Steunpilaar dragende muur aanpassen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:08

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
In de keuken van ons huis wil ik het stuk muur waarop een draagbalk rust een stukje smaller maken.
Het gaat om een centimeter of 16.
Dit zijn 2 foto's van de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmhkrz0FoWHubMeAw5jdNEl_YkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAHFtAXfQ616goWRN2z3Jvkl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaLIfhlbto-Kyn2m4FmptokAYWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CxM7d2TJu86A0SoqC2Ki4oUv.jpg?f=user_large

Ik wil dus het stuk muur met de letter A laten staan, maar wel een stuk eraf halen.
Maar ik denk dat de horizontale draagbalk dan niet meer genoeg ondersteuning heeft.

Nu weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

Mijn eerste gedachte is om de balk te stempelen, de draagmuur te slopen, en daar dan een stalen H-balk voor in de plaats te zetten met op de kopse kant een plaat gelast.
Zoiets als op deze onderstaande foto.
De plaat dan met bouten tegen de balk.
(Of lassen als dat kan/mag)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF1BR4CYEOY6bUdlZzNRQANCmDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7jovJASOIu4YYD0xvaYuln2.png?f=fotoalbum_large

Een andere gedachte is om de horizontale balk te stempelen.
Dan een ruimte te maken tussen de draagmuur en de balk.
Van bijvoorbeeld 2 cm.
Hier een stalen plaat ertussen schuiven.
Dusdanig dat hij voldoende ver onder de draagbalk zit. 20 cm of zoiets.
Ook dat hij voldoende op de dragende muur rust. 50 cm of zo.
Deze plaat aan de balk met bouten of lassen.
En verankeren aan de dragende muur.
En dan 16 cm van de dragende muur met beleid weghakken.

Ik heb een 'voor' en 'na' tekening gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRV_8Xkcin0IL0dFKNf4LT_I9Dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POxTxMUz6Gu9VyFz5dGMg8l4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou de beste oplossing zijn?
Of denk ik veel te moeilijk (of te makkelijk)?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. Raadpleeg een constructeur die een berekening kan maken.
2. Raadpleeg een bouwbedrijf die de oplossing en berekening van de constructeur kan uitvoeren.
3. Geniet van de oplossing in een veilig huis.

[ Voor 55% gewijzigd door jack zomer op 21-08-2022 18:37 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:24
Met een beetje pech is je draagbalk te kort en moet die vervangen worden voor een langere. Situatie Y mag sowieso niet vanwege de draagkracht.

Maar in deze situatie moet je een constructeur raadplagen die je een tekening van je bouwconstructie geeft samen met hoe je wilt dat het eruit komt te zien. Dan kan de constructeur dit doorrekenen en aangeven wat er veranderd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:27

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Sowieso moet hier een constructeur bij komen als dat inderdaad een dragende wand is, maar mijn oplossing zou dan ook een nieuwe stalen balk onder de bestaande betonnen latei zijn, die dan wél lang genoeg is om de overspanning op te vangen. Dan kun je daarna net zo veel weghalen als je wilt.

Nadeel, je verliest een 20 tot 25 cm aan hoogte...

Optie 2 zou eventueel een extra kolom halverwege de kamer kunnen zijn waardoor een extra balk misschien niet nodig is, maar ik verwacht dat je juist extra ruimte wilt creëren dus dat dat geen optie is

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zich een goede oplossing (een raveelijzer wordt ook op deze manier opgelegd), je moet alleen wel even de dikte van die staalplaat laten uitrekenen. En ook even goed berekenen of Y nog het gewicht kan dragen.

Ik ga er nu wel vanuit dat B een stalen ligger is.

[ Voor 50% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
DamadmOO schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:41:
Met een beetje pech is je draagbalk te kort en moet die vervangen worden voor een langere. Situatie Y mag sowieso niet vanwege de draagkracht.
Ik heb een nieuwe tekening gemaakt.
zo gaat het er mee uitzien.
De draagbalk recht ligt dan op de stalen plaat.
De plaat zit geklemd tussen het overblijvende stuk muur eronder en de bovenliggende vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdBGgNH7GmC4CP5tG-YkeINygig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0y6o58iGuHxyyICw1ubeU5eu.jpg?f=user_large

Als de staalplaat dik genoeg is en het stuk muur eronder voldoende draagkracht heeft, dan zou dit toch kunnen?
De staalplaat kan geen kant op. Kan ook niet kantelen.
Wel doorzakken natuurlijk, maar als deze van voldoende dikte is, zou dit moeten werken.
Denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:42:
Op zich een goede oplossing (een raveelijzer wordt ook op deze manier opgelegd), je moet alleen wel even de dikte van die staalplaat laten uitrekenen. En ook even goed berekenen of Y nog het gewicht kan dragen.

Ik ga er nu wel vanuit dat B een stalen ligger is.
Ik denk dat de balk een I-Balk is waar de betonnen vloerdelen inliggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:08
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:28:
[...]

Ik heb een nieuwe tekening gemaakt.
zo gaat het er mee uitzien.
De draagbalk recht ligt dan op de stalen plaat.
De plaat zit geklemd tussen het overblijvende stuk muur eronder en de bovenliggende vloer.

[Afbeelding]

Als de staalplaat dik genoeg is en het stuk muur eronder voldoende draagkracht heeft, dan zou dit toch kunnen?
De staalplaat kan geen kant op. Kan ook niet kantelen.
Wel doorzakken natuurlijk, maar als deze van voldoende dikte is, zou dit moeten werken.
Denk ik...
En om te bepalen wat voldoende dikte is heb je dus die constructeur nodig

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

En om te bepalen wat voldoende dikte is heb je dus die constructeur nodig
Ja, maar ik wil gewoon weten of het wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:44
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
een staalplaat is níet sterk genoeg.

Denk eerder aan iets van 25-30 cm hoog i profiel, en dan aan twee kanten opgelegd.

Zoals elders aangegeven, als je er niet in thuis bent schakel dan een constructeur in. Heb je toch ook nodig als je de vergunning voor zo'n klus gaat aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:49:
[...]

ik ben geen constructeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
The_Vice schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

een staalplaat is níet sterk genoeg.
Anderen zeggen weer dat ik het moet laten berekenen....
Ga ik doen (als dit zou kunnen werken)

Maar even for discussions sake: Zou een plaat van 2 - 3 cm dik staal ook niet sterk genoeg zijn?
We hebben het over een stuk van een 20 x 70 cm of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zo bedoelde ik het ook niet.
Maar ik was gewoon benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Anderen zeggen weer dat ik het moet laten berekenen....
Ga ik doen (als dit zou kunnen werken)

Maar even for discussions sake: Zou een plaat van 2 - 3 cm dik staal ook niet sterk genoeg zijn?
Je introduceert een moment in je oplossing. Het krachtenspel speelt zich af rondom een punt. De krachten van de opliggende balk worden niet 1:1 doorgegeven aan de staander.

Niemand hier kan je vertellen of dit kan of niet. En zelfs al heb je hier 3 posts die zeggen dat het kan, ga je de constructie van je huis ervoor op het spel zetten? Of ga je alsnog naar die constructeur waar je het nu ook aan zou moeten vragen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:32:
In de keuken van ons huis wil ik het stuk muur waarop een draagbalk rust een stukje smaller maken.
Het gaat om een centimeter of 16.
Dit zijn 2 foto's van de huidige situatie.

[Afbeelding]

Ik wil dus het stuk muur met de letter A laten staan, maar wel een stuk eraf halen.
Maar ik denk dat de horizontale draagbalk dan niet meer genoeg ondersteuning heeft.
Wil je die muur links waar je nu die fotolijst hebt hangen, en die je doorgekrast hebt, óók gaan weghalen?
Want de kans is natuurlijk dat dit ook een draagmuur is... in dat geval heb je nog een extra complicatie, want dan moet daar, in de plaats van die muur, óók nog een draagbalk komen te liggen...
Dan zou je een draagbalk op een draagbalk op een muur krijgen... dan kán misschien wel, maar dat moet dan al helemáál goed door een constructeur bekeken en doorgerekend worden natuurlijk...
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Zou een plaat van 2 - 3 cm dik staal ook niet sterk genoeg zijn?
Nee, we hebben het volgens mij misschien wel over minimaal 10.000 kilogram aan betonnen verdiepingsvloer plus dito draagmuur naar (gokje) het dak van je woning, plus het hele dak wat daar bovenop ligt... allemaal bovenop die balk..
Wil je dat écht bovenop een dun plaatstalen plat stripje van slechts 2-3 cm dik gaan leggen?? ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
eLScha schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:26:
[...]

Je introduceert een moment in je oplossing. Het krachtenspel speelt zich af rondom een punt. De krachten van de opliggende balk worden niet 1:1 doorgegeven aan de staander.

Niemand hier kan je vertellen of dit kan of niet. En zelfs al heb je hier 3 posts die zeggen dat het kan, ga je de constructie van je huis ervoor op het spel zetten? Of ga je alsnog naar die constructeur waar je het nu ook aan zou moeten vragen…
Ik ga zeker naar een constructeur want ik wil inderdaad niet dat mijn bed ineens in de keuken belandt.
BrainCrash schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:28:
Wil je die muur links waar je nu die fotolijst hebt hangen, en die je doorgekrast hebt, óók gaan weghalen?
Want de kans is natuurlijk dat dit ook een draagmuur is...
Dat is geen draagmuur.
Daar ben ik inmiddels achter.
BrainCrash schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:28:
we hebben het volgens mij misschien wel over minimaal 10.000 kilogram aan betonnen verdiepingsvloer plus dito draagmuur naar (gokje) het dak van je woning, plus het hele dak wat daar bovenop ligt... allemaal bovenop die balk..
Wil je dat écht bovenop een dun plaatstalen plat stripje van slechts 2-3 cm dik gaan leggen?? ;)
In mijn gedachte is 2 tot 3 cm een enorme dikke plaat.
Maar ik neem meteen aan dat dit mbt tot deze krachten wellicht enorm dun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:29
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:42:
een raveelijzer wordt ook op deze manier opgelegd,
Deze ligger is waarschijnlijk van een hele andere orde dan een standaard raveelijzer. Dit gaat echt nooit werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ben geen expert, maar als ik de getallen in dit plaatje zie...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh9X031pf7dnuuH8xMDypI_UtjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eaTBg4lFeZnosbSDOgwsZKA.jpg?f=fotoalbum_large

https://staaltabellen.nl/platen-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Deze ligger is waarschijnlijk van een hele andere orde dan een standaard raveelijzer. Dit gaat echt nooit werken zo.
De oplegsterkte van een ligger is maar weinig in vergelijking met het maximale moment in het midden van de ligger. De dikte wordt altijd bepaald door het maximale moment.

Een stalen lip aan een ligger zie je wel vaker in constructies met grote overspanning.
Ook zie je vaak dat lange liggers in het midden een stuk hoger zijn dan bij de oplegging, bij vakwerkliggers is dat heel goed te zien.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/vakwerkligger.shtml

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
jeroenkb schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:42:
Ben geen expert, maar als ik de getallen in dit plaatje zie...

[Afbeelding]

https://staaltabellen.nl/platen-2
Prachtige tabel, maar ik heb geen idee wat ik er in mijn situatie uit kan afleiden.
Help me 's een beetje, aub.
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

De oplegsterkte van een ligger is maar weinig in vergelijking met het maximale moment in het midden van de ligger. De dikte wordt altijd bepaald door het maximale moment.

Een stalen lip aan een ligger zie je wel vaker in constructies met grote overspanning.
Begrijp ik hieruit dat jij denkt dat het wel kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Prachtige tabel, maar ik heb geen idee wat ik er in mijn situatie uit kan afleiden.
Help me 's een beetje, aub.
[...]

Begrijp ik hieruit dat jij denkt dat het wel kan?
Ja, dat moet best kunnen, het moet alleen even uitgerekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Ernemmer
Zo’n lip zit dan helemaal rondom vast gelast aan de ligger en je hebt gelegenheid om de lip goed te ondersteunen bij de oplegging. Er komt nog steeds een enorme kracht uit de ligger.

De vergelijking met een vakwerkligger is een beetje krom. Het is niet die hele kracht door een uitstekende strip kan.

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 21-08-2022 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:59:
@Ernemmer
Zo’n lip zit dan helemaal rondom vast gelast aan de ligger en je hebt gelegenheid om de lip goed te ondersteunen bij de oplegging. Er komt nog steeds een enorme kracht uit de ligger.

De vergelijking met een vakwerkligger is een beetje krom. Het is niet die hele kracht door een uitstekende strip kan.
De kracht is groot, maar de arm is maar 21 cm, dus het buigend moment in de strip is erg laag.

De vakwerkligger laat goed zien dat de grootste krachten in het midden zitten. Dat geeft een visueel beeld dat de balk bij de oplegging niet zo dik hoeft te zijn als in het midden.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ernemmer schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:02:
[...]

De kracht is groot, maar de arm is maar 21 cm, dus het buigend moment in de strip is erg laag.

De vakwerkligger laat goed zien dat de grootste krachten in het midden zitten. Dat geeft een visueel beeld dat de balk bij de oplegging niet zo dik hoeft te zijn als in het midden.
Ik heb een constructieve achtergrond dus ik weet hoe het werkt. Maar ook met een kleine arm kan het natuurlijk hard gaan qua krachten bij zo'n oplegging. En die lasverbinding is wel heel belangrijk dan. Daar hangt heel je huis op.

Nu zal @Rzaan sowieso een constructeur nodig hebben ivm de gemeente. Met alle gegevens (we hebben nu niet alle overzicht) is een goede oplossing altijd mogelijk denk ik. Bestaande constructieve tekeningen en een plattegrond waarop zichtbaar is hoeveel er van het penant over moet blijven zou wellicht nog tot nog creatieve ideeën kunnen leiden.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 21-08-2022 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
D-e-n schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

Ik heb een constructieve achtergrond dus ik weet hoe het werkt. Maar ook met een kleine arm kan het natuurlijk hard gaan qua krachten bij zo'n oplegging. En die lasverbinding is wel heel belangrijk dan. Daar hangt heel je huis op.

Nu zal @Rzaan sowieso een constructeur nodig hebben ivm de gemeente. Met alle gegevens (we hebben nu niet alle overzicht) is een goede oplossing altijd mogelijk denk ik. Bestaande constructieve tekeningen en een plattegrond waarop zichtbaar is hoeveel er van het penant over moet blijven zou wellicht nog tot nog creatieve ideeën kunnen leiden.
Helaas ontbreken die tekeningen.
De gemeente heeft ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
Als ik me niet, wil je hier ook de schoorsteen verwijderen en (op termijn) een uitbouw realiseren of in ieder geval de achtergevel veranderen. Het kan allemaal vast wel, maar ik zou dat in zijn geheel laten doorberekenen. Mogelijk kun je de muren in een keer zo herindelen dat alle gewenste aanpassingen nu of later kunnen worden uitgevoerd. Of misschien kan een onderdeel niet, maar dan is dat goed bijtijds te weten.
Dus in navolging van anderen (en eerdere discussie in ander topic): ga naar een constructeur of bouwtechnisch bureau, leg je wensen neer en laat een tekening en berekening van het geheel maken. Dan kun je daarna beslissen in welke volgorde je de werkzaamheden laat uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:29:
[...]

Helaas ontbreken die tekeningen.
De gemeente heeft ze ook niet.
Ook geen plattegrondje van bijvoorbeeld de verkoop? Het is me niet duidelijk namelijk hoeveel er nu weg moet. Ik kan me voorstellen dat je ook nog een stalen kolom tegen het penant aan kunt bevestigen met een aangelaste plaat als oplegging voor de ligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Toke_gt schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:32:
Als ik me niet, wil je hier ook de schoorsteen verwijderen en (op termijn) een uitbouw realiseren of in ieder geval de achtergevel veranderen. Het kan allemaal vast wel, maar ik zou dat in zijn geheel laten doorberekenen.
Aanbouw gaat niet door.
Schoorsteen op het dak is al weg.
Op de zolder ook en op de bovenverdieping ook.
De open haard beneden schijnt geen deel uit te maken van de dragende constructie.
D-e-n schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:34:
Ook geen plattegrondje van bijvoorbeeld de verkoop? Het is me niet duidelijk namelijk hoeveel er nu weg moet.
Dit komt uit de verkoopfolder.
Ik heb het stukje muur omcirkeld.
De muur (die horizontaal op de tekening staat - met de witte onderbreking - is een niet dragende muur)
De andere muur onder in het rondje moet ingekort worden.
Een centimeter of 16 zoiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVI38VP3k06PRhT0YHTnQzCes3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eFGHIVmtJbJsDGcgc2GPQ7px.jpg?f=user_large
D-e-n schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 00:34:
Ik kan me voorstellen dat je ook nog een stalen kolom tegen het penant aan kunt bevestigen met een aangelaste plaat als oplegging voor de ligger.
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRcIi1rt-9MgvQPjbYqrwqr-BgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Y0hfwtokxXcX2mWalKCfOe8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 22-08-2022 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:30
Bij mijn ouders is destijds (1992) een betonnen latei opgevangen door deze te voorzien van 2 stukken hoekprofiel welk weer met dwarsstukken aan elkaar gelast werden tot een “bakje”.
Uiteraard door constructeur bereken. Zit nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:41:
[...]

Voor mij is het alweer 10 jaar geleden dat ik dit soort dingen heb berekend, maar voor jou moet het dan toch een koud kunstje zijn om de dikte van die strip te bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:16
@Rzaan Heb je al in de vloer/ het plafond gekeken hoe de draagbalk precies ligt? Het valt mij op dat er een stenen? kolom naast de deur van de woonkamer/gang staat. Wat rust er op deze kolom? Loopt de balk niet toevallig door?

Hoe accuraat is de verkooptekening? Als ik de gang/woonkamer muur nu doortrek kom ik precies boven het kleine raam in de keuken. Dit is een erg ongelukkige oplegging voor een eventuele balk in het verlengde van die muur.

Dan nog verder gekeken, aan de dikte van de muur tussen de keuken/eetkamer/woonkamer zouden die best wel eens dragend kunnen zijn.

De antwoorden die je zoekt ga je niet vinden op een forum. Niet zonder zelf een cursus te nemen of bouwkundige achtergrond. Ik weet dat het vervelend is om een constructeur in handen te nemen, gezien die je zo'n € 3000 gaat kosten voor alleen de constructieberekeningen en tekeningen van die muur. Gezien de bovenstaande vragen vermoed ik echter dat het behoorlijk hoger kan gaan uitvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gekke vraag wellicht, maar waarom wil je voor 16 centimeter extra ruimte ingrijpend aan je draagconstructie morrelen? Voor waarschijnlijk een flinke som geld ook. Zeker als je beide aangrenzende muren toch al weg haalt. Je komt dan op misschien 20 vierkante centimeter meer ruimte uit?

Als het puur esthetisch is, is het wellicht een idee om te bedenken hoe je de pilaar onderdeel kan maken van die esthetiek, in plaats van hem zo veel als mogelijk weg te moffelen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
Een vlakke staalplaat is nooit zo sterk als een balk. Een balk heeft in verhouding tot de hoeveelheid staal veel meer draagkracht. Ik ben wel benieuwd of die verkagung un het plafond een stalen balk is, fie kans lijkt me vrij groot, Je kan dit simpel met een metaaldetector zien. De vraag is ook of die balk eindigt bij die muur of dat de balk aan de andere nog doorloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:30
Rzaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:49:
[...]

Nee dus, en ik ben/was constructeur. Wees verstandig en huur iemand in die er verstand van heeft. Dit is vragen om ongelukken.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Nilvo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:51:
@Rzaan Heb je al in de vloer/ het plafond gekeken hoe de draagbalk precies ligt? Het valt mij op dat er een stenen? kolom naast de deur van de woonkamer/gang staat. Wat rust er op deze kolom? Loopt de balk niet toevallig door?

Hoe accuraat is de verkooptekening? Als ik de gang/woonkamer muur nu doortrek kom ik precies boven het kleine raam in de keuken. Dit is een erg ongelukkige oplegging voor een eventuele balk in het verlengde van die muur.

Dan nog verder gekeken, aan de dikte van de muur tussen de keuken/eetkamer/woonkamer zouden die best wel eens dragend kunnen zijn.
Die kolom, dat is - voor zover we nu weten - een koof waar een leiding doorloopt.
Waarom die op zo'n ongelukkige plek zit, is me een raadsel.

Scherp opgemerkt van dat raampje.
Mij verbaasde dat ook. En toen ik buiten goed naar het metselwerk ging kijken, zag ik dat er daar net iets andere voegen zitten. Dit raampje lijkt dus later aangebracht.
Ik ga het dichtmetselen. Want die balk is veel te weinig ondersteund in de buitenmuur.

De dikte van de muur die dwars staat, doet vermoeden dat het een dragende muur is, maar is het niet.
Waarom ze dat ding zo dik hebben gemaakt, is me een raadsel.
Er zit een boog in, en misschien vonden ze het anders te ielig.
FirePuma142 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:52:
Gekke vraag wellicht, maar waarom wil je voor 16 centimeter extra ruimte ingrijpend aan je draagconstructie morrelen? Voor waarschijnlijk een flinke som geld ook. Zeker als je beide aangrenzende muren toch al weg haalt. Je komt dan op misschien 20 vierkante centimeter meer ruimte uit?
Als die hoek wat opschuift, kan ik precies 5 hoge keukenkasten van 60 kwijt.
Anders moet ik gaan rommelen met wat maten.
Vandaar ook dat ik op het forum wilde vragen of het ueberhaupt op eenvoudige wijze kon.
Maar als het te ingrijpend is, of te duur, dan ga ik het anders oplossen.
fastedje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:01:
Een vlakke staalplaat is nooit zo sterk als een balk. Een balk heeft in verhouding tot de hoeveelheid staal veel meer draagkracht. Ik ben wel benieuwd of die verkagung un het plafond een stalen balk is, fie kans lijkt me vrij groot, Je kan dit simpel met een metaaldetector zien. De vraag is ook of die balk eindigt bij die muur of dat de balk aan de andere nog doorloopt?
Wellicht is het een I-balk waar de betonnen vloerplaten ingelegd zijn?
Zoiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGrtooQHxSRU6c1ZuhPQJoF1lsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ecwUBYoDuoD0c3Lu4uJ8lVUj.jpg?f=user_large

Hoe zou je erachter kunnen komen of die balk nog ver doorloopt?
geldersscheepje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Nee dus, en ik ben/was constructeur. Wees verstandig en huur iemand in die er verstand van heeft. Dit is vragen om ongelukken.
Ik ga ook niet zomaar hakken en daar een stalen plaat neerleggen.
Of op eigen houtje een kolom neerzetten.
Ben gekke Henkie niet.
Ik wilde gewoon polsen wat de mogelijkheden zouden zijn. Of er wellicht iets te bedenken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30

reaL_G

G

ik zou gewoon ff bij het gemeente archief de laatste bouwaanvraag tekeningen van de vergunning opvragen.
kost enkele euro`s. dan weet je precies hoe het in elkaar zitm, kan je gerichter kijken naar een oplossing.

En waarom geen omgekeerde L-lijn als ondersteuning gekoppeld tegen de muur onder de balk ipv moeilijk doen met een plaat?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
reaL_G schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:40:
ik zou gewoon ff bij het gemeente archief de laatste bouwaanvraag tekeningen van de vergunning opvragen.
kost enkele euro`s. dan weet je precies hoe het in elkaar zitm, kan je gerichter kijken naar een oplossing.
Die tekeningen zijn er dus niet zoals ik al eerder schreef.
reaL_G schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:40:
En waarom geen omgekeerde L-lijn als ondersteuning gekoppeld tegen de muur onder de balk ipv moeilijk doen met een plaat?
Ik zeg niet dat het met een plaat moet.
Ik zoek naar mogelijkheden hoe het eventueel zou kunnen.

Maar bedoel je zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9RyIau8vJbq7PMr-uzADFc-Dio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qzASzZZtxm5ciJLsUs26Yclt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Als die hoek wat opschuift, kan ik precies 5 hoge keukenkasten van 60 kwijt.

[...]
er zijn ook keukenkasten die minder diep zijn. dat lijkt me kostentechnisch interessanter dan wat je nu van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:14:
er zijn ook keukenkasten die minder diep zijn. dat lijkt me kostentechnisch interessanter dan wat je nu van plan bent.
Het gaat me om de breedte van de kasten.
Wil graag het maximale uit een wand halen.

Een keuken aan laten passen is ook niet goedkoop.
Maar ik kan altijd de afweging nog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

Rzaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Het gaat me om de breedte van de kasten.
Wil graag het maximale uit een wand halen.

Een keuken aan laten passen is ook niet goedkoop.
Maar ik kan altijd de afweging nog maken.
hou er rekening mee dat bij grotere lasten op gemetselde/gelijmde wanden er ook altijd gerekend word met spreiding van de last over een gedeelte wand bij grotere lasten dan alleen de oplegging controleren. wanneer er geen spreiding is word meestal st kolom toegepast.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
reaL_G schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:11:
[...]

hou er rekening mee dat bij grotere lasten op gemetselde/gelijmde wanden er ook altijd gerekend word met spreiding van de last over een gedeelte wand bij grotere lasten dan alleen de oplegging controleren. wanneer er geen spreiding is word meestal st kolom toegepast.
Wat is een st kolom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Stalen kolom. Tenminste, zo korten die hier op 't werk af als we te lui zijn om te typen.

Het blijft overigens zonde dat er helemaal geen tekeningen zijn. Nu blijf je toch twijfelen welke wand wel en niet dragend is volgens mij. Of kun je uit het plafond wat afleiden? is het een oud huis?

ps.
Wat die uitbouw betreft: volgens mij hebben we elkaar wel gesproken in een ander bouwtopic? Wij hebben hem ook terzijde geschoven ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 22-08-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Hoe zouden die keukenkasten moeten komen? Er zijn soms wel creatieve manieren om een penant in een hoge kast op te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

ik denk dat een prijs van 1 kastje met aangepaste maat + 4x60 (standaard) veel minder zal zijn dan sloop en alle constructieve aanpassingen. of het moet een zeer dure keuken merk zijn.

GiTS

Pagina: 1