Upgrade-advies daily driver werk/gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24
Ik zoek?
Ik overweeg om mijn huidige systeem te upgraden. Ik ga sowieso het werkgeheugen verdubbelen, want hetzelfde RAM setje is nu heel goedkoop.

Ik twijfel nog of ik de huidige processor, een 2600X, ga vervangen door een 5600X. Ik heb begrepen dat met een BIOS-update het huidige moederbord de 5600X kan ondersteunen. Ik neem aan dat de huidige koeler ook op die nieuwe CPU past.

Is dat een slimme investering? Of kan ik beter het geld bewaren en een compleet nieuw systeem bouwen over een jaar of twee?

Wat is je budget?
Voor deze specifieke upgrade is een budget beschikbaar. Er is ook budget voor een nieuw systeem, maar het huidige kan zeker nog een jaartje of wat mee, denk ik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gezien ik voor deze upgrade mijn huidige moederbord wil behouden, ben ik gebonden aan die specificaties voor de keuze van een nieuwe CPU.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Daily driver, voor werk en plezier. Alles van tekstschrijven, browsen tot lichte video- en audiobewerking en gaming. Ik draai ook af en toe virtual machines. Games die ik speel zijn o.a. Rocket League, Cities Skylines, Hell Let Loose, Insurgency: Sandstorm. Met name HLL is slecht geoptimaliseerd en vraagt veel van de processor, maar werkt op zich goed genoeg.

Huidig systeem:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
1MoederbordenGigabyte GA-AB350-GAMING 3
1VideokaartenAsus Dual GeForce GTX 1660 Super 6GB OC Edition GDDR6 EVO
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB
1BehuizingenFractal Design Define C
1MonitorenLG 29UM69G-B Zwart
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
1VoedingenCorsair RM550x (2018)
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB
1Solid state drivesSamsung 980 1TB

Dank :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Het is niet gegarandeerd dat het stabiel gaat werken met 4 geheugenmodules. Het kan zelfs zo zijn dat het helemaal niet opstart en als het wel werkt zou de geheugensnelheid niet verder kunnen komen dan 2133. Nou, dat schiet ook niet op. Een latere geheugenupgrade betekent by Ryzen bijna altijd een compleet nieuwe kit van de gewenste hoeveelheid en bij voorkeur niet meer dan 2 modules.
Maar eh...kom je RAM tekort bij je usecase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourari
Uszka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:34:
Een latere geheugenupgrade betekent by Ryzen bijna altijd een compleet nieuwe kit van de gewenste hoeveelheid en bij voorkeur niet meer dan 2 modules.
Oh, goed dat je het zegt... Ik zal me daar nog even in verdiepen voordat ik nieuwe modules koop.
Maar eh...kom je RAM tekort bij je usecase?
Nog niet, maar het schijnt dat je met Cities: Skylines op den duur - grotere steden, meer mods - tegen de grens aan loopt met 16GB.

Als die beperkingen die je noemde ook op gaan voor mijn systeem en dat setje, dan stel ik die uitbreiding maar uit totdat ik merkbaar tegen de limiet op loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
ourari schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:59:

Als die beperkingen die je noemde ook op gaan voor mijn systeem en dat setje, dan stel ik die uitbreiding maar uit totdat ik merkbaar tegen de limiet op loop.
Goed plan want het is al bijna bijzonder dat je huidige kit stabiel draait op Ryzen met XMP aan. Of draait het nog op native 2133?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourari
Uszka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:08:
Goed plan want het is al bijna bijzonder dat je huidige kit stabiel draait op Ryzen met XMP aan. Of draait het nog op native 2133?
Ja, draait stabiel met XMP aan. Al jaren, bijna 24/7. Destijds bij het samenstellen van het systeem er goed op gelet dat CPU, RAM en MoBo allemaal optimaal compatible waren.