Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeliaCyr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-09-2022
Mijn vraag:
Ik ben doctoraatstudent met een beurs en daarom vrijgesteld van belastingen. Ik zou echter graag een buitenlandse rekening starten omdat ik een internationale (Duitse) partner heb en we een gemeenschappelijke rekening willen aanmaken. Dit zorgt er echter voor dat ik deze buitenlandse rekening moet aangeven op mijn belastingaangifte en ik vroeg me af wat het effect hiervan zou zijn op mijn vrijstelling van belastingen. Wilt dit zeggen dat ik opeens wel belastingen moet betalen? Of heeft dit geen effect op mijn vrijstelling?

Een gemeenschappelijke buitenlandse rekening zou heel gemakkelijk zijn voor mijn partner en ik maar als dit veel verandert aan mijn belastingen overweeg ik om dit toch niet te doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Contact opgenomen met FOD financiën een maand geleden (via formulier) maar nog geen reactie gekregen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie inzichten!

Beste antwoord (via CeliaCyr op 06-09-2022 22:14)

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-07 10:31
Belastingen worden geheven over vermogen, inkomsten, bezit etc. In principe maakt het niet uit of je meerdere rekeningen hebt, het basis principe (in jou geval) blijft dat je vrijgesteld bent van belastingen.

Het hebben van een gezamenlijke rekening kan wel bewerkstelligen dat je fiscale partners bent, en dat kan de situatie veranderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:44

BCC

Zelf een Holding beginnen, met partner een BV beginnen (gmbh in Duitsland denk ik? Oh en een Accountant inhuren :)

[ Voor 19% gewijzigd door BCC op 21-08-2022 15:05 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het is denk ik erg handig om te vermelden dat dit Belgische belasting wet en regelgeving is.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CeliaCyr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:43:
Mijn vraag:
Ik ben doctoraatstudent met een beurs en daarom vrijgesteld van belastingen. Ik zou echter graag een buitenlandse rekening starten omdat ik een internationale (Duitse) partner heb en we een gemeenschappelijke rekening willen aanmaken. Dit zorgt er echter voor dat ik deze buitenlandse rekening moet aangeven op mijn belastingaangifte en ik vroeg me af wat het effect hiervan zou zijn op mijn vrijstelling van belastingen. Wilt dit zeggen dat ik opeens wel belastingen moet betalen? Of heeft dit geen effect op mijn vrijstelling?

Een gemeenschappelijke buitenlandse rekening zou heel gemakkelijk zijn voor mijn partner en ik maar als dit veel verandert aan mijn belastingen overweeg ik om dit toch niet te doen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Contact opgenomen met FOD financiën een maand geleden (via formulier) maar nog geen reactie gekregen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie inzichten!
Als je beurs vrijgesteld is van belasting waarom veranderd dat dan als je een gezamenlijke rekening aanmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:42

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Het ligt er volgens mij aan waar je belasting plichtige bent. Ik heb een aantal jaar in Ierland gewoond en hoewel je moet opgeven welk rekening nummer het is kan je daarna aangeven dat je geen dubbele belastingen wilt betalen. en dus afhankelijk van waar je belasting pictig bent wordt er dan gekeken of het belast moet worden of niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-07 10:31
Belastingen worden geheven over vermogen, inkomsten, bezit etc. In principe maakt het niet uit of je meerdere rekeningen hebt, het basis principe (in jou geval) blijft dat je vrijgesteld bent van belastingen.

Het hebben van een gezamenlijke rekening kan wel bewerkstelligen dat je fiscale partners bent, en dat kan de situatie veranderen.
Pagina: 1