Panelen bijplaatsen en voorbereiden op thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 10:48
Hallo,

Ik heb nu vier panelen aan de noord-westkant op mijn woning, ik zou er denk ik vier aan de noord-oostkant en 8 a 9 aan de achterkant (zuid-west) bij willen.

Mijn huis heeft een mansardekap met aan de voorkant een dwarskap. Lastig om panelen op te plaatsen want de onderzijde van het dak is te steil voor panelen.

Ik rij nu zakelijk electrisch en ik krijg de laadkosten terug. Voor dee auto is het dus niet interessant om met zonnestroom te laden, in de toekomst met een prive EV misschien wel.

De huidige voer panelen zitten aangesloten op een 1fase Zeversolar omvormer die op zolder in de technische ruimte staat.

Omdat het salderen hoe dan ook een keer gaat aflopen wil ik voorbereid zijn op een kleine thusbatterij als er een subsidieregeling voor is.

Wat ik me afvraag :

Ik kan in de technische ruimte geen thusbatterij kwijt, wel in de garage. De omvormer moet dan ook in de garage worden geplaatst neem ik aan ?

Kunnen de huidige panelen (geen idee welk type, het lag erop toen ik het huis kocht) op een nieuwe omvormer of krijg ik er straks twee ?

Ik heb op het dak geen schaduw van bomen oid, wel een twee schoorstenen. Zou ik dan nut hebben bij micro-omvormers ?

bedankt !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

1)
Die accu wordt via een kabel aangesloten, dus die hoeft niet direct naast de omvormer

2)
Ik neem niet aan dat de omvormer die toen geplaatst is, geschikt is voor je extra panelen. Je moet dan kiezen voor 1 nieuwe (die dan wel met je 4 NW panelen om moet kunnen gaan) in plaats van of 1 nieuwe ernaast. Dat is je eigen keuze. Misschien wil je wel graag de oude omvormer vervangen, misschien ook niet?

3)
Dan zul je toch met een schets/foto o.i.d. moeten komen, want 'schaduw' kan betekenen 'alleen in december van 08 to 09 op 1 paneel' of 'elke dag tussen 12 en 16 op alle panelen'.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:02

de Peer

under peer review

LastSamurai schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:37:
Ik rij nu zakelijk electrisch en ik krijg de laadkosten terug. Voor dee auto is het dus niet interessant om met zonnestroom te laden, in de toekomst met een prive EV misschien wel.
Ik rij ook zakelijk elektrisch en bij mij betaalt de werkgever gewoon het kWh tarief dat ik (in theorie) zou betalen als ik stroom zou inkopen. Echter ik koop nooit stroom in want ik heb een heel groot PV-overschot.
De werkgever wil het zo. Gevolg is dus dat ik verdien aan het opladen.
Het hangt dus van de regeling af. Sowieso profiteer je als het salderen afgebouwd zou worden. Want via de auto kun je dan via de werkgever alsnog salderen.
Bovendien is het best lastig om 'de echte' stroomprijs te bepalen. Dat is momenteel een erg complexe berekening die je vaak pas aan het einde van het jaar kunt maken. Al helemaal nu het salderen soms op andere manieren gebeurt dan voorheen. En zelf ben ik ook 4 x overgestapt dit jaar om telkens een hogere terugleververgoeding te krijgen. Dat maakt het ook lastiger.

Thuisbatterij: Ik zie daar voorlopig nog geen business case voor. Beter leg je nu je dak en tuinhuis en tuin en garage zo vol mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 22-08-2022 14:50 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:48:
[...]

Ik rij ook zakelijk elektrisch en bij mij betaalt de werkgever gewoon het kWh tarief dat ik (in theorie) zou betalen als ik stroom zou inkopen. Echter ik koop nooit stroom in want ik heb een heel groot PV-overschot.
De werkgever wil het zo. Gevolg is dus dat ik verdien aan het opladen.
Het hangt dus van de regeling af. Sowieso profiteer je als het salderen afgebouwd zou worden. Want via de auto kun je dan via de werkgever alsnog salderen.
Bovendien is het best lastig om 'de echte' stroomprijs te bepalen. Dat is momenteel een erg complexe berekening die je vaak pas aan het einde van het jaar kunt maken. Al helemaal nu het salderen soms op andere manieren gebeurt dan voorheen. En zelf ben ik ook 4 x overgestapt dit jaar om telkens een hogere terugleververgoeding te krijgen. Dat maakt het ook lastiger.

Thuisbatterij: Ik zie daar voorlopig nog geen business case voor. Beter leg je nu je dak en tuinhuis en tuin en garage zo vol mogelijk.
Ik gebruik nu Tibber en wat ik nu doe is kijken hoe lang de auto moet laden (zeg drie uur) dan pak ik het gemiddelde over de electraprijs van de komende drie uur, vul dat in in het portal van m'n laadpaal en ik ga de auto laden. Volgens mij voor nu de meest eerlijke manier om te laden.

Ik denk dat ik de oude omvormer wel wil vervangen. Het is een redelijk dom ding en ook al bijna 5 jaar oud. Dus indien mogelijk vervang ik 'm.

Als ik naar m'n electraverbruik en electraprijs kijk dan zie ik dat ik overdag teruglever voor een lage prijs (want dynamisch bij Tibber) en savonds voor een hoge prijs afneem.
Als voorbeeld gisteren, piekproductie was 18 ct/kwh terugleververgoeding terwijl ik savonds voor 68ct moest inkopen. Met een kleine thuisbatterij zou ik die piek kunnen schuiven.

Ik kan overdag niet zoveel vermogen gebruiken, wasmachine en vaatwasser tegelijk aan en dat was het dan wel weer. De rest lever in ongunstig terug.

Terugleveren met een tweede meter zou wel kunnen maar dat is weer lastig combineren met een thuisbatterij. En aangezien salderen een keer gaat stoppen of minder gunstig wordt denk ik dat batterijen meer toekomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j93TzCfno-fcYOxHK_XeZ8UGf74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qBlIDz1PRse9Uk0XlU6e1GRO.jpg?f=user_large

Het rood omrande gedeelte is ons huis. Nokhoogte is een goede 9,5 meter in het midden.
Het is een mansarde kap en links beneden (noordwest) zie je vier panelen liggen.

Idee is dus om dat dak zoveel mogelijk vol te leggen. Aan de zijkant heb ik nog een garage maar die zit teveel in de schaduw om rendabel te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:02

de Peer

under peer review

LastSamurai schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Ik gebruik nu Tibber en wat ik nu doe is kijken hoe lang de auto moet laden (zeg drie uur) dan pak ik het gemiddelde over de electraprijs van de komende drie uur, vul dat in in het portal van m'n laadpaal en ik ga de auto laden. Volgens mij voor nu de meest eerlijke manier om te laden.
Ja dat klinkt eerlijk inderdaad. Wel veel werk.
Ik weet mijn (echte) prijs echt pas nadat ik de afrekening gehad heb... :-S. Maanden of een jaar later dus. Maar de vergoeding wordt per maand uitbetaald, dus ik moet maar iets in het wilde weg gaan gokken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Als ik even mag inbreken hier, zit met een soortgelijke vraag. Mijn nieuwbouw wordt voorzien van pv panelen, maar ik wil ook voorbereid zijn op het plaatsen van batterijen. In mijn geval komen die in de bijkeuken c.q. technische ruimte.

De vraag, wat voor kabel/kabels moet er vanaf de batterij/omvormer naar de meterkast? Ik krijg een 3x 25A aansluiting in de MK. Dan kunnen ze die kabel voor de batterij/batterijpack/batterijomvormer etc alvast trekken, of een voldoende diameter loze leiding.

Wordt dat net als vanaf de omvormer van de zonnepanelen, bijv. een 5x 2.5mm2 ?
Pagina: 1