Voorzetraam plexiglas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-02 14:15
Wij hebben nu een redelijk goed geïsoleerd rijtjes huis uit 2012. Maar ik wil gezien de gasprijzen toch eens kijken of ik nog wat extra's kan besparen op het glas door een extra plexiglas voorzetraam voor ons woonkamer kozijn te plaatsen.

Het raam is 220x190 incl. kozijn met HR++ glas.

Plexiglas bestellen en dit er voor plaatsen zou ongeveer €225,- worden.

Hoeveel warmte/gas zou deze extra laag stilstaande lucht mij besparen komende winter?

Mijn bouwfysica colleges liggen alweer 20 jaar achter mij. Iemand anders die hier een schatting van zou kunnen maken?

Wij stoken binnen van 18:00 tot 22:30 vaak tot 20.5 graden. Daar buiten staat de thermostaat op 18.5. Dan voornamelijk ook alleen de woonkamer.

Ik weet dat er meer factoren aan zitten, iemand met een beetje gevoel voor zaken welke zo kan zeggen of dit een verschil zou kunnen maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens https://www.duurzaamthuis...leren/isolerend-raamfolie is het 300 kilo СО₂ p/j voor een heel huis, dus dat is 166m³ gas/jaar.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqC-esEsH7HDsNxoTMD8THRYEFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WX0iAONCrgZxxIBI3ItLOWaN.jpg?f=user_large

https://www.milieucentraa...ren/isolerende-raamfolie/

[ Voor 19% gewijzigd door jeroenkb op 20-08-2022 12:28 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Juup schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:21:
Volgens https://www.duurzaamthuis...leren/isolerend-raamfolie is het 300 kilo СО₂ p/j voor een heel huis, dus dat is 166m³ gas/jaar.
Je vergeet dat TS al goede ramen heeft, die besparing gaat echt geen 166 kuub zijn

Isolerend raamfolie aanbrengen op HR-glas en hoger heeft minder zin, omdat de isolerende waarde al redelijk hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 11:38
Houd rekening met de keuze van het materiaal dat je raam niet warm wordt. ( In de zomer ). Je raam kan hierdoor springen. ( Geregeld gezien )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:48
Wanneer je van 22.30 uur tot de volgende dag 18.30 uur op 18,5 graad stookt dan zou ik maar eens beginnen om in die periode de thermostaat wat lager te zetten.
Vermoedelijk levert dat meer op dan een raam extra isoleren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 21:55
@BenVenNL De winst die je kan behalen om hr++ te verbeteren is echt gering.
Zou vooral een oplossing zoeken in je raambekleding. Dus zware gordijnen voor je raam hangen en plissé-rolgordijnen (honingraat, dus stilstaande lucht).
Verder jezelf warmer aankleden zodat je op 19.5 kan stoken ipv. 20.5.
Daarnaast kan je jezelf lokaal gaan verwarmen. Bij mijn buro heb ik een warmtemat die zorgt voor warme voeten. Verbruikt maar 10 watt. Je hebt ook panelen die je onder je buro kan schroeven.

Ipv aan te rommelen met plexiglas zou je ook naar echte maatregelen kunnen gaan kijken (soms ook te financieren via je hypotheek). Heb je al zonnepanelen? Hybride-warmtepomp, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 12:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit zet toch geen zoden aan de dijk, hang een airco op in de woonkamer, met de huidige prijzen heb je die zo terugverdient.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
Yaksa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:52:
Wanneer je van 22.30 uur tot de volgende dag 18.30 uur op 18,5 graad stookt dan zou ik maar eens beginnen om in die periode de thermostaat wat lager te zetten.
Vermoedelijk levert dat meer op dan een raam extra isoleren.
De reden dat hij op 18,5 graden staat is dat de woning niet eens zo ver afkoelt. Zelfs bij vorst zal de woonkamer misschien 1,5 graad dalen in een dag. Als er niemand thuis is en de deuren niet open en dicht gaan, dan zelf nog minder. Dus lager zetten heeft geen extra effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenVenNL
chrisborst schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:16:
@BenVenNL De winst die je kan behalen om hr++ te verbeteren is echt gering.
Zou vooral een oplossing zoeken in je raambekleding. Dus zware gordijnen voor je raam hangen en plissé-rolgordijnen (honingraat, dus stilstaande lucht).
Verder jezelf warmer aankleden zodat je op 19.5 kan stoken ipv. 20.5.
Daarnaast kan je jezelf lokaal gaan verwarmen. Bij mijn buro heb ik een warmtemat die zorgt voor warme voeten. Verbruikt maar 10 watt. Je hebt ook panelen die je onder je buro kan schroeven.

Ipv aan te rommelen met plexiglas zou je ook naar echte maatregelen kunnen gaan kijken (soms ook te financieren via je hypotheek). Heb je al zonnepanelen? Hybride-warmtepomp, etc?
Ja, plissé-rolgordijnen hebben we al, die gaan 's winters vaak in de avond dicht. Maar soms wil je overdag wel eens wat licht in de woonkamer ;) Daarvoor dus deze 'transparantere' oplossing.

Zelf gebruik ik een klein heatertje welke mijn 9 m2 thuiswerkplek verwarmt. Dit is zeker een aanrader voor de thuiswerker. Dit zie je inderdaad gelijk op de gasrekening terug, en minder op de electra ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 13:47
Voor overdag elektrisch bijverwarmen zouden zonnepanelen nog een uitkomst zijn, omdat je de elektriciteit verbruikt op het moment dat je deze opwekt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-04 13:24
Mijn vraag sluit eigenlijk aan bij dat van de TS. Wij hebben dubbelglas, maar echt van de eerste generatie . Ik denk dat het isolerend vermogen daardoor behoorlijk beperkt is. HR++ of HR+++ glas kan niet in de kozijnen geplaatst worden, dus het glas opwaarderen betekent ook dat we de kozijnen moeten vervangen. Recentelijk hebben we diverse isolatie-maatregelen getroffen en zonnepanelen aangeschaft. Nu alle kozijnen vervangen is me net iets te prijzig, maar besparen is nooit weg. Zo kwam ik ook bij voorzetramen uit.

Ik had hierover drie vragen die in dit topic al min of meer aangekaart worden, maar nog niet beantwoord:
  1. De TS heeft reeds HR++ glas, ik las dat een voor- of achterzetruit het glas als het ware upgrade naar HR+++. Dit is een minimaal verschil qua isolatie en dus waarschijnlijk de investering niet waard. Hoe zit dit bij (oud) dubbel glas? Vooral het glas is na alle isolatiemaatregelen nu de zwakste schakel.
  2. Ik lees op diverse sites dat HR-glas kan breken bij voorzetramen. Dubbelglas lijkt veiliger omdat hier geen reflecterende coating op zit. Weet iemand of ik risico loop?
  3. Vaak wordt geadviseerd om maximaal 10-15mm tussen het glas en hetvoorzetraam te houden. Anders zou je nauwelijks tot geen isolerende waarde hebben. Lang verhaal kort is dit bij ons niet mogelijk. Op het kozijn zou er in sommige gevallen wel 100mm tussen kunnen komen te zitten. Mijn gevoel zegt dat die tussenruimte niet zo heel veel uit maakt. Ik heb nu kozijnfolie op sommige plaatsen (om te testen) en merk duidelijk dat er minder kou van het raam afstraalt. Echter kan ik nergens een fundering hiervoor vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

fw10 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:54:
Mijn vraag sluit eigenlijk aan bij dat van de TS. Wij hebben dubbelglas, maar echt van de eerste generatie . Ik denk dat het isolerend vermogen daardoor behoorlijk beperkt is. HR++ of HR+++ glas kan niet in de kozijnen geplaatst worden
Dat HR+++ niet past snap ik, maar er is HR++ dat mogelijk net zo dik is als je huidige dubbelglas. Heb je al ees aan je glaszetter gevraagd?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
Niet aan een glaszetter zelf. Ik heb het gevraagd aan het bedrijf dat hier e.e.a. geisoleerd heeft. Zij maakten een opmerking over het glas en vandaar dat ik hier op door vroeg. Zij plaatsten zelf overigens geen glas, dus aan het 'expertise' valt te twijfelen.

Wel moet ik zeggen dat we in een oude woning wonen. Sommige ruiten zijn verdeeld in diverse vlakken gescheiden door een houten constructie. Ik heb geen idee of dit hout tussen de ruiten in een warmtelek gaat vormen. In dat geval zou voor- of achterzetglas natuurlijk hier ook een stukje afdichten. Ik zal eens informeren bij een glaszetter. Ik neem aan dat zij hier gewoon eerlijk in kunnen zijn.

[edit]
Ik Google net dat hout goed isoleert. Het raamwerk is zo'n 10CM dik en het glas zo'n 1CM. Dus ik neem even aan dat het raamwerk geen probleem vormt wanneer het glas geupgrade wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door fw10 op 30-01-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 09:54
Ik heb een vrij groot HR++ raam en er komt toch wel kou doorheen.
Ik merk het doordat de kou naar beneden 'valt' langs het raam, dan op de vensterbank valt en dan recht de kamer in blaast. Da's precies op de hoogte van je nek als je daar zit en dat voel je.

Raamfolie er tegenaan, en dat scheelt aanzienlijk. Het is toch een extra spouw van ruim een centimeter die je er bij maakt.
Dus plexiglas of raamfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
@Tarquin Dat is precies wat ik ook merk! Ik voel de kou er langs vallen. Na het plaatsen van de kozijnfolie is dit verdwenen, echter folie vind ik folie geen mooie vaste oplossing. Zeker niet voor grote ramen. Dan resteert nog wel de vraag of dat gene wat je niet meer voelt, ook resulteert in besparing op het gas. Uiteindelijk is dat de hoofdrede. Voor milieu en je eigen knip.

Overigens hebben we openslaande tuindeuren laten plaatsen. Dit is HR+++. Hier voel ik niets langskomen. Mogelijk dat die extra glasplaat t.o.v. dubbel of in jouw geval HR++ dan toch wel een hoop meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
fw10 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:35:
Niet aan een glaszetter zelf. Ik heb het gevraagd aan het bedrijf dat hier e.e.a. geisoleerd heeft. Zij maakten een opmerking over het glas en vandaar dat ik hier op door vroeg. Zij plaatsten zelf overigens geen glas, dus aan het 'expertise' valt te twijfelen.

Wel moet ik zeggen dat we in een oude woning wonen. Sommige ruiten zijn verdeeld in diverse vlakken gescheiden door een houten constructie. Ik heb geen idee of dit hout tussen de ruiten in een warmtelek gaat vormen. In dat geval zou voor- of achterzetglas natuurlijk hier ook een stukje afdichten. Ik zal eens informeren bij een glaszetter. Ik neem aan dat zij hier gewoon eerlijk in kunnen zijn.

[edit]
Ik Google net dat hout goed isoleert. Het raamwerk is zo'n 10CM dik en het glas zo'n 1CM. Dus ik neem even aan dat het raamwerk geen probleem vormt wanneer het glas geupgrade wordt.
Maak je je geen zorgen over vocht? Ik ben behoorlijk bang dat er vocht condenseert tussen de ramen en de achterzet ramen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fw10
@KabouterSuper Ik zou het achterzetglas (is denk ik net iets praktischer/mooier in ons geval) voorzien van een isolatieband. Als je hierin aan de bovenkant twee kleine openingen laat, zou het vocht weg kunnen. Ik heb mij laten vertellen dat het verlies in isolatie nihil tot nagenoeg hihil is, maar dus wel vochtproblemen voorkomt. Daarnaast zou ik persoonlijk monteren met knevels. Dan kun je de ruit altijd (tijdelijk) verwijderen als dat nodig mocht zijn.

Bij het kozijnfolie heb ik overigens geen last, ondanks dat ventilatie daar ontbreekt. Ik heb dit geplaatst op een dag dat de luchtvochtigheid erg laag was en de temperatuur binnen en buiten min of meer gelijk. Waar voorheen nog wel eens condens aan de onderkant zat, is het nu droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
fw10 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:35:

[edit]
het is maar net waar je hout mee vergelijkt, vergeleken met de basis bouw materialen (staal, steen, beton etc) isoleerd het heel behoorlijk, als isolatiemateriaal is het matig. het moderne glas isoleerd dan ook beter dan een gemiddeld (houten) kozijn. mede daarom worden van de vlakverdelings ramen vaak ook gewoon vervangen voor 1 groot raam eventueel roedes in het glas en/of met opgeplakte houtjes voor de vlak verdeling. lang verhaal kort, ja hout is eigenlijk een warmtelek. maar niet heel erg groot
Ik had hierover drie vragen die in dit topic al min of meer aangekaart worden, maar nog niet beantwoord:

De TS heeft reeds HR++ glas, ik las dat een voor- of achterzetruit het glas als het ware upgrade naar HR+++. Dit is een minimaal verschil qua isolatie en dus waarschijnlijk de investering niet waard. Hoe zit dit bij (oud) dubbel glas? Vooral het glas is na alle isolatiemaatregelen nu de zwakste schakel.
Ik lees op diverse sites dat HR-glas kan breken bij voorzetramen. Dubbelglas lijkt veiliger omdat hier geen reflecterende coating op zit. Weet iemand of ik risico loop?
je loopt altijd risico met iets op of direct achter het glas

Vaak wordt geadviseerd om maximaal 10-15mm tussen het glas en hetvoorzetraam te houden. Anders zou je nauwelijks tot geen isolerende waarde hebben.

15 mm is ideaal, dat is met elke spouw zo groter gaat het een micro klimaat vormen de lucht gaat in de spouw rondjes draaien. en de werking zal sterk afnemen. dat is gewoon natuurkunde
Lang verhaal kort is dit bij ons niet mogelijk. Op het kozijn zou er in sommige gevallen wel 100mm tussen kunnen komen te zitten. Mijn gevoel zegt dat die tussenruimte niet zo heel veel uit maakt. Ik heb nu kozijnfolie op sommige plaatsen (om te testen) en merk duidelijk dat er minder kou van het raam afstraalt. Echter kan ik nergens een fundering hiervoor vinden
.

kwestie van het oppervlak meten zonder voorzetraam en het oppervlak meten met voorzetraam. Als je de spouw groot genoeg maakt heet het ook wel een serre , die isoleerd ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
@twain4me Goede info. Op de openslaande tuindeuren hebben we ook latten laten plakken zodat het er uit ziet als vlakverdeling, maar het in feite een groot raam is. Ik ga een offerte vragen en het dan eens vergelijken met voorzetramen. Ik snap dat het duurder zal zijn, maar het is wel meer een structurele oplossing.

Wat betreft de 15mm geloof ik je meteen en zal ik ook de natuurkunde niet tegenspreken. Toch ben ik wel benieuwd naar een betrouwbare bron hiervoor. Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat het niets doet. De effectiviteit zal ongetwijfeld steeds verder afnemen naarmate de afstand toeneemt, maar wellicht is het verschil tussen 15mm en (ik zeg maar wat) 100mm wel kleiner dan 100%. Uiteindelijk is het toch een luchtlaag (bewegend of niet) en een enkelglasplaat. Normaliter houdt enkelglas al best wat warmte vast (in vergelijking met niets). Dit is dan enkelglas en lucht na dubbelglas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
fw10 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:57:

Wat betreft de 15mm geloof ik je meteen en zal ik ook de natuurkunde niet tegenspreken. Toch ben ik wel benieuwd naar een betrouwbare bron hiervoor.
Wikipedia: Convectie

voor de duidelijkheid ik beweer niet dat het niets doet. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 30-01-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fw10
Ik las het verkeerd inderdaad! Bedankt voor je link, ik ga me er eens in verdiepen :)
Pagina: 1