Ik ben nu een tijdje bezig met me te oriënteren op zonnepanelen, nu de eerste offertes binnenkomen vond ik het tijd om een eigen topic te openen.
Na al het inlezen ben ik grotendeels voorstander geworden van zoveel mogelijk het dak vol. De meeste bedrijven sturen echter automatisch een offerte voor het dakvlak dat het meest op zuid ligt. Offertes krijgen voor meerdere dakvlakken duurt dus wat langer. Of ik het noordelijke dak en het platte dak vol leg ligt grotendeels aan de extra investering die dit kost. Zoals hieronder in de offertes te zien stapt Coolblue al over op Enphase bij beide schuine dakvlakken. Hierdoor gaan de kosten per Wattpiek erg omhoog en is het misschien al de moeite niet meer. Ik ben dus ook opzoek naar de gulden midden weg qua kosten en zoveel mogelijk opbrengst.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MejMsjlRsY5AdMbdN3QfUQqS.png?f=user_large)
Zuid
:strip_exif()/f/image/AXRcI23w0kjHjJBXgSeYTuZY.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord
:strip_exif()/f/image/lJprdiXgHWNAXhuQsJF0Nyuy.jpg?f=fotoalbum_large)
Platdak
:strip_exif()/f/image/M1jgAm41znedVvywK6kW5dXA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/27AcnJ6uNEfkomHDO1LcbDEB.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto's zijn van 28 juli 18:15)
Zuid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lK8b2GE0EoHpbId7TUHgFNRh.jpg?f=user_large)
Noord
:strip_exif()/f/image/Z2kIe49NIePn2GV6WZQzkQ0Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Platdak
:strip_exif()/f/image/jJS2gvff8MWS9FBr3lLJo4Kl.jpg?f=fotoalbum_large)
Behalve de schaduw van de 'uitbouw' aan de voorkant geen schaduw
Noord
De 2 pijpjes staan aan de goede kant, dus ook geen schaduw.
Platdak
Schaduw van het huis, wat in de loop van de dag wegtrekt. Ook het huis van de buren geeft wat schaduw later op de middag (zie foto's)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YGqeVUANWlcZXmxOKBnzQYz8.png?f=user_large)
17x Suntec Ultra V mini 400FB (6800Wp)
1x Growat MOD 6000 TL3-X omvormer
€7273 ex btw. (€1,06/Wp)
:fill(white):strip_exif()/f/image/C7rOgEieUhYP8lhwXy8YF8wr.png?f=user_large)
28x Suntec Ultra V mini 400FB (11.200 Wp)
28x Enphase IQ7+
€13.404 ex btw (€1,19/Wp)
Ik heb telefonisch gevraagd of het op 2 strings in serie kon, volgens de beste man aan de telefoon ging dit niet, omdat er een te groot verschil in aantal panelen zat tussen beide dakvlakken. De omvormer zou dat niet of te laat opstarten. Ik betwijfel dit. Ook zag hij de meerwaarde van het platte dak niet, dit had te veel slagschaduw van het huis.
:fill(white):strip_exif()/f/image/bWo7a05gcMzl7pICXqccXLtG.png?f=user_large)
17x 390Wp Full Black (Trina, Risen of vergelijkbaar) 6630Wp
1 x Goodwe GW6K-DT 3-fase omvormer
€7015 ex btw (€1,06/Wp)
Na al het inlezen ben ik grotendeels voorstander geworden van zoveel mogelijk het dak vol. De meeste bedrijven sturen echter automatisch een offerte voor het dakvlak dat het meest op zuid ligt. Offertes krijgen voor meerdere dakvlakken duurt dus wat langer. Of ik het noordelijke dak en het platte dak vol leg ligt grotendeels aan de extra investering die dit kost. Zoals hieronder in de offertes te zien stapt Coolblue al over op Enphase bij beide schuine dakvlakken. Hierdoor gaan de kosten per Wattpiek erg omhoog en is het misschien al de moeite niet meer. Ik ben dus ook opzoek naar de gulden midden weg qua kosten en zoveel mogelijk opbrengst.
Foto's
Maps:fill(white):strip_exif()/f/image/MejMsjlRsY5AdMbdN3QfUQqS.png?f=user_large)
Zuid
:strip_exif()/f/image/AXRcI23w0kjHjJBXgSeYTuZY.jpg?f=fotoalbum_large)
Noord
:strip_exif()/f/image/lJprdiXgHWNAXhuQsJF0Nyuy.jpg?f=fotoalbum_large)
Platdak
:strip_exif()/f/image/M1jgAm41znedVvywK6kW5dXA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/27AcnJ6uNEfkomHDO1LcbDEB.jpg?f=fotoalbum_large)
(Foto's zijn van 28 juli 18:15)
Beschikbare (dak)ruimte
De schuine daken hebben een hoek van 44graden.Zuid
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lK8b2GE0EoHpbId7TUHgFNRh.jpg?f=user_large)
Noord
:strip_exif()/f/image/Z2kIe49NIePn2GV6WZQzkQ0Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Platdak
:strip_exif()/f/image/jJS2gvff8MWS9FBr3lLJo4Kl.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
ZuidBehalve de schaduw van de 'uitbouw' aan de voorkant geen schaduw
Noord
De 2 pijpjes staan aan de goede kant, dus ook geen schaduw.
Platdak
Schaduw van het huis, wat in de loop van de dag wegtrekt. Ook het huis van de buren geeft wat schaduw later op de middag (zie foto's)
Jaarverbruik
Nu zo'n 4500kwh. Een warmtepomp is ook 1 van de opties die ik aan het onderzoeken ben. Dit verbruik zal er dan nog bij komen. Elektrische auto staat nog niet in de planning, maar ik heb geen glazen bol.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Overgang naar 3fase is al aangevraagd. Heb hier nog geen definitieve datum voor. Bij het aanvragen werd week 44 aangegeven, maar ik ga ervanuit dat dit niet haalbaar zal zijn.Budget en doel
Budget is natuurlijk niet oneindig, maar ik wil mijn energie rekening zoveel mogelijk naar beneden hebben, zelfs nu we nog gas gebruiken. Ik wil dus eigenlijk gewoon mijn dak vol voor een goede prijs. Plekken die niet efficiënt zijn of erg veel kosten maken voor een paar extra panelen wil ik niet.Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf niet. Groepenkast vervangen wel.Bijhouden van data
Koppeling met HomeAssistant is een grote pre. Uitlezing per paneel, leuk, maar mag niet wat extra kosten.Reeds verkregen offertes
Offerte 1: Coolblue
Alleen op zuid:fill(white):strip_exif()/f/image/YGqeVUANWlcZXmxOKBnzQYz8.png?f=user_large)
17x Suntec Ultra V mini 400FB (6800Wp)
1x Growat MOD 6000 TL3-X omvormer
€7273 ex btw. (€1,06/Wp)
Offerte 2: Coolblue
Zuid en Noord:fill(white):strip_exif()/f/image/C7rOgEieUhYP8lhwXy8YF8wr.png?f=user_large)
28x Suntec Ultra V mini 400FB (11.200 Wp)
28x Enphase IQ7+
€13.404 ex btw (€1,19/Wp)
Ik heb telefonisch gevraagd of het op 2 strings in serie kon, volgens de beste man aan de telefoon ging dit niet, omdat er een te groot verschil in aantal panelen zat tussen beide dakvlakken. De omvormer zou dat niet of te laat opstarten. Ik betwijfel dit. Ook zag hij de meerwaarde van het platte dak niet, dit had te veel slagschaduw van het huis.
Offerte 3: Svea solar (ikea)
Alleen zuid (aanvraag voor beide dakvlakken heb ik gedaan):fill(white):strip_exif()/f/image/bWo7a05gcMzl7pICXqccXLtG.png?f=user_large)
17x 390Wp Full Black (Trina, Risen of vergelijkbaar) 6630Wp
1 x Goodwe GW6K-DT 3-fase omvormer
€7015 ex btw (€1,06/Wp)
Overig
Een aantal offertes zijn de moeite niet waard om te benoemen. Verder heb ik nog wat offertes lopen, ik zal dit aanvullen wanneer ik meer bekend heb.Regio
Achterhoek[ Voor 0% gewijzigd door kipfel op 22-08-2022 19:54 . Reden: Hoek van dak toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/EtWLY8ZX6QamlvLUYlOn3iL6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QNFn2XVBThQ9MBjj64np0c9U.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vsmBb4s5ig4D0Iv6SfFhRENM.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8mLpn1IWFXbnpeX2Mz0AfuvM.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ASlKVtHKdItIvvi4nwdzoLEb.png?f=fotoalbum_large)