Dekking 4g sectorantenne

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkie64
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-08-2022
Hoe ver reikt de dekking van een 4g sectorantenne op ca 30 meter hoogte? En 5g?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Het is me niet duidelijk of je een zender, of een ontvanger voor 4G/5G wil zetten.

Als het gaat over zender ,kan ik niet helpen, en ik vermoed dat je geen eigen zendmast mag plaatsen..

Als het gaat over een ontvangst antenne heb ik veel ervaring met deze bv
Afbeeldingslocatie: https://www.officeeasy.be/media/catalog/product/cache/cb31171ec78be2469c41fe098bd07741/a/n/antenne_int_1_18_1.jpg

Qua hoogte : zet ik ze liefst zo hoog mogelijk,tegen de dakrand vh bedrijf zodat je liefst enigsinds boven de gebouwen uitkomt. , als jij op 30meter hoogte gaat hangen kom je altijd boven de huizen uit.
Ik ben ooit bij 1 klant is een antenne gaan verzetten , 4 meter hoger zodat we boven het pand uitkwamen, ipv achter de metaalplaten
Dan hadden we rechtstreeks zicht op de mast op +- 1.2km & ontvangst ging van RSRP -108 naar -85 op Band 3.. snelheid ging dan ook van 15mbps naar 35mbps

Qua richting : is deze geloof ik een 60graden antenne dus als je maar enigsinds richting de mast gaat boeit het weinig .... wel lastig is dat je zoveel op 1 gsm-mast kan richen.. het is niet gegarandeerd dat je daarop gaat blijven, dat regelen die gsm-masten namelijk zelf

Qua snelheid : is er geen streep op te trekken . de gsm-mast doet aan load balancing , dus kan jou naar een andere mast forceren die veeeel minder ontvangst heeft. Ik heb al is 0.2mbps gezien, ik heb al is 80mbps gezien ..

Qua versterking is dit een 9dbi antenne.. niet extreem, we hebben nog een grotere versie (deze dus)
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOi2cPlHkd-5mkTpBmH3mJmmCtUGdk5gb_-K4upO_LzTWT11AEgxuv-32oCkoa69djd5k&usqp=CAU
deze is groter, dus ontvangt meer + is een 15 graden antenne ofzoiets
Dat heeft als nadeel dat je erg goed moet richten, voordeel is wel dat je ook minder ruis ontvangt, wat je RSRP ten goede komt
(buiten dat vinden veel bedrijfsleider deze stik-lelijk tegen de gevel en dus als ik het met de kleine kan oplossen...)
Qua hoogte is 30meter trouwens wel redelijk hoog bedenk ik me nu.. veel van die masten staan +- 4-5 graden neerwaards gericht, om maximale ontvangst op de begane grond te hebben..
zou je dan niet boven de mast uitkomen ? :X

edit2 : je kan je ontvangst erg simpel meten met "Net Monitor Lite" op android ... mijn firma hanteert de "RSRP beter dan -100" voor betrouwbare verbinding... ze willen wel liefst band 20 vermijden , maar das weer een andere lange uitleg .. vergelijk het met WiFi 2.4Ghz.. daar wil je liever weg van blijven ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door ijske op 21-08-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
In welke situatie moet de antenne gebruikt en geplaatst worden?

Kijk vooral ook eens bij poynting, deze maakt antennes die goed geschikt zijn voor zowel 4 als ook 5g

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Veel meer informatie nodig inderdaad.

Andere erg relevante gegeven is welke band/frequentie je gebruikt. Lagere frequentie is meer bereik, maar minder bandbreedte (vandaar de opmerking over 4G band 20 hierboven; hetzelfde geldt voor 5G band n28). Daar staat tegenover dat de fresnel-zone (sigaarvormige regio die je - grotendeels - vrij moet houden om de directe line-of-sight heen) kleiner is op hogere frequenties.

Sowieso is optimale antenne ook afhankelijk van frequentie - een antenne dat het beste werkt op 800MHz doet het een stuk minder op 2100MHz en omgekeerd. Er zijn wel antennes die het op alle frequenties een beetje doen (sterker nog, die zitten in ieder mobieltje), maar als je een vaste opstelling nastreeft in een uitdagende situatie waar elke dB telt, wil je zorgen dat je antenne zo goed mogelijk past bij de specifieke verbinding die je gaat (proberen te) maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostglas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:18
Voor een redelijk grove indicatie kun je gebruik maken van Cellmapper.net. Indien er al veel gemapt is in het desbetreffende gebied en de locaties van de masten geverifieerd zijn (in NL bijna overal) geeft dat een redelijk beeld welke dekking de verschillende sectoren van de masten (op verschillende frequenties) geven.

Edit: in combinatie met antennekaart.nl kun je overigens bovenstaande info koppelen aan de hoogte van de masten.

[ Voor 75% gewijzigd door Joostglas op 22-08-2022 01:53 ]