Isolatiefolie onder vloerverwarming (draadmatten)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-06 07:44
Ola mede Tweakers,

Ik ga binnenkort vloerverwarming leggen in onze nieuwe opbouw d.m.v. draadmatten hart 10cm. Hierop komen zwevende zand/cement dekvloeren.
Nu is de vloer (voorheen het dak) ruw beton met kiezels en verre van egaal. Er zitten oneffenheden in tot ca. 10mm. Ik zal de grootste oneffenheden weghakken om dit te minimaliseren, maar het blijft een ruwe vloer.

Omdat er toch een isolatiefolie (reflexiefolie) onder de de draadmatten komt wilde ik deze zo dik mogelijk maken om een soort 'vullend' effect te krijgen voor de vloer. Ik zoek daarom een redelijk dikke (6mm?) isolatiefolie, maar kan dit niet zo snel vinden. de meeste zijn <1mm.

Weet iemand waar ik de juiste isolatiefolie kan vinden en is dit de juiste manier om de vloerverwarming aan te brengen of maak ik hier misschien een misser?

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Beste antwoord (via keroner op 03-09-2022 18:55)

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 10:06
Zonder isolatie moet de vloerverwarming een vele grotere massa verwarmen en wordt daardoor trager.
Ik zou 2-3 cm rockfloor therm nemen die speciaal gemaakt is om dekvloeren akoestisch te isoleren van de ondervloer. Daarmee vang je de oneffenheden op en de warmteafgifte per m2 van de vloerverwarming gaat omhoog. Uitgaande van 35 graden toevoer en een temperatuur van 25 graden van de betonvloer (voormalig dak) gaat er bij 2 cm isolatie nog steeds een warmtestroom van 20W/m2 naar de betonvloer. Zonder isolatie zou dat veel meer zijn. Zonder isolatie heb je bij niet permanent verwarmde ruimtes een hogere toevoertemperatuur nodig voor de zelfde warmteafgifte per m2. Wanneer je continue verwarmd is het nut van isolatie minder omdat de ruimte eronder tot de verwarmde schil behoord maar dan nog had ik vanwege akoestische redenen rockfloor toegepast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:55
keroner schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:50:
Ola mede Tweakers,

Ik ga binnenkort vloerverwarming leggen in onze nieuwe opbouw d.m.v. draadmatten hart 10cm. Hierop komen zwevende zand/cement dekvloeren.
Nu is de vloer (voorheen het dak) ruw beton met kiezels en verre van egaal. Er zitten oneffenheden in tot ca. 10mm. Ik zal de grootste oneffenheden weghakken om dit te minimaliseren, maar het blijft een ruwe vloer.

Omdat er toch een isolatiefolie (reflexiefolie) onder de de draadmatten komt wilde ik deze zo dik mogelijk maken om een soort 'vullend' effect te krijgen voor de vloer. Ik zoek daarom een redelijk dikke (6mm?) isolatiefolie, maar kan dit niet zo snel vinden. de meeste zijn <1mm.

Weet iemand waar ik de juiste isolatiefolie kan vinden en is dit de juiste manier om de vloerverwarming aan te brengen of maak ik hier misschien een misser?

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Je dekvloer vangt die oneffenheden wel op toch? Waarom wil je het vlak maken?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
De dekvloer wordt uiteraard helemaal strak. Ik dacht dat de ondervloer ook enigszins vlak moet zijn om op te werken, maar ik begrijp uit je antwoord dat mijn situatie geen probleem is voor draadmatten systeem.
Zou een dunnere reflexiefolie dan prima zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Wat zit er onder die vloer? Ook een verwarmde ruimte, dan maakt het niet uit dat het niet egaal is.
Als daar een onverwarmde ruimte of de grond onder zit, moet je écht isoleren (en nee, reflectiefolie is niet zo veel beter dan vriendelijk vragen of de warmte binnen wil blijven in de winter). En dan kan je met die isolatie uitvlakken, en heb je de draadmatten niet meer nodig (kan je de buizen vast tackeren in de isolatie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:15

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Wat @naftebakje zegt. Het is tegenwoordig gebruikelijk om een laag XPS neer te leggen en daarop de vloerverwarming af te monteren. Je kunt XPS in heel veel verschillende diktes krijgen, afhankelijk van de situatie.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Er zit inderdaad een warme ruimte onder de vloer (mijn eigen woning). Dus is het niet zozeer voor de isolatie, maar meer voor de warmteverdeling en dus het uitvlakken van de ruwe vloer.

Ik ben bang dat wanneer ik isolatieplaten gebruik deze door de ongelijkheid in de vloer op bepaalde plaatsen 'zweven'.
Ik weet niet wat er gebeurt als dit zwevende inzakt, maar ben als de dood dat de dekvloer (met pvc vloer) naar de knoppen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Als er een warme ruimte onder zit heeft de isolatie niet zoveel nut en zou ik de matten lekker op de ruwe vloer leggen, gemak dient de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Thanks voor de antwoorden.
Is reflexiefolie dan ook onzin?
Dit zou door zijn aluminium toplaag de warmte beter verspreiden, tenminste, zo verkopen ze het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Dat microlaagje folie gaat imo niks doen aan warmteverspreiding.
Een stukje isolatie tussen de dekvloer en ondervloer zal het altijd geven, dat is afhankelijk van de situatie zeker wenselijk.

Maar een belangrijk doel wat ik altijd heb begrepen van die folie onder (en rondom) de dekvloer is ook de vloer mechanisch ontkoppelen van de betonvloer eronder en de muren eromheen. Om de dekvloer te kunnen laten werken zonder dat hij onder spanning komt te staan (Vooral tegen de muren).

Kan me voorstellen dat een zeer ruwe ondergrond dat in de weg staat. De specie is zwaar genoeg om om die opstaande randen van 10mm heen te zakken. Daarmee fungeert dat punt ineens als een soort anker.

Geen idee of en hoe snel dat een issue wordt, maar dat is wat ik me zo snel kan indenken. Zal ook wel uitmaken of er harde opstaande randen zijn van 10mm of dat er een glooiing in de vloer zit (bijvoorbeeld).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 10:06
Zonder isolatie moet de vloerverwarming een vele grotere massa verwarmen en wordt daardoor trager.
Ik zou 2-3 cm rockfloor therm nemen die speciaal gemaakt is om dekvloeren akoestisch te isoleren van de ondervloer. Daarmee vang je de oneffenheden op en de warmteafgifte per m2 van de vloerverwarming gaat omhoog. Uitgaande van 35 graden toevoer en een temperatuur van 25 graden van de betonvloer (voormalig dak) gaat er bij 2 cm isolatie nog steeds een warmtestroom van 20W/m2 naar de betonvloer. Zonder isolatie zou dat veel meer zijn. Zonder isolatie heb je bij niet permanent verwarmde ruimtes een hogere toevoertemperatuur nodig voor de zelfde warmteafgifte per m2. Wanneer je continue verwarmd is het nut van isolatie minder omdat de ruimte eronder tot de verwarmde schil behoord maar dan nog had ik vanwege akoestische redenen rockfloor toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Bedankt!! Kan ik wat mee.
Zwevende vloer is inderdaad het doel.
Ik heb een totale opbouwhoogte van 9cm vanaf de vloer.
2cm rockfloor 2,5cm draadmatten + vloerverwarming laat een ruime 5cm voor de deklaag over. Dit zou toch voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
Ik ga het als volgt opbouwen.

20mm rockfloor
3mm hardboard
Draadmatten (10cm hoh)
16mm vloerverwarming
60mm dekvloer
Pvc vloer

Volgens mij heb ik hiermee de oneffenheden opgelost en meteen een stukje isolatie te pakken.
Bedankt!!
Pagina: 1