Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen alleen zuid of ook noord en/of platdak?

Pagina: 1
Acties:

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:12
Ik ben nu een tijdje bezig met me te oriënteren op zonnepanelen, nu de eerste offertes binnenkomen vond ik het tijd om een eigen topic te openen.

Na al het inlezen ben ik grotendeels voorstander geworden van zoveel mogelijk het dak vol. De meeste bedrijven sturen echter automatisch een offerte voor het dakvlak dat het meest op zuid ligt. Offertes krijgen voor meerdere dakvlakken duurt dus wat langer. Of ik het noordelijke dak en het platte dak vol leg ligt grotendeels aan de extra investering die dit kost. Zoals hieronder in de offertes te zien stapt Coolblue al over op Enphase bij beide schuine dakvlakken. Hierdoor gaan de kosten per Wattpiek erg omhoog en is het misschien al de moeite niet meer. Ik ben dus ook opzoek naar de gulden midden weg qua kosten en zoveel mogelijk opbrengst.
Foto's
Maps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_6eBez7rO5hA-zOEd9V3Dc7sp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MejMsjlRsY5AdMbdN3QfUQqS.png?f=user_large

Zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcWIYU_XuKFW_YMJtDrxeyHzKrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXRcI23w0kjHjJBXgSeYTuZY.jpg?f=fotoalbum_large

Noord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyWHfq6mIE50bZYj15ZIEBrRoKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJprdiXgHWNAXhuQsJF0Nyuy.jpg?f=fotoalbum_large

Platdak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1tXqmIK-9GUbB97S8atUgFMzhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1jgAm41znedVvywK6kW5dXA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pASxWl8p4PuD-qTJaIZnStbvD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27AcnJ6uNEfkomHDO1LcbDEB.jpg?f=fotoalbum_large
(Foto's zijn van 28 juli 18:15)
Beschikbare (dak)ruimte
De schuine daken hebben een hoek van 44graden.

Zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKJuudZuzT2MlN4Op27FDMH6VUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lK8b2GE0EoHpbId7TUHgFNRh.jpg?f=user_large

Noord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL8tqVHk-2LcEnzTMlwrvNy2yok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2kIe49NIePn2GV6WZQzkQ0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Platdak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh2F191djd1UPWHltf-5X_KgGDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJS2gvff8MWS9FBr3lLJo4Kl.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Zuid
Behalve de schaduw van de 'uitbouw' aan de voorkant geen schaduw

Noord
De 2 pijpjes staan aan de goede kant, dus ook geen schaduw.

Platdak
Schaduw van het huis, wat in de loop van de dag wegtrekt. Ook het huis van de buren geeft wat schaduw later op de middag (zie foto's)
Jaarverbruik
Nu zo'n 4500kwh. Een warmtepomp is ook 1 van de opties die ik aan het onderzoeken ben. Dit verbruik zal er dan nog bij komen. Elektrische auto staat nog niet in de planning, maar ik heb geen glazen bol.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Overgang naar 3fase is al aangevraagd. Heb hier nog geen definitieve datum voor. Bij het aanvragen werd week 44 aangegeven, maar ik ga ervanuit dat dit niet haalbaar zal zijn.
Budget en doel
Budget is natuurlijk niet oneindig, maar ik wil mijn energie rekening zoveel mogelijk naar beneden hebben, zelfs nu we nog gas gebruiken. Ik wil dus eigenlijk gewoon mijn dak vol voor een goede prijs. Plekken die niet efficiënt zijn of erg veel kosten maken voor een paar extra panelen wil ik niet.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf niet. Groepenkast vervangen wel.
Bijhouden van data
Koppeling met HomeAssistant is een grote pre. Uitlezing per paneel, leuk, maar mag niet wat extra kosten.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1: Coolblue
Alleen op zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJkhIgqkCxIVl8TQ1rvhH3ngOU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YGqeVUANWlcZXmxOKBnzQYz8.png?f=user_large
17x Suntec Ultra V mini 400FB (6800Wp)
1x Growat MOD 6000 TL3-X omvormer

€7273 ex btw. (€1,06/Wp)
Offerte 2: Coolblue
Zuid en Noord
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj_y2AH5RM_9W48QYs29wGf-seM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C7rOgEieUhYP8lhwXy8YF8wr.png?f=user_large
28x Suntec Ultra V mini 400FB (11.200 Wp)
28x Enphase IQ7+

€13.404 ex btw (€1,19/Wp)

Ik heb telefonisch gevraagd of het op 2 strings in serie kon, volgens de beste man aan de telefoon ging dit niet, omdat er een te groot verschil in aantal panelen zat tussen beide dakvlakken. De omvormer zou dat niet of te laat opstarten. Ik betwijfel dit. Ook zag hij de meerwaarde van het platte dak niet, dit had te veel slagschaduw van het huis.
Offerte 3: Svea solar (ikea)
Alleen zuid (aanvraag voor beide dakvlakken heb ik gedaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjuXaKFz7HnYA3p9IXWHZxlfiMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bWo7a05gcMzl7pICXqccXLtG.png?f=user_large

17x 390Wp Full Black (Trina, Risen of vergelijkbaar) 6630Wp
1 x Goodwe GW6K-DT 3-fase omvormer

€7015 ex btw (€1,06/Wp)
Overig
Een aantal offertes zijn de moeite niet waard om te benoemen. Verder heb ik nog wat offertes lopen, ik zal dit aanvullen wanneer ik meer bekend heb.
Regio
Achterhoek

[ Voor 0% gewijzigd door kipfel op 22-08-2022 19:54 . Reden: Hoek van dak toegevoegd ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er staat niets in de datasheet van de Growatt waaruit blijkt dat wat de meneer bij Coolblue roept klopt.
De prijzen zijn wel goed... 1,19 voor Enphase heb ik al een tijd niet gezien.. al is het voor jouw dak onzin om te doen... en topt nog af ook.

Nog eens bellen?

Svea is dus ook een nette prijs ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 19:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kipfel
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:55:
Er staat niets in de datasheet van de Growatt waaruit blijkt dat wat de meneer bij Coolblue roept klopt.
De prijzen zijn wel goed... 1,19 voor Enphase heb ik al een tijd niet gezien.. al is het voor jouw dak onzin om te doen... en topt nog af ook.

Nog eens bellen?

Svea is dus ook een nette prijs ;-)
Ik heb ook alleen de offertes met een prijs die in de buurt kwamen van reëel geplaatst.

Ik zal nog een contact opnemen met Coolblue. 17 en 11 panelen zou dan gewoon op die 6K omvormer moeten kunnen met 2 strings?

Wat is jouw mening over het plattedak? Is die nog interessant? En zo ja, beter dan noord? Ik had nog het idee van een stuk of wat panelen in landscape achter elkaar. Zover mogelijk aan de linker zijkant.

[ Voor 8% gewijzigd door kipfel op 22-08-2022 20:01 ]

• Ronald
  • Nu online
Het platte dak boven je auto? Mogelijk beter dan noord, maar zou door de simulator moeten... Durf het niet zo te zeggen... Heel gunstig is het niet.

Als je het platte dak zelf kan is er meer kans op rendabel ;-)
Ik zal nog een contact opnemen met Coolblue. 17 en 11 panelen zou dan gewoon op die 6K omvormer moeten kunnen met 2 strings?
Voor zover ik weet zou dat moeten kunnen. 6kW vermoedelijk prima, maar ook dat is simulator werk.

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 20:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Pas wel op met de levertijd bij zowel coolblue als ikea. Ikea geeft aan 'ergens in 2023' te kunnen leveren, coolblue 'minimaal 4 maanden wachttijd'. Zorg in ieder geval dat de panelen voor de zonnige maanden van 2023 liggen.

• kipfel
Janpietertje89 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:07:
Pas wel op met de levertijd bij zowel coolblue als ikea. Ikea geeft aan 'ergens in 2023' te kunnen leveren, coolblue 'minimaal 4 maanden wachttijd'. Zorg in ieder geval dat de panelen voor de zonnige maanden van 2023 liggen.
Begin 2023 is mijn doel inderdaad. Na 1 januari ivm BTW en het leggen van waarschijnlijk meer dan 10000Wp. En wel voor het mooie weer. Goed dat je me er even op wijst.

• kipfel
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:07:

Voor zover ik weet zou dat moeten kunnen. 6kW vermoedelijk prima, maar ook dat is simulator werk.
Dit is het antwoord dat ik kreeg:

Ik snap je redenering. Echter installeren we nooit een serie omvormer op een noord zuid opstelling. Dit zou tot een enorme onbalans leiden. De zon staat immers nooit tegelijk op beide kanten. Nogmaals, ik snap je redenering, maar helaas kan ik het je niet aanbieden.

Dat geeft me niet veel vertrouwen. Volgens mij een heel onlogische redenering.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

Tazzios

..

er van uitgaand dat de buren links dezelfde woning hebben lijken op het platte dak alleen een stuk of 4~8 panelen vooraan interessant.

inderdaad vreemd, de installateur is niet bekent met (de werking van) omvormers met meerdere 'maximum power point trackers'(MPPT)?

@Backpacker zie mijn eerder vergeten toevoeging. O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Tazzios op 23-08-2022 10:16 ]

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Tazzios schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:57:
er van uitgaand dat de buren links dezelfde woning hebben lijken alleen een stuk of 4~8 panelen vooraan interessant.
Euh die mag je even uitleggen. Volgens mij passen er meer dan 4-8 panelen op de voorkant....

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40
Mocht je overigens het platte dak gaan doen (en het ziet er uit dat dan prima zelf is te doen als je handig bent!) Let dan even op de afwatering van het dak. Er ligt een vrij grote plas kijkend naar de foto's.

Misschien niets ernstigs maar als de panelen eenmaal liggen kom je er niet zo snel meer 👍🏻

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• kipfel
Griffin2k schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:26:
Mocht je overigens het platte dak gaan doen (en het ziet er uit dat dan prima zelf is te doen als je handig bent!) Let dan even op de afwatering van het dak. Er ligt een vrij grote plas kijkend naar de foto's.

Misschien niets ernstigs maar als de panelen eenmaal liggen kom je er niet zo snel meer 👍🏻
Dat is zeker iets om te overwegen. Daar zou ik me wel mee redden. Alleen als ze toch bezig zijn, zal het misschien niet eens zoveel kosten om het te laten doen.

Dat water is geen probleem, ligt een klein laagje water dat wel wegtrekt.

• kipfel
Toch een offerte gekregen van Coolblue voor zuid en noord op een stringomvormer. Ook al raden ze het af en zien ze de meerwaarde van Noord überhaupt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U11xgU-RwmtehgxeAdasjSsUuDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtWLY8ZX6QamlvLUYlOn3iL6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54CYq2Pd6scwF2d-UlmYWtQ5ceQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNFn2XVBThQ9MBjj64np0c9U.jpg?f=fotoalbum_large

Prijs vind ik zeker goed. Zijn de prijzen weer aan het dalen soms richting de winter. Ik vind dat ik tot nu toe redelijk scherpe offertes krijg, ik zie ook hele andere bedragen voorbij komen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
tja noord, dat snappen veel mensen ook niet.
(maar dat is ook voor zuid zo. hellaas)

op zuid worden panelen erg warm in de zomer, dan leveren ze +/- 30% minder W als hun Wp.
dit doen ze niet in de lente, dan zijn ze koud en doen ze hun Wp wel leveren.

wat doet noord in de lente, geen bal zon komt niet hoog genoeg.
pas in de zomer komen ze een beetje in actie, en hoe schuiner de zon die er op staat de minder W.
dus reken maar op +/-50% van de Wp.
maar dan is het zomer en doen je zuid panelen 30% minder en is er dus ruimte.

dan is het even een schatting maken tussen aantal Wp zuid en noord.
kom ik op grof weg een 7 tot 8kW omvormer.
dus je omvormer kan gewoon goedkoper als je nu hebt gekregen.
en dit maakt noord een stuk beter als veel mensen denken. ;)

voordeel van noord is bewolking, als het bewolkt is, dan heb je maar 1/6 van je Wp.
maar de zon word weerkaatst op de bewolking en de richting die de panelen op kijken maakt niet veel uit.
(alleen platter is dan beter zuid oost west noord maakt geen bal uit.)

ik zou zelf nu even snel zuid doen, en het na jaar noig even mee pikken.
dit kan met de 7-8kW omvormer met 2x een mpp waar je er maar 1 van gebruikt, no prob.
doe je volgend jaar noord er nog even bij of nog een jaartje later.
zonnepanelen, je begint er aan, en je wil straks toch meer Wp, laat je niet te veel lijden/leiden door de BTW regels, plan er om heen.
(ik heb een keer panelen gekocht, en mijn partner heeft een keer panelen gekocht, 2x de BTW terug gehad, en zo werk je om de beperkingen heen. en nog wel meer dingen te verzinnen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Nu online
Bij leggen in 2 keer betaal je meer aan installatiekosten. En je moet een installateur vinden die aan je bestaande omvormer wil komen.... De meeste zijn nogal stevig 'risico' ontwijkend wat dat betreft.

Wanneer zou de installatie gebeuren bij deze partijen?

• kipfel
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:27:
Bij leggen in 2 keer betaal je meer aan installatiekosten. En je moet een installateur vinden die aan je bestaande omvormer wil komen.... De meeste zijn nogal stevig 'risico' ontwijkend wat dat betreft.

Wanneer zou de installatie gebeuren bij deze partijen?
Dat was mijn idee ook qua installatie kosten.

Levertijd heb ik nog geen duidelijkheid over. Partij 2, moet nog komen met een offerte voor beide dakvlakken (contact persoon is even op vakantie). Bij partij 1 heb ik die vraag uitstaan.

Deze en volgende week heb ik nog 2 gesprekken gepland staan. 1 digitaal en 1 fysiek bij ons thuis. Hier zullen dan ook nog offertes uit volgen.

Daarnaast wacht ik nog op Liander voor de 3fase aansluiting, dus veel haast maken heeft denk ik toch geen nut. Vandaar dat ik uit ga van begin 2023.

• kipfel
migjes schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:31:
tja noord, dat snappen veel mensen ook niet.
(maar dat is ook voor zuid zo. hellaas)

op zuid worden panelen erg warm in de zomer, dan leveren ze +/- 30% minder W als hun Wp.
dit doen ze niet in de lente, dan zijn ze koud en doen ze hun Wp wel leveren.

wat doet noord in de lente, geen bal zon komt niet hoog genoeg.
pas in de zomer komen ze een beetje in actie, en hoe schuiner de zon die er op staat de minder W.
dus reken maar op +/-50% van de Wp.
maar dan is het zomer en doen je zuid panelen 30% minder en is er dus ruimte.

dan is het even een schatting maken tussen aantal Wp zuid en noord.
kom ik op grof weg een 7 tot 8kW omvormer.
dus je omvormer kan gewoon goedkoper als je nu hebt gekregen.
en dit maakt noord een stuk beter als veel mensen denken. ;)

voordeel van noord is bewolking, als het bewolkt is, dan heb je maar 1/6 van je Wp.
maar de zon word weerkaatst op de bewolking en de richting die de panelen op kijken maakt niet veel uit.
(alleen platter is dan beter zuid oost west noord maakt geen bal uit.)

ik zou zelf nu even snel zuid doen, en het na jaar noig even mee pikken.
dit kan met de 7-8kW omvormer met 2x een mpp waar je er maar 1 van gebruikt, no prob.
doe je volgend jaar noord er nog even bij of nog een jaartje later.
zonnepanelen, je begint er aan, en je wil straks toch meer Wp, laat je niet te veel lijden/leiden door de BTW regels, plan er om heen.
(ik heb een keer panelen gekocht, en mijn partner heeft een keer panelen gekocht, 2x de BTW terug gehad, en zo werk je om de beperkingen heen. en nog wel meer dingen te verzinnen.)
Ik ging zelf al uit van zo'n 50-60% rendement op noord. Daar zou ik wel tevreden mee zijn.

Dat van de bewolking wist ik niet, bedankt voor de info.

2x installeren is ook 2x die kosten natuurlijk. Daarnaast moet ik nog wachten op de overgang naar 3fase, dus kan het mooie deel van het najaar toch niet meer meepakken helaas.

Qua btw, mijn vrouw heeft al een bedrijf op haar naam, dus dan moet het volgens mij wel op mijn naam voor zover ik weet. Maar zoals ik al zei, moet ik toch nog wachten.

• Ronald
  • Nu online
Factuur na 1 januari zou al BTW vrij moeten zijn ;-)

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:33
Gewoon vol. Krijg geen niet-vol-leg-spijt.

Je extra Noordpanelen kosten 0,79 €/wp.

De noordpanelen kosten dus 75% van zuid, produceren 50% van zuid.

Al met al dus een no-brainer. Let wel op de 10k wp grens met btw teruggave.

[ Voor 69% gewijzigd door mathijshooi op 23-08-2022 19:22 ]

• kipfel
Zo had ik het zelf nog berekend. Dat maakt de keuze wel makkelijker inderdaad.

Ik wacht de overige offertes en opties nog even af. Maar dat zuid en noord vol gaan staat wel voor 90% vast.

• migjes
kipfel schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Ik ging zelf al uit van zo'n 50-60% rendement op noord. Daar zou ik wel tevreden mee zijn.

Dat van de bewolking wist ik niet, bedankt voor de info.

2x installeren is ook 2x die kosten natuurlijk. Daarnaast moet ik nog wachten op de overgang naar 3fase, dus kan het mooie deel van het najaar toch niet meer meepakken helaas.

Qua btw, mijn vrouw heeft al een bedrijf op haar naam, dus dan moet het volgens mij wel op mijn naam voor zover ik weet. Maar zoals ik al zei, moet ik toch nog wachten.
50% rendement is iets anders als 50% van de Wp rekenen voor de omvormer. ;)
(toevallig komen ze nu dicht bij elkaar te zitten, dus ach ja reken maar zo.)

veel Wp op een omvormer is ook veel W als het bewolkt is.
(en stiekem is opbrengst per jaar met bewolking best groot in Nederland, maar is heel lastig uit te rekenen hoeveel het op het totaal is. ik heb zelf al dagen gezien waar ik 12kWh doe met heel de dag bewolking, niet slecht als mijn top dagen net iets meer als 40kWh zijn.)

je wil 3 fase, oei succes met dat nog voor elkaar te krijgen dit jaar.
(hoor niet de beste verhalen er over. te korten aan materiaal to te korten aan personeel, en veel bureaucratie en zo.)

tipje: ga nooit in zee met een energie leverancier die panelen komt leggen op je dak.
zo als coolblue ook doet, probeer echt een andere leverancier te vinden.
(een bedrijf wat jouw elektra levert doet zijn eigen winst te niet als het een goede set panelen levert.
dit is gewoon een conflicterend belang, probeer daar weg te blijven.
en het ergste is vaak nog, ze doen het helemaal niet zelf, maar besteden dat uit aan een andere voor vaak minder kosten dus voor hun meer winst.
als er dan iets fout gaat, dan heb je dus 2 partijen die je van kastje naar muurtje sturen zonder een oplossing.
niet mijn ding als ik het zou moeten kiezen, maar ik hoef niet te kiezen, ik leg zelf wel even het op dak, appeltje eitje. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kipfel
migjes schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

tipje: ga nooit in zee met een energie leverancier die panelen komt leggen op je dak.
zo als coolblue ook doet, probeer echt een andere leverancier te vinden.
(een bedrijf wat jouw elektra levert doet zijn eigen winst te niet als het een goede set panelen levert.
dit is gewoon een conflicterend belang, probeer daar weg te blijven.
en het ergste is vaak nog, ze doen het helemaal niet zelf, maar besteden dat uit aan een andere voor vaak minder kosten dus voor hun meer winst.
als er dan iets fout gaat, dan heb je dus 2 partijen die je van kastje naar muurtje sturen zonder een oplossing.
niet mijn ding als ik het zou moeten kiezen, maar ik hoef niet te kiezen, ik leg zelf wel even het op dak, appeltje eitje. ;) )
Hier hou ik inderdaad rekening mee, alhoewel veel bedrijven nu ZZPers er bij halen volgens mij.

Coolblue is niet mijn energieleverancier en zolang een bedrijf mij de beste optie geeft, maakt het mij niet uit wat die verder doen.

• kipfel
Ik heb weer een offerte binnen, ook hier gaven ze aan dat noord en zuid niet op 1 omvormer kunnen. Een 3fase string omvormer had minimaal 14 panelen nodig.

14 panelen was het maximale op zuid, gaf hij aan. Hij zat gebonden aan veiligheidsmarges, een goede reden natuurlijk. Maar volgens mij overdreven.

Ik heb een offerte voor een Solaredge oplossing gekregen met gebruik van het platte dak erbij. Hier de keuze voor Solaredge omdat de panelen op het platte dak ook last van schaduw hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdrjJfAafXj7op1d5LmrroV6Ft0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vsmBb4s5ig4D0Iv6SfFhRENM.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36tR-whq26Ea5HCsva1QByI0YzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8mLpn1IWFXbnpeX2Mz0AfuvM.png?f=user_large

Dit komt neer op 1,16/Wp.

Ik vraag me nu af of een stringomvormer met schaduwmanagement niet om zou kunnen gaan met de panelen op het platte dak. Of is het daar teveel schaduw voor?

• migjes
kipfel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:00:
Ik heb weer een offerte binnen, ook hier gaven ze aan dat noord en zuid niet op 1 omvormer kunnen. Een 3fase string omvormer had minimaal 14 panelen nodig.
dat is B.S. er zijn omvormers met 2x een mpp (meer als met 1 mpp die zijn lastiger te vinden in deze varianten) die zijn perfect voor 2 verschillende richtingen.
3fase, jep die hebben een hoger minimum als een 1 fase, maar dat is veel lager als 14. ;)
( optimaal 1fase = 10-12 optimaal 3fase = 16-20 per mpp.
minder optimaal maar nog wel werkend 1fase = 6 3fase = 10, en dan is er nog een beetje te schuiven met sommige modellen omvormers en situaties.)
14 panelen was het maximale op zuid, gaf hij aan. Hij zat gebonden aan veiligheidsmarges, een goede reden natuurlijk. Maar volgens mij overdreven.
vreemd verhaal, maar kan en is misschien B.S.
Ik heb een offerte voor een Solaredge oplossing gekregen met gebruik van het platte dak erbij. Hier de keuze voor Solaredge omdat de panelen op het platte dak ook last van schaduw hebben.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit komt neer op 1,16/Wp.

Ik vraag me nu af of een stringomvormer met schaduwmanagement niet om zou kunnen gaan met de panelen op het platte dak. Of is het daar teveel schaduw voor?
standaard verkoop verhaal.
geef moeilijke dingen, maak mensen bang met schaduw, bied solaredge als oplossing, en verkocht = kassa.
al vele keren gehoord, standaard werk.
(en zeer effectief merk ik, genoeg mensen die er gewoon in trappen.)

maar verder niks mis met solaredge ik heb er niks tegen, is best leuk spul, nog dat ik vreemd sta te kijken van de prijs.
solaredge zal het iets beter doen met schaduw, maar maakt van schaduw geen zon.
dus het is allemaal maar marginaal, maar dan vaak wel met meer kosten, en een beetje een poging tot vendor lockin. (de logging gaat dan via het solaredge account van de verkoper, en zo blijf je een beetje de klant, dit is wel te omzeilen hoor, maar wil dat je dit wel weet. ;) )
je kunt wel hele leuke dingen doen met solaredge, maar dan zou ik het platte dak van het huis ook 1 of 2 paneeltjes leggen, steiler op het dak voor de lente en de herfst als de zon nog niet hoog aan de hemel staat.
platter op het dakje voor als de zon in de zomer hoger staat.
met dit soort trucjes maak je solaredge leuker doe je dat niet blijf er maar van weg. ;)

pas wel op, ik reageer op jouw verhaal, en niet op het verhaal wat jij te horen krijgt.
dus als je iets per ongeluk verkeert vertelt dan vertel ik jouw ook iets verkeert.
dus zie dingen wel wat relatief, het is een reactie op jouw, niet het verhaal van de offerte. ;)
(je maakt zo makkelijk foutjes als beginner, en dat is niet erger, maar weet dit.)

tip: als je het dak van de garage/carport wil gebruiken.
dan kan goed, geen probleem.
maar leg de panelen dan niet naar zuid, maar van het huis af kijkend.
zie mijn dak (is wat extremer voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
alle panelen liggen oost-west maar door dat oost en west op andere momenten hun top halen.
kan ik zonder problemen 6430Wp op een 4000W omvormer hebben.
als ik dat vertaal naar jouw dak, dan zou ik 30% meer Wp leggen als W omvormer. ;)

• kipfel
Ik heb altijd het liefst alles qua systeem en monitoring in eigen beheer. Heb thuis ook geen cloud oplossingen voor mij domotica en draai alles lokaal. Afhankelijk zijn van de installateur is voor mij helemaal een min punt. Dit had ik al op mijn netvlies bij SolarEdge.

Volgens mij legde hij de panelen in dezelfde oriëntatie neer zodat er voldoende opstart vermogen voor SolarEdge was. Ik moet het SolarEdge topic nog even wat beter doornemen, hier zit ik wat minder in.

Ik neig er wel steeds meer na, om noord en zuid te laten doen en eventueel het platte dak later zelf wat op te leggen, mochten we meer willen opwekken. Ik zie het alleen niet zitten om het schuine dak te doen, dus dat laat ik sowieso doen.

• migjes
kipfel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:07:
Ik heb altijd het liefst alles qua systeem en monitoring in eigen beheer. Heb thuis ook geen cloud oplossingen voor mij domotica en draai alles lokaal. Afhankelijk zijn van de installateur is voor mij helemaal een min punt. Dit had ik al op mijn netvlies bij SolarEdge.
solaredge kun je wel een cloud oplossing noemen voor logging.
niet mijn ding heb alles ook liever lokaal.
en per paneel kunnen loggen, ach is zeker leuk, maar voor hoelang is dat leuk, ga je daar 7 jaar naar kijken?
belangrijker is de zaak in de gaten houden zodat je weet dat het werkt.
alleen dat is minder makkelijk als je 1 2 drie denkt. ;)

hier hoe ik dat doe:
ik log per dag de kWh, die deel ik door het aantal kWp wat ik op dak heb liggen.
zodat ik verschillende grote setjes die ik heb gehad uit factor. dan heb je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
alleen hier zie je niet veel aan.

daarna tel ik 365 dagen bij elkaar op, om zomer en winter uit te factoren.
en dan heb je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
de daling die je ziet in 2014-2015 dat waren een aantal stekkers op de panelen die problemen gaven.
dus nu kun je wel fouten opsporen.
(de stijging in 2018 is over gaan naar ander type paneel.)

kijk je naar logging van solaredge of andere omvormer, dan heb je daar vaak niks aan.
te veel gegevens waardoor details verloren gaan.
ik log dus gewoon met een excel sheetje, werkt beter. ;)
Volgens mij legde hij de panelen in dezelfde oriëntatie neer zodat er voldoende opstart vermogen voor SolarEdge was. Ik moet het SolarEdge topic nog even wat beter doornemen, hier zit ik wat minder in.
jep, dat klopt.
met solaredge moet je x aantal panelen per richting die ze op kijken hebben.
(alleen schuin dak + platdakje huis is allebij zuid, en dan werken er altijd wel genoeg panelen.
dus die gaat wel goed op jouw dak. ;)
de carport/garage, die kan ik nog niet schatten, kan wel een probleempje zijn, maar heb er toch wel vertrouwen in dat het kan.)
Ik neig er wel steeds meer na, om noord en zuid te laten doen en eventueel het platte dak later zelf wat op te leggen, mochten we meer willen opwekken. Ik zie het alleen niet zitten om het schuine dak te doen, dus dat laat ik sowieso doen.
handige tip:
1 fase omvormer werken het tofst als ze 350Vmpp en een beetje meer voor de temperatuur hebben.
dit komt neer op grofweg 12 panelen.
dus als je er 12 op zuid doet en 12 op noord
met minimaal een 4kW of een 5kW omvormer, dan heb je heerlijk een 1 fase lekker vol.
dan kun je later nog een x op het dak doen + een x op de garage/carport om fase 2 te vullen.
(de garage carport, kun je lekker zelf doen, no prob lekker simpel)

je hebt dan 3x een 1 fase omvormer met maximaal 6x een mpp om te vullen.
met iets tussen de 6-12 panelen per mpp.

soms is langzaam opbouwen van een systeem ook leuk.
is gewoon persoonlijk.
(heb ik ook gedaan, langzaam setje voor setje toe gevoed mijn lijst is lang: 220Wp -> 1900Wp -> 3850Wp -> 5770Wp -> 6430Wp -> +/- 7kWp nu. en misschien komt hier nog een afdakje bij voor de fiets, golf platen zijn mij te duur die brengen 0 kWh in het laatje. >:) )

• migjes
oke, dit kan ook, maar maakt veel installateurs bang.
(hier weten we dat het gewoon kan, maar somige durven dit niet omdat de specs van de omvormer dan wel erg op/over het randje zit.)

stap 1:
14x op het zuid dak.
deze indelen in 2x7 panelen op een simpele 1 fase omvormer.
noord dak ook 2x7 panelen op de zelfde omvormer.
(denk dat een SMA als omvormer wel verstandig is om dit te doen, dit is wel wat veel voor de goedkopere chineesjes)
stap 2:
nieuwe omvormer, met 1x7 van het zuid dak + de garage carport.

etc etc....

of hier een variatie op, er is veel te schuiven.
(stringen parallel kunnen dus ook, allen dan moeten het wel even veel panelen serieel zijn.
dus 2x7 of 2x8 of 2x9 etc etc.... )

• kipfel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RaDCR6F8iES77GOrsFbMWsaPAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ASlKVtHKdItIvvi4nwdzoLEb.png?f=fotoalbum_large

Deze ook nog binnen gehad, wilden ook geen panelen op het noorden plaatsen.

Verder nog wel wat offertes gehad, maar die zijn de moeite niet waard om hier te benoemen en vallen voor mij af.

Ik denk dat ik voor Coolblue kies met panelen op het noorden erbij er bij. Het platte dak kan ik later alsnog zelf doen mocht ik daar behoefte aan hebben.

• kipfel
Uiteindelijk voor Coolblue gekozen, net akkoord gegeven op de offerte. Plaatsing gevraagd voor februari volgend jaar. Dan zal Liander toch wel geweest zijn voor de omzetting naar 3 fase mag ik hopen.
Pagina: 1