Laserprinter nog steeds beste keuze voor mijn doeleinde?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:19
Zo'n 10 jaar geleden kocht ik de HP Color Laserjet cm1415fn. Heeft ethernet aansluiting, wifi en kan scannen en kleuren printen. Erg tevreden over maar nu vertoont ie toch mankementen bij elke print en nieuwe cartridges lossen het probleem niet op.

Dus op zoek naar een vervangen. Voor mijn gebruik was deze printer destijds precies wat ik zocht: Laser omdat ik goedkoop wilde printen en ik haalde idd dikke 4000 pagina's uit een set toners. Scannen en kleur. De kleur die ik nodig heb is om teksten en presentaties wat kleur te geven en inktjet foto kwaliteit is zeker niet nodig.

Nu weet ik niet of tegenwoordig laser nog steeds de beste techniek is om te gebruiken. Zijn LED printers misschien een betere keuze? Een inktjet zie ik niet zo zitten, maar misschien is dat oude kennis, maar altijd bang voor uitdrogen, cartridges te snel leeg en qua "formaat" printer wil ik echt eentje waar het papier "verstopt" zit in de printer en dus niet blootstaat aan stof als ik de printer 2-3 weken niet gebruik.

Adviezen welkom :-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move OH->CAA

Verder inhoudelijk:
Laser en LED zijn een pot nat qua techniek, prijs en levensduur. Inkjet is absoluut niet veranderd. Afweging is muv mogelijk andere prijspeilen exact hetzelfde als 10 jaar terug.

Wel stapje terug: geen idee wat voor problemen je ervaart, maar het zou ook een drum kunnen zijn. Die vervangen is goedkoper dan printer vervangen, zeker als het verder nog prima voldoet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
TheGabeMan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:34:
Zo'n 10 jaar geleden kocht ik de HP Color Laserjet cm1415fn. Heeft ethernet aansluiting, wifi en kan scannen en kleuren printen. Erg tevreden over maar nu vertoont ie toch mankementen bij elke print en nieuwe cartridges lossen het probleem niet op.

Dus op zoek naar een vervangen. Voor mijn gebruik was deze printer destijds precies wat ik zocht: Laser omdat ik goedkoop wilde printen en ik haalde idd dikke 4000 pagina's uit een set toners. Scannen en kleur. De kleur die ik nodig heb is om teksten en presentaties wat kleur te geven en inktjet foto kwaliteit is zeker niet nodig.

Nu weet ik niet of tegenwoordig laser nog steeds de beste techniek is om te gebruiken. Zijn LED printers misschien een betere keuze? Een inktjet zie ik niet zo zitten, maar misschien is dat oude kennis, maar altijd bang voor uitdrogen, cartridges te snel leeg en qua "formaat" printer wil ik echt eentje waar het papier "verstopt" zit in de printer en dus niet blootstaat aan stof als ik de printer 2-3 weken niet gebruik.

Adviezen welkom :-)
Wat zijn de mankementen exact? Wellicht een nieuw fixing unit of zo nodig? Zitten de drums+developer los of verpakt in de tonercartridges?

LED/laser maakt geen verschil.

Qua inkt is er wel wat verandert in het landschap: zowel Canon als Epson hebben eco tank printers. Die tanks kosten 12-15 euro per stuk en je kunt er tussen de 3500 en 8000 pagina's mee printen. De printer zelf is iets duurder dan de traditionele varianten, maar ook weer niet zo extreem duur. Ze zijn er in printer only modellen en all in ones, met 1 of meer paper trays. Met en zonder automatic duplex, dus er is ook daar veel te krijgen. Ik was wel onder de indruk van beide merken, heb zelf het meeste ervaring met de Canon G650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
PageFault schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

Wat zijn de mankementen exact? Wellicht een nieuw fixing unit of zo nodig? Zitten de drums+developer los of verpakt in de tonercartridges?
Het is een HP LaserJet CM1415fn uit 2012. Ik heb geen idee of drums+developer los zitten, de cartridges zijn vrij makkelijk te vervangen. Wat je in bijgesloten scan ziet is een test pagina en daar zie je de verticale strepen die ik niet weg krijg. Heb cartridges al eens flink geschud, maar de strepen blijven, wel wordt de print weer wat beter qua zwartheid. Echt schoonmaken verder binnen in lijkt niet te kunnen zonder echt dingen open te schroeven en daar vind ik geen handleiding voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CcsofmP8re_sr92_CdGEqx6Meo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9LFUwVYAoJ9W980l3YfkZN4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
TheGabeMan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Het is een HP LaserJet CM1415fn uit 2012. Ik heb geen idee of drums+developer los zitten, de cartridges zijn vrij makkelijk te vervangen. Wat je in bijgesloten scan ziet is een test pagina en daar zie je de verticale strepen die ik niet weg krijg. Heb cartridges al eens flink geschud, maar de strepen blijven, wel wordt de print weer wat beter qua zwartheid. Echt schoonmaken verder binnen in lijkt niet te kunnen zonder echt dingen open te schroeven en daar vind ik geen handleiding voor.

[Afbeelding]
Kun je met je hand de toner er vanaf vegen? Of blijft alles netjes zitten?

Als ik het zo zie, is of de belichting niet goed of gedonder met de drums/developer. Als ik het zo zie, lijkt het alsof de drum en developer in de toner cartridge zit, die heb je al vervangen. Ik zou dan afscheid nemen van het ding, de laserunit vervangen is prijzig.

De printer zelf kost rond de 600 euro zie ik. De toners kosten (huismerk, niet origineel) bijna 40 euro per stuk. Het is goedkoper om bij Canon of Epson zo'n eco tank printer te halen met 12-15 euro per dikke fles waar je ook duizenden pagina's mee kunt afdrukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Dank voor je reactie, ik ga onderzoeken welke nieuwe printer het moet worden. Dik 10 jaar met deze gedaan, ben er qua kosten best tevreden over.

Zal die eco tanks eens bekijken.
Pagina: 1