douche lekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry1234
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-09-2022
Goedendag medeklussers,
Na een boel vergelijkbare verhalen te hebben gelezen (gedeelde smart) gooi ik mijn jankverhaal in de groep.
Nieuwe tegelvloer (100,-), nieuwe douchecabine met bak (400,-).
Bij gebruik loopt een beetje water links en rechts naar buiten.
Deels blijkt het frame aan de grens van rails en staande balk niet waterdicht (designfout?), dus gekit, incl. binnenkant.
Duidelijke verbetering maar nog steeds links een beetje water (duim tot handpalm hoeveelheid).
Buitenkant ook gekit, weinig verbetering.
Zie ik in de kitlijn tussen douchebak en muur een gaatje.
Eerste gedachte (na lezen verhalen over dubbel kitten binnen en buiten): misschien loopt toch nog wat aan de binnenkant van het frame naar beneden door het gaatje, en moet ik misschien overnieuw kitten (en dan de rand alleen van buiten) :(:)

Ik wandel even door mijn herinnering aan de voorafgaande situatie:
Douchevloer is aan het lekken: water komt bij de buurman door de muurrand van het doucheplafond.
Meteen gestopt met gebruik van de douche.
Klusser gevonden, op zijn advies de cabine en douchebak verwijderd. Hij zou hertegelen en een nieuwe cabine plaatsen.
Zijn werkzaamheden:
Bij het verwijderen van de tegels blijkt de ondervloer verzadigd. Hout eronder is deels ook nat.
Natte delen verwijderd en vervangen door multiplex met webi erop.
Vloer hertegeld.
Douchebak vermoedelijk eerst geplaatst en boven en van voor gekit.
Daarna vloer aan muur gekit (dus niet onder de douchebak!).
Douchecabine geplaatst en alleen tussen het frame en de douchebak minimaal gekit.

Als het waar is dat hij niet de muur onder de bak heeft gekit is dat toch een fout van jewelste? :'(
Bak heeft geen afdekplaat dus om dit zeker te weten zou ik een gaatje kunnen frasen en met een inspectiecamera kijken.
Wat denken de experts?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

Illusion

(the art of)

Dat een paar foto’s hier wel noodzakelijk zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat denken de experts?
Heb je die al ingeschakeld dan?
Symptoom: Douchevloer is aan het lekken
En hoe is dat gekomen dan? Want nieuw tegelen en nieuwe bak erop, hoeft niets te zeggen over de initiele oorzaak. Kan ook een lek zijn in je afvoer. Of een andere leiding die in de muur loopt richting buurman.
Klusser gevonden
Je bent niet tevreden. Heb je die klusser al gebeld? Garantie? Extra ideeen? Factuur?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry1234
Experts hier op het forum.
Na verwijderen van de oude bak bleek de afvoer te lekken.
Klusser is nog op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
Henry1234 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:35:

Als het waar is dat hij niet de muur onder de bak heeft gekit is dat toch een fout van jewelste? :'(
Als ik je verhaal lees is dit de vraag die je graag beantwoord wilt hebben. Klopt dat?

My 2 cents:
Dat zou inderdaad wel netjes zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet of het ook de standaard is. Als je de bak en alles wat erbovenop gebouwd wordt netjes afkit moet het goed gaan. Dus een fout van jewelste klinkt voor mij wat overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Tegelen op een houten vloer is lastig.
Ik lees niets over aanbrengen kimband en met hetzelfde spul de naden tussen de Wediplaten af te dichten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry1234
Hij heeft wel kimband gebruikt maar ik weet niet of dat ook vanonder de tegels tegen de muur aan zit of alleen aan de muurkant.
Ik heb gelezen dat als het de vloer/muur voeg overdekt die voeg niet gekit hoeft te zijn. Sterker, je moet niet over kimband heen kitten.

In de handleiding van de cabine zie ik dat de cabine aan de muur en onderaan het staande glas ook gekit moet worden. Dat heb ik nu gedaan. Als er nu geen water meer ligt dan is het waarschijnlijk toch de cabine zelf geweest.
Anders heb ik geen zekerheid dat het water een uitloper is van een grotere hoeveelheid die bijv. uit de afvoer afkomstig is en direct in die vloer/muur voeg loopt. Ik denk dat dan het beste met een camera door een te maken gat in de voorkant gekeken moet worden waar het water vandaan komt. Dan moet je wel een gat van 1 a 2 cm in een acrylaat bak maken. Op zich is zo'n kijkgat en inspectiecamera sowieso wel prettig om voor periodieke controle te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Henry1234 op 22-08-2022 19:46 ]

Pagina: 1