Toon posts:

UDMA / ATA 100 problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een KT7A zitten van Abit, met ATA100 mogelijkheid. Ik kocht me onlangs een Western Digital 61 GB hard disk, ook met ATA 100 capabilities. Het probleem is echter dat de harde schijf hardnekkig weigert om op ATA 100 te draaien. Bij de startup heeft hij steeds aan dat hij op ATA66 draait. Alle drivers van het moederbord zijn geïnstalleerd, de harde schijf kwam zonder extra's : enkel de hard disk en een klein doorzichtig plastic doosje er rond.
:?
hlp pls!

wouter_vda

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zoek op de WD site naar informatie hierover. Misschien is er een programma dat de HDD op UDMA 100 zet.

Verwijderd

Topicstarter
zo'n programma hebben we (ik en een bevriende pcfreak) al eens geprobeerd, dat progje zei zelfs dat ik slechts een ATA33 had. Ben nu nieuwe versie aan het downen.
Kan het aan kabel liggen??

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Voor 66/100 heb je een 80 aderige kabel nodig, voor 33 kun je ook een 40 aderige gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
maar dat is nu net het rare : volgens mij zit er enkel een 40-kabel in zodat de schijf -zoals de diagnostic aangaf- slechts op ATA33 draait. Tijdens de startup echter zie ik duidelijk staan dat mijn Western Digital op ATA66 zit. Net daarom weet ik niet meer waar het aan ligt. Ik denk erover om eerstdaags gewoon 2 nieuwe 80-kabels te halen (2x cd & 2x HDD) zodat alles gewoon op volle snelheid kan gaan (want ik denk dat mijn 72x cd-rom er ook nog niet alles uitperst).
Alvast bedankt voor je hulp

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bedoel je dat die schijf op de UDMA66 controller zit?
Je moet in ieder geval wel die speciale kabels hebben. En voor CDDs maakt het niet uit. Waarschijnlijk ondersteunen die niet eens UDMA66.

Verwijderd

Bij de AbitKT7A wordt standaard een 80 aderige kabel bijgeleverd.
Waar is die van jou gebleven dan :)

Verwijderd

Topicstarter
standaard bijgeleverd : weet ik niet : heb laten monteren in pc-zaak. enkel doos gekregen met oud moederbord en oude kabeltjes in. Het kan dus zijn dat de 80-pins er al in zit, maar waarom draait het systeem dan niet op ATA100?
Hoe herken ik zo'n 80pins?

Verwijderd

Je kunt die 80 aderige kabel o.a. aan de kleuren v.d. connectoren herkennen.

Blauw: zit op IDE 1 aangesloten.
Grijs: op de evt. slave.
Zwart: op de master.

Oh, voor alle duidelijkheid: het is wel een 80 aderige kabel, maar de connectoren zijn 40 pins.

Verwijderd

Topicstarter
heb ff voor het gemak mijn pc opengezet, ik vertel even wat ik zie :
-1ste kabel : ik tel 40 ribbeltjes (als je niet weet wat ik bedoel : lijkt uit 40 kleine kabeltjes te staan) en is aangesloten op moederbord, oude hard disk (13.6 gig) en mijn cd writer
-2de kabel : ik tel 80 ribbeltjes (denk ik toch) en is aangesloten op moederbord, nieuwe western digital van ata100 en op cd rom (72x)
Beide kabels zijn zo rood (het randje toch) als ze maar kunnen zijn!
ben ik te kakken gezet door mijn pc-leverancier en heeft hij de bijgeleverde ata100 kabels niet gebruikt?

Verwijderd

Nee, je bent niet te kakken gezet door je PC-leverancier :)
Die 80 aderige kabel is immers, de ATA 66/100 kabel !
En bij de Abit KT7A wordt standaard maar 1 zo'n kabel bijgeleverd !
Waar het nu om gaat is, dat de connectoren op de juiste plaats aangesloten zitten !
DWZ: de blauwe connector op IDE 1 of 2 van je mobo. De middelste (grijze) op je CDrom-speler en de zwarte op je WD-schijf.
Overigens overschat het verschil tussen ATA 66 en 100 niet: snelheidsverschil is maar klein.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:24
Weet je zeker dat je CD-rom ATA 100 is? Volgens mij is het zo dat als je 2 apparaten op 1 IDE kable hebt, en het ene apparaat is ATA 66 en het andere ATA 100. Dat die IDE dan op ATA 66 werkt..

Verwijderd

Topicstarter
als Dr. Feelgood gelijk heeft, dan ben ik toch een beetje te kakken gezet door mijn pc-leverancier : de blauwe connector zit op mijn moederbord, de grijze op mijn hd (ata100) en de zwarte op de cd-rom

Verwijderd

Als je W2K draait moet je een SP2 installeren, want dat was bij ook het probleem.

Oeps niet gelezen, bij mij gaf hij bij de start-up wel ATA100 aan, maar onder W2K niet.

Verwijderd

Topicstarter
als Dr. Feelgood gelijk heeft, dan ben ik toch een beetje te kakken gezet door mijn pc-leverancier : de blauwe connector zit op mijn moederbord, de grijze op mijn hd (ata100) en de zwarte op de cd-rom

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat maakt de kleur van die connectoren uit? Ik dacht dat het over het algemeen niet uitmaakte en dat het goed zat als het paste. De meeste IDE connectoren missen een pin, dus past het maar op een manier.

Verwijderd

Topicstarter
heeft er trouwens iemand een idee hoe ik die kabel dan best aansluit? de volgorde is blauw-grijs-zwart maar mijn mobo aansluiting zit het laagst in mijn kast, dan mijn hdd en dan de cd : dus ik zou eerst helemaal naar boven moeten om grijs aan te sluiten en dan weer naar beneden voor zwart?

Verwijderd

Topicstarter
olaf heeft wel iets : ik heb eens naar de grijze aansluiting gekeken en daar ontbrak idd een pinaansluiting (opgevuld)

• oRc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-03-2022

oRc

\o/ Garfield \o/

Kan je niet de 80 aderige kabel gebruiken voor je HHD en een 40 aderige kabel voor je CD-ROM dus de 80 aderige kabel op IDE aansluiting 1 op je mobo en de 40 aderige op IDE aansluiting 2 van je mobo ? betekent dus dat de HDD primary master is en de CD-ROM secondary master wordt. (wel ff letten op de jumpersettings die achter op je HDD en CD-ROM zitten)

Verwijderd

moved PMG >> OM

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je kunt het ook gewoon proberen. Mijn CDD werkt prima op primary slave zonder dat er een master in zit.

Verwijderd

Topicstarter
allemaal goeie oplossingen, maaar ik heb 2 cd-spelers en 2 HDD's : dus alle IDE sloten zitten vol
trouwens : kabel naar jullie aanwijzingen verstoken, maar heeft geen zier geholpen

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, dat zou in theorie ook niks uitmaken. Probeer eens met alleen die ene HDD op die kabel.

Verwijderd

Topicstarter
neen, ik heb het probleem zelf al gevonden en het is niet op te lossen (toch niet voor minder dan +/-8000 ballen)
ik ben ongeloofelijk te kakken gezet door mijn computerleverancier : ik bestelde een tijdje geleden een KT7A bij hem, en na enig zoekwerk ondek ik nu dat er eigenlijk een gewonen KT7 inzit : geen 266fsb ondersteuning, geen ata100 ondersteuning. En de f*cker wist dat ik het niet ging merken omdat ik op dat moment nog steeds trage hdd had, en er nog niet echt sprake was van de 266fsb cpu's
gotverdomme, en zeggen dat ik hem vertrouwde

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat staat er op de bon dan? Als het niet klopt moet je gewoon terug gaan.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 28 augustus 2001 12:40 schreef AttiX.SkategoaT het volgende:
Weet je zeker dat je CD-rom ATA 100 is? Volgens mij is het zo dat als je 2 apparaten op 1 IDE kable hebt, en het ene apparaat is ATA 66 en het andere ATA 100. Dat die IDE dan op ATA 66 werkt..
Hmmm.. mijn ATA-33 schijf zit samen met een PIO-3 cd-brander op 1 kabeltje. Als ik cd's aan het branden ben is die schijf supertraag, maar als het branden klaar is doet ie weer netjes >20MB/sec.

Hoe het met gemixte ATA's is weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat alleen de snelheid van de laagste wordt genomen, als die laagste ook echt aan het werk is.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
heb ik ook al aan gedacht, mijn vader houd de bons bij, en zodra hij vanavond thuiskomt van zijn werk, kijken we de bon na. Als hij (computerboer) slim geweest is natuurlijk, heeft hij er KT7A opgezet en een KT7 geleverd. nog een probleem is dat op de site van abit een verkeerde foto van de kt7 staat (er staat raid controllers op), maar voor de rest is het helemaal gelijk. Trouwens, ik ben er in ieder geval zeker van dat het geen KT7A is die ik heb, want de southbrigde VIA chipset nummer komen niet overeen (kt7a=686B en KT7=686A), en raad eens welke ik vind... ->686A!!
het is ook al redelijk lang geleden dat ik dit moederbord kocht (toch al paar maanden) maar hij wist gewoon dat ik het in de eerste maanden niet zou vinden!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

alsie aan een ander apparaat hangt wat niet UDMA100 is kan het daar aan liggen, zet de schijf eens als master in z'n eentje op een kabel.
Verder kan een HD best op UDMA66 draaien als de kabel 40 polig is, alleen je kunt dan storing krijgen. Vandaar misschien dat hij UDMA100 niet kan detecten, maar UDMA66 nog wel? Hiermee is natuurlijk niet gezegd dat data-transfers via de 40 polige kabel op UDMA66 goed gaan !!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
heb bon nagekeken : op bon staat enkel KT7 vermeld
ik weet echter 100% zeker dat ik om een KT7A gevraagd had.
Maar ja, wie kijkt zo'n bon nu na als je je pc terugkrijgt, je betaalt gewoon en vertrouwd dat alles correct is...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je BIOS geeft je inderdaad de mogelijk voor master en slave een andere snelheid op te geven. Het lijkt me toch dat dat niet voor niks kan. Maar aan de andere kant heb ik ook vaak gehoord dat de langzaamste de snelheid bepaald.
Pagina: 1