Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdmicha
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-05-2023
Goedendag,

Ik wil graag dat een 16A 230V groep in de groepenkast uitschakelt vanaf 22.00 tm 7.00 uur.
wat zou ik daar voor kunnen gebruiken?

de (nieuwe) groepenkast heeft nu automaten van ABB.
de tijdsklok / relais moet wel gewoon de 16A/+-3500W kunnen leveren op de dag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat wil je gaan uitschakelen achter deze groep?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
Mij lijkt het het beste om gewoon een 16A tijdschakelaar achter de automaat te plaatsen:
https://www.elektramat.nl...mponenten/tijdschakelaar/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-05 07:23
Shelly heeft nu een pro versie die je in de meterkast kan inbouwen:
https://shelly.cloud/shel...utomation-solution/#Pro-1

Die kan je dan bijvoorbeeld via je smartphone bedienen en ook wel instellen om op tijd te laten schakelen. Deze hebben ze ook in een gewone stekker formaat die je dan gewoon in het stopcontact kan steken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Even een controlevraag: welk probleem ga je oplossen met deze methode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdmicha
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:50:
Even een controlevraag: welk probleem ga je oplossen met deze methode?
het / de mogelijkheid tot laden van fiets accu's stoppen in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdmicha
Vorkie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:40:
Wat wil je gaan uitschakelen achter deze groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
meerdere optie mogelijk\

tijd schakelaar die 16a kan doen.
tijd schakelaar met een relais
shelly pro1

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:25
Als het enkel het stoppen van het laden van je fiets accu's is, waarom dan niet gewoon een tijdschakelaar in je stopcontact en daar je oplader op aansluiten?
Dat lijkt mij veel makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Of gewoon deze in een stopcontact:
https://www.robbshop.nl/s...i-3500w?sqr=shelly%20plug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Dat of een ouderwetse tijdschakelaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faGZDnnXmlxw-2dtsT9EsuJmim0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MHvATtZpuefuvM2vKEQ8DxR2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tdmicha
Tux3.14 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:03:
Als het enkel het stoppen van het laden van je fiets accu's is, waarom dan niet gewoon een tijdschakelaar in je stopcontact en daar je oplader op aansluiten?
Dat lijkt mij veel makkelijker en goedkoper.
Die passen de "gasten" zelf aan naar hun behoefte maar wij willen in de nacht gewoon geen laad mogelijkheid in een onbeheerd gebouw.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Invisible_man
Tdmicha schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Die passen de "gasten" zelf aan naar hun behoefte maar wij willen in de nacht gewoon geen laad mogelijkheid in een onbeheerd gebouw.
Kijk, dat geeft even wat meer achtergrondinformatie waar we wat mee kunnen. Je wilt dus een oplossing die ook niet even omzeild kan worden door de stekkerschakelaar er tussen uit te trekken.

Je hebt van die shellies naast de meterkastvariant en de stekkervariant, ook nog één die je in een lasdoos ofzo kan inbouwen, wellicht nog wat makkelijker dan je meterkast over hoop te trekken:
https://shelly.cloud/shelly-plus-1/

Die zegt 16A te kunnen schakelen volgens de specs.

Met al die shellies kan je dan wanneer nodig via de cloud app in- en uitschakelen als je dat zou willen en geeft ook nog eens weer hoeveel vermogen er getrokken wordt. Heb zelf diverse van hun producten aan mijn domotica gekoppeld voor zowel schakelen als energie meten.

[ Voor 15% gewijzigd door Invisible_man op 22-08-2022 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
ABB heeft digitale schakelklokken die je op de din-rail kunt zetten. Deze zijn 2 groepen breed. Heb je daar plek voor?
Kosten c.a. 80 - 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:29

Theo

moederbord

@Tdmicha Dus je wil dat klanten/gasten niet hun (vele) fietsen opladen wanneer er niemand in het pand aanwezig is. Dat klinkt in ieder geval als een niet-woning situatie waarbij je 1-2 fietsen hebt, maar eerder over een 16A groep waar 20+ fietsen aan worden opgeladen?

Wanneer er niks meer dan enkel de stopcontacten opzitten die (enkel) gebruikt worden voor het laden van de elektrische fietsen dan kun je idd kijken naar iets als een schakelaar in de meterkast. Maar gezien het hier om een bedrijfsgebouw gaat waar veel (en systematisch) fietsen worden geladen door klanten, is het dan wel wenselijk dat zij 's nachts niet mogen laden? Met bijv een hotel zou ik het erg onprettig vinden als ik eind van de dag terug kom, mijn fiets aan de lader hang om er de volgende ochtend achter te komen dat deze niet opgeladen is, en ik niet weg kan.

Is het geen optie om het gedrag van klanten ('s nachts laden van veel fietsen) op een manier te kunnen sturen of te faciliteren zodat het wél veilig kan? Misschien een afdakje? Of de stopcontacten veranderen voor IP68 stopcontacten? Klaarblijkelijk willen je klanten graag laden 's nachts.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Hager heeft ook het nodige. Zou wel een tijdklok en een apart relais nemen, in verband met onbekende stroomsterktes. Het schakelvermogen van een tijdklok is vaak beperkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
[...]

Misschien goed om even het hele plaatje te schetsen. Zoals @Theo al aangeeft zijn er wellicht andere ideen om dit voor jou en je 'gasten' handiger te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Misschien is het klantvriendelijker om in de onbeheerde ruimte multi sensor rookmelders te plaatsen met signalering naar een nader te bepalen plaats/ruimte/mobiel o.i.d.

https://www.eibrandmelder...-hitte-en-rookmelder.html

[ Voor 20% gewijzigd door keur0000 op 22-08-2022 11:48 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:00
Zelf heb ik een 230V Relais die wordt ingeschakeld doormiddel van een hue smartplug

Zodra de hue smart plug spanning geeft aan het relais, gaat schakelt hij in en heeft mijn auto met granny charger spanning. Zo kan ik veilig veel vermogen slim in- en uitschakelen.

Het hoeft natuurlijk geen hue smartplug te zijn, het kan dan ook een simpele tijdklok van de action zijn. Er wordt alleen een beetje vermogen gebruikt voor het relais zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door gekke-gerrit op 22-08-2022 14:00 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Invisible_man schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:12:
Je hebt van die shellies naast de meterkastvariant en de stekkervariant, ook nog één die je in een lasdoos ofzo kan inbouwen, wellicht nog wat makkelijker dan je meterkast over hoop te trekken:
https://shelly.cloud/shelly-plus-1/

Die zegt 16A te kunnen schakelen volgens de specs.
Pas wel op met die Shelly's, ik zag laatst deze reactie en discussie Magnat in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Kan best zijn dat een groep even iets meer dan 16A trekt, dat laat de installatieautomaat ook toe, maar die shelly schakelt dan uit.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@Tdmicha Wellicht handig als je even in de topicstart je situatie vermeld, dan kunnen mensen beter mee denken aan geschikte oplossingen.

Aangezien je de hele groep wilt uitschakelen zou ik gewoon voor een DIN rail tijdklok gaan, makkelijk, centraal te beheren, en niet te omzeilen.
Shelly enz. is erg leuk, maar je hebt een redelijk eenvoudige usecase en daar is de DIN rail tijdklok ideaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
blackd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Pas wel op met die Shelly's, ik zag laatst deze reactie en discussie Magnat in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Kan best zijn dat een groep even iets meer dan 16A trekt, dat laat de installatieautomaat ook toe, maar die shelly schakelt dan uit.
Klopt, ik zal achter een shelly plug of die inbouwvarianten ook niet zo snel de volledige last van 16A hangen, ook al zeggen de specs dat het wel zou moeten kunnen. Maar dat de groep 16A afgezekerd is maakt natuurlijk nog niet dat die belasting er ook vaak aan hangt en nu ben ik niet zo thuis in specifiek de fietsladerwereld, maar ik kan mij zo voorstellen dat die lang niet de volle bak trekken wat je met een autolader nog wel kan verwachten. Als ik google kom ik voor fietsenladers vermogens tegen van hooguit een paar honderd watt. Maar die zelfde zorg heb je ook met een tijdrelais of iets dergelijks, het valt en staat met de kwaliteit van de interne relais en als je echt vermogens wil schakelen, vooral als daar inductieve lasten inzitten die grote inrush currents veroorzaken, zou ik sowieso kiezen voor een oplossing waarbij het vermogen met magneetschakelaars geschakeld wordt.

Als je het dan helemaal veilig wilt doen, zet dan in de meterkast voor deze groep er een lichtere automaat in zodat je ook niet zo snel de boel kan overbelasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Shelly vermeld het niet expliciet maar schakelen van een capacitieve last zorgt voor veel van dat soort dingen wel voor een de-rating van de spec. Kunnen ze gewoon niet zo goed die kleine relais. Daar dat best nog wel in fietsladers zou kunnen zitten zou ik denk ik ook voor een groter relais gaan.

Maar goed, de meting van de stroom kan juist ook wel weer leuk zijn. Immers moet je wel echt aardige sloot laders hebben wil je echt 16A nodig hebben. Dus zou je bijvoorbeeld met een Shelly ook uit kunnen schakelen bij te hoge load.

Maar als er werkelijk veel fietsen aan de lader staan (weet niet over welke aantallen we het hebben) kan de hele groep in één keer inschakelen ook überhaupt voor problemen zorgen door een hoge piek. Dan zou een softstarter er achter ook nog een slim idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
Ik zou voor zoiets gaan achter je automaat: https://www.elektramat.nl...ale-schakelklok-ob177012/

Maar als je de groep daar afsluit in de nacht, is er dan nog verlichting? Of zit dat ook op dezelfde groep.
Als dat allemaal op dezelfde groep zit zou ik een "meter-kastje" maken die afsluitbaar is in die ruimte met een magneetschakelaar die ingeschakeld wordt via de schakelklok of via een bewegings-melder, als iemand dan toch 's nachts wil laden gaan ze daar maar zitten en heb je altijd licht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Invisible_man schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:17:
vooral als daar inductieve lasten inzitten die grote inrush currents veroorzaken,
Capacitief ;) Inductief heeft juist geen in-rush maar zorgt voor vonken tijdens uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
Septillion schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Capacitief ;) Inductief heeft juist geen in-rush maar zorgt voor vonken tijdens uitschakelen.
De HTS is ook alweer 20 jaar geleden :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
In het kader van user experience:

Niet alle laders gaan automatisch laden zodra ze voeding krijgen. Zeker het meer universele type moet je wel eens eerst bedienen voordat ze daadwerkelijk gaan laden. Als de stroom weer aan gaat in de ochtend blijft die lader gewoon rustig afwachten tot de gebruiker hem aan zet.

Bijkomend "issue", sommige laders zij niet bedoelt om aangesloten te zijn aan de DC zijde terwijl ze uit staan. Dat kan wel eens een lekstroom geven van de fiets naar de lader.

ben daar een keer achter gekomen bij een motorfiets acculader, stroom was een keer weggevallen tussendoor, de lader startte niet vanzelf weer op zodra die stroom terugkwam, in de periode daarna heeft de lader lekker de accu leeggetrokken ipv in leven gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tdmicha schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

als ik in een vakantie huisje zou zitten waarbij sommige stopcontacten uitgaan in de nacht dan zou ik gewoon een ander stopcontact pakken de dag erna..

Mogen ze in de nacht niet laden vanwege veiligheid of vanwege de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 14:28

FD2

Tdmicha schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

De wens is begrijpelijk, maar ik denk dat je de verkeerde oplossing kiest.
Je wil toch niet dat het laden s'morgens weer verder gaat ?

Zoek eens op Amazon naar "Brennenstuhl Countdown Timer MC 120".
Voor pakweg 7 euro de betere oplossing.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Brilsmurfffje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:40:
[...]
als ik in een vakantie huisje zou zitten waarbij sommige stopcontacten uitgaan in de nacht dan zou ik gewoon een ander stopcontact pakken de dag erna..

Mogen ze in de nacht niet laden vanwege veiligheid of vanwege de kosten?
Ik vermoed dat het een toepassing is waarbij er een gedeelde fietsenstalling is met stopcontacten om de fietsen op te laden. Maar in de nacht is er geen beheerder die er een oogje in het zeil kan houden. Dus wil TS in die uren de stroomvoorziening afschakelen. Vermoedelijk om het risico op accubranden te verlagen tijdens deze onbewaakte uren.

Tijdschakelaars of gebruikstimers aan de gebruikerszijde zijn dan een probleem, daar kan de gebruiker immers zelf mee rommelen.
En vermoedelijk is er geen alternatief stopcontact in die stalling om te gebruiken.

Het enige wat ik me dan nog wel kan bedenken is dat gebruikers de accu en lader los mee naar binnen nemen (er van uit gaande dat het een slaapacommodatie is waar we over praten) om daar op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

St@m

@ Your Service

Aangezien TS "gasten" typt, ga ik er vanuit dat het dus niet echt gasten zijn maar mensen die snachts gratis de fiets opladen (waar en om welke reden dan ook).
Overdag gebeurt dat niet om dat er dan mensen aanwezig zijn. En sowieso is het verder niet echt relevant, TS stelt een vraag en verduidelijkt. Natuurlijk zijn er hier weer mensen die gaan beredeneren waarom zij er een probleem mee hebben :D

@TS, kies een gewenste oplossing, er zijn er al zat gegeven.

[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 22-08-2022 15:04 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:47

thof

FP ProMod
[...]

Maare de meterkast, waar je mogelijk een tijdschakelaar in wil plaatsen, is die niet ook vrij toegankelijk voor de bezoekers/gasten? Dan zou je er toch niet zo heel veel mee opschieten? Of zit de situatie iets anders in elkaar en kunnen ze wel bij het stopcontact/lader maar niet bij de meterkast?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokbrood
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:11
Gewoon een tijdklokje ertussen, relais gebruiken als je meerdere groepen wilt schakelen.

https://www.sandervunderi...grasslin-talento-111.html

Je suis un baguette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Los van de technische oplossing zou ik ook duidelijk communiceren naar de gasten dat de stopcontacten tussen x en x uur uit gaan en ze hun laders in die tijdspanne beter uittrekken om leegloop van de batterijen te vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:04
Je kunt een contactor nemen van Finder, die zijn bedoeld voor de belasting van een hele groep. Zoals bijvoorbeeld wanneer je de karcher erop zet. Of iemand plugt zijn auto erin.

Finder 22.32.0.230.4440, indien gewenst kun je deze ook nog met de hand aan of uit forceren. Helemaal analoog, geen WiFi voor nodig. Weinig gezeur. Makkelijk uitbreidbaar naar meer dan 1 groep met gewoon meer contactors.

Als je die dan combineert met een analoge din rail tijdschakelklok zoals @Stokbrood ook voorstelt,
TRU COMPONENTS TRU-ATS-15M-SUL181 ben je zonder WiFi of handleidingen voor zomertijdwijzigingen helemaal klaar.
Maar je kunt zo'n finder relais natuurlijk ook bedienen via een andere soort smart switch.

Echter, er kan bij elk stopcontact worden opgeladen dus wellicht zijn branddetectie of blus installaties een betere investering? Want een defecte accu kan geen klokkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:50
Bestaat er eigenlijk zoiets maar dan op gevraagd vermogen in plaats van tijd? Dus klaar met laden = stroom eraf totdat de knop weer wordt ingedrukt.

Een Shelly zou kunnen maar is niet echt gebruiksvriendelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:25
Kameelstok schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:40:
Bestaat er eigenlijk zoiets maar dan op gevraagd vermogen in plaats van tijd? Dus klaar met laden = stroom eraf totdat de knop weer wordt ingedrukt.

Dat doet de fietsoplader zelf al, net als vele andere apparatuur zoals smartphones, laptops en elektrische auto’s. Accu vol = stoppen met laden.

[ Voor 3% gewijzigd door Tux3.14 op 22-08-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Kameelstok schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:40:

Bedoel je de installatie of het instellen van de Shelly.
Want persoonlijk vond ik het een makkie...
Net als instellen via de app indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
Ik heb een Talento Smart c15 in mijn meterkast zitten. Hiermee kan je alles instellen met wel 60 verschillende programma's. Je kan per dag instellen wat je wilt of zelf per minuut. Zonsopgang en/of zonsondergang, aparte programma's voor het weekend. Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken of het kan wel en je kan ook prioriteiten aangeven aan de verschillende programma's.

Verbinden kan via bluetooth met de app of met de knoppen op de tijdschakelaar. Je kan het ook beveiligen met een code die je nodig hebt om de instellingen te veranderen.
https://www.gebruikershan...handleiding-5-738235.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:50
jack zomer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Bedoel je de installatie of het instellen van de Shelly.
Want persoonlijk vond ik het een makkie...
Net als instellen via de app indien nodig.
Die Shelly zit er zo achter maar de rest van het huishouden verwacht toch een knopje. Een combinatie van Shelly en drukknop zou wellicht een oplossing zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Kameelstok schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Die Shelly zit er zo achter maar de rest van het huishouden verwacht toch een knopje. Een combinatie van Shelly en drukknop zou wellicht een oplossing zijn..
Ja maar dat was juist toch niet de bedoeling? Stroom moest uit in de nacht. Dus zonder de mogelijkheid dat weer makkelijk aan te zetten via een schakelaar.

De automaat van de groep er uit, Shelly pro1 erin en instellen via de app
Stroom gedurende de dag voor de huurders en op tijdstip xx:xx gaat de spanning van de betreffende groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
jack zomer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Ja maar dat was juist toch niet de bedoeling? Stroom moest uit in de nacht. Dus zonder de mogelijkheid dat weer makkelijk aan te zetten via een schakelaar.

De automaat van de groep er uit, Shelly pro1 erin en instellen via de app
Stroom gedurende de dag voor de huurders en op tijdstip xx:xx gaat de spanning van de betreffende groep
Automaat er uit?? Z'n Shelly is geen vervanging voor een automaat hoor, die blijf je nodig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Invisible_man schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Automaat er uit?? Z'n Shelly is geen vervanging voor een automaat hoor, die blijf je nodig houden.
Okee had duidelijker moeten zijn.
Laat de automaat lekker zitten,. Spanning van automaat naar de Shelly en de groep op de Shelly.

Ik had 4 apparte verlichtings groepen via een relais op een timer lopen. Dus ik heb die 4 automaten, 1 relais en een timer eruit gehaald en vervangen voor een Shelly. Voor de Shelly zitten 3 automaten (niet nld situatie)

[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 23-08-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
jack zomer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:11:
[...]

Okee had duidelijker moeten zijn.
Laat de automaat lekker zitten,. Spanning van automaat naar de Shelly en de groep op de Shelly.
Das beter ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:55

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Misschien heb ik het gemist, maar als ik 's avonds iets aan de lader hang dan verwacht ik dat het 's ochtends vol(ler) is. Ik heb niets tegen de geschakelde stopcontacten an-sich, maar vraag me wel af of dat ergens duidelijk aangegeven gaat worden oid. Want anders verwacht ik een boel verbouwereerde, of erger, boze klanten.

Overigens zou ik het persoonlijk eerder in de hoek van goede brandmelder(s) zoeken en wat blusmateriaal in toegankelijke plekken. Toch wel een beetje service.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 23-08-2022 22:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09
RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:59:
Misschien heb ik het gemist, maar als ik 's avonds iets aan de lader hang dan verwacht ik dat het 's ochtends vol(ler) is. Ik heb niets tegen de geschakelde stopcontacten an-sich, maar vraag me wel af of dat ergens duidelijk aangegeven gaat worden oid. Want anders verwacht ik een boel verbouwereerde, of erger, boze klanten.
Hihi. Misschien is een bordje idd niet zo gek. "Dit stopcontact staat uit tussen 22:00 en 8:00" oid. Goedkoper en makkelijker dan een tijdschakelaar, mensen die zo'n bordje zien gaan het toch niet meer proberen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltweako
Als ik naar de posthistorie van @Tdmicha weet ik niet of we hier met zijn allen nog veel tijd in moeten steken. enkele posts, elke keer zeer summier uit de categorie "Dit is mijn probleem, lossen jullie het even op?" om vervolgens weinig tekst en uitleg te geven.

Tdmicha wilt een groep van de spanning af halen en 1000 badkamers renoveren.

Denk dat alle adviezen hier in dit topic inmiddels wel gegeven zijn. Wil je de hele groep afkoppelen? Dan een DIN tijdklok gebruiken in de meterkast of een Shelly schakeling gebruiken.

De hoe en waarom kunnen we nog pagina's over discusseren maar zonder (uitgebreide) uitleg van tdmicha lijkt me dat een beetje zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

eltweako schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:12:
Als ik naar de posthistorie van @Tdmicha weet ik niet of we hier met zijn allen nog veel tijd in moeten steken. enkele posts, elke keer zeer summier uit de categorie "Dit is mijn probleem, lossen jullie het even op?" om vervolgens weinig tekst en uitleg te geven.
Ik weet ook zeker dat ik eerder een tweaker gezien heb met deze zelfde stijl vragen en gebrekkige toelichting/antwoorden. Naar mijn herinnering had die ook "micha" als naam... maargoed, dat ga ik uiteraard nooit meer terugvinden :P

Er is in ieder geval meer dan genoeg te vinden voor zoiets, ik denk dat je hiermee al een heel eind moet komen: https://www.sandervunderi...asten/tijdschakelklokken/

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• timberleek
RobIII schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:59:

Overigens zou ik het persoonlijk eerder in de hoek van goede brandmelder(s) zoeken en wat blusmateriaal in toegankelijke plekken. Toch wel een beetje service.
Zonder verdere input van TS is het natuurlijk enkel koffiedik kijken.

Maar als het gaat om een ruimte met een aantal elektrische fietsen erin waar er een de lucht in gaat, zou ik gewoon afstand houden. Niet met blusmiddelen bezig gaan.

Alleen als de ruimte inpandig is, kan het wel weer erg risicovol zijn voor de overige aanwezigen. Een brandmelder kan dan wat tijd geven (alsnog een goed idee), maar laders uitschakelen kan de risico's (in die uren) verkleinen).

Maar nogmaals, zonder meer input is het enkel giswerk

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals ik het lees is het een semi publiek of open gebouw waar laadmogelijkheden zijn voor elektrische fietsen. Om er voor te zorgen dat er 's nachts geen gekke dingen gebeuren, wanneer er geen toezicht is, moet de boel afgeschakeld worden. Dat lijkt me een heel goede keuze. Je wilt immers niet dat er in de nacht allerlei zaken met jouw installatie gebeuren waar je niet op kunt reageren omdat er niemand in het pand aanwezig is.

@Tdmicha Ik zou voor een DIN-rail gemonteerde tijdklok gaan, zoals hierboven ook al aangegeven. Kijk even of er ruimte is in de groepenkast waar de betreffende groep in zit. Daarna een schakelaar zoals deze tussen de zekering/automaat en de installatie doen. Even instellen (is niet zo heel ingewikkeld bij de meeste tijdklokken) en gaan. Je kunt zelfs nog in de weekenden de boel spanningsloos maken wanneer je dat wenst, afhankelijk van het gebruik van het gebouw.
Pagina: 1