Omvormer zonnepanelen defect, wie gaat dat betalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01-2024
Sinds een kleine 5 jaar heb ik een 5.500 Wp PV installatie met SolarEdge omvormer draaien. Helemaal prima, tot ik afgelopen weekend ontdekte dat de omvormer sinds een paar dagen 0 opbrengst meer geeft. Met behulp van de foutcode HW Error - Error 18 x B5 lees ik op Google dat het waarschijnlijk einde verhaal is voor deze omvormer.

Inmiddels heb ik contact met de installateur gehad en zij gaan binnen 2 weken contact met mij opnemen, en daarna moet (verwacht ik) een nieuwe omvormer besteld worden en deze is er vast ook niet binnen een dag. Ik heb 10 jaar garantie op de omvormer, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het systeem uiteindelijk kosteloos hersteld wordt. Maar zolang het niet werkt loop ik een opbrengst van zo'n 20 kWh mis per dag oftewel zeker 10 euro per dag.

Is het redelijk om compensatie te vragen voor de gemiste opbrengsten? Immers, als bijvoorbeeld je auto binnen de garantietermijn defect is heb je ook recht op vervangend vervoer. Heeft misschien zelf iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Je komt wat passief over.
Als je het zo hoog hebt zitten, bel ze en zeg dat je 2 weken niet acceptabel vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn installateur knip wou geen vergoeding geven voor gemiste opbrengst, met als gevolg dat ik 4 maanden op herstel heb moeten wachten vanwege defecte zonnepanelen. En nog een jurist moest inschakelen om hem aan het werk te krijgen. Het zou een installateur motiveren het probleem wat sneller op te lossen als het hun geld kost :)

Helaas is garantie vaak niet zo. Je laptop gaat dus stuk en moet maanden wachten op reparatie en ondertussen zit je zonder laptop. Waarom zou je bij een auto wel een vervangende krijgen?

Kan je niet gewoon een stringomvormer ophangen. Je kan SolarEdge modules uitschakelen dacht ik @Ronald. Een stringomvormer zonder vendor-lockin heb je tweedehands voor 150 euro ofzo :)

Of een SolarEdge stringomvormer van marktplaats.

Garantie kost installateurs geld.

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 04-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
@Dre niet zomaar, is ook niet iets waar ik me in verdiept heb

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Niet de eerste keer dat hierom gevraagd wordt maar persoonlijk vind ik zoiets vergoeden onzin. Je kan namelijk geen exact bedrag op je opwekking vs verbruik plakken omdat dit schommelt naar gelang het weer en je eigen verbruik.
Het vervangende vervoer bij je garage geldt ook niet overal en ook niet altijd gratis. Als je telefoon gerepareerd wordt krijg je ook niet zomaar een vervangend toestel.
Het is vervelend en jammer maar soms gaan dingen stuk en mis je of inkomsten of moet je het doen zonder een service of gemak, thats life.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12
Paar weken terug ook een defecte omvormer. Net binnen de 10 jaar kapot. Had de keus om een monteur te laten komen om hem los te schroeven en dan namen ze hem mee en moest ik later weer de monteur betalen om te monteren. Of zelf van de muur halen en kosteloos heen en weer versturen. Voor die optie gegaan en binnen 1 week had ik de omvormer weer terug.

Heb geen vergoeding gevraagd voor de gemiste opbrengst. Kwam er pas na 5 dagen achter dat hij kapot was en daarna nog dag of 5 voordat hij gerepareerd was. Totaal misschien 50kWh opbrengst maar daar ga ik niet moeilijk over doen. Was al blij dat het snel gerepareerd was.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
Dankjulliewel voor jullie reacties.

@Barrycade Ik heb natuurlijk gevraagd of het niet sneller kon. Maar uiteraard zeiden ze dat het heel druk is, nog vakantieperiode is, maar ze het zo snel mogelijk oppakken. Zeker gezien ik niet wist waar ik juridisch recht op heb wilde ik (nog) niet een strijd aangaan.

@Dre ik ben inderdaad aan het overwegen tijdelijk zelf een andere omvormer op te hangen. Maar dan moet ik a) goedkoop een omvormer vinden, b) die zelf gaan aansluiten waar ik geen ervaring mee heb, c) ervoor zorgen dat dat geen gedoe met de installateur oplevert die dan gaat beweren dat ik de boel gesloopt heb o.i.d. Maar waarom spreek je over een "SolarEdge module uitschakelen" en een "string omvormer ophangen"? Voor de duidelijkheid, het is een installatie met optimizers en ik dacht zelf de huidige omvormer tijdelijk te vervangen door een vergelijkbaar (tweedehans) model.
@Dre ben jij echt de "strijd" met je installateur aangegaan voor compensatie en/of dat ze het sneller gingen fixen? En/of heb je juridische hulp gezocht? 4 maanden geen opbrengst (afhankelijk van de tijd van het jaar) gaat echt wel om flink veel geld.

@PB-powell Waarom vind je vergoeden onzin? Stel er gaat eens per 10 jaar iets stuk waardoor je een paar dagen even geen opbrengst hebt ga je niet moeilijk doen lijkt me. Maar stel het is iedere paar jaar een paar maanden? Op een bepaald punt is compensatie toch wel op mijn plaats lijkt me? In mijn eigen ervaring heb ik met auto's (maar ook met bijv fietsen) wel degelijk een gratis vervangend exemplaar gekregen. Een exact bedrag er aan koppelen is misschien niet heel makkelijk, maar a.d.h.v. (historische) monitoring is het niet heel lastig een redelijke schatting te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
jvanderkroon schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:08:
Paar weken terug ook een defecte omvormer. Net binnen de 10 jaar kapot. Had de keus om een monteur te laten komen om hem los te schroeven en dan namen ze hem mee en moest ik later weer de monteur betalen om te monteren. Of zelf van de muur halen en kosteloos heen en weer versturen. Voor die optie gegaan en binnen 1 week had ik de omvormer weer terug.

Heb geen vergoeding gevraagd voor de gemiste opbrengst. Kwam er pas na 5 dagen achter dat hij kapot was en daarna nog dag of 5 voordat hij gerepareerd was. Totaal misschien 50kWh opbrengst maar daar ga ik niet moeilijk over doen. Was al blij dat het snel gerepareerd was.
Als het bij in totaal 10 dagen blijft ga ik ook niet om compensatie vragen, maar ik ben bang dat het op deze manier wel langer gaat duren dan dat, plus dat ik een stuk meer dan 5 kWh per dag mis. (eerder zo'n 20 met het weer van de laatste tijd)
Waarom schrijf je dat je de monteur had moeten betalen? Had je geen garantie meer? Zelf losschroeven, opsturen en later weer vastschroeven zou ik overigens geen punt vinden. (onder de aanname dat het aansluiten niet heel lastig is). Maar was dat al het werk? Er moet toch ook wel e.e.a. ingericht worden? En was er zo snel een nieuwe omvormer voor handen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:55
Is het misschien niet wijs om eerst even de garantievoorwaarden erbij te zoeken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Omdat dingen in het leven nou eenmaal stuk gaan en soms aan vervanging toe zijn. Om dan overal maar compensatie voor te gaan vragen blijven we bezig (los van garantie op de materialen die je gewoon krijgt). Wie gaat die compensatie waarvan betalen? Het enige wat er dan gebeurt is dat prijzen (nog) verder stijgen. Van de eerdere topics die hier over zijn geopend op tweakers was ook overal de uitkomst hetzelfde: installateurs/verkopers hebben allen in de voorwaarden staan geen vergoeding te betalen bij gemiste oplevering.

Edit:
Ik zie dan eerder iets een soort extra verzekering die je kan afsluiten om gemiste opbrengsten te compenseren. Daar kan je dan zelf wel/niet aan meedoen maar dan is ook duidelijk wie er voor betaalt.

[ Voor 21% gewijzigd door PB-powell op 22-08-2022 15:36 ]

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
nevermind, wat @PB-powell zegt

[ Voor 91% gewijzigd door Kalentum op 22-08-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Alhoewel ik de kleine ondernemer steun is dit wel een risico als je met een kleine partij (knip is volgens mij een kleine eenmanszaak) v.o.f.
Ze zitten met de planning waarschijnlijk ramvol en als jij service nodig hebt kunnen ze niet meteen. Tevens hebben ze (vaak) geen (spare) voorraad om snel te kunnen schakelen. Voordelen dat deze partijen vaak goedkoper zijn, nadelen die bemerk je nu zelf.
Ik zou mij er niet te druk om maken. Druk zetten en meteen een vergoeding gaan eisen gaat de verstandhouding echt niet bevorderen. Er komt antwoord en je wordt geholpen. Even volhouden.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 04-09-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat ik me nou afvraag…
Bij een nieuwe omvormer gaat dan de garantie weer voor 10 jaar in of maar voor de overige 5 jaar?

Gelukkig heb je solaredge, dat levert toch al meer op dan een stringomvormer,

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:46
AUijtdehaag schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:34:

Als die het doet :P

Je hebt geen uptime garantie of lever garantie verwacht ik. Dus dan valt er ook niks te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:38

Sebazzz

3dp

Als je je zonnepanelen huurt vind ik het een ander verhaal omdat je dan feitelijk een soort servicecontract hebt. Dat lijkt hier niet het geval te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 22-08-2022 17:07 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit is eigenlijk iets om vooraf te regelen met een installateur: hoe de garantie wordt afgehandeld en of en hoe je schadeloos gesteld wordt voor verloren opbrengst. Staat er niets over in in de algemene voorwaarden?
Heb van een zonnepark wel eens gehoord dat die stormschade hadden, toen heeft de verzekering ook de verloren opbrengst vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:53
@CyBeRSPiN
Ik heb toevallig aandelen in waterkracht in de Lune nabij Lancaster... Die uitgeschakeld werd door Desmond.
En windmolens ergens op een heuvel bij Loch Tay... met stormschade.

Beide hadden opbrengstverlies verzekerd. Zo simpel is het... Niet verzekerd, eigen risico.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:57:
@CyBeRSPiN
Ik heb toevallig aandelen in waterkracht in de Lune nabij Lancaster... Die uitgeschakeld werd door Desmond.
En windmolens ergens op een heuvel bij Loch Tay... met stormschade.

Beide hadden opbrengstverlies verzekerd. Zo simpel is het... Niet verzekerd, eigen risico.
Ik ken mensen die een reserve omvormer hebben liggen. ik ben zelf nog niets tegen gekomen op marktplaats 2 weken zonder omvormer of erger 2 zonnige maanden loopt aardig op hier. :+

Soms is het handig om je eigen verzekering te regelen >:)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-08-2022 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:13
AUijtdehaag schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:34:
Wat ik me nou afvraag…
Bij een nieuwe omvormer gaat dan de garantie weer voor 10 jaar in of maar voor de overige 5 jaar?

De resterende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
Dank voor deze link @defusion . Klinkt logisch en redelijk wat hier staat: als je koelkast (of fiets of telefoon) kapot heb heb je recht op een vervangend product (als deze niet binnen een paar dagen gerepareerd is). En als die niet geleverd wordt mag je zelf vervanging regelen en die kosten verhalen. Dat is in lijn met het voorbeeld van de auto dat ik noemde.

Het lijkt mij dus ook dat je van een PV installatie kunt zeggen dat je gecompenseerd moet worden als het defect niet binnen een paar dagen hersteld is. Het argument dat ik geen dienst afneem maar een product vind ik niet erg sterk. Bij een koelkast neem je ook geen koeldienst af en bij een fiets ook geen mobiliteit.

En dat je zou moeten verzekeren tegen opbrengstverlies ben ik het mee eens indien het gaan om externe factoren. (geen zon, of schade door storm) Maar je hoeft je koelkast ook niet te verzekeren om gedekt te zijn in het geval van een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
Er wordt gevraagd wat er in de Offerte/Voorwaarden staat. Ik heb het teruggezocht in de offerte van destijds, daarin staat slechts "dat er 10 jaar garantie op de omvormer zit". En in de Voorwaarden staat onderstaande. Men dekt zich dus inderdaad in tegen indirecte schade maar voor zover mij bekend zijn Algemene Voorwaarden allesbehalve heilig. Men kan daar van alles inzetten, als dat onredelijk is cq tegen bepaalde regelgeving/wetten ingaat is dit totaal niet bindend. Daarnaast wordt een aantal keer naar de Garantievoorwaarden verwezen maar daar heb ik niks over ontvangen behalve "dat er 10 jaar garantie op de omvormer zit".

Garantie

XXX garandeert de goede werking van het geleverde Product overeenkomstig de garantievoorwaarden, welke bij levering worden bijgevoegd.

XXX garandeert dat eventuele gebreken in de installatie van het Product voor een termijn van 12 maanden, tenzij anders overeengekomen, na oplevering worden verholpen, tenzij
het gebrek geen direct gevolg is van het geleverde werk.

Aansprakelijkheid

XXX zal uitsluitend aansprakelijk zijn voor eventuele tekortkomingen indien de met de Producten meegeleverde Garantievoorwaarden van toepassing zijn, in welke situatie de aansprakelijkheid van XXX voor tekortkomingen beperkt zal zijn tot de garantie verplichtingen die zijn omschreven
in deze garantievoorwaarden.

De aansprakelijkheid van XXX ten opzichte van Koper is beperkt tot de schade waarvoor en voor zover XXX overeenkomstig dwingendrechtelijke bepalingen aansprakelijk kan worden gehouden, waarbij gevolg-, indirecte en/of immateriële schade uitdrukkelijk is uitgesloten.

In geval van schade ten gevolge van de installatiewerkzaamheden kan XXX enkel aansprakelijk gesteld worden in geval van opzettelijke of grove fout.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Mijn god man. Je hebt toch zeker wel wat beters te doen? Je bent straks uren en uren bezig om een paar tientjes te krijgen. En die krijg je dan waarschijnlijk nog niet, want een rechtszaak zal het nooit worden.

Vooral met dit soort dingen gaat dreigen of wat dan ook als je dingen snel gedaan wil hebben, dat gaat de medewerking echt bevorderen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraaanske
WEBGAMING schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:56:
Mijn god man. Je hebt toch zeker wel wat beters te doen? Je bent straks uren en uren bezig om een paar tientjes te krijgen. En die krijg je dan waarschijnlijk nog niet, want een rechtszaak zal het nooit worden.

Vooral met dit soort dingen gaat dreigen of wat dan ook als je dingen snel gedaan wil hebben, dat gaat de medewerking echt bevorderen. :+
Als het een paar tientjes was… Het gaat om ruim tien euro per dag dus het zal eerder richting honderden euro’s gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:47

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je zelf voldoende gedaan om je in te dekken tegen dit verlies?
Dus bijvoorbeeld de installatie gescheiden uitgevoerd om bij uitval de helft nog operationeel te houden?
Of bij aanschaf aangegeven een onderhoudscontract te willen met 24 uurs opvolging?
of zelf reserve delen in opdracht gegeven zodat men snel kan wisselen?

Reken erop dat dat ook geld kost maar de zekerheid vergroot.

Ik heb nu het idee dat het bij de installateur neergelegd wordt.

En als van de winter je cv ketel uitvalt en je daardoor een week geen gas hebt verbruikt, krijgt de installateur dit dan ook als compensatie vergoed? Als je opbrengst verlies in rekening wil brengen moet je ook kostenvermijding vergoeden toch?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Fraaanske

Mijn installateur beweerde dat er alleen garantie zat op de materialen en niet op de arbeid. De installatie is compleet door hem geleverd en geïnstalleerd. 3,5 jaar oud en ik zou dus zelf het dak op moeten en naar de installateur moeten brengen 8)7
In mei 2018 geïnstalleerd en in oktober 2021 constateerde ik voor het eerst echt duidelijk dat de CSUN panelen stuk waren.

Nou daar ging ik niet mee akkoord en heb er een jurist op gezet. Op mijn aangetekende brief kreeg ik 0 reactie. Op de aantekende brief van de jurist dezelfde dag nog reactie :)
  • Melding installateur: 22-10-2021
  • Herstel installateur: 28-02-2022
  • Definitief herstel: 29-07-2021 (er ontbrak nog een eindklem)
Niet de meest zonnige maanden, maar de installateur was er duidelijk in dat ik geen garantie zou hebben op arbeid. Uiteindelijk alleen de panelen zijn vervangen, geen compensatie voor gemiste opbrengst.

Tot zover mijn ervaring met garantie en PV :X

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 04-09-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:46
Fraaanske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Als het een paar tientjes was… Het gaat om ruim tien euro per dag dus het zal eerder richting honderden euro’s gaan.
en hoe toon je dat dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Fraaanske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:25:
Sinds een kleine 5 jaar heb ik een 5.500 Wp PV installatie met SolarEdge omvormer draaien. Helemaal prima, tot ik afgelopen weekend ontdekte dat de omvormer sinds een paar dagen 0 opbrengst meer geeft. Met behulp van de foutcode HW Error - Error 18 x B5 lees ik op Google dat het waarschijnlijk einde verhaal is voor deze omvormer.

Inmiddels heb ik contact met de installateur gehad en zij gaan binnen 2 weken contact met mij opnemen, en daarna moet (verwacht ik) een nieuwe omvormer besteld worden en deze is er vast ook niet binnen een dag. Ik heb 10 jaar garantie op de omvormer, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het systeem uiteindelijk kosteloos hersteld wordt. Maar zolang het niet werkt loop ik een opbrengst van zo'n 20 kWh mis per dag oftewel zeker 10 euro per dag.

Is het redelijk om compensatie te vragen voor de gemiste opbrengsten? Immers, als bijvoorbeeld je auto binnen de garantietermijn defect is heb je ook recht op vervangend vervoer. Heeft misschien zelf iemand ervaring hiermee?
Even los van je gemiste opbrengsten … er zal geen enkele partij dat in z’n garantie afdekken (moet de eerste nog zien die dat doet…)

Ik zie wat tegenstrijdigheden ….of naja , vreemde dingen ;-)

- SolarEdge omvormers hebben standaard 12 jaar garantie (geen 10)
- ze hoeven niets te bestellen, ze moeten een supportcase starten bij SolarEdge welke na wat controles een omvormer opstuurt

Toevallig onlangs (mei) nog moeten doen - dit koste 5 dagen incl het ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 22-08-2022 22:11 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraaanske
Crazy- schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Even los van je gemiste opbrengsten … er zal geen enkele partij dat in z’n garantie afdekken (moet de eerste nog zien die dat doet…)

Ik zie wat tegenstrijdigheden ….of naja , vreemde dingen ;-)

- SolarEdge omvormers hebben standaard 12 jaar garantie (geen 10)
- ze hoeven niets te bestellen, ze moeten een supportcase starten bij SolarEdge welke na wat controles een omvormer opstuurt

Toevallig onlangs (mei) nog moeten doen - dit koste 5 dagen incl het ontvangen.
Dankjewel voor je antwoord Crazy. Je hebt gelijk over die 12 jaar, er staat inderdaad “10 jaar (bij SolarEdge 12 jaar)” in de offerte. Weet je of ik zelf ook zo’n case kan starten? Scheelt me wachten voor niks. En heb je enig idee of die 5 dagen van in mei nu ook nog steeds ongeveer gelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Fraaanske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Dankjewel voor je antwoord Crazy. Je hebt gelijk over die 12 jaar, er staat inderdaad “10 jaar (bij SolarEdge 12 jaar)” in de offerte. Weet je of ik zelf ook zo’n case kan starten? Scheelt me wachten voor niks. En heb je enig idee of die 5 dagen van in mei nu ook nog steeds ongeveer gelden?
Hoe het nu is, geen idee.

SE biedt wel prima service en alles, maar willen dat installateurs het regelen. Wellicht biedt de website nog wat soelaas : https://www.solaredge.com...uctie-en-systeemproblemen echter:
Als er een probleem is met de productie van uw systeem, neem dan contact op met uw installateur: in de meeste gevallen kan uw installateur de beste oplossing voor uw probleem bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galapogos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 01:24
Dat kan nog eens van pas komen als ik ooit problemen met mijn omvormer van SolarEdge zou krijgen. De aannemer die mijn woning heeft gebouwd heeft de omvormer nooit aangemeld bij SolarEdge (of de installateur gevraagd dat te doen). Op enig moment heb ik mezelf maar als installateur aangemeld bij SolarEdge, zodat ik de omvormer kon aanmelden en de app kan gebruiken.

Mocht-ie ooit kapot gaan dan kan ik dus zelf een RMA-procedure starten bij SolarEdge zo te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een vervangende fiets is geen recht, bij sommige garages krijg je tijdens een beurt al een vervangende auto. Maar ook niet altijd, het ligt er ook aan hoe belangrijk je als klant voor ze bent. Een taxichauffeur die elke paar jaar een nieuwe auto komt halen en veel geld aan onderhoud kwijt is zal dat sneller krijgen dan een kleinere kant.

Ik denk dat jij dat gaat betalen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Galapogos schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:37:
Dat kan nog eens van pas komen als ik ooit problemen met mijn omvormer van SolarEdge zou krijgen. De aannemer die mijn woning heeft gebouwd heeft de omvormer nooit aangemeld bij SolarEdge (of de installateur gevraagd dat te doen). Op enig moment heb ik mezelf maar als installateur aangemeld bij SolarEdge, zodat ik de omvormer kon aanmelden en de app kan gebruiken.

Mocht-ie ooit kapot gaan dan kan ik dus zelf een RMA-procedure starten bij SolarEdge zo te lezen?
RMA procedures zou je als eigenaar ook moeten kunnen starten, https://www.solaredge.com/nl/service/support en kies dan 'systeemeigenaar'

ikzelf heb een installateursaccount (jaren terug bedrijfsmatig de cursus afgerond). Er zit een verschil tussen een volledige 'admin toegang dashboard' en een echt installateursaccount (incl. installateursnummer).

Hiervoor vereisen ze een cursus afronding (online) maar biedt ook weer ondersteunende mogelijkheden tijdens garantiegevallen.

Ik kan mij echter goed voorstellen dat SE hiervoor huiverig is dat elke particulier zich een aan gaat melden als echte installateur >:)

Ik kan niet inloggen als systeemeigenaar om te checken wat de mogelijkheden zijn.. dus dat zal je even moet nagaan!

[ Voor 19% gewijzigd door Crazy- op 23-08-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:12
Fraaanske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Waarom schrijf je dat je de monteur had moeten betalen? Had je geen garantie meer? Zelf losschroeven, opsturen en later weer vastschroeven zou ik overigens geen punt vinden. (onder de aanname dat het aansluiten niet heel lastig is). Maar was dat al het werk? Er moet toch ook wel e.e.a. ingericht worden? En was er zo snel een nieuwe omvormer voor handen?
Het relais was kapot dus die hebben ze in de werkplaats vervangen. Als het geen garantie meer was had ik er zelf een nieuwe in gemonteerd dat zijn de kosten niet.

Ik had garantie op de omvormer maar niet op voorrijkosten + arbeidsloon (om hem los te halen) x 2. Vandaar dat ik ervoor koos om hem zelf van de muur te halen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraaanske
Afgelopen maandag (exact 2 weken nadat ik gebeld had, en dus 2,5 week nadat de omvormer het begaf) is de omvormer door de installateur vervangen door een nieuw en werkend exemplaar. Het had iets sneller gekund als de installateur er net wat meer vaart achter had gezet (want inderdaad, na een melding bij SolarEdge leveren zij binnen no time een nieuwe) maar toch valt het me niet tegen hoe snel het is gegaan.

Al met al heeft me dit ongeveer 300 euro gekost aan gemiste opbrengst. Volgens sommigen in dit topic kleingeld waar je vooral geen tijd aan moet verspillen.

Toen dit ging spelen heb ik wat juridisch advies ingewonnen en als het defect na een redelijke termijn (een week of 2 a 3) niet opgelost zou zijn had ik zeker recht op compensatie. Of ik er voor die tijd al recht op had is een beetje grijs gebied, zo heb ik me laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:38

Sebazzz

3dp

Fraaanske schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:24:
Of ik er voor die tijd al recht op had is een beetje grijs gebied, zo heb ik me laten vertellen.
Als in: er is geen jurisprudentie betreft dat dus.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Fraaanske schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:24:
Afgelopen maandag (exact 2 weken nadat ik gebeld had, en dus 2,5 week nadat de omvormer het begaf) is de omvormer door de installateur vervangen door een nieuw en werkend exemplaar. Het had iets sneller gekund als de installateur er net wat meer vaart achter had gezet (want inderdaad, na een melding bij SolarEdge leveren zij binnen no time een nieuwe) maar toch valt het me niet tegen hoe snel het is gegaan.

Al met al heeft me dit ongeveer 300 euro gekost aan gemiste opbrengst. Volgens sommigen in dit topic kleingeld waar je vooral geen tijd aan moet verspillen.

Toen dit ging spelen heb ik wat juridisch advies ingewonnen en als het defect na een redelijke termijn (een week of 2 a 3) niet opgelost zou zijn had ik zeker recht op compensatie. Of ik er voor die tijd al recht op had is een beetje grijs gebied, zo heb ik me laten vertellen.
Nou ik had het graag tot een proces zien komen. Want die 300 euro schade is afhankelijk van iets waar de installateur geen invloed op heeft: jouw energiecontract. Als jouw verlies 20 kWh * 18 dagen is, dan ben je dus 360 kWh aan opbrengst misgelopen. Een deel daarvan had je anders moeten inkopen (zeg... 100 kWh) en de rest is terugleveren. In mijn geval komt het dan hierop neer:
Dus 100 kWh inkoop * 0,14 euro = 14 euro
en 260 kWh terugleveren * 0,09 euro = 23 euro.

Totale schade is dus 37 euro. Dat jij 300 hebt, komt door je eigen keuze en niet van de installateur... anyways het was een leuk proefproces geweest, Of de installateur verantwoordelijk gehouden kan worden voor jouw energiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ga jij een rechtzaak beginnen dan, voor die 300 euro?
Jij hebt iemand gesproken die beweert dat je na 2 of 3 weken ZEKER recht hebt op compensatie? Ik geloof er helemaal niets van.

Een defect moet in een redelijke termijn opgelost worden. Dat is voor zo ver ik weet het enige wat omschreven staat. Wat die redelijke termijn is, wie weet. Zal ook aan het artikel liggen. Bij een WC denk ik dat die termijn korter is als bij, ik zeg maar iets, zonnepanelen.

En zoals anderen ook al noemden, als jou auto in de garantie kapot gaat, heb je ook geen recht op een leenauto. (in tegenstelling tot wat er in de TS staat, nee daar heb je zeker geen recht op.) In jou ogen kan je dan een rechtzaak beginnen dat je niet naar je werk kan, en je gemiste werkdagen claimen? Right. Good luck.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 09-09-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Fraaanske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Dank voor deze link @defusion . Klinkt logisch en redelijk wat hier staat: als je koelkast (of fiets of telefoon) kapot heb heb je recht op een vervangend product (als deze niet binnen een paar dagen gerepareerd is). En als die niet geleverd wordt mag je zelf vervanging regelen en die kosten verhalen. Dat is in lijn met het voorbeeld van de auto dat ik noemde.
Waar lees jij dat eigenlijk?
Pagina: 1