Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 13:16
Hallo,

Ik heb een gezonde discussie met iemand waarvan de partner werkt onder een tijdelijk contract en de baan niet leuk vindt en weg wilt.

Mijn stelling:

Bij een tijdelijk contract kun je niet zomaar ontslag nemen.

Zijn stelling:

Je kunt weggaan wanneer je wilt, al dan niet met inachtneming van de opzegtermijn.

Situatie:
Partner zit nu nog in proeftijd van een tijdelijk 1-jarig contract, overweegt om ontslag te nemen. Maar de keus is nog niet definitief.
De proeftijd van 1 maand is bijna voorbij, dus de 'vraag' die ik hem voorlegde was 'Kan je wel zomaar weg als de proeftijd voorbij is? Je partner werkt immers met een tijdelijk contract en daar heb je je dan aan te houden'.

Op Rijksoverheid.nl staat bijvoorbeeld dat je in je contract kunt afspreken dat je eerder kunt opzeggen, en op UWV.nl staat iets vergelijkbaars.

Waar het in mijn optiek dus kort op neer komt dat er in ieder geval in je tijdelijke contract moet staat dat je eerder mag opzeggen. En wat dus ook zou betekenen dat als het er niet in staat je het tijdelijke contract (6 maanden of langer) dus gewoon uit zou moeten zitten.

Daarover wisselen we dus van visie. En nu begin ik dus ook te twijfelen.

De directe vraag/discussie die ik dan heb is of je met een tijdelijk contract (6 maanden of langer) ook zomaar ontslag kan nemen, al dan niet met inachtneming van een wettelijk termijn, als niet expliciet in het tijdelijke contract staat dat je tussentijds ontslag mag nemen.
En hoe strikt moet dit in een contract staan? Want als daar bijvoorbeeld zou staat 'ontslag kan enkel met inachtneming van het wettelijke ontslagtermijn', is dat dan voldoende?

Én als het er niet in staat, kun je dan alleen ontslag nemen met wederzijds goedvinden? Moet je echt je tijdelijke contract uitzitten? En wat als een werkgever je ontslag niet accepteert, kan deze dan bijvoorbeeld een schadevergoeding eisen voor de resterende duur van je contract als je niet meer wilt/komt werken?

En die laatste vragen zijn dan meer omdat ik daar niet zo snel iets over kan vinden op internet, wel de 'regeltjes', maar niet de gevolgen als je je daar niet aan houdt.

Edit: Ter verduidelijking, ik maak mij ' ' ' zorgen ' ' ' over moment net ná de proeftijd, want in de proeftijd mag je zonder problemen weg gaan.

Extra info: een 'aantal'-uren contract, geen oproepbasis en direct in dienst (geen uitzendbureau of iets)

[ Voor 5% gewijzigd door BLACKfm op 21-08-2022 22:49 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:21

Reinier

\o/

Als het er niet in staat moet je in principe het contract uitzitten (beide partijen).
In overleg kan alles uiteraard.
Volgens mij klopt jouw stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
Even een edit, want ik ging er vanuit dat 1 maand altijd gangbaar is. Maar je mag het uitsluiten blijkbaar :) Geeft wel gemotiveerde medewerkers verwacht ik..

Proeftijd mag per direct.

[ Voor 63% gewijzigd door jantje112 op 21-08-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
jantje112 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:39:
Je hebt als werknemer 1 maand, tenzij anders overeengekomen. Dus staat er niets in, dan 1 maand.
Dat is mij iets te kort door de bocht. Bij een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) kan ik mij daar in vinden (en zal wettelijk zo ook wel geregeld zijn, anders zou je er letterlijk tot je dood aan vast zitten).
Maar bij een tijdelijk contract, zonder vermelding van tijdelijk opzegbeding (of iets van gelijke strekking) ga ik niet mee met "Dus staat er niets in, dan 1 maand".

Of jij weet iets wat ik niet weet en hier dus antwoord op probeer te krijgen :).

E: En je hebt het al aangepast tijdens mijn reactie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BLACKfm op 21-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:43
BLACKfm schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Dat is mij iets te kort door de bocht. Bij een contract voor onbepaalde tijd (vast contract) kan ik mij daar in vinden (en zal wettelijk zo ook wel geregeld zijn, anders zou je er letterlijk tot je dood aan vast zitten).
Maar bij een tijdelijk contract, zonder vermelding van tijdelijk opzegbeding (of iets van gelijke strekking) ga ik niet mee met "Dus staat er niets in, dan 1 maand".

Of jij weet iets wat ik niet weet en hier dus antwoord op probeer te krijgen :).
Je hebt gelijk, in mijn branche is 1 maand de norm. Maar daar is het waarschijnlijk in de CAO ook opgenomen. Je mag het blijkbaar volledig uitsluiten en dan zit je eraan vast.. Gezellig op de werkvloer :)

Trouwens.. als je vriend via een uitzendbureau of payroller werkt is het verhaal nog weer anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
jantje112 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:45:
[...]
Je hebt gelijk, in mijn branche is 1 maand de norm. Maar daar is het waarschijnlijk in de CAO ook opgenomen. Je mag het blijkbaar volledig uitsluiten en dan zit je eraan vast.. Gezellig op de werkvloer :)

Trouwens.. als je vriend via een uitzendbureau of payroller werkt is het verhaal nog weer anders..
Het betreft de 'partner van', maar dat is op zich niet zo heel relevant voor de casus :). Wel relevant is direct in dienst, dus geen tussenpartij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:46
Voor tijdelijke contracten geldt geen wettelijk opzegtermijn. Je kan daar dus niet naar refereren. Als er in het tijdelijk contract niks staat over een opzegtermijn, dan is dit er niet en moet het contract uitgezeten worden.
Tenzij er een CAO geldt en daarin iets is afgesproken over een opzegtermijn.

Edit: Artikel 7:667 lid 3 BW
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling9_Artikel667

[ Voor 16% gewijzigd door Jimster op 22-08-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
In zulke contracten staat altijd een harde einddatum waardoor een opzegtermijn niet van toepassing is.

Je zult dat dus moeten bedingen voor je het contract ondertekend. Aangezien dat te laat is nu opzeggen voor einde proeftijd (en dan kan diegene per direct stoppen). Of als de proeftijd voorbij is het gesprek aangaan en er samen uitkomen.

Hou er wel rekening mee dat zelf opzeggen gevolgen kan hebben voor uitkeringen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
Uit ervaring weet ik dat bij niet vermelding van een tussentijds opzegbeding in een tijdelijk contract er in principe geen medewerking vanuit werkgever hoeft te worden gegeven aan het eerder uitdiensttreden. Zie ook:
https://ontslag.nl/opzegg...rmijn%20van%20een%20maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:33
Maar wat zou de boete of sanctie zijn als je toch eerder gaat? De relatie met werkgever zal niet verbeteren, maar veel zal hij er niet aan kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:05
jopie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:36:
Maar wat zou de boete of sanctie zijn als je toch eerder gaat? De relatie met werkgever zal niet verbeteren, maar veel zal hij er niet aan kunnen doen.
De werkgever kan je verplichten door te werken en indien je dit niet doet van je eisen de ontstane schade te vergoeden (waarvoor in principe het loon gedurende resterende contractsduur wordt aangehouden). Meer daarover hier: https://www.juridischloke...jden/contract-beeindigen/

Onder schadevergoeding staat:
Schadevergoeding
Kunt u volgens uw contract niet eerder stoppen? Dan mag uw werkgever eisen dat u tot de einddatum van uw contract blijft doorwerken. Doet u dat niet? Dan kan hij u om een schadevergoeding vragen. Deze vergoeding is net zo hoog als het loon dat u kon krijgen tot het einde van uw contract.

[ Voor 4% gewijzigd door KoningsGap op 23-08-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jopie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:36:
Schadevergoeding? Je komt gewoon je deel van een overeenkomst niet na, met gevolgen voor zijn bedrijfsvoering. Gewoon 10 maanden niet komen opdagen omdat je geen zin meer hebt is wat anders dan een dagje ziekmelden.

Liever gewoon netjes regelen met de werkgever, in overleg is alles mogelijk. De werkgever zal doorgaans ook niet blij zijn met een ontevreden en ongemotiveerde werknemer. En als dat wel zo is dan is het sowieso niet een al te fijne werkgever, en dan zou die ook wel eens juridische stappen kunnen nemen bij niet nakomen van het contract.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1