Dyson om slaapkamer te koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
Mijn vraag
..
Door de warme zomer hebben we het gehad met onze warme slaapkamer.
Temperatuur is steeds rond de 26graden.
Een ventilator plaatsen is uitgesloten daar mijn echtgenote daardoor vlug verkouden is
Is Dyson geschikt voor een kamer van 16m2? Als deze 3 graden kan koelen zou al leuk zijn.
Graag jullie advies en ervaringen.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik denk dat een kamer moet worden uitgedrukt in kubieke meters; vaak zijn airco's, ventilatoren, etc berekend op kubieke meters en daardoor kan je makkelijker zelf nazoeken of/welke apparaten daaraan voldoen.

Dyson is overigens een merk maar ik neem aan dat je een vraag hebt over "Dyson Pure Cool™" of heb je een ander apparaat op het oog waarvan je denkt dat de kamer koeler kan worden?

En wat allicht helpt, en dat is voornamelijk mijn eigen ervaring: hoe warmer de muren (kunnen) zijn, hoe lastiger het wordt om even aan het eind van de dag de temperatuur te verlagen in een kamer.

Over welk budget hebben we het overigens? Is er ruimte voor een "echte" airco? Heb je toevallig buren met dezelfde ligging en heb je hun al eens gevraagd hoe ze het koeler houden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voor 3 van die Dyson's heb je een airco hangen, en dat is echt heerlijk als je het budget hebt.
En die Dyson is toch ook eigenlijk een ventilator?

Trouwens, verkoudheid komt door een virus, niet door een ventilator.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
MAX3400 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:15:
Ik denk dat een kamer moet worden uitgedrukt in kubieke meters; vaak zijn airco's, ventilatoren, etc berekend op kubieke meters en daardoor kan je makkelijker zelf nazoeken of/welke apparaten daaraan voldoen.

Dyson is overigens een merk maar ik neem aan dat je een vraag hebt over "Dyson Pure Cool™" of heb je een ander apparaat op het oog waarvan je denkt dat de kamer koeler kan worden?

En wat allicht helpt, en dat is voornamelijk mijn eigen ervaring: hoe warmer de muren (kunnen) zijn, hoe lastiger het wordt om even aan het eind van de dag de temperatuur te verlagen in een kamer.

Over welk budget hebben we het overigens? Is er ruimte voor een "echte" airco? Heb je toevallig buren met dezelfde ligging en heb je hun al eens gevraagd hoe ze het koeler houden?
is idd over de Dyson Pure Cool.
De buitenmuur van onze slaapkamer is idd zuidgericht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die Dyson is toch ook gewoon een (veredelde) ventilator?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

evilution schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:29:
Die Dyson is toch ook gewoon een (veredelde) ventilator?
I inderdaad gewoon een ventilator.
Staat zelfs op de website van Dyson zelf
2 in 1: Luchtreiniger en ventilator.

Een ventilator (en dus ook deze Dyson) koelt daarnaast ook niet. Het zorgt voor luchtbeweging waardoor dezelfde temperatuur sneller warmte kan verplaatsen en daardoor voelt het kouder aan.
Gvw18380 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:09:
Mijn vraag
..
Door de warme zomer hebben we het gehad met onze warme slaapkamer.
Temperatuur is steeds rond de 26graden.
Een ventilator plaatsen is uitgesloten daar mijn echtgenote daardoor vlug verkouden is
Is Dyson geschikt voor een kamer van 16m2? Als deze 3 graden kan koelen zou al leuk zijn.
Graag jullie advies en ervaringen.

...
Als je echt wilt koelen zul je iets van een airco moeten gaan gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRedbeard op 20-08-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ErikRedbeard schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:34:
[...]
Een ventilator koelt daarnaast ook niet. Het zorgt voor luchtbeweging waardoor dezelfde temperatuur sneller warmte kan verplaatsen en daardoor voelt het kouder aan.
En door de luchtverplaatsing zal eventueel vocht/zweet "ietsjes" sneller van het lichaam verdwijnen. En dat voelt ook koeler aan daardoor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het probleem wat ik zelf heb met een ventilator in de slaapkamer is dat ze te hard blazen. Ook op de laagste stand. Ik wil een zeer lichte bries voelen en het ding al helemaal niet horen. Ik heb dit gerealiseerd door de ventilator middels een trafo met ca. 140-150 V te voeden.
Je kunt voor een paar tientjes een trafo laten maken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:17
Wij hebben de simpelere versie van die Dyson (zonder luchtreiniger), heel mooi design maar er zit gewoon een ventilator in. Veel ga je er niet mee koelen. Ik denk dat dat alleen gaat met een echte airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

evilution schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:47:
Het probleem wat ik zelf heb met een ventilator in de slaapkamer is dat ze te hard blazen. Ook op de laagste stand. Ik wil een zeer lichte bries voelen en het ding al helemaal niet horen. Ik heb dit gerealiseerd door de ventilator middels een trafo met ca. 140-150 V te voeden.
Je kunt voor een paar tientjes een trafo laten maken.
Of je koopt een stille ventilator met traploze verstelling of heel veel stapjes, zijn er tegenwoordig genoeg te koop (o.a. Duux met 26 standen, maar die zijn relatief duur).
Of een plafondventilator, die hoor je ook niet op standje "medium".

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-08-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05
Als je een stille ventilator zoekt ben je het beste af met een plafondventilator.
Een Dyson zou ik niet doen, veel te duur. Het ziet er leuk uit maar de luchtverplaatsing is in vergelijking met een "ouderwetse" fan een stuk minder voor (veel) meer geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:17
vassago schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:54:
Als je een stille ventilator zoekt ben je het beste af met een plafondventilator.
Een Dyson zou ik niet doen, veel te duur. Het ziet er leuk uit maar de luchtverplaatsing is in vergelijking met een "ouderwetse" fan een stuk minder voor (veel) meer geld..
En ook niet stiller. De “ouderwetse” ventilator in de kinderslaapkamer scoort op alle vlakken beter dan de Dyson voor een fractie van de prijs. De Dyson is wel veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Of je koopt een stille ventilator met traploze verstelling of heel veel stapjes, zijn er tegenwoordig genoeg te koop (o.a. Duux met 26 standen, maar die zijn relatief duur).
Of een plafondventilator, die hoor je ook niet op standje "medium".
Of je koopt niks en lost het op met de spullen die je al hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-06 13:59
Wij hebben hier nog een oude versie hot & cool van Dyson. Vroeger in de winter was die ook handig om afentoe de zolder wat bij te verwarmen. Met koelen is het gewoon een dure ventilator waar je je hand in kan doen, niet meer niet minder. Hij verplaatst warme lucht zoals alle ventilatoren. Voor dat geld zou ik voor een windje een mooie staande ventilator kopen die lekker stil is. Wil je echt verkoeling kijk naar een (mobiele) airco of ga luxe en gebruik ga voor vloerverwarming die ook koelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:49
andorig schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:06:
[...]

En ook niet stiller. De “ouderwetse” ventilator in de kinderslaapkamer scoort op alle vlakken beter dan de Dyson voor een fractie van de prijs. De Dyson is wel veel mooier.
Een Dyson is wel kind-vriendelijker dan de ouderwetse versie waar je vingers tussen kan steken.

Hoe zit het met zo'n mono-airco ? (Is blijkbaar 1 unit met de voordelen van een 2 unit versie maar je hebt 2 roosters aan de buiten muur) Iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:08
@Gvw18380

Zoals de anderen aangeven is de Dyson een ordinaire ventilator in een poepsjiek jasje.

Dit gezegd hebbende ik kan echt een plafondventilator aanraden.

Met een gewone ventilator (die dus over je heen blaast) heb ik ook snel last van een stijve nek en verkoudheid symptomen. De luchtstroom is te hard.
Als je hem dan anders neerzet in de kamer heb je geen last van deze symptomen maar voel je ook geen koelte.

Een plafondventilator (neem een stille DC variant) draait op standje 1 vrij langzaam waardoor er weinig geluid is (ik hoor alleen een soort zacht gezoem), maar hij produceert dan ook ook een heel licht briesje.
Hier totaal geen last van, de ventilator staat hier al weken aan en we slapen heerlijk.

Wij hebben deze, van een ander merk.
https://www.create-store....3WUgIQEAsYAiABEgLs7vD_BwE

Mocht ze er dan nog last van hebben kun je hem ook in de winterstand laten draaien.
Dan gaat de luchtstroom andersom en voel je helemaal geen wind direct op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij is die Dyson gewoon een design ventilator. Het zier er wel cool uit maar dat is dan ook alles ;)

Overigens daalt je gevoelstemperatuur ook wel met een ventilator. Op de hete nachten heb ik ook een ventilator laten draaien in de slaapkamer en als het snachts afgekoeld is kun je hem voor het raam zetten om koele lucht van buiten naar binnen te blazen (maar daar heb je geen dyson voor nodig).

Ik wil nog wel een keertje een plafondventilator plaatsen (of meerdere).
Boermansjo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Een Dyson is wel kind-vriendelijker dan de ouderwetse versie waar je vingers tussen kan steken.

Hoe zit het met zo'n mono-airco ? (Is blijkbaar 1 unit met de voordelen van een 2 unit versie maar je hebt 2 roosters aan de buiten muur) Iemand ervaring hiermee ?
Je kan ook nog zo'n caravan split kopen als het past in je raam.

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 23-08-2022 17:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 18:52
Alleen een airco kan de ruimte koelen.
Een ventilator blaast alleen maar warme lucht rond, doordat een mens zweet en je er lucht langs gaat blazen voelt het koeler aan.

Mensen worden verkouden van airco,s doordat ze die dingen niet onderhouden en daardoor beschimmelt raken.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2022 17:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

mr_evil08 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:37:
Alleen een airco kan de ruimte koelen.
Een ventilator blaast alleen maar warme lucht rond, doordat een mens zweet en je er lucht langs gaat blazen voelt het koeler aan.

Mensen worden verkouden van airco,s doordat ze die dingen niet onderhouden en daardoor beschimmelt raken.
Of het is een mobiele unit welke echt lucht uit de kamer verwijdert, waardoor er lucht door allelei kiertjes wordt binnengezogen en wie weet wat er in de kiertjes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 18:52
ErikRedbeard schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Of het is een mobiele unit welke echt lucht uit de kamer verwijdert, waardoor er lucht door allelei kiertjes wordt binnengezogen en wie weet wat er in de kiertjes zit.
Lucht kiest de makkelijkste weg, aanzuigen gebeurd vaak via de slang waar afgevoerd wordt gezien het raam vrijwel nooit 100% luchtdicht kunt maken, via kiertjes is lucht aanzuigen is een stuk moeilijker dan gebeurd het vaak nog eerder via een ander raam in huis.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2022 16:58 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

mr_evil08 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Lucht kiest de makkelijkste weg, aanzuigen gebeurd vaak via de slang waar afgevoerd wordt gezien het raam vrijwel nooit 100% luchtdicht kunt maken, via kiertjes is lucht aanzuigen is een stuk moeilijker dan gebeurd het vaak nog eerder via een ander raam in huis.
De onderduk die gecreerd wordt zorgt daar toch wel voor. Tuurlijk komt er meer lucht binnen via de grotere gaten, maar er wordt dan ook gezegd om duren en ramen dicht te houden, dus naast wat gleufjes onder de deuren en waar de slang naar buiten gaat komt er ook door vanalles en nogwat naar binnen.
In mindere mate, maar het gebeurt toch.
Is gewoon het resultaat van een onderdruk creeeren.

Dit fenomeen is dan ook niet aanwezig bij een split unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor de lezers die nog niet hebben gekocht. je moet ongeveer rekenen met ~110 BTU per m3.
Gemiddeld wordt uitgegaan van hoogte van 2.60m. 1000W = ~3410 BTU.
Voor een ruimte van 41m3 heb je dan 4500 BTU nodig. dit is globaal, en nog afhankelijk van de mate van isolatie. Voor ruimte tot ~22m2 Tristar mobiele airco AC-5477

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 10:58

Prx

Wat heb je op dit moment aan zonwering, en zit dit aan de buitenkant? De meeste winst zal erin zitten om de zon buiten de deur te houden. Daarna is eventueel koelen ook wat makkelijker.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
  1. Koelelement aan je ventilator monteren
  2. Raam openen
  3. Ventilator koude lucht naar binnen laten blazen
Helaas werkt dat maar eventjes omdat de muren en ramen te veel warmte uitstralen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:32

GforceNL

Out of memory....

Een paar tips voor een ventilator op de slaapkamer:

Laat hem over je heen blazen in plaats van op jezelf te richten.

Zet hem op de gang of in de deur opening.

<Zinloze tekst hier>

Pagina: 1