Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Veel panelen hebben uitgaande DC kabels van 4 mm². Als je een berekening doet met bijvoorbeeld SunnyDesign en er komt een 6 mm² DC kabel uit, dan vraag ik me af als het spanningsvelies berekent is voor de gehele installatie op 6 mm² inclusief de uitgaande DC kabels van de panelen.

Worden deze hier weleens vervangen of ingekort?

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Beste antwoord (via Spiral op 20-08-2022 17:49)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Spiral schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:52:
Veel panelen hebben uitgaande DC kabels van 4 mm². Als je een berekening doet met bijvoorbeeld SunnyDesign en er komt een 6 mm² DC kabel uit, dan vraag ik me af als het spanningsvelies berekent is voor de gehele installatie op 6 mm² inclusief de uitgaande DC kabels van de panelen.

in sunnydesign gaat het om het verlies van de kabel die je zelf nog toevoegd (dus alleen die geef je op) . De grote winst zit hem in de meters kabel die je gebruikt richting de omvormer en niet in de hele kleine stukjes, daarnaast kan je je afvragen of je de kosten van de stekkers binnen 400 jaar gaat terug verdienen met het inkorten;)
Je kan trouwens zonnepanelen kopen met lange draden en korte draden (hoewel dat laaste wel wat zeldzaam is in de markt hier, omdat je ze dan alleen staand of met micro's/optimizers kan verwerken)

overegens is een stekker afknippen voor de fabriek doorgaans al genoeg reden voor vervallen van garantie de junctionbox open maken om er een ander snoertje aan te klussen zullen ze vast ook niet leuk vinden :+

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 20-08-2022 16:21 ]

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nee, lijkt me niet.
De lengte van die 4mm2 is te kort om een relevant verschil in verlies te maken. Dus die kan lekker 4mm2 blijven.

Alles kan stuk.

• Spiral
  • Niet online
Bij mijn zonnepaneel is het 2x 120mm.
Met 5 panelen in serie is het al minimaal 12 meter 4 mm².

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:14
Als je zonnepanelen zover uit elkaar liggen dat 6mm2 nodig is, dan kan je beter microomvormers gebruiken.
En als je 6mm2 nodig hebt voor de stroom, dan zal je wel over de spec van het zonnepaneel gaan. Er mogen maar maximaal een bepaald aantal in serie.

De kabel ernaar toe kan wel dikker gekozen worden, maar ik zou de omvormer dichterbij plaatsen.
Dan kan je met AC zo dik als dat je wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door Dapdodo op 20-08-2022 16:16 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Spiral schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:11:
Met 5 panelen in serie is het al minimaal 12 meter 4 mm².
Maar met meer panelen loopt de spanning op, niet het vermogen, (mogelijk) verlies blijft dus gelijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Spiral schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:52:

in sunnydesign gaat het om het verlies van de kabel die je zelf nog toevoegd (dus alleen die geef je op) . De grote winst zit hem in de meters kabel die je gebruikt richting de omvormer en niet in de hele kleine stukjes, daarnaast kan je je afvragen of je de kosten van de stekkers binnen 400 jaar gaat terug verdienen met het inkorten;)
Je kan trouwens zonnepanelen kopen met lange draden en korte draden (hoewel dat laaste wel wat zeldzaam is in de markt hier, omdat je ze dan alleen staand of met micro's/optimizers kan verwerken)

overegens is een stekker afknippen voor de fabriek doorgaans al genoeg reden voor vervallen van garantie de junctionbox open maken om er een ander snoertje aan te klussen zullen ze vast ook niet leuk vinden :+

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 20-08-2022 16:21 ]

• Spiral
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Ik zag op youtube al een instructie filmpje van JA solar. YouTube: Instructions for replacement of JA Solar module junction box het zal niet mijn hobby worden.
DukeBox schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
Maar met meer panelen loopt de spanning op, niet het vermogen, (mogelijk) verlies blijft dus gelijk.
Spanningsverlies neemt toe, naarmate de lengte toeneemt.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:46
bij 4mm2 is de weerstand ca 1 ohm per 230m voor 12m dus 0,05 ohm en bij een stroom van 10A een spanningsval van ca 0,5 volt.
dit is te verwaarlozen (<1%) tov een totale spanning van 400v per string

6mm2 is dusdoorgaans overbodig

[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 20-08-2022 16:56 . Reden: aanvulling ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Spiral schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:49:
Bijna goed. Spanningsverlies neemt toe naarmate het verbruik (de stroom, in Ampere) toeneemt. De lengte en diameter en materiaal bepalen hoeveel verlies er is. Het mooie bij een serieschakeling (van b.v. zonnepanelen) is dat de stroom NIET toeneemt bij elk toegevoegde paneel. De spanning wel. Dus hoe meer panelen je legt in de string, hoe hoger de spanning, hoe minder verliezen.

Anders gezegd: bij elk paneel wat je toevoegd wordt de spanning 40 a 50V hoger en daarmee wordt de energie efficienter door die 4mm2 vervoerd. Kijk maar naar hoogspannings kabels. De spanningen daar lopen op tot 380kV. Dat is met een reden: met relatief dunne kabels grote hoeveelheden energie transporteren.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 20-08-2022 16:59 ]

Alles kan stuk.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Spiral schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:49:
Niet met een extra paneel er tussen ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1