Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste oplossing voor verduurzaming met subsidie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:47

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Ik ben woonachtig in het Noorden en vandaag gehoord dat ik recht heb op 4.000 verduurzamingsubsidie vanwege aardbevingsschade. Prachtig; het probleem is alleen dat ik niet weet waar ik dit het beste aan kan uitgeven. Mijn situatie is als volgt:

Ik heb een huis (2-onder-1 kap, 150m3) gebouwd in 2007. Het huis is goed geïsoleerd met de volgende zaken:

- HR++ glas
- Dak isolatie
- Vloer isolatie
- Spouwmuur isolatie

We koken elektrisch en hebben geen vloerverwarming in de woonkamer maar wel in de badkamer.

Qua energie voorziening maken wij gebruik van een Hr ECO cv (4 jaar oud). Daarnaast liggen er 9 zonnepanelen op het garage dak die ongeveer 2300Kwh per jaar opleveren. We leveren iets van 800kwh terug.

Ons verbuik is momenteel ongeveer +/- 1250m3 gas per jaar en +/- 5500 kwh. (we zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij werken allebei vanuit huis)

Daarnaast hebben we een airco die de 1e verdieping kan koelen en verwarmen.

Mijn dak ligt helaas op noordzijde onder een hellingshoek van ongeveer 45%. Rendement van zonnepanelen zou dus ongeveer 50% zijn.

Wat zou ik het beste kunnen doen om te verduurzamen?

- Zonnepanelen op dak leggen (noordzijde) en eventueel met andere subsidie een warmtepomp aanschaffen?
- Warmtepomp nemen (zonder extra zonnepanelen)
- Spaarpomp?

- overige opties?

Ik weet gewoon even niet wat het beste is, misschien kan hier iemand mij de juiste weg doen inslaan!

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
tja normaal is het isoleren isoleren en nog eens isoleren.
maar huis uit 2007, dan heb je best al een aardige isolatie, en valt daar niet heel veel te doen.
(meer is altijd beter, maar hij word nu wel lastig)
je zou nog kunnen overwegen om warmte foto's te laten maken.
dan zie je heel snel gaten in je isolatie als je ze hebt.
soms goed aan te pakken. ;)

tja je hebt al een warmtepomp, en dat is de airco, gebruik die ook maximaal komende winter om te verwarmen.
radiators dicht draaien, airco op verwarmen.

meer PV panelen lijkt mij de weg om te gaan.
alleen noord met die hoek, lastig het kan maar is wel een beetje het grensje.
(misschien is er een leuke truc te verzinnen, maar dan heb ik foto's nodig van het dak en de gegevens van huidige PV panelen + omvormer.)

misschien wil je wel een serre aan het huis hebben.
dit is een beetje vreemd, maar als je die afsluit in de winter dan telt het gewoon bij de isolatie laag van je huis. (dit beter niet van die 4k€, is iets anders)

spaarpomp, liever niet.
die heb ik ook (variant) en werkt erg tof, maar kan tegenwoordig gewoon beter.
een simpele 5kW warmtepomp is bijna net zo duur, en kan veel meer doen in je huis.
ga dan wel niet voor hybride, maar gewoon los draaiend naast de gasketel.
(klinkt als het zelfde, maar is veel effectiever. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
migjes schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:58:
tja normaal is het isoleren isoleren en nog eens isoleren.
maar huis uit 2007, dan heb je best al een aardige isolatie, en valt daar niet heel veel te doen.
(meer is altijd beter, maar hij word nu wel lastig)
je zou nog kunnen overwegen om warmte foto's te laten maken.
dan zie je heel snel gaten in je isolatie als je ze hebt.
soms goed aan te pakken. ;)

tja je hebt al een warmtepomp, en dat is de airco, gebruik die ook maximaal komende winter om te verwarmen.
radiators dicht draaien, airco op verwarmen.

meer PV panelen lijkt mij de weg om te gaan.
alleen noord met die hoek, lastig het kan maar is wel een beetje het grensje.
(misschien is er een leuke truc te verzinnen, maar dan heb ik foto's nodig van het dak en de gegevens van huidige PV panelen + omvormer.)

misschien wil je wel een serre aan het huis hebben.
dit is een beetje vreemd, maar als je die afsluit in de winter dan telt het gewoon bij de isolatie laag van je huis. (dit beter niet van die 4k€, is iets anders)

spaarpomp, liever niet.
die heb ik ook (variant) en werkt erg tof, maar kan tegenwoordig gewoon beter.
een simpele 5kW warmtepomp is bijna net zo duur, en kan veel meer doen in je huis.
ga dan wel niet voor hybride, maar gewoon los draaiend naast de gasketel.
(klinkt als het zelfde, maar is veel effectiever. ;) )
Thx! Mijn gevoel zegt ook meer PV. Aangezien er subsidie is zit ik niet met terugverdien tijd. Ik zou gewoon voor 4000 panelen kunnen leggen. Je had het over een trucje? Wat voor trucje :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Voor iedereen, maar ook zeker in die regio zou minimaliseren van gas gebruik voorop moeten staan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:20:
Voor iedereen, maar ook zeker in die regio zou minimaliseren van gas gebruik voorop moeten staan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Zeker met je eens! Ik kan er echter voor kiezen nog even de ontwikkelingen in de markt af te wachten mbt de effeciëntie van warmtepompen. En daarna met de ISDE subsidie een warmtepomp aanschaffen. Ondertussen zou ik de 4000 subsidie kunnen gebruiken voor meer PV.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik zie weinig reden dat warmtepompen serieus efficiënter gaan worden. Ze hebben best wel te maken met lastige zaken als natuurwetten.

Nuttige verbeteringen als minder belastend koelmiddel als het vrij zou komen, Ja, maar we hebben goede procedures om juist gaat te voorkomen, tenminste hier.

PV kan zeker, maar mijn vermoeden is dat het geld gebruiken om van het gas te gaan beter besteed is. Het klinkt alsof het met jouw woning met relatief weinig aanpassingen moet kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 22-08-2022 14:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1