Ongebruikte kabels aan moederbord: kan het kwaad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 13:59
Kunnen niet gebruikte satakabels in mijn moederbord blijven nadat je een harde schijf hebt losgekoppeld of verwijderd?

M.a.w.: kan het kwaad om de kabels te laten zitten zonder dat deze worden gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nee, kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:00
Ik zou zeggen: weghalen!

Reden: als de kabels er uit zien zoals bijv. deze kabels, dan zie je een metalen lipje aan het uiteinde zitten.

Als zo'n loshangende kabel vervolgens ongelukkig op het moederbord terecht komt kan het dingen gaan kortsluiten en daarmee veel schade aanrichten.

Een alternatief voor weghalen kan zijn het met een tie-wrap o.i.d. vastbinden van het kabeltje zodat het loshangende deel geen kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 19:36
In 99.99% van de gevallen zal het geen kwaad kunnen. Maar waarom zou je de kabel niet eruit halen, als 'ie toch niet gebruikt wordt? Staat opgeruimder, en zorgt eventueel voor iets (nadruk op iets) betere airflow :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
Hahn schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:59:
In 99.99% van de gevallen zal het geen kwaad kunnen. Maar waarom zou je de kabel niet eruit halen, als 'ie toch niet gebruikt wordt? Staat opgeruimder, en zorgt eventueel voor iets (nadruk op iets) betere airflow :)
Vooral het gemak voor als ik mijn HDD weer wil aansluiten. Deze heb ik nu los erin laten hangen totdat ik een keer een enclosure ga kopen. Tijdelijke oplossing. De satakabel zou ik er inderdaad wel uit kunnen halen, maar scheelt weer inpluggen op het moederbord (niet heel toegankelijk). Is een fabriekspc, dus ik zie er niks van. Maar de airflow heeft er allicht wat baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volstrektus
vanaalten schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:55:
Ik zou zeggen: weghalen!

Reden: als de kabels er uit zien zoals bijv. deze kabels, dan zie je een metalen lipje aan het uiteinde zitten.

Als zo'n loshangende kabel vervolgens ongelukkig op het moederbord terecht komt kan het dingen gaan kortsluiten en daarmee veel schade aanrichten.

Een alternatief voor weghalen kan zijn het met een tie-wrap o.i.d. vastbinden van het kabeltje zodat het loshangende deel geen kwaad kan.
Het is een oudere aansluiting (zonder een clipje). Ik heb onlangs de HDD vervangen door een SSD en wil mocht het echt nodig zijn ergens in de komende periode nog eens de oude HDD aansluiten. Omdat ik geen behoefte zie voor een enclosure (gelet op de prijs en het minimale dat ik verwacht deze nodig te hebben), wil ik hem nog even laten zitten.

Heb inderdaad wel al netjes alles gebundeld met de tie-wraps. En het moederbord is net ongelukkig benaderbaar om de een of andere reden, dus zo'n kabeltje loshalen maakt misschien meer uit dan dat ik het laat zitten :)
Pagina: 1