Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielvdk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-08-2022
Mijn vraag
Kan je een deel van een hypotheek overnemen?

Mijn ouders gaan een huis kopen, met een deel eigen geld en een deel hypotheek, ik ga in dat huis wonen.
Op dit moment kan ik nog geen hypotheek afsluiten, over 1 jaar wel.
Mijn vraag is: kan ik over 1 jaar, als ik er al een jaar woon, de helft van de hypotheek overnemen (ervan uitgaande dat ik met mijn salaris die hypotheek kan betalen)? Mijn ouders zullen er niet woonachtig zijn

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, anders hoor ik het graag!

mvg
Daniel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je moet hypotheek niet verwarren met eigendom. Je kunt geen hypotheek krijgen voor een woning waar je geen eigenaar van bent.

Ander puntje van aandacht is dat je (/je ouders) goed in de voorwaarden van de hypotheek moet kijken of het wel volgens de voorwaarden is dat je ouders daar niet wonen.

En tevens kan de belastingdienst er nog wel wat van vinden als je ouders een woning kopen waar jij vervolgens gratis in gaat wonen.

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 20-08-2022 14:20 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Waarom kopen je ouders het huis? Wellicht slimmer als jij het koopt met een lening van je ouders. Die kan je dan volgend jaar voor de helft aflossen met je eigen hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

danielvdk schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:14:
Hoe weet je dat? Werk je over een jaar nog bij dezelfde baas? Is er al gesproken over een intentieverklaring? Wat zijn de rente-percentages volgend jaar? Etc.

Lief gezegd, of al anders doorberekend maar niet in jouw startpost vermeld: ik zou er niet blind vanuit gaan dat je volgend jaar het verwachte bedrag kan financieren dus als er "morgen" door jouw ouders iets gekocht gaat worden, is dat 100% hun probleem.

Zoals @naitsoezn aangeeft is het ook een zeer interessant verhaal om een hypotheek te krijgen voor iets waar jij nooit eigenaar van bent op papier. Ik zou even met je ouders en een notaris goed gaan zitten om te bekijken hoe je de verwachting van "nu kopen, geld over een jaar, eigenaarschap, etc" wel/niet in een vorm kan gieten die uitkomt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:05

Honesty

kattenneus!

Kan je niet een familiebank en borgstelling regelen./optuigen? Ik ga er vanuit dat je ouders het huis kopen om je te helpen?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 22:38
Je kan toch gebruik maken van de jubelton regeling? Jij koopt het huis en je ouders schenkt een bedrag die vrijgesteld is van belasting aan jou voor de aankoop van je huis. Heb je gelijk je erfenis geregeld.

https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

[ Voor 21% gewijzigd door Monkeydancer op 20-08-2022 15:30 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
danielvdk schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:14:
Mijn ouders gaan een huis kopen, met een deel eigen geld en een deel hypotheek, ik ga in dat huis wonen.
Mijn vraag is: kan ik over 1 jaar, als ik er al een jaar woon, de helft van de hypotheek overnemen (ervan uitgaande dat ik met mijn salaris die hypotheek kan betalen)? Mijn ouders zullen er niet woonachtig zijn
Nee, jij kunt de hypotheek van de ouders niet overnemen. Als het de bedoeling is dat jij eigenaar wordt van het huis moeten zij het huis aan jou verkopen (let wel: tegen marktwaarde, niet tegen een zacht prijsje, anders kan het gezien worden als gift wat fiscale gevolgen heeft). Jij sluit dan zelf een nieuwe hypotheek af tegen dan geldende marktcondities. Wel kunnen ouders (deels) garant staan voor de hypotheek of inderdaad een bedrag schenken voor de aankoop van een huis.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kort antwoord: nee.

Een hypotheek is niks anders dan een persoonlijke lening met je huis als onderpand. Kun jij je hypotheek niet meer ophoesten, zal de hypotheekverstrekker het opeisen en verkopen.

Let op het woord "persoonlijk" ;)

Verder een advies: ga met een financieel adviseur en een notaris praten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:56
Sommige geldverstrekkers kennen een doorgeefregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
Zonder de juiste situatie te kennen.

misschien iets voor je?

https://www.hypotheek.nl/...n/garant-staan-hypotheek/
Pagina: 1