Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
In deze tijd van dure energie, stroom en gas zijn er steeds meer mensen met zonnepanelen, windmolens en waterkracht.

Stel je voor, er komt morgen iemand die heeft een opslagmethode/accu gemaakt, betaalbaar, degelijk en een enorme capaciteit ter grote van een pak melk.
Tevens heeft hij er een zonnepaneel bij ontwikkeld wat zelfs op een donkere regenachtige dag deze accu binnen een uur vol is, en genoeg opslag heeft om 3 dagen een volledig huishouden op te draaien (stopcontacten, airco, verwarming etc)

Door deze accu kan iedereen kan iedereen met een eigen woning volledig onafhankelijk worden van het stroomnet.

Hoe denken jullie dat onze overheid hier mee om zou gaan? BTW op zonlicht, energiebedrijven die deze technieken proberen op te kopen en zo toch klanten te binden.

Maar ook zaken als energiecentrales die opeens 80% minder energie hoeven te leveren.

Wat zouden er positieve en wellicht negatieve consequenties kunnen zijn als overmorgen alle huishoudens in hun eigen energiebehoefte kunnen voorzien?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Shaggy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:51:

Wat zouden er positieve en wellicht negatieve consequenties kunnen zijn als overmorgen alle huishoudens in hun eigen energiebehoefte kunnen voorzien?
Tja, je stelt hele brede vragen en daarna deze specifieke vraag.

Allereerst moet de techniek worden gekopieerd om in alle huidige apparaten en huizen te worden gekopieerd. Dat gaat jaren en jaren duren. Ook moeten alle apparaten worden aangepast, wat ook jaren en jaren gaat duren. Los van alle grondstoffen die nodig zijn, we lopen nu al tegen het probleem aan van accu productie...

Maar even makkelijker: morgen valt er een meteoriet op aarde waar we een mega electriciteit kabel kunnen prikken die de hele wereld van stroom kan voorzien nadat we alle stroomnetwerken van alle landen met elkaar hebben verbonden.

Dingen:
- landen, bedrijven, etc die geld verdienen met de huidige fossiele brandstoffen gaan kapot
- bedirjven die aan accu producten doen gaan uitbreiden
- na stormachtige jaren zal er rust komen en draait alles weer gewoon door

Dus even om je vraag terug te komen: het zal allemaal vanzelf een plaats vinden in de toekomst, net als alle nieuwe dingen uit het verleden hebben uitgewezen. De eerste telefoon, de eerste lamp, de eerste computer, de eerste benzine auto, de eerste stoomtrein, etc

[ Voor 9% gewijzigd door President op 21-08-2022 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 15:38
Hoe denken jullie dat onze overheid hier mee om zou gaan? BTW op zonlicht, energiebedrijven die deze technieken proberen op te kopen en zo toch klanten te binden.
BTW op zonlicht, ja ja. Das een beetje zoals BTW op lucht gaan heffen :+
Tuurlijk de overheid heeft dan hele grote gaten die zijn in de begroting moeten zien gaan oplossen. Ik vermoed dan dat de luxe dingen zoals, vakanties, vlees eten, autos e.d. dan gewoon extra belast gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In deze tijd van dure energie, stroom en gas zijn er steeds meer mensen met zonnepanelen, windmolens en waterkracht.

Stel je voor, er komt morgen iemand die heeft een opslagmethode/accu gemaakt, betaalbaar, degelijk en een enorme capaciteit ter grote van een pak melk.
Tevens heeft hij er een zonnepaneel bij ontwikkeld wat zelfs op een donkere regenachtige dag deze accu binnen een uur vol is, en genoeg opslag heeft om 3 dagen een volledig huishouden op te draaien (stopcontacten, airco, verwarming etc)

Door deze accu kan iedereen kan iedereen met een eigen woning volledig onafhankelijk worden van het stroomnet.

Maar ook zaken als energiecentrales die opeens 80% minder energie hoeven te leveren.

Huishoudens gebruiken verhoudingsgewijs niet zo enorm veel hoor. Dan hoeven we hooguit een paar jaar niet heel hard te investeren in het uitbreiden van het net voor alleen het kunnen blijven leveren voor zakelijke consumptie. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar lab-onderzoek en productie-opschaling gedaan werd. Was niet eens een heel erg groot bedrijf. Zo'n transformatorhuisje wat normaal een wijk van stroom voorziet, daar stonden er 3 van op het terrein.

Het grootste probleem zal zijn, dat huishoudens dan niet meer betalen. Dat gaat pijn doen, want de grootverbruikers betalen bijna niets in verhouding.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 15:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Het grootste probleem zal zijn, dat huishoudens dan niet meer betalen. Dat gaat pijn doen,
Dat valt heel hard mee. Voor stroom bestaat er een heffingskorting op de stroomrekening. In eerdere jaren was dat rond de € 310, dit jaar (vanwege de stijgende prijzen) is dat € 681,63 (ex BTW).
De belasting die je betaalt op stroom is € 0,03679 plus € 0,0305 ODE, dus voor de eerste 10.000 kWh aan stroom betaal je geen belasting.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Dat valt heel hard mee. Voor stroom bestaat er een heffingskorting op de stroomrekening. In eerdere jaren was dat rond de € 310, dit jaar (vanwege de stijgende prijzen) is dat € 681,63 (ex BTW).
De belasting die je betaalt op stroom is € 0,03679 plus € 0,0305 ODE, dus voor de eerste 10.000 kWh aan stroom betaal je geen belasting.
Het is al een poosje geleden, maar ik begreep dat het "ultra-groot-zakelijk" tarief destijds enorm veel lager was. Dat was niets in vergelijking met wat ik toen had qua tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Doet me een beetje denken aan Wat als niemand nog iets verbruikt qua electriciteit
Hoe denken jullie dat onze overheid hier mee om zou gaan?
Door slimme rekentrucs; de BTW op energie is recentelijk van 21 naar 9% gegaan. Ja, maar bij een flink stijgende prijs, krijgt de overheid alsnog "netto" meer in het laatje dan een jaar geleden.

Geldt overigens voor meer dingen hoor. Roken? Willen we ontmoedigen. Maar voor elke gestopte roker, gaat wel het prijsje omhoog waardoor de inkomsten amper tegenvallen. Groen/electrisch rijden? Eerst subsidie, dan realiseren dat het geld kost (ook in de lease-bijtelling) en nu zit de overheid op een punt dat electrisch rijden ook geld oplevert (plus natuurlijk rekeningrijden binnenkort voor iedereen).

https://opendata.cbs.nl/s...t/84115NED/table?dl=242D2 -> tussen '99 en nu is de totale inkomsten "door" BTW van 6 naar bijna 18 miljard gegaan per kwartaal. En inkomensbelasting gemiddeld van 10 naar 33 per kwartaal.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

[... leuk stukje sci-fi, maar (nog) niet gestoeld op iets dat op korte termijn haalbaar is...]

BTW op zonlicht is onzin. Hoe denk je Belasting Toegevoegde Waarde te gaan rekenen op zonlicht? Ik denk dat de aanschaf van accu's en zonnepanelen extra belast zou (kunnen) worden, maar zie een veel groter bereik met het extra belasten van vervuilende energie industrie.

Maar... puntje bij paaltje is het misschien praktischer om eerst, en vooral te kijken naar de haalbaarheid van HOE zorgen we dat ieder huis zelfvoorzienend wordt. Ik heb een appartement van ruim honderd jaar oud. En mijn gemeente heeft zich in laten nemen door een of ander bureau dat bedacht heeft dat mijn wijk binnen nu en een paar jaar (volledig) van het gas af zou moeten kunnen. Op zich een nobel streven, maar daar komt toch het een en ander bij kijken. Ik heb al wel zonnepanelen op mijn dak, dus het begin is er. Probleem is dat mijn muren enkelsteens zijn. En dat is volkomen normaal, gezien het bouwjaar van mijn huis. Het maakt alleen wel dat, om van het gas te geraken (of zelfvoorzienend te worden) ik het een en ander aan isolatie moet doen. Een centimeter of 20 aan steen (met isolatie) wordt aangeraden.
Best een uitdaging, als je op twee hoog woont. En die horde zal ik toch echt moeten nemen, voordat ik kan gaan dromen over een accu ter grootte van een pak melk, of het vervangen van mijn huidige zonnepanelen voor die uit de toekomst (als er al zoveel efficiëntie uit een zonnepaneel te halen is ;) )

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
De overheid zorgt wel dat weggevallen kosten worden teruggehaald. Soms binnen het zelfde gebied, zoals de kilometerheffing welke er aan komt, en soms elders.

Dit gaat een proces van jaren zijn, dus een 'stel je voor er komt morgen' is niet van toepassing. Dat we weten dat het er aan komt wil overigens niet zeggen dat de overheid er al mee bezig is, verder vooruit kijken dan een regeerperiode is toch niet nodig met ons politieke systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ze kunnen altijd wat verzinnen qua belasting. Vroeger hadden we raambelasting, nu kunnen we zonnepaneelbelasting krijgen :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
Antwoord is eigenlijk heel simpel. Het Rijk wil jaarlijks een sluitende begroting, als daar in dit theoretische geval een flink gat in valt omdat niemand meer energiebelasting afdraagt en de BTW over energie ook wegvalt dan zullen ze dat op andere belastinggebieden gaan compenseren.

Ben je een van de early adopters dan kun je wellicht enkele jaren (flink) profiteren, maar zodra dit massaal gedaan wordt en het Rijk dit in de spreekwoordelijke portemonnee voelt wordt er wel wat aan gedaan.

Twee dingen zijn zeker in het leven:
1) dat je ooit zult sterven
2) dat je belasting betaald tot aan het moment van punt 1 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het land als geheel wordt zo rijk als we ineens onbeperkt goedkope energie zouden hebben. Dat weegt op tegen elk mogelijk negatief punt van minder belastingen.

Helaas is een "wat als er in het midden-oosten ineens vrede was en iedereen vriendjes werd" nog realistischer ;)
Pagina: 1