Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over werkschakelaar of subverdeler ivm aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38
Ik ben een technische ruimte aan het maken voor onze warmtepomp (splitunit, 3-fase 2x 20A (waarvan 1 voor de heater) een 16A 3-fase omvormer, en een 16A 1-fase omvormer. Voor ieder apparaat moet een werkschakelaar worden geinstalleerd. Prima.

Maar eigenlijk vind ik een verdiepte Hager kast mooier. Ik zou in deze verdelerkast hoofdschakelaars en aarde (voor de frames) kunnen plaatsen en in de hoofdmeterkast (3x25A) de 20A aardlekautomaten. Hiermee hou ik rekening met selectiviteit. Maar ik weet niet of dit volgens de NEN is toegestaan..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJKZgHe-Jy10fWWpwzRWizeQNa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5bIL3gl6VQdDm94EGwyxyWJC.png?f=user_large

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:14
16A 3fase en 16A 1fase omvormers zijn die van zonnepanelen en kunnen die max 16A halen, want dan ga je naar 32A. Als dat alleen korte tijd is, kan dat misschien of is het compleet andere orientatie, anders zou ik gewoon lager zekeren.

Als je de automaten in de hoofdmeterkast zet, heb je meerdere voedingen in dit paneel. Dat zou ik in verband met veiligstellen niet doen. Vreemde spanningen in een kast is voor een huis niet echt overzichtelijk.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:03
Nee, dit mag niet.
Groepen moeten volledig gescheiden blijven in buizen, lasdozen en regelkasten. Dit heeft 2 redenen. De eerste is dat de isolatie stuk kan gaan en er dan spanning op staat terwijl de automaat uit staat. De tweede is dat iemand in de toekomst verbindingen maakt waardoor het in een cirkel loopt met meerdere voedingen. Dan is er weer spanning aanwezig terwijl de groep uitstaat. Dat is ook brandgevaarlijk.

Die kast kost minimaal €70 leeg. Dat wil je alleen omdat het er mooier uitziet? Is dit echt een technische ruimte of een hoek van een andere ruimte?
Een zwart-grijze werkschakelaar mag ook gewoon als je de rood/gele lelijk vindt (rood is alleen verplicht als deze ook als noodstop dient, nvt in de meeste huisinstallaties)

Die werkschakelaars hebben meerdere openingen. De aarde kan daar ook ingevoerd en aangesloten worden.

Ik weet niet of die VU24NC kast in Nederland gebruikt mag worden. Die is ontworpen voor de Duitse markt, waar kabel zo in het stucwerk wordt gesmeerd. Er mist volgens mij een buisinvoer. Dat wordt ook behoorlijk hakken of een gipsplaat muur bouwen.