Vraag

• Cageman1984
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 13:41
Hallo,

Ik heb een Google pixel 6a. Best blij mee, al wordt ie soms wat heet. Bij binnenkomst uitgerust met Android 12. Helaas werkte de Google systeem update niet bij. Als volgt opgelost. Android 13 beta programma aangezet, update geforceerd en vervolgens beta programma verlaten. Gevolg: een prima functionerende telefoon met Android 13 stable. Bijkomstigheid is dat je telefoon niet gewist wordt bij verlaten van het beta programma.

(Ik had in principe kunnen wachten tot de officiële update, dat weet ik)

Vraag:
Je kan van Android 13 niet meer terug naar Android 12 vanwege een security issue. Maar wat staat er dan precies in mijn rescue partition? Als ik mijn telefoon reset naar fabrieksinstellingen, brick ik dan mijn telefoon?

Beste antwoord (via Cageman1984 op 22-08-2022 22:41)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
Cageman1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Oke, dan zal een reset dus niet meteen een gebruikte telefoon betekenen. Goed om te weten. Maar als ik in een later stadium (hoop van niet overigens) terug zou moeten gaan naar fabrieksinstellingen (Android 13 beta in dit geval dan), heeft dat dan gevolgen voor het verlaten van het beta programma? In principe zal normaal gesproken na het verlaten van een beta je telefoon helemaal gewist worden. Ook voor backups heeft dit gevolgen.

Reden dat ik het vraag is dit. Moet ik via ADB mijn Rescue partition 'herstellen'?
Fabrieksinstellingen zijn gewoon de laatste software zonder je persoonlijke instellingen. Dat staat los van een noodherstel van het besturingssysteem.

Alle reacties

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:40
Als je een telefoon terug zet naar fabrieksinstellingen dan blijft de software versie hetzelfde. Verder werkt android met een A/B systeem. Simpel gezegd staat op de ene partitie de huidige software versie en op de andere partitie de vorige software versie. Op het moment dat er een update beschikbaar is kan deze in de achtergrond op de inactieve partitie geïnstalleerd worden terwijl je de telefoon kan gebruiken. Hierdoor verloopt het update proces sneller. Op het moment dat een update om wat voor reden dan ook faalt wordt automatisch de werkende partitie opgestart. In principe hoef jij je hier als gebruiker niet druk om te maken aangezien het allemaal onder water wordt geregeld.

• swhnld
Elke update bevat security updates, dus downgraden wordt altijd afgeraden en alleen als noodoplossing ingezet mocht er iets grandioos mis gaan. Daar is die herstelpartitie voor.

Overigens ben jij al 2 versies verder, eerst Android 13 beta, dan Android 13 productie, dus je herstelpartitie heeft waarschijnlijk Android 13 beta in zich.

• Cageman1984
Skix_Aces schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:55:
In principe hoef jij je hier als gebruiker niet druk om te maken aangezien het allemaal onder water wordt geregeld.
Snap ik, maar ook als je (heel eventjes) beta tester bent? Dan geef je namelijk aan akkoord te zijn met eventuele problemen...

• Cageman1984
swhnld schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:07:
Overigens ben jij al 2 versies verder, eerst Android 13 beta, dan Android 13 productie, dus je herstelpartitie heeft waarschijnlijk Android 13 beta in zich.
Oke, dan zal een reset dus niet meteen een gebruikte telefoon betekenen. Goed om te weten. Maar als ik in een later stadium (hoop van niet overigens) terug zou moeten gaan naar fabrieksinstellingen (Android 13 beta in dit geval dan), heeft dat dan gevolgen voor het verlaten van het beta programma? In principe zal normaal gesproken na het verlaten van een beta je telefoon helemaal gewist worden. Ook voor backups heeft dit gevolgen.

Reden dat ik het vraag is dit. Moet ik via ADB mijn Rescue partition 'herstellen'?

Acties:
  • Beste antwoord

• swhnld
Cageman1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Fabrieksinstellingen zijn gewoon de laatste software zonder je persoonlijke instellingen. Dat staat los van een noodherstel van het besturingssysteem.
Pagina: 1