Lader voor golf analyser zelf maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
Mijn vraag
Ik ben geen elektrotechneut, maar kan met behulp van anderen misschien een poging wagen.

Ik heb een golf swing analyse device waarbij een USB kabel/lader geleverd is. Deze lader/kabel is echter ergens verloren gegaan en blijkbaar nergens meer ter wereld los te koop (de fabrikant is ermee gestopt). Ik kan de lithium batterij dus niet meer opladen waardoor het apparaat momenteel onbruikbaar is. Kan iemand mij helpen om de batterij op een andere wijze opgeladen te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
De volledige set is HIER te bekijken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google, Google, Google...nergens meer een kabel te koop dus nu maar ten einde raad mijn vraag bij tweakende elektrotechneuten neergelegd in de hoop dat ik mijn Analyzer weer kan gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de genomen moeite! _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als het gewoon om USB gaat kun je toch gewoon een random andere USB-lader pakken? Waarom wil je er zelf één maken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 15:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Mijn vermoeden is dat de lader een USB A connector is, maar dat de connector op het analyzer zelf geen USB is? :?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-09 16:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

ElCondor schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:41:
Mijn vermoeden is dat de lader een USB A connector is, maar dat de connector op het analyzer zelf geen USB is? :?
OK, maar in dat geval heb je alleen een kabel/connector nodig, geen lader.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:00

MsG

Forumzwerver

Als ik hier zo kijk (foto van Marktplaats) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XdHv2yOjlzoUuDbALh6lLqOkDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TX8FEcvBJJh1vyImbvd4sK1q.png?f=user_large

Lijkt het 2 simpele pinnetjes. Eigenlijk hoef je alleen maar de polariteit te weten, en grote kans dat als je daar 5 volt op zet, hij gewoon normaal oplaadt.

Staat er nog iets van polariteit bij de connectoren?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
MsG schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:47:
Als ik hier zo kijk (foto van Marktplaats) [Afbeelding]

Lijkt het 2 simpele pinnetjes. Eigenlijk hoef je alleen maar de polariteit te weten, en grote kans dat als je daar 5 volt op zet, hij gewoon normaal oplaadt.

Staat er nog iets van polariteit bij de connectoren?
Er staat geen polariteit bij helaas, en het klopt dat het 2 pinnetjes zijn.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

En geeft het apparaatje ook iets van duidelijke indicatie bij het laden? M.a.w. hoe weet je of hij oplaadt? Anders zou je eventueel met een labvoeding wellicht een heel klein beetje ampère kunnen leveren en dan zo de polariteit uittesten. Maar niet elk apparaat kan daar even goed tegen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
@A3-D Ik zou als de sodemieter dat setje wat @MsG gevonden heeft van marktplaats zien te verkrijgen...

Als het nou alleen een kabeltje of lader was, maar zo te zien is er een speciaal laadconnector gemaakt wat past met de tracker.
Dat word een hele ontwikkeling om een passende connector te maken, zal wel magnetisch zijn, zo te zien een uitstulping om e.e.a uit te lijnen etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Dieks77 op 22-08-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
MsG schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:08:
En geeft het apparaatje ook iets van duidelijke indicatie bij het laden? M.a.w. hoe weet je of hij oplaadt? Anders zou je eventueel met een labvoeding wellicht een heel klein beetje ampère kunnen leveren en dan zo de polariteit uittesten. Maar niet elk apparaat kan daar even goed tegen.
Een statuslampje op de lader

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqYQEe-Wq-F9fwjlqlFYEz04wb8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ri2UxJRKCq2fdiTBvXfwRdsQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dieks77 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:14:
@A3-D Ik zou als de sodemieter dat setje wat @MsG gevonden heeft van marktplaats zien te verkrijgen...

Als het nou alleen een kabeltje of lader was, maar zo te zien is er een speciaal laadconnector gemaakt wat past met de tracker.
Dat word een hele ontwikkeling om een passende connector te maken, zal wel magnetisch zijn, zo te zien een uitstulping om e.e.a uit te lijnen etc.
Bieden vanaf €50,- :*) :o

https://www.marktplaats.n...oop-zepp-2-swing-analyzer

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
Die had ik inmiddels ook al gevonden, maar had gehoopt een goedkopere oplossing te kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kan je met een voltmeter die 2 pinnetjes meten, ik vermoed dat er gewoon iets van 3.6~4.2v op staat

De kabel zal waarschijnlijk een single chip Litihum lader hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
memphis schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:40:
Kan je met een voltmeter die 2 pinnetjes meten, ik vermoed dat er gewoon iets van 3.6~4.2v op staat

De kabel zal waarschijnlijk een single chip Litihum lader hebben.
Ik heb de lader niet, dus kan die pinnetjes niet meten. De batterij zelf is leeg dus die geeft ook niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

A3-D schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Een statuslampje op de lader

[Afbeelding]
Maar die lader heb je precies niet toch? Als je niet kan zien of het wordt opgeladen maakt dat het wat lastig.

Je kan altijd proberen er 5 volt tegenaan te drukken, op basis van een USB-kabeltje die je aan 1 kant stript, maar het kan ook zijn dat er meer intelligentie wordt vereist voordat het apparaatje het accepteert als lader.

[ Voor 18% gewijzigd door MsG op 22-08-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
MsG schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Maar die lader heb je precies niet toch? Als je niet kan zien of het wordt opgeladen maakt dat het wat lastig.

Je kan altijd proberen er 5 volt tegenaan te drukken, op basis van een USB-kabeltje die je aan 1 kant stript, maar het kan ook zijn dat er meer intelligentie wordt vereist voordat het apparaatje het accepteert als lader.
Klopt, die lader heb ik helaas niet meer.... :'(

[ Voor 28% gewijzigd door A3-D op 22-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Lijkt wel een beetje op een magnetische laadpoort zoals op de oudere Sony Xperia's:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/U66529b67fd15495ca7ee0262fb98966bI/Magnetic-Charging-Cable-for-Sony-Xperia-Black.jpg_Q90.jpg_.webp

Afgezien daarvan is het lastig om iets te maken als er zo weinig informatie is.
- De laadchip kan in het laaddock zitten, of in het apparaat (in vermoed het laatste, maar wie weet)
- De polariteit op die connector kan kritisch zijn, of niet

Maar zonder referentie is het lastig te bepalen. Er zijn wel wat mogelijke testjes om het misschien mee vast te stellen, maar dat is wel "risicovol"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

A3-D schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Klopt, die lader heb ik helaas niet meer.... :'(
Je zou kunnen vragen aan diegene op Marktplaats, of hij de polariteit kan meten. Als hij 1 meetpunt tegen de metalen behuizing van de USB-connector houdt en tegen achtereenvolgens 1 van de pinnen aan (niet tegelijkertijd), dan zou er 1 bij moeten zitten met een oneindige weerstand en 1 met een relatief lage weerstand. Als je de polariteit weet kan je al iets veiliger (voor het apparaatje) proberen om 5 volt er tegenaan te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

MsG schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Als je de polariteit niet weet zou ik dat zeker niet doen, ook als er alleen een lithium accu direct op die polen zit zal 5v in welke richting dan ook schadelijk zijn.

Als er dus gaten in zitten kan je er altijd een draadje of een paperclip in stoppen of alleen al er tegenaan houden. Veelal als de accu leeg is grijpt een BMS in en is de accu zelf wel meetbaar.
Maar de LED op de kabel doet mij vermoeden dat de lader in de kabel zit.

Kan je het apparaatje open maken? Dan kan je vast zien hoe het bedraad is.

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 22-08-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je mag er toch van uitgaan dat bij zo'n laadontwerp een diode is ingebakken die beschermt tegen verkeerd om aansluiten. En daarnaast verwacht ik dat je met het juiste kabeltje, ook wel aan het magneetje merkt of de connector verkeerd om zit.

Either way, er zijn best wat algemene magnetische USB-kabeltjes verkrijgbaar, zoals deze die ook de Zepp-smartwatches ondersteunt. Misschien dan ook wel de Zepp randapparatuur? De afstand tussen de pinnetjes is vermeld. Wat mij opvalt aan alle 3rd-party kabeltjes, is dat ze met laders voor 5V werken. Zoals je zou verwachten van een kabeltje met een USB-connector 8)7

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-09 13:57
Jongens volgens mij is dit een heel eenvoudig probleem.

Zepp klinkt misschien niet bekend, maar is gewoon een dochtermerk van Xiaomi, die weer onder Huami valt.

Kijk bijvoorbeeld naar de Zepp E smartwatch - zelfde laadkabeltje zo te zien, al dan niet zonder de led statusindicator. Amazfit GTS en GTR 3 series, zelfde kabeltje.

Daar moet je wel een Tweaker mee in de buurt vinden om het even te testen :)

Kabel onder de 10eu

[ Voor 16% gewijzigd door XelaRetak op 22-08-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

memphis schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Als je de polariteit niet weet zou ik dat zeker niet doen, ook als er alleen een lithium accu direct op die polen zit zal 5v in welke richting dan ook schadelijk zijn.

Als er dus gaten in zitten kan je er altijd een draadje of een paperclip in stoppen of alleen al er tegenaan houden. Veelal als de accu leeg is grijpt een BMS in en is de accu zelf wel meetbaar.
Maar de LED op de kabel doet mij vermoeden dat de lader in de kabel zit.

Kan je het apparaatje open maken? Dan kan je vast zien hoe het bedraad is.
Zit juist niet zelden alle intelligentie alleen in de kabel? Het lijkt me sterk dat in het apparaatje zelf alleen nog maar low-level chemie zit, en verder niks. Zeker een dingen dat buiten en in eventuele vochtigheid wordt gebruikt, lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

MsG schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Zit juist niet zelden alle intelligentie alleen in de kabel? Het lijkt me sterk dat in het apparaatje zelf alleen nog maar low-level chemie zit, en verder niks. Zeker een dingen dat buiten en in eventuele vochtigheid wordt gebruikt, lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.
Met iets onbekends zou ik niet zomaar iets aannemen.
Het feit dat er al een LED in de laadkabel zit zegt mij dat de laad-elektronica in de connector zit wat op zich ook heel logisch is om de unit zo licht mogelijk te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 22-08-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
XelaRetak schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:13:
Jongens volgens mij is dit een heel eenvoudig probleem.

Zepp klinkt misschien niet bekend, maar is gewoon een dochtermerk van Xiaomi, die weer onder Huami valt.

Kijk bijvoorbeeld naar de Zepp E smartwatch - zelfde laadkabeltje zo te zien, al dan niet zonder de led statusindicator. Amazfit GTS en GTR 3 series, zelfde kabeltje.

Daar moet je wel een Tweaker mee in de buurt vinden om het even te testen :)

Kabel onder de 10eu
Ik had DEZE gevonden en dacht vrij simpel de draadjes door te verbinden. Echter iets in mij zegt dat ik rekening moet houden met rook en vuur :X

[ Voor 11% gewijzigd door A3-D op 22-08-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-09 12:52
memphis schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

Met iets onbekends zou ik niet zomaar iets aannemen.
Het feit dat er al een LED in de laadkabel zit zegt mij dat de laad-elektronica in de connector zit wat op zich ook heel logisch is om de unit zo licht mogelijk te houden.
Aan de connector te zien op de foto van Bol is er niets dat je tegen houd om het toestel er anders op te plaatsen.
Als de elektronica van de lader dit zelf kan bepalen, zou dit door een mens ook wel lukken niet ?

Moest het echt brand gevaar zijn, ging er wel een extra pin of veiligheid zichtbaar zijn die ervoor zorgt dat je het toestel er niet verkeerd kan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

A3-D schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Ik had DEZE gevonden en dacht vrij simpel de draadjes door te verbinden. Echter iets in mij zegt dat ik rekening moet houden met rook en vuur :X
Valt waarschijnlijk wel mee, maar ook hier weet je dus niet welk pinnetje aan welke kant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-09 13:57
[...]

over welke draadjes door verbinden heb je het?

USB in een USB poort, Zepp 2.0 op de contactpunten.... klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
A3-D schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:39:
Die had ik inmiddels ook al gevonden, maar had gehoopt een goedkopere oplossing te kunnen vinden
Grappig genoeg krijg ik dit product als "verwant product" te zien op de Bol.com pagina die jij deelde:
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000070403767/

Is dit wellicht de oplader die je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 11:37
[...]

Aaah deze post zal vast de reden zijn dat ik dit product ook had gevonden als "verwant"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 20:56
https://zepp-support.bj.b...20200320/158469517959.pdf
If you feel magnetic resistance between the sensor and charger, rotate the sensor 180 degrees or until the sensor snaps into place and charges.
Gezien de dikte van de lader lijkt het me wel dat er enige laadlogica in zit?

De FCC heeft wat foto's van de binnen- en buitenkant online staan, misschien dat er een slimme tweaker iets van kan reverse engineeren?

Buitenkant: https://fccid.io/2AE6VZA2...s/External-Photos-2736586
Binnenkant (printje+accu): https://fccid.io/2AE6VZA2...s/Internal-Photos-2736588
Manual: https://fccid.io/2AE6VZA2/Users-Manual/Users-Manual-2736594 <- Staat op de één na laatste pagina iets over 5V 0.25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Kalkran schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:29:

[...]
De FCC heeft wat foto's van de binnen- en buitenkant online staan, misschien dat er een slimme tweaker iets van kan reverse engineeren?
Zou mooi zijn, ik ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Kalkran schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:29:

[...]

Gezien de dikte van de lader lijkt het me wel dat er enige laadlogica in zit?

Buitenkant: https://fccid.io/2AE6VZA2...s/External-Photos-2736586
Binnenkant (printje+accu): https://fccid.io/2AE6VZA2...s/Internal-Photos-2736588
Manual: https://fccid.io/2AE6VZA2/Users-Manual/Users-Manual-2736594 <- Staat op de één na laatste pagina iets over 5V 0.25A.
Op basis van de fcc foto's:
Met de knop naar de onderkant is de ground (min) de rechterpin, en de linkerpin is spanning.
Ompolen is geen probleem, er zit een diode in serie met de +, dus dat beschadigd niks.

Ik zie wel een batterijprotectiecircuit, maar geen laadcircuit.
Voor een laadcircuit had ik een relatief grote spoel verwacht, qua formaat een maat groter dan de batterij-soldeerpunten.

Als je er direct 5v op zet zal hij niet stuk gaan, maar goede kans dat hij niet oplaad, verwacht dat de beveiliging 'm simpelweg loskoppelt omdat de stroom en/of /spanning te hoog is.

Dit is een vrij normale gang van zaken voor dit soort spul, die losse lader worden dan ook massaal gemaakt als adapter of los printplaatje, maar passend maken op het kastje zal wat creativiteit voor nodig zijn.

De soort contacten om verbinding te maken heten overigens 'pogo pins', en met wat hotglue is denk ik prima een passend bakje te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 20:56
Ah, "Operation Voltage DC3.7V via built-in lithium Battery" uit de Test report https://fccid.io/2AE6VZA2...t/Test-Report-2736592.pdf.

Ik kan alleen niet inschatten of de laadlogica hier op de print zit of via de (missende) laadkabel wordt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
XelaRetak schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

over welke draadjes door verbinden heb je het?

USB in een USB poort, Zepp 2.0 op de contactpunten.... klaar.
De contactpunten zijn helaas niet hetzelfde qua breedte :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
SA007 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Voor een laadcircuit had ik een relatief grote spoel verwacht, qua formaat een maat groter dan de batterij-soldeerpunten.
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Ze kunnen ook gewoon een simpele lineaire regelaar gebruiken, geen spoel nodig. Voor zo'n kleine batterij is het niet echt rendabel om iets efficiënters te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
Zoals reeds eerder aangegeven ben ik geen elektrotechneut, maar begrijp ik het goed dat als ik die printplaat bestel en die vervolgens met de MicroUSB-aansluiting op een telefoonlader aansluit, ik alleen de + en - moet verbinden van mijn device? Of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Klopt, zo'n printje, een paar draadjes naar de de 2 pinnen van de analyser, werkt bijna zeker helemaal prima.

@Tom-Z Klopt, maar toch zie je het heel weinig, daarnaast zit er een ledje op de originele lader wat toch de indruk geeft dat daar 'iets' zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
SA007 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:16:
Klopt, zo'n printje, een paar draadjes naar de de 2 pinnen van de analyser, werkt bijna zeker helemaal prima.

@Tom-Z Klopt, maar toch zie je het heel weinig, daarnaast zit er een ledje op de originele lader wat toch de indruk geeft dat daar 'iets' zit.
Ik zag dat je ook nog had aangegeven wat de + en de - was. Klopt het dat op basis van deze foto de linkerpin de + is, en de rechterpin de -?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI3NsHDEzdW28nF3ienfwVtFptg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yRuUeqbE6DLjbysJsPrK2tRa.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HsBw65pKAFtmxcDKyWpbLwn3Oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDAvqH9aWQgAIWyEQSClsuSy.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door A3-D op 24-08-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Klopt, verkeerdom is hij ook voor beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
SA007 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:18:
Klopt, verkeerdom is hij ook voor beveiligd.
Top, dan ga ik dat printplaatje maar eens bestellen en kijken of ik het werkend kan krijgen. Ik kijk daarna wel of ik iets van een behuizing kan fabriceren met zogenaamde pogo pins.

Het laden zal wat ongebruiksvriendelijk worden zo, maar beter dan niets denk ik dan maar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Spullen zijn binnengekomen, dit weekend maar eens gaan freubelen. Voor de zekerheid twee printjes besteld, kans ik best aanwezig dat ik met mijn twee linkerhanden iets ruïneer.

Misschien nog een stomme vraag, maar als ik de kabel Micro USB -> USB A aansluit op de lader van mijn iPhone en die voorzie van spanning, kan ik dan nog wel zonder gevaar die printplaat en/of de pinnetjes van de draadjes aanraken?

Ik ga twee pinnetjes solderen aan de printplaat, maar die andere twee moet ik dus met de hand gaan drukken op de twee pins van de analyzer. kan dit zonder gevaar of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Overigens ga ik de rode draad op de + zetten en de zwarte op de - (het is nu even voor de foto zo in elkaar geflanst).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKqadZyrzYXBSQbEpfk2q4uHAC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrRNNhRkBtDvCfSuC93x8mIJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2iJVY6hyfWXkGFL049oBVIQTKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLFRiQ7pDPTPYcq8b6usFSS2.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door A3-D op 26-08-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

A3-D schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:
Ik ga twee pinnetjes solderen aan de printplaat, maar die andere twee moet ik dus met de hand gaan drukken op de twee pins van de analyzer. kan dit zonder gevaar of moet ik nog ergens rekening mee houden?
Alles aan de output-kant van je lader geeft 5V gelijkspanning met <2A aan stroom. Dat is perfect veilig om aan te raken, dat ga je (behalve met je tong) niet eens voelen.

Zorg er alleen voor dat je geen kortsluiting maakt door de draadjes tegen elkaar te laten komen, dat gaat je oplader en je draadjes niet leuk vinden met mogelijk schade tot gevolg.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
A3-D schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:
Overigens ga ik de rode draad op de + zetten en de zwarte op de - (het is nu even voor de foto zo in elkaar geflanst).
Het is beter om B+ en B- te gebruiken, die zijn bestemd om de batterij op aan te sluiten. (Out) + en - zijn om een apparaat op de batterij aan te sluiten. Op B+ en B- zit nog wat extra bescherming die niet op de andere pads zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Tom-Z op 26-08-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Tot zover gaat het goed volgens mij….nu maar kijken of ik ‘m echt op- en volgeladen krijg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2iJVY6hyfWXkGFL049oBVIQTKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLFRiQ7pDPTPYcq8b6usFSS2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J579dpgwIEIRD3bIsI7xRhS2AF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUN45p4qDvPv2LSHR0Wt3Agq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ziet er goed uit, hoe heb je nu de draadjes aan de analyser zitten, kleine magneetjes ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
SA007 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:16:
Ziet er goed uit, hoe heb je nu de draadjes aan de analyser zitten, kleine magneetjes ofzo?
Die had ik heel licht gesoldeerd, maar helaas is het allemaal niet gelukt. De analyser licht groen, groen, rood op en laad dus niet op.

Het had leuk geweest als het gelukt was, maar het was in ieder geval een leuk klein projectje 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Krijgt hij niet te weinig spanning in het geval het laadcircuit gewoon 5 volt verwacht? Het printje lijkt bedoeld voor als je rechtreeks de batterij wil laden met 3.7 -4.2 volt. Het is namelijk nog steeds de vraag of het apparaatje slechts een dom stuk accu bevat, of een hele bms, en laadcircuit en alles (wat mij dus waarschijnlijker lijkt)

Wat als je 5 volt voedt aan het apparaatje?

[ Voor 26% gewijzigd door MsG op 27-08-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
MsG schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:25:
Wat als je 5 volt voedt aan het apparaatje?
Ik gebruik deze oplader, dat zou dan toch voldoende moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTG7nKV7A6aumaNK18GWv6re2lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Ish02zS2W367nQjZYMn7MZL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door A3-D op 27-08-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Het printje (die charging circuit die je er voor hangt) stuurt toch 3.7 - 4.2 volt uit en niet 5?

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 27-08-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
MsG schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:29:
Het printje (die charging circuit die je er voor hangt) stuurt toch 3.7 - 4.2 volt uit en niet 5?
Klopt, zou ik dus een ander printje moeten bestellen die 5V uitstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 23:04
A3-D schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Rechtstreeks aan de output van de USB lader hangen (USB is 5V), dus een USB kabel afknippen, en de 2 stroomdraadjes strippen en tegen de 2 padjes van het toestelletje dat je wil opladen houden.

In theorie is dit mogelijks gevaarlijk (je bent niet 100% zeker dat jouw laadcircuitje werkt, misschien is het gewoon defect aangekomen?) en hoewel je een lithium-ion cell kan laden met 5V is dat niet bepaald veilig. Hoewel ik persoonlijk gewoon het risico zou nemen, ben ik niet verantwoordelijk voor de gevolgen als jij dat doet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Daarom zou ik dus met een lab voeding of iets dergelijk de hoeveelheid ampère regelen. Zodat je niet de volledige stroom die zo'n lader kan leveren ineens op de accu stort. De polariteit is al wel bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
A3-D schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Op het printje dat je hebt zitten links en recht naast de USB-poort twee pads die 5V uitsturen. Daar staat + en - bij (let op, niet B+ en B-, maar gewoon + en -).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Tom-Z schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Op het printje dat je hebt zitten links en recht naast de USB-poort twee pads die 5V uitsturen. Daar staat + en - bij (let op, niet B+ en B-, maar gewoon + en -).
Dus simpel gezegd daar de draadjes op solderen en die uiteinden op de contacten van het apparaatje? Dat kan ook zonder gevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
A3-D schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Dus simpel gezegd daar de draadjes op solderen en die uiteinden op de contacten van het apparaatje? Dat kan ook zonder gevaar?
Het enige gevaar is dat je mogelijk het appaatje opblaast, maar dat is een gevaar met alles wat je tot nu toe hebt geprobeerd. We weten niet wat er nodig is om dat ding op te laden. 5V op de contactpunten zetten is een redelijke gok, maar ik ga niet garanderen dat dat niet mis kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
Het opblazen van het apparaatje is geen probleem, ik heb er zo toch ook niets meer aan.

Zojuist de draadjes gesoldeerd zoals @Tom-Z aangaf en dat werkt! De app geeft aan dat de sensor aan het opladen is! Geweldig, bedankt allemaal voor de hulp. Zonder jullie had me dit echt niet gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtQLU11lVzHaPgArQ3g9fMDTy8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxVBWuqucGrkPDmFIQGhI5LH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qksPQ_Mf8v4mHvIEaJcm-EF5mKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGOXT6YLces8zSZhWRFnXtAL.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1