro.. moet je nagaan wat een nog grotere leek dan ik dan wel niet denkt...

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
mmm, ik denk dat het voor office gebruik best te doen is tegenwoordig onder Linux. Zeker als je een officepakket als Staroffice gebruikt, de uitwisseling met MS Office documenten, toch wel belangrijk om goed te kunnen converteren, is steeds beter te doen. Ook voor mensen die weinig van compu's weet.

Voor thuisgebruik is het denk ik lastiger. Dan is multimedia ook belangrijk en dat is best lastig onder Linux. Een ander probleem is dat binnen een kantoor alleen de sys admin. moet weten hoe te installeren en wat te doen bij problemen. Die dingen zijn toch nog steeds lastiger onder Linux dan onder Windows. Ook updaten valt hieronder.
Kort samengevat: binnen kantoor lijkt mij linux zo langzamerhand goed te doen, voor thuisgebruik blijft het toch voor tweakerachtigen op dit moment. Uiteraard verbeterd Linux zich snel (zeker Mandrake is behoorlijk vriendelijk), het haalt het nog niet bij Windows.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Een nog grotere leek denkt: "He dat scheelt me wel ff 1500 ballen en veel maakt het ook niet uit." OK, er zijn erg veel mensen die zooi kopieren. Dat is een van de grote oorzaken dat Linux nog niet erg veel wordt gebruikt. De meeste mensen zal het worst zijn dat Linux gratis is, want Windows kost ook maar 1 cdtje. Zelfde geldt voor Office en alle andere software van commerciële bedrijven.

Wat dus nog te kort schiet is het aantal goede applicaties. KDE op zich is een perfecte omgeving om goed mee te werken blijkbaar. In prjncipe maakt het ook geen bal uit waar je mee werkt, zoalng het maar duidelijk is. Voor administrators is zo'n systeem echt ideaal. Kunnen lekker de hele dag koffie zitten te drinken en af en toe eens vragen beantwoorden of een patch erop knallen...

De conclusie is dat Linux op veel meer plaatsen gebruikt kan worden dan nu gebeurd en dat het een erg goede oplossing is.

[deze advertentieruimte is te koop]

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Wat is een Thin client???
Er wordt gezegd dat dat bedrijf er 400 (?) had.
Weet iemand wat dat voor een dingen zijn, en of ze ook gewoon in de standaard pcwinkel te koop zijn?

Verwijderd

Een thin client wil zeggen dat je een hele grote server hebt, bijvoorbeeld een mainframe, waar alles op draait en dan wordt er alleen de X sessie naar jou toegestuurd. Zo heb je minder kosten aan je desktops maar meer aan je netwerk infrastructuur, er moet nl. best wel veel verkeer overheen.

Thuis gebruik je het tegenovergestelde, een zware pc met een koppeling naar het internet waar je je data kunt halen.

Verwijderd

http://www.ncd.com/products/hardware/thinstar/
Daar staan ze o.a. , Compaq heeft ze ook, beetje terminal idee in een modern jasje :)

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 21:39 schreef WorkForce2 het volgende:
Lijkt mij niet dat Linux binnenkort zal doordringen naar thuismarkt...
1) Het is een stap in de goede richting laten we 't zo zeggen.
2) Dit was toch ook op kantoor en niet thuis? :)

• Platypussy
Op maandag 27 augustus 2001 23:48 schreef virtual het volgende:

[..]

1) Het is een stap in de goede richting laten we 't zo zeggen.
2) Dit was toch ook op kantoor en niet thuis? :)
Klopt... Maar als Linux steeds meer op het werk gebruikt wordt, zal men ook geneigd zijn dit thuis te gaan proberen. Mensen die op het werk met Linux moeten werken worden op deze manier wel gedwongen om er ook thuis mee aan de slag te gaan als ze willen telewerken.
Als je op het werk goede ervaringen hebt opgedaan met Linux ga je het ook aanbevelen in je kennissenkring en op die manier kan het zich aardig snel verspreiden.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Voor thuisgebruik is het denk ik lastiger. Dan is multimedia ook belangrijk en dat is best lastig onder Linux.
Niet lastiger, het is alleen anders.
Een ander probleem is dat binnen een kantoor alleen de sys admin. moet weten hoe te installeren en wat te doen bij problemen. Die dingen zijn toch nog steeds lastiger onder Linux dan onder Windows. Ook updaten valt hieronder.
Ook hier geld: niet zozeer moeilijker..wel weer anders dan in windows.

Updaten is in linux zelfs gemakkelijker dan in windows...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

als Linux echt voor de consument wil doordringen zal het echt wel een betere GUI moeten hebben. Gnome is leuk, maar kan qua gebruiksvriendelijkheid absoluut nog niet tippen aan de MS-zooi. Tuurlijk is het stabieler maar daar heeft een consument niet echt veel aan als ie gewoon wil werken zonder na te moeten denken: we hebben veel 50-plussers in Nederland.

Verder zullen bedrijven als Adobe en Macromedia software moeten uitbrengen voor Linux. Op me desktop op kantoor draait Windows ME (zucht ik weet het), maar Linux kan ik er niet opgooien omdat Dreamweaver dan niet meer kan, en die heb ik echt op z'n tijd nodig.

Als Adobe en MM (om maar twee voorbeelden te noemen) nu wakker worden en gaan schrijven voor Linux, dan denk ik dat bedrijven eerder geneigd zullen zijn om het op hun werkstations te installeren. Maar dan zit men nog met een probleem : elke randebiel heeft met Windows leren werken (bij me broertje van 6 in de klas staat zelfs een win pc), er zal toch ook een omslag in het onderwijs moeten komen om mensen te leren met Linux te werken. En wie gaf tot voor kort de onderwijsinstellingen heeeeel goedkoop software ?Juist ..... MS !

Dit alles imho. En nu ga ik naar bed.

• blouweKip
als Linux echt voor de consument wil doordringen zal het echt wel een betere GUI moeten hebben.
Kom op, kde 2.x is al net zo "gebruiksvriendelijk" als de windows 9x gui, het enige verschil is het gebruiksgemak van 3th party (commerciele) software, beschikbare commerciele programma's installeer je echter net zo gemakkelijk als in windows..

Linux heeft als probleem dat het moet opboksen tegen een OS (windows 9x) dat de hele industrie achter zich heeft (windows/dos zelf heeft nooit met iets hoeven concurreren) en daarnaast kan het grooste deel van de mensen al niet eens met windows omgaan, en als ze het al kunnen projecteren ze hun window-kennis op linux en blaten zodra iets niet 1000% hetzelfde werkt dat "linux moeilijk is"..

Windows is op sommige punten (eigenlijk vnl op het punt van 3th party support) gebruiksvriendelijker dan linux, maar dat ligt nauwelijks aan windows zelf, meer aan externe factoren..

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 01:50 schreef Magio het volgende:
als Linux echt voor de consument wil doordringen zal het echt wel een betere GUI moeten hebben. Gnome is leuk, maar kan qua gebruiksvriendelijkheid absoluut nog niet tippen aan de MS-zooi.
Gnome 1.2 misschien. Ximian Gnome is net zo goed als "MS zooi".
Verder zullen bedrijven als Adobe en Macromedia software moeten uitbrengen voor Linux.
[..] bla [..]
Als Adobe en MM (om maar twee voorbeelden te noemen) nu wakker worden en gaan schrijven voor Linux
Moet ik nou alles 100 keer herhalen? Dit is zo een ongelofelijke b*llsh*t.

Ik quote het default berichtje op NWOS:
ik wil graag linux gebruiken
bestaat er ook outlook, microsoft office, internet explorer, winamp, windows media player, icq, msn, ..., ..., bladiebladiebla voor linux?
Jongens, er is vervangende programmatuur. Je bent niet afhankelijk van een pakket, er is vervangende programmatuur. Als je dat niet wil inzien dan hoor je tot de vastgeroeste MS-brigade. Probeer verder te kijken. Er is zoveel meer software in de wereld dan die drie pakketjes die ja altijd kopieerde van je vriendjes (windows, office, photoshop).

Die hele instelling "ik moet adobe photoshop" of "ik moet dreamwaever", dat is het probleem en dat is waarom nog niet iedereen linux gebruikt. Je moet proberen ruimdenkender te zijn, anders kan je net zo goed vastgeroest blijven aan windows.

En nog even voor de duidelijkheik: no flame intended, ik geef alleen ietwat hard mijn mening :) - voel je niet persoonlijk aangesproken.

Verwijderd

Voorbeeld van een mooie Photoshop vervanger: The Gimp. Sinds de laatste grote versie update is die echt superstoer. Geweldig lekker pakketje... en guess what: gratuit! :)

• AkaXakA
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

En, er zijn ook goede HTML editors bv. Quanta + voor KDE (2.x) en als je nog echt WYSIWYG wil dan moet je maar Mozilla 9.3/Netscape 6.1 Composer gebruiken (die trouwens best wel meevalt qua code uitstoot...)

Inderdaad, The Gimp & CorelPaint zijn een goeie inplaats van Photoshop & Paint Shop Pro.

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Wine draait toch ook M$ Office 2000, betaal je daar wel voor maar het scheelt iig het OS......

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 28 augustus 2001 11:20 schreef PARENA het volgende:
Voorbeeld van een mooie Photoshop vervanger: The Gimp. Sinds de laatste grote versie update is die echt superstoer. Geweldig lekker pakketje... en guess what: gratuit! :)
Nie gratuit... libre!

(en das een groot verschil ;) )

• x-wolf
Op dinsdag 28 augustus 2001 01:13 schreef blouweKip het volgende:

Niet lastiger, het is alleen anders.
uhh, sorry, multimedia is onder Linux echt lastiger te installeren en goed werkend te krijgen. Kijk maar eens naar mijn posting
[topic=211882/1/25]
Het gaat hier om een installatie van een Realmagic Hollywood kaartje. Het is mij tot op heden niet gelukt omdat ik die xine 5.0 niet gecompiled krijg om zeeeer onduidelijke redenen. Zo onduidelijk zelfs dat de oplossingen die de foutmelding geeft niet werken. Ook al zou dit wel werken, Xine is nog steeds niet stable. De Realmagic software die ik bij de kaart kreeg is dat wel en is ook idd nog nooit vastgelopen.
Ook hier geld: niet zozeer moeilijker..wel weer anders dan in windows.

Updaten is in linux zelfs gemakkelijker dan in windows...
Ik moet zeggen dat ook dit niet waar is, overigens wel zeer afhankelijk van je distro. Laten we echter Mandrake nemen, die is verder het simpelst in gebruik. Die werkt dus met rpm. Hoe vaak heb je niet dependency problemen dat je eerst andere pakkettten moet installeren voordat je het gewenste progje installeert? Sorry, maar setup.exe is gewoon simpeler. RPM is misschien mooier omdat je alleen installeert wat je nodig hebt, het is zeker niet simpeler.

Hoezeer ik ook de laatste tijd steeds meer Linux ben gaan waarderen en het nu ook als mijn voornaamste desktop gebruik (behalve dus voor dvd's kijken :) ) het is niet simpeler, wel beter, stabieler en je begrijpt veel beter wat er gebeurd. Voor de liefhebber een absolute must, voor de onwetende thuisgebruiker nog echt te lastig.

* x-wolf moet er niet aan denken dat iedereen in zijn omgeving Linux (Mandrake?) gaat gebruiken. Hij wordt dan nog vaker gebeld dan nu voor de simpelste vragen.

• rb338
  • Laatst online: 22-07 12:59
Ik moet zeggen dat ook dit niet waar is, overigens wel zeer afhankelijk van je distro. Laten we echter Mandrake nemen, die is verder het simpelst in gebruik. Die werkt dus met rpm. Hoe vaak heb je niet dependency problemen dat je eerst andere pakkettten moet installeren voordat je het gewenste progje installeert? Sorry, maar setup.exe is gewoon simpeler. RPM is misschien mooier omdat je alleen installeert wat je nodig hebt, het is zeker niet simpeler.
100% mee eens. Ik denk dat een van de belangrijkste dingen die Linux mist (na een goede GUI die er inmiddels is) het gemak van programma's installeren is.

Had laatst wel gelezen dat men bezig is met zoiets als de welbekende InstallShields etc. voor Windows, maar dan dus voor Linux. Als dat eenmaal af is (en dan praten we denk ik over enkele jaren) zijn veel programma's ook al een heel eind verder in development stage, dus dan zal Linux echt een grote kans maken om door te breken in de 'huiskamer'.

• x-wolf
Had nooit gehoord over de aanmaak van zo'n installshield. Ik vraag me ook af of dat echt nodig is. Volgens mij kan het ook best met rpm. Hij zou dan echter automatisch (eventueel met toestemming van de gebruiker) de dependencies moeten installeren. Dan ben je er ook al. Alleen zit je dan weer met het probleem dat veel progjes niet als rpm worden geleverd (of lastig vindbaar of verouderde versie). Progjes zouden veel eerder als rpm moeten uitkomen (zie ook mijn posting over dxr3, Mandrake en Xine. Als dit als rpm was geleverd was ik nu in ieder geval verder gekomen. Ook moet je nog te vaak zelf compileren. Dat is voor een leek een complete hel! (zeker met al de verschillende gcc versies enz).

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 14:56 schreef j3p het volgende:
http://www.newsforge.com/article.pl?sid=01/08/10/1441239&mode=thread

Geweldig verhaal! :)
Prima verhaal, inderdaad. :)
Lijkt een beetje op wat een klant van ons heeft gedaan: zo'n 150 werkstations draaien op een Windows NT Terminal Server + Citrix Metaframe machine, met specs die redelijk vergelijkbaar zijn met die uit 't artikel. Draait nu ruim een jaar, en bevalt ze prima. :)

Neemt niet weg dat zo'n success story voor Linux nooit weg is, en wat dat betreft kan 't me niet moeilijk genoeg voor MS gemaakt worden, maar uniek is 't niet.
Wel een goed verhaal, maar meer ook niet.

• rb338
  • Laatst online: 22-07 12:59
Op woensdag 29 augustus 2001 00:34 schreef x-wolf het volgende:
Had nooit gehoord over de aanmaak van zo'n installshield. Ik vraag me ook af of dat echt nodig is. Volgens mij kan het ook best met rpm. Hij zou dan echter automatisch (eventueel met toestemming van de gebruiker) de dependencies moeten installeren. Dan ben je er ook al. Alleen zit je dan weer met het probleem dat veel progjes niet als rpm worden geleverd (of lastig vindbaar of verouderde versie). Progjes zouden veel eerder als rpm moeten uitkomen (zie ook mijn posting over dxr3, Mandrake en Xine. Als dit als rpm was geleverd was ik nu in ieder geval verder gekomen. Ook moet je nog te vaak zelf compileren. Dat is voor een leek een complete hel! (zeker met al de verschillende gcc versies enz).
Waarschijnlijk wordt het ook zoiets. Het zou iig wel op rpm gebaseerd worden (had trouwens liever gezien dat ze het op .deb gingen baseren, dat werkt namelijk veel beter IMO). Meer details heb ik helaas niet meer en de URL ben ik ook kwijt ;(

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 00:49 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Prima verhaal, inderdaad. :)
Lijkt een beetje op wat een klant van ons heeft gedaan: zo'n 150 werkstations draaien op een Windows NT Terminal Server + Citrix Metaframe machine, met specs die redelijk vergelijkbaar zijn met die uit 't artikel. Draait nu ruim een jaar, en bevalt ze prima. :)

Neemt niet weg dat zo'n success story voor Linux nooit weg is, en wat dat betreft kan 't me niet moeilijk genoeg voor MS gemaakt worden, maar uniek is 't niet.
Wel een goed verhaal, maar meer ook niet.
Maar het grootste verschil is denk ik dat hun nu geen licentie kosten hoeven te betalen en daar draait het om lijk mij.

Verwijderd

3 puntjes:

1. Ik denk persoonlijk dat Linux wereld op de goede weg is om een goed desktop OS te worden. Ik gebruik nu KDE 2.2 en ik moet zeggen dat het allemaal prima loopt bij mij. Nu ben ik al wel redelijk bekend met linux, en evt. problemen kan ik allemaal zelf wel oplossen. games, TV out, office applicaties, fotobewerking, etc.etc. is prima te doen. Software is er ten overvloede (wat ook weer niet altijd een voordeel is), en dat wordt alleen maar meer met programma's als Kylix (en straks ook Borland C++ builder). Linux staat als desktop OS vergeleken met windows nog maar in de kinderschoenen. Grootste probleem is echter nog de wildgroei in distro's waardoor het voor de leek allemaal heel erg onoverzichtelijk is.

2. Nu men bezig is met het opstellen van de Linux base (zo heette dat toch?), om meer eenheid in de verschillende distro's en window/desktopmanagers te krijgen zal ook de compatibiliteit tussen verschillende onderdelen/programma's/distro's groeien. Een simpel dingetje als sleur en pleur blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om dat zo globaal geimplementeerd te krijgen als onder windows. met een standaard linux base worden dit soort dingen hopelijk in de toekomst wat beter en sneller opgelost. Veel mensen willen idd linux gebruiken, maar neigen toch zo veel mogelijk naar een windows omgeving en functionaliteit, maar er is zoveel meer mogelijk dan die suffe staartknop linksonder. KDE oa. heeft een aantal erg verassende dingen verzonnen waarmee het werken met de desktop een stuk leuker wordt, ook voor de leek.

3. Veel mensen zijn opgegroeid met windows, en er is een hele grote groep 'ouderen' die nu pas beginnen met de computer te werken, is het niet thuis dan is het wel op het werk. En dat gebeurd dan nog steeds voor het overgrote deel op een windows bak. Die zijn blij dat ze de startknop kunnen vinden (bij wijze van spreken dan). Echter komt er nu een hele grote groep jongeren aan die half om half met windows en linux aan het stoeien zijn, en deze groep zal wat sneller overstappen naar linux omdat ze dat ook gewend zijn naast windows. Als iedereen zou zijn opgegroeid met linux, en er komt ineens een OS om de hoek kijken dat windows heet, dan had waarschijnlijk alles omgekeerd geweest. Het is gewoon wat je gewend bent, en veel mensen zijn nog steeds alleen maar die startknop van windows gewend. Maar daar komt verandering in, en dat gaat steeds snelller merk ik.

Ik zie het voor linux in de toekomst nog best gebeuren om langszij windows te komen. Sommige dingen moeten nog wat volwassener worden, maar daar is men hard mee bezig.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 09:04 schreef The Daan het volgende:
Een simpel dingetje als sleur en pleur blijkt nog niet zo makkelijk te zijn om dat zo globaal geimplementeerd te krijgen als onder windows. met een standaard linux base worden dit soort dingen hopelijk in de toekomst wat beter en sneller opgelost.
DnD (voor de onwetenden: drag and drop >:) )... dan heb je ook wat.....

Voor DnD moeten de objecten waarvandaan en waar naartoe wordt gesleept elkaar kennen. Bij Qt (KDE)/Gtk+ (Gnome) is dit dus per definitie al niet het geval..... Een van de moeilijkste dingen die er is, denk ik.... Je blijft bij DnD toch aan een desktop met een grafische toolkit hangen.

Met Ximian Gnome's full-Gtk+/Gnome desktop oplossing in aankomst zal het voor de newbie beter "lijken", maar een echte oplossing hiervoor is heeeeel moeilijk :)

• RG

RG

Lambda

Software installeren is echt wel makkelijk. Je maakt mij niet wijs dat iemand RedCarpet niet kan bedienen.

Sleure en Pleuren vind ik zo'n onzin. Het enige wat ik doe is zooi uit het programma menu ooiit op de desktop mikken. Verder vind ik het hele idee redelijk nutteloos, tenzij je Red Alert speelt >:)

Wat Linux ontbreekt is
* OEM support
* Programma's

Verder niks.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 20:55 schreef Groot-Moefti het volgende:
Wat Linux ontbreekt is
* Programma's
onzin.

Men denkt dat het ontbreekt aan programma's. Niks is echter minder waar.

• RG

RG

Lambda

onzin ;)

Je kunt geen Davilex, Wolters, van Dale en noem alle zooi maar op niet onder Linux draaien. Hoeveel mensen denk je dat thuis van die educatieve software hebben? Als je niet weet wat ik bedoel moet je maar eens de Dixons binnen lopen... En dan nog zoiets: telebankieren.

Zolang dat soort handel niet werkt houdt het op. En WINE daar doe ik niet aan.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 29 augustus 2001 21:38 schreef Groot-Moefti het volgende:
En dan nog zoiets: telebankieren.
Gewoon bij de goeie bank gaan. Rabobank doet gewoon https webfrontend. DAT is pas een goede oplossing.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 23:21 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Gewoon bij de goeie bank gaan. Rabobank doet gewoon https webfrontend. DAT is pas een goede oplossing.
Helaas is dat voor het zakelijke abonnement nog niet het geval :( . Bij de mensen waar ik dan het meeste kom, die draaien dezelfde software pakketen voor hun boekhouding als hun boekhoud kantoor, een exact king of Unit4 achtige zaken. Zolang dat dit nog niet onder linux draait op een goede manier, zie ik het op de zakelijke desktop nog niet al te vlug verspreiden.... :( :(

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 23:31 schreef X-terior het volgende:

[..]

Helaas is dat voor het zakelijke abonnement nog niet het geval :( . Bij de mensen waar ik dan het meeste kom, die draaien dezelfde software pakketen voor hun boekhouding als hun boekhoud kantoor, een exact king of Unit4 achtige zaken. Zolang dat dit nog niet onder linux draait op een goede manier, zie ik het op de zakelijke desktop nog niet al te vlug verspreiden.... :( :(
Sinds wanneer werken die boekhoudpakketjes wel op Windows dan ?

• blouweKip
uhh, sorry, multimedia is onder Linux echt lastiger te installeren en goed werkend te krijgen. Kijk maar eens naar mijn posting
Sorry hoor, maar ik heb alleen problemen met multimedia programma's die gebruik maken van gesloten/gehackte formaten (avi/asf/mov/divx etc) met mpegjes ed heb ik geen problemen mee...en tja, tis logisch dat er weinig distro's zijn die bij hun updates illegale codecs meeleveren

Bovendien is het installeren van die illegale codecs voor de doorsnee pc-gebruiker helemaal niet zo moeilijk.
Het gaat hier om een installatie van een Realmagic Hollywood kaartje. Het is mij tot op heden niet gelukt omdat ik die xine 5.0 niet gecompiled krijg om zeeeer onduidelijke redenen. Zo onduidelijk zelfs dat de oplossingen die de foutmelding geeft niet werken. Ook al zou dit wel werken, Xine is nog steeds niet stable. De Realmagic software die ik bij de kaart kreeg is dat wel en is ook idd nog nooit vastgelopen.
Dan gebruik je die realmagic software toch?
Oh nee, die is er vast alleen voor windows, tja, als de fabrikant te lui is om fatsoenlijk software te maken en het aan de makers van xine overlaat om te ontdekken hoe ze de hardware moeten aansturen dan kun je wel eens wat problemen verwachten...

Xine is zeker niet stable, maar ik krijg het in een paar minuten voor elkaar om xine + bijbehorende css plugin te installeren en vervolgens gezellig een dvd-tje te kijken
Sorry hoor, maar als je gewoon de standaard updates gebruikt van mandrake heb je geen problemen, daarnaast heb je ook geen problemen als rpm's gebruikt die niet voor een ander systeem gecomplied zijn...
Er zijn nu eenmaal verschillen in linux distro's (qua gebruikte libs ed)

Het updaten van je systeem (mandrake-update/redcarpet/apt-get) is in linux een stuk makkelijker, vollediger en sneller dan in windows..

Tis wel iets anders (een .exe aanclicken werkt nu eenmaal niet in linux en dat moet je ook niet verwachten)
Hoezeer ik ook de laatste tijd steeds meer Linux ben gaan waarderen en het nu ook als mijn voornaamste desktop gebruik (behalve dus voor dvd's kijken <http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/214328/1/i/s/smile.gif> ) het is niet simpeler, wel beter, stabieler en je begrijpt veel beter wat er gebeurd. Voor de liefhebber een absolute must, voor de onwetende thuisgebruiker nog echt te lastig.
Grotendeels mee eens, hoewel ik lastig toch echt in anders zou veranderen
* x-wolf moet er niet aan denken dat iedereen in zijn omgeving Linux (Mandrake?) gaat gebruiken. Hij wordt dan nog vaker gebeld dan nu voor de simpelste vragen
Als iedereen mandrake (of een andere distro) zou gaan gebruiken dan zou de support voor linux (drivers e.d.) verbeteren en dan zou de desktop in een mum van tijd niet meer te onderscheiden zijn van windows (afgezien van de keuze vrijheid natuurlijk)

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 01:34 schreef blouweKip het volgende:
Dan gebruik je die realmagic software toch?
Oh nee, die is er vast alleen voor windows, tja, als de fabrikant te lui is om fatsoenlijk software te maken en het aan de makers van xine overlaat om te ontdekken hoe ze de hardware moeten aansturen dan kun je wel eens wat problemen verwachten...
Als je het zo graag wilt, een aantal van de DVD-prog-bakkers hebben al een beta-linux-port (zie de c't van enkele weken terug). Testen, uitbrengen, en betalen maar... (en crashen, geen support krijgen, niet kunnen debuggen, ...)

Dacht het dus niet ;)

Ik vind videolan erg relaxed werken. Xine en OMS heb ik ook nog niet werkend gekregen. Jammer van die DXR2 in mijn bak maar dat komt nog wel eens - ik heb nu betere dingen te doen dan DVDs kijken ;)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Vreemd ... ik heb een Hollywood+ van Sigma Designs en dat is dus een dxr3. Met de drivers van em8300 is het me al gelukt om beeld te krijgen op de tv met zowel oms (nightly-build van 3weken terug) als xine (v .0.5.1 ).

Het is dus wel mogelijk. Enige probleem is dat ik niet kan spoelen naar andere scenes omdat beide players dan hangen. En xine krijg ik nog niet goed met die css patch draaiend. Maar al met al nog niet slecht.

Het is best veel puzzelwerk en wat gepruts maar er is wel uit te komen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• blouweKip
Ik heb zelf geen ervaring met hollywood-kaartjes, maar kun je niet gewoon softwarematig dvd's kijken?

Bij mij draait xine (met de css plugin) supervloeiend, zowel op mn oude pc (400mhz) als op mn nieuwe (1ghz)

• x-wolf
software matig zou eventueel wel kunnen maar ik heb geen tv-out dus dan kan ik het niet op mijn tv kijken en moet ik naar mijn monitor staren. Ben bezig geweest met die xine 0.5.1 te compilen maar liep toen vast op het compilen. Heb al eerder progjes zelf gecompiled maar hier kwam ik echt niet uit. Heb de komende tijd daar ook geen tijd voor (helaas, gelukkig heb ik andere hele leuke dingen te doen :) )
Pagina: 1