NEN 1010/4010 in te zien bij een overheidsinstantie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21
Voor ons nieuwe (klus)huis zijn mijn vriendin en ik bezig met het volledig herzien van de elektra. Nu wil ik graag voldoen aan de huidige NEN norm, en zou dus graag de laatste editie van de 1010 of 4010 norm willen lezen. Alleen zijn deze beide redelijk aan de prijs (1010 is 430 euro, 4010 is 220 euro).

Aangezien wij maar 'gewone' particulieren zijn, dacht ik dat deze normen vast wel ergens in te zien zouden zijn (bibliotheek of gemeente) aangezien ze zo wijdverspreid zijn. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, eigenlijk kun je er niet omheen om er aan te voldoen. Alleen ik verbaas me dus dat geen enkele bibliotheek, of zelfs gemeente je hier mee kan helpen. Op internet kun je best wel wat blogposts of pagina's vinden waarin kleine delen van bijv. de 1010 worden toegelicht, maar het liefste wil je natuurlijk het volledige overzicht hebben. En ik snap dat op een verbouwing dit soort bedragen al snel in het niet vallen, maar zeker met de prijzen van dit moment wil ik toch besparen waar ik kan, als mogelijk...

We doen alles zelf, met hulp van m'n vader (ex-elektricien), dus we kunnen daarom ook niet terugvallen op het inzien bij een bedrijf wat voor ons de boel aanlegt/aanpast. Mis ik een instantie waar deze wel in te zien zijn, of zitten deze normen stevig achter slot en grendel en zullen we hier maar gewoon voor moeten lappen?

PS5 PSN: UnrealKazu

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Gewoon een idee: MBO/MTS studenten die voor elektricien leren moeten volgens mij zo'n NEN1010 aanschaffen of hebben een login om deze digitaal in te zien.

Als je trouwens niet ingeleid bent in de NEN1010 is het draak van een boekwerk om je doorheen te worstelen. Niet alles is even relevant voor een huisinstallatie en voordat je een beeld hebt waar je aan moet voldoen ben je zeer veel tijd kwijt.

Wat ik zou doen: met de hulp van jouw vader (ex-elektricien) en gezond verstand de installatie aanleggen en door een keurmeester laten keuren en op basis van de keuring nog wat aanpassingen maken. Lijkt met qua tijd/geld het meest efficient.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 15:21
ari3 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:19:
Gewoon een idee: MBO/MTS studenten die voor elektricien leren moeten volgens mij zo'n NEN1010 aanschaffen of hebben een login om deze digitaal in te zien.

Als je trouwens niet ingeleid bent in de NEN1010 is het draak van een boekwerk om je doorheen te worstelen. Niet alles is even relevant voor een huisinstallatie en voordat je een beeld hebt waar je aan moet voldoen ben je zeer veel tijd kwijt.

Wat ik zou doen: met de hulp van jouw vader (ex-elektricien) en gezond verstand de installatie aanleggen en door een keurmeester laten keuren en op basis van de keuring nog wat aanpassingen maken. Lijkt met qua tijd/geld het meest efficient.
Dit inderdaad. En als je dan nog ergens tegenaan loopt, stel je vraag hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

En waar vinden we zo’n keurmeester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21

Dat de NEN 1010 een draak is heb ik inderdaad al van meer mensen gehoord. Voor mij persoonlijk zou de 4010 ook ruim voldoende zijn, al heeft deze (op dit moment) geen PV sectie, wat de 1010 wel heeft. De 1010 was voornamelijk op verzoek van m'n vader die graag wil weten wat er de afgelopen 30-35 jaar allemaal is veranderd qua norm. Dit is ook het belangrijkste; simpele dingen als wat er vandaag de dag de norm is qua aantallen stopcontacten, maar ook dingen als de gelijktijdigheidsfactor bij een installatie met een hele hoop groepen, hoe om te gaan met toekomstige PV installatie, etc.

Het zijn inderdaad dingen die je wel op je gezonde verstand kunt doen, en we kunnen denk ik een hele goede gooi doen, maar het zijn toch die specifieke details die we wel even vantevoren duidelijk willen hebben. Eigelijk komt het er op neer dat we in feite de gehele elektra compleet opnieuw doen omdat deze zo verouderd is, en meteen zo hard inzetten op een flinke installatie (doel is bijv. om gasloos te gaan) dat er best wel wat dingen spelen die we helder willen hebben.

De tip van een MBO student is wel een goeie, al ken ik er geen helaas :+ Als ik jullie zo hoor is het inderdaad een idee om na afloop van de installatie een keurmeester langs te laten komen, maar ik ben toch bang dat er dan dingen naar boven komen die alsnog een hoop geld gaan kosten om aan te passen...

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gewoon al je specifieke vragen hier dumpen, genoeg mensen met inhoudelijke kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Kazu schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:12:
simpele dingen als wat er vandaag de dag de norm is qua aantallen stopcontacten
Staat niets meer over in de norm. Nouja:
510.4.1 In elke betreedbare ruimte in tot bewoning bestemde gebouwen, logiesgebouwen en woonschepen moeten voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting zijn aangebracht om op veilige en doelmatige wijze de ruimte te kunnen gebruiken.

510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige) eigenaar/gebruiker van de installatie.
Oftewel: Doe maar wat je wilt.
maar ook dingen als de gelijktijdigheidsfactor bij een installatie met een hele hoop groepen
Staat niet in NEN1010, daarvoor moet je ook nog even NEN-EN-IEC 61439-1 erbij kopen.

Als je vader NEN1010:1988 gewend is dan zal het zo slecht niet zijn. Voorzie alles van randaarde, voorzie aparte groepen voor toestellen >2kW en kom hier even hulp vragen voor het samenstellen van de groepenkast, dan kom je er wel. ;) Zo slecht zijn oudere normen / standaarden nou ook weer niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:04
Kazu schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:07:
Voor ons nieuwe (klus)huis zijn mijn vriendin en ik bezig met het volledig herzien van de elektra. Nu wil ik graag voldoen aan de huidige NEN norm, en zou dus graag de laatste editie van de 1010 of 4010 norm willen lezen. Alleen zijn deze beide redelijk aan de prijs (1010 is 430 euro, 4010 is 220 euro).

Aangezien wij maar 'gewone' particulieren zijn, dacht ik dat deze normen vast wel ergens in te zien zouden zijn (bibliotheek of gemeente) aangezien ze zo wijdverspreid zijn. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht,
niet direct, maar via een aantal wetgevingen, oa het bouwbesluit, is de NEN 1010 gewoon ook wettelijk verankerd en dus verplicht.
eigenlijk kun je er niet omheen om er aan te voldoen. Alleen ik verbaas me dus dat geen enkele bibliotheek, of zelfs gemeente je hier mee kan helpen. Op internet kun je best wel wat blogposts of pagina's vinden waarin kleine delen van bijv. de 1010 worden toegelicht, maar het liefste wil je natuurlijk het volledige overzicht hebben. En ik snap dat op een verbouwing dit soort bedragen al snel in het niet vallen, maar zeker met de prijzen van dit moment wil ik toch besparen waar ik kan, als mogelijk...
helaas zit er achter de NEN normen een behoorlijk verdienmodel er achter, vergeet niet dat de huidige NEN 101 eigenlijk een Eurpese norm is die vertaald naar Nederland met een beperkt aantal nederlandse bijzonderheden is, dat kost dus gewoon geld. Het probleem met deze normen is dat deze vaak ook naelkaar verwijzen, je zult dus min. de hele bundel NEN 1010 nodig hebben, niet de NEN 3140 vergeten, en mogelijk nog een aantal normen, beetje afhankelijk van je toepassing. de norm hebben is een ding, de norm begrijpen en deze juist toepassen is een heel andere, en veel lastiger punt. voor leken heeft deze norm dan ook weinig zin, vaak begrijpt men ook niet wat in de norm beschreven staat. word vaak genoeg ook door de techneuten nog verkeerd geinterpreteerd. Dit Forum laat dat ook duidelijk zien.

link van de nieuwe wijzigingen van de NEN 1010:2020: https://www.nen.nl/elektr...erugblik-webinar-nen-1010.
let wel, via het bouwbesluit is deze versie nog niet vastgesteld, dit zal vermoedelijk medio 2023 gebeuren.
de NEN 4010 is voor het installeren van laagspanningsinstallaties volgens de NEN1010:2015. dus de huidige 4010 is nog gebaseerd op de vorige versie van de nen 1010:2015 (deze is op dit moment verplicht oa. via het bouwbesluit.)
Ga je dus nu de installatie veranderen, dwz een nagenoeg wijziging van de bestaande installatie, zou je dit dus volgens de huidige geldende nen 1010:2015 moeten uitvoeren en niet volgens de NEN 1010:2020, je kunt natuurlijk wel alvast rekening houden met de wijzigingen tov den oudere norm, maar echt verplichtend is het dus niet.

Hou wel rekening wat een leek mag doen en waar echt een deskundig peroon voor nodig is, een leek mag eigenlijk niet veel zelf doen.
We doen alles zelf, met hulp van m'n vader (ex-elektricien), dus we kunnen daarom ook niet terugvallen op het inzien bij een bedrijf wat voor ons de boel aanlegt/aanpast. Mis ik een instantie waar deze wel in te zien zijn, of zitten deze normen stevig achter slot en grendel en zullen we hier maar gewoon voor moeten lappen?
helaas, legaal kan ik jullie daar helaas niet aan helpen, en dat andere mag hier niet gepost worden. Succes met jullie project.
hier nog een handig link waar je redelijk goedkoop aan goed materiaal kunt komen, kunnen bv ook komplete groepenkasten voor je samenstellen. https://www.elektramat.nl/

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retsina
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-11-2024
Ik heb zeer recentelijk voor mijn woning een nieuwe groepenkast compleet zelf ontworpen en geïnstalleerd. Hiervoor heb ik de laatste versies van de normen NEN 1010, NEN 4010, EN IEC 61439-1, EN IEC 61439-3 en de NPR5310 compleet doorgenomen om geen enkel detail te missen. De Nederlandse normen had ik beschikbaar vanuit mijn werk, de Europese/internationale normen heb ik gekocht bij evs.ee, waar deze een fractie kosten van de prijs in Nederland. Ik ben geen installateur of ontwerper van E-installaties, maar heb wel een elektrotechnische achtergrond vanuit mijn opleiding. Het doornemen van deze normen heeft weinig tot niets toegevoegd aan de informatie die op internet te vinden is met zoektermen als 'PV-installatie, woninginstallatie, groepenkast, aardlekschakelaar, draaddikte etc.'. Ook hebben diverse fabrikanten van elektrotechnische materialen vaak veel informatie op hun websites staan, net zoals elektrotechnische webwinkels. Kijk bijv. maar eens naar installo.nl/blog. De normen bevatten heel veel informatie waarvan vaak maar een klein deel van toepassing is op dat wat je tot uitvoering wil gaan brengen. Succes, ook zonder normen kan zo'n project prima lukken.
Pagina: 1