Lekkage riolering onder keuken verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Haan

dotnetter

Topicstarter
Al jaren hebben we in huis soms last van rioollucht, vooral in ruimtes in de gang beneden (meterkast, trapkast, WC). Nu moest ik laatst onder het huis zijn om een kabel te leggen en daar kwam ik de oorzaak daarvan tegen, een lek in de riolering onder de keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWjdIYP7keoMLlGZ8Mb7jGL47HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SSUHVDj1aVgscmKYXLu2R43.jpg?f=fotoalbum_large

Dus mijn vraag is of zoiets zelf te repareren is, ik las bijvoorbeeld iets over snelcement? Het huis is uit begin jaren '50, de buis zo te zien ook nog ;) Ik weet niet van welk materiaal de buis is, gietijzer, eternit of iets anders, en of dat voor de fix iets uitmaakt?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 12:45
Zal gres zijn oid, alles vervangen voor pvc

Plakken/tapen/snelcement zijn lapmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56

skate master

Autodesk Educator Expert

Zo op t oog lijkt mij dit een gres buis.
Ik zou een stuk leiding weg halen tot de eerstvolgende verbinding.
Dan vanaf hier met pvc terug werken en weer aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Enige goede oplossing:
Buizen vervangen door pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
alles weg en netjes met pvc nieuw erin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, gres buis zal het inderdaad wel zijn, die kwam ik eerder in de tuin ook al tegen.
De volledige buis onder het huis vervangen zal misschien het best zijn, maar dat lijkt me op dit moment niet nodig, als het uiteinde gewoon goed gerepareerd is. Dus dat laatste T-stuk moet wel weg en vervangen voor PCV en dan goed aangesloten op de oude buis.
Is dat voor een leek nog een beetje te doen? PVC lijmen lukt me wel, en ik zie dat er koppelstukken bestaan voor PVC naar gres, dus dat zou wel te doen moeten zijn lijkt me? Het zal alleen wel wat oncomfortabel werken zijn onder de grond, maar een deel kan opzich al voorbereid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 15:57
Haan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:12:
Bedankt voor de reacties, gres buis zal het inderdaad wel zijn, die kwam ik eerder in de tuin ook al tegen.
De volledige buis onder het huis vervangen zal misschien het best zijn, maar dat lijkt me op dit moment niet nodig, als het uiteinde gewoon goed gerepareerd is. Dus dat laatste T-stuk moet wel weg en vervangen voor PCV en dan goed aangesloten op de oude buis.
Is dat voor een leek nog een beetje te doen? PVC lijmen lukt me wel, en ik zie dat er koppelstukken bestaan voor PVC naar gres, dus dat zou wel te doen moeten zijn lijkt me? Het zal alleen wel wat oncomfortabel werken zijn onder de grond, maar een deel kan opzich al voorbereid worden.
Als het mogelijk is zou ik toch het geheel vervangen voor pvc. De kans bestaat dat de gresbuis op andere punten ook beschadigd en/of gesleten is. Zeker bij andere overgangen/moffen. Een paar buizen pvc zijn het geld niet. Liever in 1x goed oplossen dan over een paar jaar weer daaronder liggen?..

Edit: de kleinste spleetjes/openingen kunnen al voor de stankoverlast zorgen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Krijnemans op 22-08-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Die buis ligt voor de rest helemaal onder het zand, en dan hebben we het over een meter of 8 dat vervangen moet worden. Dat is niet iets dat ik zelf ga doen, dus dan moet er een loodgieter komen en dan kost het wel iets meer dan alleen die 8 meter PVC ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:22
Mee eens dat je de gres (of is het gietijzer ?) beter helemaal kan vervangen.

Overgang van gres/gietijzer op PVC kan je maken met een krimpmof. Je moet dan wel een hetelucht verfafbrander hebben met een flinke capaciteit om de mof waterdicht op de gres te krijgen. En de oude buis goed schoonmaken.

Er zijn ook rubber moffen met slangklemmen verkrijgbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 12:45
Haan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:58:
Die buis ligt voor de rest helemaal onder het zand, en dan hebben we het over een meter of 8 dat vervangen moet worden. Dat is niet iets dat ik zelf ga doen, dus dan moet er een loodgieter komen en dan kost het wel iets meer dan alleen die 8 meter PVC ;)
Als je een paar meter zelf wil/kan doen, lukt 8 meter toch ook?

Vergeet niet dat het anders een neverending story gaat worden, de rest van de buis zal in dezelfde staat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
akatar schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Als je een paar meter zelf wil/kan doen, lukt 8 meter toch ook?

Vergeet niet dat het anders een neverending story gaat worden, de rest van de buis zal in dezelfde staat zijn.
Er is best een groot verschil tussen een stukje vervangen dat al bloot ligt, of 8 meter buis uitgraven, terwijl je in een ongemakkelijke houding onder de vloer ligt ;) Dat laat ik dan echt liever over aan iemand anders.
Maar ik zal eens kijken of er een loodgieter te vinden is die dat kan doen binnen een beetje redelijke termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 11:51
Ja, 8 meter buis uitgraven vanuit een kruipruimte is een rotklus.
Ook weet je (nog) niet hoe de aansluiting van die gresbuis op de rest van de wereld is natuurlijk.
Als je echt de moeite neemt om die buis helemaal uit te graven wil je niet nog 10cm laten liggen - dan wil je gewoon helemaal PVC.
Het is wél de moeite waard. Je bent gewoon voor de komende 80 jaar ontzorgd.

Ik heb een gresbuis gehad die kapot ging, die niet het mooie schone water van de keuken, maar van het toilet afvoerde. Het was geen fijn verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Tarquin op 22-08-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Haan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Er is best een groot verschil tussen een stukje vervangen dat al bloot ligt, of 8 meter buis uitgraven, terwijl je in een ongemakkelijke houding onder de vloer ligt ;) Dat laat ik dan echt liever over aan iemand anders.
Maar ik zal eens kijken of er een loodgieter te vinden is die dat kan doen binnen een beetje redelijke termijn.
Tja, dan zou ik toch zoiets simpele als uitgraven zelf doen...kost zeker moeite, maar scheelt veel geld... En dan kan je de loodgieter gewoon de buizen laten vervangen en heb je daar de komende jaren geen omkijken of zorg meer naar. hoeft natuurlijk niet in één dag, gewoon weekje voor uit trekken en kijken hoe het het makkelijkst gaat.

Begrijp uberhaupt niet hoe je jaren in rioollucht bent blijven zitten zonder op onderzoek uit te gaan

[ Voor 6% gewijzigd door President op 22-08-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Vandaag was het dan eindelijk zo ver, via-via iemand geregeld die buiten z'n normale werk wat bijklust, maar duurde daardoor wel wat langer.
Ze zijn met z'n tweeën een kleine vier uur bezig geweest, hierbij is ongeveer de helft van de riolering vervangen door pvc. Keukenafvoer + aansluiting wc en afvoer vanaf boven vervangen. Ook meteen nog een oude loden afvoer van wc-fonteintje vervangen. Nieuwe pvc is een meter of 2 de oude (asbest) buis ingeschoven.
Niet alles vervangen dus, mocht er in het laatste stuk ooit nog eens iets mis gaan zien we dat dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-05 08:53
Haan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:13:
Vandaag was het dan eindelijk zo ver, via-via iemand geregeld die buiten z'n normale werk wat bijklust, maar duurde daardoor wel wat langer.
Ze zijn met z'n tweeën een kleine vier uur bezig geweest, hierbij is ongeveer de helft van de riolering vervangen door pvc. Keukenafvoer + aansluiting wc en afvoer vanaf boven vervangen. Ook meteen nog een oude loden afvoer van wc-fonteintje vervangen. Nieuwe pvc is een meter of 2 de oude (asbest) buis ingeschoven.
Niet alles vervangen dus, mocht er in het laatste stuk ooit nog eens iets mis gaan zien we dat dan wel weer.
Puur interesse weet je de staat van de buis voor je huis naar je grenserf?

Uit ervaring bij mij was die slecht 1e versie pvc na de gresbuis.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Dat weet ik niet zeker, in 2011 is de straat voor het laatst open geweest, maar dat is een aantal jaar voordat ik er ben komen wonen. Ik kwam vorig jaar bij het renoveren van de voortuin wel pvc riolering tegen

Pagina: 1