Zonnepanelen met 1 fase en 16a installatie automaten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 21:29
All,

Graag jullie inzicht/advies

Ik sta aan de vooravond voor de afschaf van zonnepanelen en heb vraag omtrent de wattage en zonnepanelen. Mijn meter kast ziet er als volgt uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y3cQ3cZoJKIOgSoEewssBqzVIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pZsTihwT4AUgSIeaDitje7Lo.png?f=fotoalbum_large
Vanuit Stedin heb ik een hoofdaansluiting van 1 x 35a.

Nu lees ik dat per groep met een 16a schakel automaten er maximaal 3680 watt over mag lopen. Wat zijn mijn opties als de zonnepanalen meer opbrengen dan die 3680 watt?
  • Kan ik de groepen kast verzwaren door bijvoorbeeld de schakelautomaat te veranderen naar 20a?
  • Moet ik een tweede groep maken met een extra omvormer en daar de zonnepanalen op aansluiten?
  • Zijn er andere opties?
Groet,

Michael

[ Voor 8% gewijzigd door BqL op 22-08-2022 15:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:46
Optie 1 ✅
Optie 2 ✅
Optie 3: Een 16A omvormer gebruiken. Je kunt daar meer op aansluiten dan je misschien denkt. 5000Wp op 1 omvormer van 16A max is prima te doen. Hoeveel zonnepanelen ben je van plan te nemen?

Let wel op dat je sowieso wat met je meterkast zult moeten om het netjes te houden. Die ALS zijn max 40A, dus 16A van de zonnepanelen + 35A vanuit Stedin is meer dan waarvoor ze rated zijn. Strikt genomen moet je dat beveiligen.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul C op 22-08-2022 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:51
Paul C schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:48:
Optie 3: Een 16A omvormer gebruiken. Je kunt daar meer op aansluiten dan je misschien denkt. 5000Wp op 1 omvormer van 16A max is prima te doen. Hoeveel zonnepanelen ben je van plan te nemen?
Ik kan legplannen bedenken dat 6kW aan panelen prima gaat.

Vertel eens, @BqL ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
Paul C schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:48:
Optie 1 ✅
Optie 2 ✅

Let wel op dat je sowieso wat met je meterkast zult moeten om het netjes te houden. Die ALS zijn max 40A, dus 16A van de zonnepanelen + 35A vanuit Stedin is meer dan waarvoor ze rated zijn. Strikt genomen moet je dat beveiligen.
Bedankt voor je reactie. Optie 1 lijkt me in mijn ogen het makkelijkst. Wat zou dit concreet betekenen voor mijn meterkast?

Ik wil graag de wasmachine groep gaan gebruiken voor het aansluiten van de panalen/omvormer.

Ik lees dat ik hier dan een pv verdeler tussen moet zetten? https://www.stralendgroen...ler-16ampere-realcurrent/
  • Veranderen van de schakelautomaat naar 20a
  • ALS verzwaren naar een 63a
  • Kan dat dan in combinatie met de pv-verdeler of moet ik die dan ook aanpassen
@Ronald @Paul C Zie hier mijn gedachten over de panalen

De combinatie van panalen die ik momenteel op het oog heb zijn

10 x Trina Solar Vertex 405wp
1 x Growatt MIN 3600TL-X
Mijn eerste gevoel is richting het zuiden. Of moet ik hiermee denken aan een oost-west voor een lagere lagen piek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@BqL Dan zullen we toch echt inhoudelijk een en ander van je moeten weten.
Hulpje wat we nodig hebben om je te helpen: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Een 3600W omvormer zit binnen de 16A, alleen PV verdeler nodig dan.

Het vraagstuk binnen je groepenkast staat hier los van. Als je voor 63A ALS gaat dan zul je ook een deel van de bedrading naar 10mm² moeten brengen. 40A alamats is ook een optie.
Alle opties en technische uitleg: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
@Ronald Hierbij de informatie.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7lFYdRxQS0AU_EBqpLIjIhGhaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f89lY0hth1nRRx01htkR8Ast.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0ja_8kRsYOyEJvIVExbmNo7eo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J1H1NQvXL9RqV3t6rULgd5M9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euZL59xxn1xcw5-R92-7BAKsqAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RI0mdCTLVF8lVGv47s2qShCS.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afmetingen huis zijn 11 x 5,60.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Momenteel verbruiken we 3300kwh. Wellicht plannen voor een hybride warmte pomp. Dus als het mooi zijn als het systeem uitbreidbaar en we nog panelen er aan kunnen koppelen
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 35a
Budget en doel
tussen de 3500 en 4000. Doel is om energie neutraal te zijn en wellicht wat terug leveren.
Wie gaat het project uitvoeren
Doe ik zelf. Wellicht aanpassingen in de meterkast laat ik uitvoeren door een elektricien.
Bijhouden van data
Geen hoge prio. Als het in een app kan is dat mooi. Koppelen naar openhad en grafana of api toegang is een mooie extra
Reeds verkregen offertes
Geen
Regio
Denhaag

[ Voor 4% gewijzigd door BqL op 23-08-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Als je de groep gaat verzwaren zou ik die 2,5mm vd draad ook gaan vervangen door 4mm draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb dezelfde meterkast situatie als jou (2 groepen naar zolder en 1x35A hoofdzekering). Bij mij zitten de wasmachine+droger op 1 groep (kan makkelijk als ze niet te oud zijn) en de andere groep is verzwaard naar 20A; hier hangt nu 6.370Wp aan op een 5kW omvormer.

iStockphoto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 11:27
ZW, NO zou je kunnen leggen. Je budget is wel wat beperkt, al ben je van plan het zelf te gaan leggen, wat meer mogelijkheden geeft.

Het is wel goed passen en meten op dit dak met alle obstakels. Echt zuid is het beste mijn inziens, maar als je dan nog budget over hebt, zou je met een ZW opstelling nog wat meer kunnen leggen en als er nog meer ruimte is, dakjes maken met ZW/NO.

Je moet echt gaan simuleren voor een keuze: Om te weten wat het meest oplevert en wat dit dan gaat kosten. Dit kan met Sunny Design of de solaredge tool

[ Voor 16% gewijzigd door Dat_Doc op 23-08-2022 11:28 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat is een best groot, maar lastig dak met al die obstakels. Dat wordt eerst goed in kaart brengen zodat je een legplan kan ontwerpen.

Globaal 2 opties: traditioneel met rijen en tussenruimte zo zuid mogelijk gericht. Dit levert de maximale opbrengst per paneel, maar waarschijnlijk niet het maximale potentieel uit je dak wat betreft opbrengst.

Dat haal je meestal met het leggen van Dakjes /\ - vaak O-W genoemd, maar de oriëntatie maakt echt helemaal niets uit voor de opbrengst. Hierbij hoef je geen tussenruimte te houden: de winst komt dus uit optimaal benutten van je dak ten koste van wat opbrengst per paneel.

De uitdaging is dus om en over de obstakels heen werken.

Een systeem dat 'uitbreidbaar is' kost initieel meer. Je kunt namelijk over 2 jaar geen panelen kopen die compatible zijn, dus moet je met slimme, duurdere systemen gaan werken als SolarEdge of micro-omvormers.
Je bent beter af door te kijken naar voldoende budget om het dak in een keer voldoende vol te leggen voor jouw toekomst. Dat wil zeggen minimaal 2000kWh meer dan je huidige verbruik.

Ontwerptools: Sunny design (te gebruiken zonder account, maar ontwerp bewaren alleen met), maar ik maak legplannen liever in SolarEdge designer ('zelf installateur') - ik heb semi permanent ruzie met Sunny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
@Ronald @Dat_Doc @BlizzarD bedankt voor de tips. Ik ben druk in de weer geweest met de SolarEdge Designer. ik heb daar een vergelijking gemaakt tussen een oost-west opstelling en een enkel zuid opstelling. De laats genoemde levert inderdaad meer op. De oost-west opstelling levert 0.07 mwh op voor eigen gebruik. (schatting). Dit vind ik mee vallen.

Ik heb het rapport van de desiger even online gezet op https://we.tl/t-zsVduU45W0.

Ik heb hier een aantal vragen over:
  1. Hebben jullie hier opmerkingen over of verbeteringen?
  2. Binnen de tool ben ik verplicht optimizers te gebruiker. Als ik dit niet gebruik heeft dit veel invloed?
  3. Ik zou deze setup van 10 panelen willen combineren met de Growatt MIN 3600TL-X. Kan dit nog steeds ivm de opbrengt of moet ik een hoger Growatt model nemen?
  4. Blizzard zijn opmerking heeft me tot denken gezet. Om geen PV-verdeler te gebruiken maar een groep enkel voor de panalen te gebruiken. Moet mijn meterkast dan nog worden aangepast?

[ Voor 3% gewijzigd door BqL op 24-08-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 11:27
1. Zie eerdere opmerkingen, ook van @Ronald hoe je meer opbrengst zou kunnen behalen.
2. Nee, verwacht ik niet. Het is plat dak en je hebt maar weinig last van schaduw. Met de solaredge tool kan je inderdaad niet anders kiezen dan hun eigen materiaal en dan heb je inderdaad optimizers nodig. Wil niet zeggen dat ander materiaal niet werkt.
3. Kan zeker, ik zie dat je een 3kW solar edge omvormer hebt gesimuleerd en deze geeft 1% clipping, ipv een 3.6kW model zou ook een 3kW model kunnen ;)
4. Een 3.6kW model kan prima aangesloten worden met een pv verdeler, alleen als je echt groter gaat qua omvormer en meer panelen kiest zou je verder moeten kijken. Maar dat is dus niet nodig want de omvormer is al groot zat gedimensioneerd.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Ronald
@BqL Ik maak legplannen vrijwel altijd met SE Designer... Dat gaat namelijk veel sneller als in Sunny design.
Ik klop daarna de 'samenvatting' onderaan het SE rapport als handmatig systeem in Sunny om de elektrische gegevens voor een string systeem te simuleren.

Met 1% aftop zou ik 100% voor de 3600W gaan. Die 1% is tegenwoordig teveel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BqL
Na een wat langere levertijd liggen ze dan eindelijk op het dak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJjuVXcy5IY9y8AH-u1c05n2Dkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyubyBmxSWCykeoyqB80RqUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL5K27lXQpW5XYaT5Cqmld2e24A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HG0qKB6znpO5bYIEVbMyqSRq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@BqL Als de kapjes eraf kunnen, kan je kijken of je de pijpjes nog kunt inkorten. Als je dat van te voren had gedaan, had je waarschijnlijk panelen over een aantal pijpjes heen kunnen plaatsen en meer panelen in totaal.
Nu kan je de opbrengst van je panelen nog iets verhogen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1