GamePC upgraden hulp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakchiich
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-08-2022
Beste leden,

Ik heb een vraag, en hoop dat een van jullie mij kan helpen. Ik heb mijn pc in 2018 gekocht met de volgende specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_s6naoa1ggjeLuOVzREoFQpEv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VoWoWk2QHkXPCQVu55tKoZPU.png?f=fotoalbum_large

Ik wil graag upgraden, als ik game begint het te laggen, als ik videos edit laggt het, kan iemand mij helpen?
Ik heb me al laten informeren dat ik een sterkere videokaart en processor moet fixen, maar welke past op mijn moederbord? En kan ik me huidige videokaart en processor ergens inruilen en bijbetalen?

p.s, RAM geheugen is 20 GB (heb ik onlangs geupgrade)

Bedankt alvastttt :D :D

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je in 2018 daadwerkelijk nog een systeem gekocht met een HDD erin? Die zou ik dan maar eens heel vlot vervangen voor een SSD. Dat gaat meer doen dan een andere upgrade bij bijv video's editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denarius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-09 09:05
Wat TERW_DAN zegt.
Als je nog geen enkele SSD in je PC hebt, koop er dan één.
Je hebt al een 1Tb SSD voor <€100,-
Vaak krijg je daar een programmatje bij om alles van je bestaande HDD naar je SSD te migreren.
Je huidige HDD kun je blijven gebruiken voor backup of voor opslag van bestanden welke je niet vaak nodig hebt en traag mag laden.
Zorg er altijd voor dat je Windows (Boot drive) de SSD (of snelste drive) is.
Dus als je wel een SSD hebt, maar windows staat nog lekker op je HDD, zorg er dan voor dat je windows naar je SSD migreert en alle programma's welke je veel gebruikt.

Verder.
Als ik zo naar je specs kijk dan is je processor nog prima gangbaar.
Ik zou persoonlijk alleen de videokaart upgraden naar een nieuwe midrange model (AMD 6650XT, Nvidia RTX 3060Ti oid)

Dit zijn de kortste klappen denk ik.

*Edit:
Typfout en korte toevoeging

[ Voor 6% gewijzigd door Denarius op 20-08-2022 12:43 . Reden: Typfout en korte toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
TERW_DAN schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:00:
Heb je in 2018 daadwerkelijk nog een systeem gekocht met een HDD erin?
En een 7600K die toen al 2 generaties oud was. In 2018 kwam de 9e gen Core i waar een i5 6 cores had.

Wat is de configuratie van die 20GB aan RAM?

Voor de rest: het platform is het upgraden niet waard. Het gaat onder Windows nog maar iets langer dan 2 jaar mee en je hebt al bijna de snelste cpu. Ja, er is een 7700K maar die is het niet meer waard. Wil je echt hoger op dan zou er een compleet nieuw systeem moeten komen.

Edit: een 6650XT of RTX 3060 zou ik niet doen met een quadcore uit 2016 want zo snel zijn die niet (meer). Daarbij is de voeding totaal niet geschikt voor recente videokaarten en recente hardware in het algemeen want het zal wel iets als een Cooler Master B500 of Masterwatt Lite zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 20-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakchiich
Denarius schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:39:
Wat TERW_DAN zegt.
Als je nog geen enkele SSD in je PC hebt, koop er dan één.
Je hebt al een 1Tb SSD voor <€100,-
Vaak krijg je daar een programmatje bij om alles van je bestaande HDD naar je SSD te migreren.
Je huidige HDD kun je blijven gebruiken voor backup of voor opslag van bestanden welke je niet vaak nodig hebt en traag mag laden.
Zorg er altijd voor dat je Windows (Boot drive) de SSD (of snelste drive) is.
Dus als je wel een SSD hebt, maar windows staat nog lekker op je HDD, zorg er dan voor dat je windows naar je SSD migreert en alle programma's welke je veel gebruikt.

Verder.
Als ik zo naar je specs kijk dan is je processor nog prima gangbaar.
Ik zou persoonlijk alleen de videokaart upgraden naar een nieuwe midrange model (AMD 6650XT, Nvidia RTX 3060Ti oid)

Dit zijn de kortste klappen denk ik.

*Edit:
Typfout en korte toevoeging
Yes, ik ben er bij vergeten te vermelden dat ik toen wel een SSD heb gekocht, daar staat windows al wel op idd. Wat helpt bij het upgraden van een videokaart precies als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een snellere videokaart zorgt ervoor dat je meer fps hebt in games. Maar dat is niet het enige onderdeel dat van invloed is. Als jij spellen speelt die heel CPU intensief zijn, dan heeft het weinig zin om alleen je videokaart te upgraden.
En zoals Uszka al aangeeft, het systeem moet wel een beetje in balans zijn, en waarschijnlijk zit je dan gelijk te kijken naar een upgrade van een voeding, en wil je eigenlijk je CPU (en dus moederbord en geheugen) ook een upgrade geven.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakchiich
Budget is rond de 600/700 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denarius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-09 09:05
Ik ben toevallig ook aan het kijken voor een upgrade van het systeem voor mijzelf.
Voor een midrange upgrade (Dus CPU, MOBO, MEM, VOEDING), dus GEEN GPU, zit ik al op 600 euro.

Dit is dan een AMD 5600X met bijbehorende MOBO, MEM, en VOEDING van 650W
Als je een fatsoenlijke GPU kaart er bij wil, wat dan zo'n 6650XT of 3060Ti is, dan ben je bijna 500 - 600 euro verder.

Ver over je budget dus.

Wat TERW_DAN en Uszka zeggen klopt wel, het systeem moet in balans zijn, maar daar zit ik dan wel een voetnoot bij met wat je precies met je systeem doet.

De reden waarom ik alleen voor de GPU upgrade zou gaan is omdat, als je de rest ook moet upgraden (Het hart van je systeem), je gelijk alles waarschijnlijk moet upgraden en je dan aan een budget van 1000+ euro komt.

Dan kun je beter meteen een compleet nieuw systeem bouwen.
Dan ben ik het ook met de rest eens dat dit systeem upgraden niet loont.

Ik vind echter die 20GB geheugen een vreemde configuratie.
Wat is dat voor configuratie? 2x 8GB en 1x 4GB?
Ik brand niks af hoor, gewoon nieuwsgierig.
Pagina: 1