Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05 19:29
Hallo,

Ik heb bijna 2 weken geleden voor mijn vriendin de volgende laptop (2e hands) besteld voor school: HP 14s-fq0179nb (Ryzen 3 4300U, 8GB RAM en 512GB SSD). Dit is niet de laptop die ik heb gekoppeld aan dit topic, maar wel vergelijkbaar.
Omdat het niet duidelijk was op de website wat de layout van het toetsenbord was en de productcode verwees naar laptops met een AZERTY toetsenbord heb ik dit nog nagevraagd en het antwoord dat ik kreeg was dat deze laptop een QWERTY (US) toetsenbord heeft.
De laptop dus besteld en je verwacht het al, een AZERTY toetsenbord. Mijn vriendin kan niet blind typen dus dit is helaas geen optie. We hebben de laptop voor een mooie prijs van 240 euro met 2 jaar garantie kunnen kopen. Aangezien vergelijkbare laptops (Ryzen 4e generatie of nieuwer en 256GB SSD of meer) minimaal 400 euro kosten vinden we het jammer om deze laptop terug te sturen.

De opties die ik zelf kan vinden zijn:
- Toetsenbord stickers. Natuurlijk minder mooi, ook omdat ik deze niet in een zilvere kleur kan vinden. Wel erg goedkoop (2 euro).
- Keycaps omwisselen. Ik kan nergens een volledige set vinden en alle toetsen omwisselen lijkt me veel werk. Ik ben verder bang dat ik de toetsen zelf kapot maak of dat de vervangende toetsen niet goed passen.
- Toetsenbord vervagen. Ik heb vaker laptops uit elkaar gehaald dus ik verwacht dat dit moet lukken. Helaas moet je bij dit model laptop er alles uit halen voor je bij de toetsenbord kan komen. Ik ben echter bang dat ik een niet passend toetsenbord koop (op bijvoorbeeld Aliexpress) of dat de kwaliteit hiervan erg slecht is.
- Een toetsenbord kopen puur voor de keycaps en deze vervolgens omwisselen.
- Toch de laptop terug brengen en veel meer betalen voor een vergelijkbare laptop.

Hebben jullie ervaring met de bovenstaande opties of mis ik nog een optie? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28
Tweedehands of tweedekans?

Aangezien je nog binnen de twee weken bedenktermijn zit kun je hem gewoon terugsturen (mits NL).

En anders kun je volgens mij prima de caps loshalen en herschikken. Hangt een beetje van het toetsenbord af. Check ifixit hiervoor.

[ Voor 34% gewijzigd door HenkEisDS op 22-08-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
Niet 100% zeker maar ik denk dat je op zoek bent naar parts no l61507-b31

https://maxict.nl/hp-l615...oetsenbord-p16644736.html

https://www.ebay.com/sch/...&_nkw=L61507-B31&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disconnection
HenkEisDS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
Tweedehands of tweedekans?

Aangezien je nog binnen de twee weken bedenktermijn zit kun je hem gewoon terugsturen (mits NL).

En anders kun je volgens mij prima de caps loshalen en herschikken. Hangt een beetje van het toetsenbord af. Check ifixit hiervoor.
Bij een webshop die het inderdaad aanbied om de laptop terug te sturen. Vergelijkbare laptops kosten alleen veel meer. Ik ben dus benieuwd of er andere opties zijn.
Wow super, ik heb deze niet kunnen vinden! Helaas is deze officiële HP toetsenbord toch wel prijziger dan gehoopt, dan lijkt me terugsturen toch de betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Lijkt me een no-brainer.

De stickers gebruiken. Wat maakt het uit dat het er niet mooi uit ziet? Als student / scholier zijnde zou ik wel weten waar ik mijn geld aan uit wil geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:28
Stickers lijkt me juist erg af te raden omdat ze na een paar maanden gebruik uit vallen en de lijm vervolgens tijdens het typen op je vingers (en met een beetje pech op je scherm) komt.

edit:
@jeroenkb Ik heb ook typles gehad en die stickers verschoven na een tijdje waardoor je direct op de lijm bezig was. Kwaliteitsstickers is dan denk ik het devies en geen papieren rommel.

[ Voor 34% gewijzigd door HenkEisDS op 22-08-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HenkEisDS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:06:
Stickers lijkt me juist erg af te raden omdat ze na een paar maanden gebruik uit vallen en de lijm vervolgens tijdens het typen op je vingers (en met een beetje pech op je scherm) komt.
Mijn kinderen hebben hier een jaar lang typeles gehad met stickers op het toetsenbord.

Helemaal niets gemerkt van wat jij beschrijft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Maar als je vriendin toch niet blind kan typen, wat is dan het probleem dat ze op AZERTY zit ipv QWERTY? Je moet alleen wel ff de juiste layout in Windows selecteren, anders wordt het idd een beetje een rommel :+

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
Gewoon terugsturen. Vragen ze zelf om ivm onjuiste info + als je zelf er aan gaat sleutelen loop je straks nog risico dat ze zeggen: je hebt er zelf aan geprutst dus uw garantie vervalt. Je medeconsument doe je hier ook een plezier mee. Zo leer je verkopende partijen het gedrag af om onjuiste informatie te verstrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
HenkEisDS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:06:

edit:
@jeroenkb Ik heb ook typles gehad en die stickers verschoven na een tijdje waardoor je direct op de lijm bezig was. Kwaliteitsstickers is dan denk ik het devies en geen papieren rommel.
Heb hier een Lenovo Thinkbook 15 demo laptop met UK toetsenbord. Die toetsen zijn ook met stickers gedaan en loslaten doet het niet (helaas).
Nou is mijn Lenovo eentje met keyboard backlight, ik zie onder de stickers de US layout doorschijnen.

Stickers hoeven geen ramp te zijn, maar een beetje fatsoenlijke stickers die niet direct los gaan zal snel meer dan 2 euro kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disconnection
We hebben er inderdaad voor gekozen de laptop terug te sturen. Stickers waren al besteld, maar na het instellen van Windows kwamen we erachter dat de SSD maar 256GB was in plaats van 512GB. Hoewel dit niet per se een ramp is voor een school-laptop waren we wel een beetje klaar met de misinformatie. Iedereen nog bedankt voor de reacties!
Pagina: 1