Te veel wifi client thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 04:49
Met ruim 50 client devices (voornamelijk IOT devices en smartspeakers) is mijn wifi netwerk moment een overbelast. Op dit moment heb zit ik bij Ziggo (oud UPC gebied) maar over 9 maanden ga ik verhuizen naar een huis met glasvezel van KPN. Beide woningen hebben 2 woonlagen. En ik verwacht in de komende jaren nog meer IOT devices te gaan gebruiken. Ik verwacht niet echt aan aparte vlan of gasten-wifi te gaan doen.

Extra complicaties: ik heb huisgenoten die gebruik willen blijven maken van de vaste telefoon en lineaire tv. En in verband met de noodzaak van wired internet voor mijn werk wil ik voorlopig de router van mijn provider blijven gebruiken om te voorkomen van het kastje naar de muur gestuurd te worden als er iets niet werk.

Ik heb 2 vragen:

Koop ik 1 extra device om in combinatie met het de router ingebouwde accesspoint te gebruiken?
Koop ik 2 devices om het in de router ingebouwde accesspoint te vervangen?
Iets anders?

En, zal ik hier nu al iets aan doen of kan ik beter wachten tot na de verhuizing?

Ik zit momenteel denken aan de optie nu 2 accesspoints kopen en die later meeverhuizen. Ik verwacht hier geen complete oplossing, slechts een indicatie welke richting ik het beste verder kan gaan onderzoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05

Marc H

- - Is wakker - -

Kan je wat beter/uitgebreider uitleggen wat je bedoelt met overbelast? Kan je een voorbeeld geven waar je tegenaan loopt? Verbindingsproblemen door geen vrije ip-adressen, snelheid, wifi bereik of iets anders?

Welk modem gebruik je?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je van Ziggo naar KPN gaat, kan je het apparaat van de provider "in de vuilnisbak mikken" dus voor die overweging zal je ook in de toekomst moeten kijken; het is zeker mogelijk om bij KPN gebruik te maken van de door hun geleverde router, eventueel "superwifi punten" af te nemen en daarmee een redelijke dekking door het huis te realiseren.

Ik weet niet hoeveel IP-adressen de huidige EB's in hun DHCP-poool hebben; allicht is het fijner om (toch) een andere router te bekijken zoals in reviews: Wifi Best Buy Guide - Augustus 2022 en op basis hiervan even wat handleidingen en ideeen op doen?

Dus ja, je kan je vast inlezen wat er bij KPN wel kan/mag; ga ervanuit dat je je huidige Ziggo-inrichting niet kan meeverhuizen.

/edit: lineaire TV? KPN heeft geen coax meer/nodig dus je zal ook even moeten gaan bedenken hoeveel decoders je moet leasen bij KPN en/of hoeveel smart-TV's geschikt zijn voor de KPN app.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 22-08-2022 16:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:05
Ja, wat is overbelast?
Op zich is Wifi niet ideaal voor IoT apparaten, vandaar ook dat er andere protocollen zijn, zoals Zigbee.
Daarnaast, veel IoT apparaten doen vaak alleen de oudere Wifi standaarden, zoals 803.11n.
Je zou je modernere apparaten (zoals laptops en telefoons) wellicht kunnen verhuizen van 2.4 naar 5Ghz (via 803.11ac of 803.11ax) waarmee je effectief je IoT en non-IoT uit elkaar trekt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:22
IOT ofwel de prulletjes op de 2,4ghz zetten gezien ze weinig data genereren en de rest op de 5ghz dan ben je er vanaf.

Vaak komt dat "overbelast" doordat buurtgenoten op jouw kanaal zitten te storen en voor 2,4ghz de 40mhz band uit laten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29
Je moet eerst helder krijgen wat het probleem is, anders kan je het niet oplossen. Wat betekent "overbelast"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als dit nu op je connectbox draait dan kun je rare dingen krijgen heb ik ervaren. Apparaten die ineens geen verbinding meer hebben of willen maken ook al schakel je ze uit en aan.

Ik gebruik 3 ubiquity ac lite AP's voor mijn IOT spul, Sonos, Google nest spul en camera's. Dit zit op een apart vlan en heeft zo alle ruimte.

Voor de rest van mijn spullen zoals telefoons, tablets, laptops etc. Gebruik ik 3 ruckus r510 AP's.

Wat je voor eventuele aanpassingen moet doen is aan jezelf, we weten niet wat je hebt buiten dat je Ziggo als isp gebruikt.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Draai je nu enkel en alleen op de Ziggo modemrouter voor WiFi?

Dan heeft je probleem waarschijnlijk minder met belasting en meer met dekking te maken: het is niet realitisch te verwachten dat je in een doorsnee NL eengezinswoning overal in huis goede dekking hebt vanaf een enkel apparaat in meterkast of woonkamer. Met marginaal signaal heb je ook veel meer zendtijd nodig voor je verkeer, waardoor evt belastingsproblemen worden verergerd.

Als je van plan bent te verhuizen en graag provider-apparatuur gebruikt, lijkt het me handiger te wachten tot de nieuwe situatie - en dan ook de uitrbreding (KPN SuperWiFi) van je provider te nemen. Het is mogelijk die dingen draadloos met modemrouter (KPN Experiabox) te verbinden, maar doe jezelf een plezier en regel goede netwerkkabels naar je bovenverdieping bij verhuizing (voordat je stuct en verft!) zodat je verzekerd bent van goede verbinding.

Alternatief is een managed WiFi-systeem van een andere partij te nemen. Wat je vooral niet moet doen is mixen van providermodemWiFi met APs' van een ander systeem erbij: dan kan niemand je helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-09 20:58
Ik stem ook voor een Site Survey om je situatie te verbeteren + Managed wifi om toekomstgewijs een goede analyse te kunnen maken

ik heb het geluk dat ik op mn werk mag werken met Cisco Meraki.. en echt.. wat een heerlijkheid... die plakt een nummer op de belasting vh accespoint .. niets te "je hebt 6 clients.. maar geen idee wat die doen"
Ook zijn de drukste of traagste clients eruit te filteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Te veel devices of te weinig accesspoints? :)
Heb zelf waar mogelijk kabels getrokken, dus TV, consoles en dat hele hoekje zit al op de kabel.
Maar ook hier veel IoT devices, verdeeld over meerdere accesspoints en regels die ze bij een signaal van -70 laat roamen van AP.
Zodoende houdt je het wel redelijk onder controle ;)

Hier alles in een mikrotik omgeving opgebouwd met capsman, zodat management en roaming naadloos gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

KPN heeft een hele fijne tech desk, die krijg je zelfs gratis als je bij hun een Fritzbox huurt. Als je zelf een Fritzbox hebt kost hij iets van 2,50 per maand.
Dat lost je kastje naar de muur probleem op, want die leveren ook gewoon ondersteuning op eigen apparatuur, zelfs apparatuur die niks met KPN te maken heeft.

Ik zit in een vergelijkbaar aantal apparaten plus ook lineaire TV en vaste telefonie, en mijn Fritzbox doet dat allemaal zonder problemen.
Pagina: 1