[Inductie kookplaat) Siemens helft werkt niet code E 0513

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:51
Goedemiddag mede-tweakers,

Wij hebben hier een Siemens inductie kookplaat type EH645BFB1E /01 uit maart 2017 (5,5 jaar oud, geen garantie meer).
Deze gaf gisteravond op de linker display twee keer E. Als je er op drukt komt er de code 0513. De linker helft werkt niet meer. Rechterhelft functioneert normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1RofT0bB4wseknnKM9-WWbQbmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loHGNwe8ELIXAkU9JKRVnWjP.jpg?f=fotoalbum_large

Deze dingen heb ik al geprobeerd:

Ik ben elektricien en heb de installatie doorgemeten. Beide (2L/2N aangesloten) voedingen zijn correct en hebben 230V.

12 uur spanningsloos voor reset had geen effect.

Voor dinsdag staat er een afspraak met een monteur. Heeft iemand nog tips met wat het kan zijn?
Siemens kost €119 alleen voor voorrijden en probleem zoeken. Daar komen eventuele onderdelen nog bij. Een nieuwe kost €480.

Beste antwoord (via Ricko1 op 26-08-2022 16:44)

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 19:40
Heb dit draadje voorbij zien komen https://www-kuechen--foru...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Verder lijkt het probleem veel te kunnen zijn van een onjuiste aansluiting, defecte module in de kookplaat of dat het vanzelf overgaat. Wel echt bijzonder dat we hier allebei dezelfde dag nog last van hebben (hoewel een andere kookplaat)

Ik houd je op de hoogte wat de leverancier meldt.

P.S. hoe heb je precies doorgemeten aan de perilex wandcontactdoos gekeken of je 230V meet of is er nog meer te meten bijvoorbeeld de binnenkant van de kookplaat zelf?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:01
ziet er naar uit dat een fase of een null niet goed aangesloten is.

zie ook andere meldingen https://www.gebruikershan...VC1E/670305/antwoord.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
peter-rm schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:24:
ziet er naar uit dat een fase of een null niet goed aangesloten is.

zie ook andere meldingen https://www.gebruikershan...VC1E/670305/antwoord.html
Die had ik ook al gevonden. Zoals ik al zei, ik heb dat helemaal nagemeten. Die code is nergens bekend verder. Als het dat is moeten het de contacten binnen in de plaat zijn. Het zit al 5+ jaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Vandaag ook dezelfde foutmelding na de kabel losgehaald te hebben van de stoppengroep (anders kregen we een andere kabel niet door een leiding). Netjes opnieuw aangesloten.
Ook bij mij de situatie dat de rechterhelft het doet.

Kookplaat: Siemens ED777FQC5E
Aankoop jaar 2021

Edit:
Vandaag een melding gemaakt bij de leverancier aangezien ik nog garantie heb. Ben benieuwd waar ze mee komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Hayertjez op 21-08-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ricko1 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Die had ik ook al gevonden. Zoals ik al zei, ik heb dat helemaal nagemeten. Die code is nergens bekend verder. Als het dat is moeten het de contacten binnen in de plaat zijn. Het zit al 5+ jaar zo.
Code staat in de Duitse forums toch wel benoemd.

Zoek maar eens op Siemens fehler 0513

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Heb dit draadje voorbij zien komen https://www-kuechen--foru...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp

Verder lijkt het probleem veel te kunnen zijn van een onjuiste aansluiting, defecte module in de kookplaat of dat het vanzelf overgaat. Wel echt bijzonder dat we hier allebei dezelfde dag nog last van hebben (hoewel een andere kookplaat)

Ik houd je op de hoogte wat de leverancier meldt.

P.S. hoe heb je precies doorgemeten aan de perilex wandcontactdoos gekeken of je 230V meet of is er nog meer te meten bijvoorbeeld de binnenkant van de kookplaat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
Gemeten tot aan de schroef aansluitingen onder de plaat. Meer kan ik niet doen zonder de plaat uit het aanrecht te halen en de hele plaat uit elkaar te halen. Ik heb de ervaring niet om dat te repareren.

Waarschijnlijk zitten er 3 printplaten in. 2x vermogensturing (helft plaat) en 1x bedieningpaneel. Ik vermoed dat het 1 van de vermogen printplaten is. Die verkoopt Siemens niet los.

Zal het antwoord van de monteur hier ook posten zodra die er is.

Dat het tegelijkertijd gebeurd... Er was woensdag tot vrijdag een zonnestorm. Mijn moeder zei dat het donderdag tijdelijk was begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Zoals belooft hierbij de laatste update. Een van de vermogensturing modules was defect. Dit koste ongeveer €260 om de module te vervangen. In totaal koste dit probleem dus €380

Laten we hopen dat de plaat nog minimaal 10 jaar meegaat. Een nieuwe plaat kost ergens tussen €550 en €650. Meer dan 1x repareren loont dus niet. Het probleem is wel snel opgelost, Siemens hoge prijs maar snelle service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
Ah top! inderdaad maar hopen dat deze weer even meegaat. Bij mij lijkt het alsof één deel van de kookgroep automaat defect is. Want toen de helft van de draden op een andere groep was aangesloten werkte de volledige kookplaat weer. Deze zal ik aankomende week vervangen.
Dus niet hetzelfde probleem.
Bedankt voor de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart1563
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
Bij mij ook foutcode 0513 op de Siemens inductieplaat, ik liep al te mopperen over de slechte kwaliteit van Siemens en "had ik maar op gas blijven koken"......
Lang verhaal kort, de electricien (een officiële) had 1 fase in de pirilex contactdoos niet goed aangesloten (draad zat los).
Fasedraad vast gezet en het probleem was opgelost 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justperry
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-02 19:55
Bart1563 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:42:
Bij mij ook foutcode 0513 op de Siemens inductieplaat, ik liep al te mopperen over de slechte kwaliteit van Siemens en "had ik maar op gas blijven koken"......
Lang verhaal kort, de electricien (een officiële) had 1 fase in de pirilex contactdoos niet goed aangesloten (draad zat los).
Fasedraad vast gezet en het probleem was opgelost 😀
Wat een frotboer zeg. 7(8)7

Heeft iemand toevallig een Siemens EX975KXW1E , deze plaat is nog steeds te koop, kwaliteit problemen?

[ Voor 9% gewijzigd door justperry op 09-10-2024 15:15 ]

Pagina: 1