Waar is dit ding in mijn kozijnbeslag voor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-01 19:00
Een paar maanden geleden zijn onze nieuwe kozijnen geplaatst. Het heeft daarna nog een paar maanden geduurd voordat ze gesteld zijn. Nu is er één raam dat nog niet helemaal lekker open en dicht wil. Toen de kozijnen man kwam stellen heb ik meegekeken, en zag ik dat voor veel kozijnen het rood omkaderde ding iets verplaatst is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NptGVkmssbjCMIBWrxpBm0A-jY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPsEzDIsgnvfHcuy36EK3IVV.png?f=fotoalbum_large

Na een paar pogingen om dat ding zelf te verplaatsen opende en sloot het raam nog steeds niet goed. Als ik hem verwijder doet het raam alles dat het moet doen. Maar nu vraag ik me af: wat is het nut van dat ding eigenlijk? Als het raam afgesloten is, dan valt de pal achter het linker stuk beslag. Als'ie in openslaande stand staat valt diezelfde pal in het linker 'gat' van het omkaderde ding, en als'ie in kiepstand staat in het rechter gat. Het probleem is dat de pal net tegen het middelste puntje komt bij het sluiten, waardoor het raam dus niet dicht wil. Maar het ding lijkt dus eigenlijk helemaal niets te doen. Of mis ik hier iets?

Uiteraard moet ik me dit helemaal niet afvragen en is het aan de kozijnenboer om dit te fiksen. Maar er is nogal wat gedoe geweest tijdens de hele verbouwing, dus als'ie niet nog een keer langs hoeft te komen vind ik dat eigenlijk wel prima :)

Stiekem even @Jellabie taggen, want ik geloof dat die iets met kozijnen deed O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 20-08-2022 15:04 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het lukt, kijk eens in het bewegende deel van het raam om te kijken wat er op die plek gebeurt. Aan de hand daarvan kun je vaak al wel wat ontdekken.

Mocht je er niet onder kunnen kijken of het niet goed kunnen zien dan kun je misschien ook de frontcamera van je telefoon gebruiken om het live te bekijken.

• Wormaap
sypie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:15:
Als het lukt, kijk eens in het bewegende deel van het raam om te kijken wat er op die plek gebeurt. Aan de hand daarvan kun je vaak al wel wat ontdekken.

Mocht je er niet onder kunnen kijken of het niet goed kunnen zien dan kun je misschien ook de frontcamera van je telefoon gebruiken om het live te bekijken.
Daar zit de bewegende pal die het raam sluit. Die valt dus in gesloten stand achter het linker onderdeel, in draaistand in het eerste gat van het onduidelijke onderdeel en in kiepstand in het tweede gat. Maar dat laat me dus achter met de vraag waarom het rechter onderdeel er dan überhaupt zit, want in geen van de situaties houdt het de pal tegen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt er op dat het rechter deel een wieltje in het linker deel geleidt, te zien aan de schuine kanten. Het kan best zijn dat het stukje tussen het schuine deel in het midden van het rechter blokje te dicht op het linker blokje staat waardoor het wieltje tussen de beide delen klem komt te zitten. Daarom zal het rechter blokje door de kozijnenman ook een stukje naar rechts verplaatst zijn gok ik zo.

• Wormaap
sypie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:22:
Het lijkt er op dat het rechter deel een wieltje in het linker deel geleidt, te zien aan de schuine kanten. Het kan best zijn dat het stukje tussen het schuine deel in het midden van het rechter blokje te dicht op het linker blokje staat waardoor het wieltje tussen de beide delen klem komt te zitten. Daarom zal het rechter blokje door de kozijnenman ook een stukje naar rechts verplaatst zijn gok ik zo.
Het rechter blokje naar rechts verplaatsen heb ik geprobeerd. Dan kan het raam zonder problemen in zwaaistand, maar gaat'ie niet open in kantelstand. Dus ik gok dat de pal dan achter het middelste puntje blijft hangen.

Nu ik n.a.v. jouw post nog eens ernaar kijk, zou het zomaar kunnen zijn dat die vernauwing en de punt in het midden het gene is dat ervoor moet zorgen dat je de hendel niet tussen standen in kan zetten wanneer je het raam bedient. Dus de pal gaat van stand 'achter het linker deel' naar 'eerste gat' (zwaaistand), en dan met wat weerstand door de vernauwing naar 'tweede gat' (kantelstand). Er zitten nog drie van die dingen in het kozijn (die gelukkig geen problemen geven), maar ik begin te vermoeden dat er geen gevoel van stappen of standen meer in de hendel zit als ik ze allemaal zou verwijderen.

Edit: Als ik bij het raam waar ik dat ding weg heb gehaald de hendel tussen zwaai en kiep in zet, dan lukt het om een beetje met de bovenkant van het raam te rammelen. Maar het gaat niet open (er zitten immers nog drie van die dingen op het kozijn). Bij een raam waar het onderdeel in kwestie er wel nog zit, zit er geen enkele speling met de hendel tussen standen in. Dus ik denk dat ik eruit ben :)

[ Voor 42% gewijzigd door Wormaap op 20-08-2022 15:47 ]