Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo Jr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-09-2022
Beste mensen, ik heb een tijdje geleden voor veel te veel geld een OMEN 30L Desktop GT13-1635nd gekocht (want geen losse GPU's en zo). Nu wordt ik toch wel een beetje tierelier van het lawaai dat dat ding produceert. Ik hoop dat een betere fan op de liquid cooling wat irritatie weg kan nemen (want volgens mij is dat de voornaamste boosdoener). Kunnen jullie mij een goed alternatief aanraden? Veel ruimte is er namelijk niet in de 30L kast.

Ik zoek een?
Een stiller alternatief voor de standaard fan op de liquid cooling unit. Dat hij ook beter koelt is natuurlijk mooi meegenomen, maar geluid is de belangrijkste factor

Wat is je budget?
Lets not go overboard, maar ik gaf voor m'n vorige bakken altijd wel wat extra geld uit voor een stillere koeling dus ik sta open voor opties.

Systeem en gebruik
OMEN 30L Desktop GT13-1635nd met RTX 3080 - Probleem speelt met name bij games als ARK, NMS, DRG etc

Beste antwoord (via Elmo Jr op 26-08-2022 12:37)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Elmo Jr schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:36:
2. De A12x15 fan is een stuk dunner dan de originele fan op de AIO. Met het basismateriaal kan ik hem dus niet goed vastzetten. Ff kijken hoe ik dat kan oplossen...
Ik had ze juist gekozen vanwege de geringe dikte :S
Achteraf is pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm dan misschien een betere keuze.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Zo’n prebuild is notorious voor weinig airflow en maakt daardoor dus veel lawaai. Daarnaast is natuurlijk de fan die erop zit niet geweldig.

Ik mis je budget dus ik ga even uit van 75 euro zodat je de allerstilste fans kunt gebruiken.

pricewatch: Noctua NF-A9 PWM chromax.black.swap, 92mm (achterin plaatsen)
pricewatch: Noctua NF-A12x15 PWM chromax.black.swap, 120mm (voor AIO en kast)

Zie YouTube: HP Omen 30L Fan Upgrade + Benchmarks: Drop Temps By 6 Degress Just F... hoe je ze monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo Jr
Dank voor het advies. Ik ben er nu mee aan de slag. Waar ik helaas achter ben gekomen (misschien handig voor lieden die hetzelfde willen proberen):

1. In mijn setup is het en stuk lastiger om de schroeven aan de kant van het moederbord los te krijgen (slangen van de koeling zitten er voor - anders dan in het filmpje). Al met al wel gelukt, maar het vastdraaien wordt ook een uitdaging.

2. De A12x15 fan is een stuk dunner dan de originele fan op de AIO. Met het basismateriaal kan ik hem dus niet goed vastzetten. Ff kijken hoe ik dat kan oplossen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Elmo Jr schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:36:
Ik had ze juist gekozen vanwege de geringe dikte :S
Achteraf is pricewatch: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm dan misschien een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo Jr
Dank! Ik had natuurlijk zelf ook ff de dikte kunnen checken voordat ik de boel in bestelling gooide :) De A12x25 zit er nu in zonder improv acties. Is inderdaad een stuk stiller dan de prebuild unit zeker tijdens non-gaming activiteit. Voor zwaardere games moet hij nog steeds stevig aan het werk, maar dat zal ook het design van de 30L zijn. Stil is dan niet helemaal het woord wat ik er op zou plakken, maar het is in ieder geval geen vliegtuig meer.