Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Beetje zitten speuren, maar ik weet dat hier ook belastingexperts zitten.
Probeer de toeslagen aan te vragen voor mijn moeder (vader is dit jaar helaas overleden).

Maar de toeslagen functionaliteit is vreselijk geprogrammeerd. Zit met het volgende;

Om toeslagen te krijgen moet je uiteraard een inkomen invullen. De belastingdienst heeft een jaarinkomen geprefilled puur voor mijn moeder. Maar het lijkt mij dat ik het gezamenlijk inkomen voor 2022 moet invullen hier (dus ook het stukje van mijn vader dit jaar toen hij nog leefde, plus een prognose wat mijn moeder dit jaar aan inkomsten heeft).

U kunt in 2022 zorgtoeslag krijgen als uw jaarinkomen niet boven de grens van € 31.998 uitkomt.
Hebt u een toeslagpartner? Dan mag het inkomen van u allebei samen maximaal € 40.944 zijn.

Nu heb ik een bedrag ingevuld dat onder de 40k, mijn moeder heeft er dus recht op. Maar het systeem ziet dit inkomen dat alleen bij mijn moeder hoort (terwijl ik heb berekend dat dit een gezamelijk inkomen) is geweest.

Uiteraard kan ik ook alleen de inkomsten van mijn moeder invullen, dan heeft zij automatisch recht op zorg- en huurtoeslag. Maar ik doe dat bewust niet, want ik neem aan dat de belastingdienst aan het eind van de rit kijkt naar de totale inkomsten op 2022 en vervolgens geld terug wilt zien omdat er teveel aan toeslagen is uitgekeerd. Ben benieuwd naar jullie advies.

[ Voor 3% gewijzigd door jzoin2 op 20-08-2022 13:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
jzoin2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:13:
. Ben benieuwd naar jullie advies.
Als je alleen het inkomen van je moeder invult dan krijgt ze ergens volgend jaar een naheffing bedoel je? Nu weet ik niet of het een probleem is dat je moeder dan gewoon alvast maandelijks bij wijze van 300 euro apart legt? Geen idee wat ze dan per maand volgens jouw berekeningen teveel zou ontvangen?

Maar: maandag even belastingdienst bellen met deze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
President schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Als je alleen het inkomen van je moeder invult dan krijgt ze ergens volgend jaar een naheffing bedoel je? Nu weet ik niet of het een probleem is dat je moeder dan gewoon alvast maandelijks bij wijze van 300 euro apart legt? Geen idee wat ze dan per maand volgens jouw berekeningen teveel zou ontvangen?

Maar: maandag even belastingdienst bellen met deze vraag?
Yes, ik probeer de naheffing te voorkomen. Ik ga maandag idd even bellen.
Ik had meer verwacht dat je kon invullen persoon X inkomen tot en maand datum Y (overleden) en vervolgens de persoon die nog in leven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:17
Foutje.

[ Voor 95% gewijzigd door Orangelights23 op 20-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die online tool van ze is idd een drama. Gelukkig weten ze dat zelf ook en hebben ze redelijk kundig personeel op de belastingtelefoon toeslagendesk zitten. Zou ze gewoon even bellen en voorleggen, ben je er zo uit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
The Eagle schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:32:
Die online tool van ze is idd een drama. Gelukkig weten ze dat zelf ook en hebben ze redelijk kundig personeel op de belastingtelefoon toeslagendesk zitten. Zou ze gewoon even bellen en voorleggen, ben je er zo uit :)
Ga ik doen, thx tot nu toe.
In de proefrekentool toe, kan ik bijvoorbeeld twee personen opgeven en dan lukt alles. De bedragen zijn dan ook klein, maar realistisch.

Maar zodra ik inlog, kan ik alleen maar één persoon invullen. Moet eerlijk toegeven het is behoorlijk not-user-friendly gemaakt als iemand overlijdt. Nu begrijp ik dat ze zoveel functionaliteit dan eruit slopen om fraude te voorkomen, maar het gaat wel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Allereerste gecondoleerd.

Makkelijkste optie? Bel de belastingdienst. Er is een hele pagina van de belastingdienst bij het overlijden van een partner en de gevolgen, maar het is veel makkelijker direct met hun te bellen.

Zover ik weet wordt je aangifte dus inkomen gezamelijk t/m overlijden en daarna alleen je moeder. Dus mochten ze samen 40k per jaar krijgen, maar na overlijden (per bv 1/7) je moeder nog maar 20k, is het inkomen voor je moeder dus (40/2 + 20/2) 30k.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Laag aanhouden. Oftewel inkomen hoog inschatten om terugbetaling te minimaliseren. De 1e keer is min of meer een benadering, daarna past de Belastingdienst het voor je aan, als je teveel hebt gehad. Maar toeslagen is gewoonweg elk jaar weer een benadering en dus ontkom je soms niet aan terug betalen.

Het is wel zo dat als je het niet aanvraagt je het ook niet krijgt ook al heb je wel recht erop. Pas als je het aanvraagt. Dus volgend jaar weer aanvragen als dit jaar geen mogelijkheid meer is.

[ Voor 46% gewijzigd door pennywiser op 20-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
pennywiser schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:40:
Laag aanhouden. Oftewel inkomen hoog inschatten om terugbetaling te minimaliseren. De 1e keer is min of meer een benadering, daarna past de Belastingdienst het voor je aan, als je teveel hebt gehad. Maar toeslagen is gewoonweg elk jaar weer een benadering en dus ontkom je soms niet aan terug betalen.

Het is wel zo dat als je het niet aanvraagt je het ook niet krijgt ook al heb je wel recht erop. Pas als je het aanvraagt. Dus volgend jaar weer aanvragen als dit jaar geen mogelijkheid meer is.
Antwoord van belastingdienst;
Je kunt het inkomen van de overledene sowieso niet meer invullen. Voor de toeslagen geldt je eigen inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
jzoin2 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:42:
[...]

Antwoord van belastingdienst;
Je kunt het inkomen van de overledene sowieso niet meer invullen. Voor de toeslagen geldt je eigen inkomen.
Uiteraard, dat van je moeder invullen en dat niet te laag aanhouden. Wel zodanig invullen dat je de toeslagen wel krijgt, dan volgend jaar weerzien of het klopt en evt bijstellen. Als het inkomen te hoog blijkt zet je het weer stop. Het bijstellen ivm overlijden gebeurt allemaal automatisch.
Pagina: 1