Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb twee harde schijven (extern, usb3) waar ik al jaren vanaf mijn MBP backups op maak. In het verleden, als ik mij niet vergis, met Paragon software want het betreft extFAT of NTFS (moet ik even eraan hangen, maar in ieder geval geen Apple indeling). Tegenwoordig met nieuwe MBP's (ik heb hier een 2017 13" en een 2021 MPB 16") met nieuwste MacOS 12.01 heb ik paragon niet meer en gebruik ik Mounty.

Wat gaat er mis?
Waar, als ik mij goed heug, vroeger bij kopieren de oude timestamp behouden bleef ben ik tegenwoordig dat kwijt en krijg ik timestamp van nu. Dat is zonde van al die bestanden (met name foto's). Het irriteert mij in ieder geval.

De logica erachter snap ik: er wordt een nieuw bestand aangemaakt, maar het is niet wat ik wil.

Relevante software en hardware die ik gebruik
zie boven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kopieren en moven werkt beiden niet. Op windows schijn je robocopy te hebben, maar goed ik heb het over Mac.

Ik heb ook verkend of Rsync wat kan betekenen: https://blog.duklabs.com/using-rsync-on-mac-to-copy-files/
Dit lijkt te werken maar mega omslachtig. Vooral omdat het heeeeel veel bestanden en mappen betreft. Ik werk me suf in de terminal.

Plan b: deal with it en kopieren maar.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 17:32
Apple’s eigen Time Machine? Is dat geen optie? Werkt anders dan je gewend bent maar dan heb je een echte backup en niet een kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Kan vast maar ik ben oldskool. Ik wil gewoon mappen hebben met jaartallen en events. Gaat met name om foto's (RAW) en dan echt gigantische hoeveelheden. 20+ jaar semi-professioneel schieten. Had ook nog bedacht om nog een ext hdd te kopen als experiment en die wel in apple formaat te formatteren. Kijken wat dat doet.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Kun je niet gewoon het cp commando gebruiken met de optie -p?

Zie :
https://apple.stackexchan...hen-copying-files-on-os-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Jazzper schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:27:
Kan vast maar ik ben oldskool. Ik wil gewoon mappen hebben met jaartallen en events. Gaat met name om foto's (RAW) en dan echt gigantische hoeveelheden. 20+ jaar semi-professioneel schieten. Had ook nog bedacht om nog een ext hdd te kopen als experiment en die wel in apple formaat te formatteren. Kijken wat dat doet.
Wat is je Workflow dan?

Ik heb gewoon een map met:

Fotografie:
Jaartal / Event naam / RAW en daaronder een paar sub folders zoals Jpeg.

Vervolgens kan je dan alles importeren in programmas als Lightroom / Capture One waarmee je makkelijk smart albums e.d. kan maken.

Misschien hier ook even kijken

Hoe organiseer jij je foto's?

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 22-08-2022 14:50 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
En als je de bestanden zipped en op de nieuwe locatie weer uitpakt, werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Mijn workflow is exact dat. Maar om iets specifieker te zijn; ik heb nu een werklaptop met Lightroom waar nog een jaar of 4 aan foto's op staan. Dus mappen als 2019/etc. Ook in LR en catalogus maar zal het niet complexer maken voor nu. Enfin, als ik die mappen move of copy naar een ext hdd (want ga laptop inleveren) dan krijgt alles 22 aug 2022 etc. Ik wil dat ze de oude timestamps houden.

Dus @Greatsword zo doe ik het ook maar dat is niet relevant voor de vraag volgens mij.

@Marco dat las ik ook. Wil ik nog proberen maar we hebben het over tientallen gigs. Pittige opgaaf. Worth a try.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
En als je de bestanden via het netwerk van de ene naar de andere mbp kopieert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 17:32
Goh, leuke challenge maar een oplossing heb ik zo niet even. Time machine lijkt niet de manier inderdaad. Ik gebruik zelf Goodsync voor dit soort klusjes maar ik weet even niet zeker hoe die met timestamps omgaat in dit geval. Gek idee: Zou je gewoon een kopieer actie kunnen doen en dan de timestamps terugzetten op basis van EXIF info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:08

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat is er zo omslachtig aan rsync? Je gaat toch niet al die mappen apart doen, maar 1x de hele map foto's rsyncen met je externe schijf?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
thunder7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:57:
Wat is er zo omslachtig aan rsync? Je gaat toch niet al die mappen apart doen, maar 1x de hele map foto's rsyncen met je externe schijf?
nou... het is iets complexer. Zo heb ik in bepaalde mappen op diverse dieptes al wat staan. Ik zit te worstelen met die cp maar vind het maar knap ingewikkeld. Ondanks dat ik ooit nog moest werken op HP-UX :D

edit: toch nog wat met rsync gespeeld en ik denk dat het wel kortste klappen thuis is voor nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazzper op 22-08-2022 22:50 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Het wordt nu nog raarder:

Ik zit nu op nog een oudere macbook. HDD (Windows NT formaat) eraan, gemount met Paragon en ik sleep 10 fotos uit 2018 en 2019 naar de schijf: de helft behoudt timestamp, de andere helft krijgt nieuwe (de huidige tijd).

Als ik ze verplaats ipv kopieer worden timestamps behouden.

Heel bijzonder. Net zo bijzonder dat met Paragon mounten kennelijk wel goed gaat en met Mounty niet. Wat is het verschil?

edit: Paragon is ook niet 100% met timestamps. Soms wel soms niet. Dat soms zit misschien in de oorsprong. Terug naar rsync.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazzper op 25-08-2022 10:11 ]

Pagina: 1