Aankoopadvies occasion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 23:40
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een auto en we weten eigenlijk niet zo goed waar we op moeten letten. Hoeveel km max? Welke leeftijd? We hebben lease overwogen, maar aangezien we ook op zoek zijn naar een huis is dat niet echt een optie. We rijden niet veel, ik verwacht zo’n 10-15K per jaar. Het budget is +- 8K.

Als ik onze eisen op een rijtje zet kom ik al snel uit bij een Volkswagen Polo. Deze hebben we ook proefgereden en dat beviel goed, maar die specifieke auto was het toch net niet (zag er beter uit op de foto’s dan in het echt).

De eisen:
- Sportief uiterlijk
- 5 deurs
- Economisch, maar wel genoeg vermogen beschikbaar (mocht het nodig zijn wil ik een beetje redelijk kunnen accelereren)
- Onderhoudsvriendelijk
- Degelijk (Duits?)
- Moet nog makkelijk een jaar of 5 mee gaan

Mooi meegenomen:
- Cruise control
- Parkeersensoren
- CarPlay / Android Auto

Ik heb op dit moment 3 Polo’s op het oog:

Polo 1
1.2 TSI BlueMotion, ~€7900, 2014 (6R), 119dkm
+ Past binnen budget, rijdt fijn
- Distributie ketting schijnt bij dit type motor een dingetje te zijn, is dus binnen een niet al te lange tijd aan vervanging toe.

Polo 2
1.2 TSI BlueMotion, ~€7900, 2013, 138dkm
+ Distributie ketting recent vervangen (118dkm)
- Jaartje ouder, meer kms

Polo 3
1.0 TSI BlueMotion, €~9100, 2015, 143dkm
+ Jongste van het stel, zuinigst, wat luxer uitgevoerd (Executive pakket)
- Meeste kms, 3 vs 4 cilinder (ervaringen?), net iets buiten budget

Welke zou van deze nou de beste (financiële) keus zijn? Die met het minste aantal kms? De jongste? Of degene waarvan de ketting al is vervangen?

Wat hebben we nog meer overwogen?
- Seat Ibiza
- Volkswagen Golf / Seat Leon (vallen eigenlijk net buiten budget, tenzij 2011/2012 model of 180+ dkm op de teller)
- Renault Clio (zie hieronder :P)

Wat valt af?
- Opel Corsa (Ik heb zelf een 2009 model gehad en ik vind ze behoorlijk stug rijden. Daarnaast voelen ze van binnen een beetje plastic fantastic aan, met name de Corsa E)
- Franse auto’s? (Mijn vriendin heeft zakelijk een Renault Megane gehad en toegegeven, die reed heerlijk, maar hoe zit het tegenwoordig met betrouwbaarheid en onderhoud?)

Ik merk dat ik me redelijk blind staar op een aantal specifieke modellen, dus hopelijk heeft er iemand advies voor ons! :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:02

Freakie1NL

Grote Baas

Zou wegblijven bij een Polo, overgewaardeerd ding dat louter rijdt op imago wat niet klopt.

Heb je al eens gekeken naar?

-Mazda 2
-Ford Fiesta

Daarnaast zou ik zelf altijd voor de jongste gaan, waarbij bewezen onderhoud is gepleegd.
Liever een auto die in 2 jaar 100.000 km's over de snelweg heeft gereden (nauwelijks slijtage) en goed is onderhouden dan een auto van 4 jaar met 60.000 km's waarbij pas 1 onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden in die jaren.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

3000+ auto's binnen jouw "eisen"

Dat gezegd; "sportief uiterlijk" is natuurlijk heel persoonlijk; de ene persoon vindt een rode auto al supergaaf, de andere moet minstens een Fast & Furious-spoiler. En verwant: jouw perceptie van vermogen is, subtiel gezegd, erg conservatief; daarmee rij je wel zuiniger dan de rest ;)

Verder gefilterd tot 330 wagens
Daarmee beperk ik het aantal auto's want grootte vs prijs vs leeftijd wordt wel een ding. Natuurlijk zal een autootje zoals een Polo of een Fiesta waarschijnlijk nog wel 5 jaar meegaan (of 80K erbij op de teller); de vraag is meer wat fijn rijdt.

Ik mis overigens in jouw hele startpost alles wat oostelijk van Budapest geproduceerd is/wordt; is er een reden dat je helemaal niets uit Azie op een shortlist hebt staan?

/edit
We hebben lease overwogen
Bedoel je daarmee private lease (dus zelf een contract bij een dealer afsluiten) of bedoel je lease via de werkgever? Laatste heeft namelijk, voor zover ik weet, een hele andere (lagere) invloed op een mogelijk hypotheekvoorstel dan een private-lease constructie.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 22-08-2022 16:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je overwegingen zijn verre van compleet hoeveel denk je te gaan rijden. Als je je blind staart op zuinig betaal je waarschijnlijk veel aan afschrijving. Wat is de verwachte levensduur van de auto (lees max kilometers motor). Wat zijn de verwachte onderhoudskosten etc.
Kortom zet alles goed op een rijtje persoonlijk rij ik een Volvo s40 uit 2002 die ik in 2010 kocht met 100.000 km voor € 7000,- ondertussen staat hij op 235.000 km en rijdt nog steeds perfect (hij vond zeker de vakantie naar Noorwegen erg fijn). Verder rij ik heel erg weinig tegenwoordig. Het is maar net wat je ervoor over hebt.
Overigens zou een 2e hands Polo met meer dan 100K km nooit mijn keuze zijn. Niet het type auto waar netjes in gereden wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17
In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd, zou ik juist wél een auto kopen met iets hogeren kilometerstand. Zelf hebben we een Corsa-E uit 2018 gekocht met 140k op de teller. Wat voor voordeel heeft dat?
- Er zijn weinig tot geen parkeer deukjes, er is immers veel mee gereden
- Er is veel mee gereden, dus de motor en turbo zijn goed op temperatuur geweest. Dit is natuurlijk wel een aanname
- Wang van de stoel o.a. zijn nog in perfecte staat :)

Dus ja, ik ben érg blij met mijn Corsa-E met hogere kilometerstand :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
Freakie1NL schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:12:
Zou wegblijven bij een Polo, overgewaardeerd ding dat louter rijdt op imago wat niet klopt.
Zou je dit toe kunnen lichten? Ik vond hem fijn rijden en degelijk aanvoelen.
Heb je al eens gekeken naar?

-Mazda 2
-Ford Fiesta
Nog niet! Die zal ik meenemen in mijn zoektocht :)
MAX3400 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:22:
Dat gezegd; "sportief uiterlijk" is natuurlijk heel persoonlijk; de ene persoon vindt een rode auto al supergaaf, de andere moet minstens een Fast & Furious-spoiler. En verwant: jouw perceptie van vermogen is, subtiel gezegd, erg conservatief; daarmee rij je wel zuiniger dan de rest ;)
Dat is ook subjectief natuurlijk :P Misschien om het wat concreter te maken: de Polo die ik heb gereden had 105PK (bij ~1000kg), dat vond ik acceptabel. De verhouding moet niet heel veel lager liggen.
Ik mis overigens in jouw hele startpost alles wat oostelijk van Budapest geproduceerd is/wordt; is er een reden dat je helemaal niets uit Azie op een shortlist hebt staan?
Niet per se. Ik ken weinig mensen die een Aziatische auto rijden, dus ik hoor daar weinig ervaringen over.
Bedoel je daarmee private lease (dus zelf een contract bij een dealer afsluiten) of bedoel je lease via de werkgever? Laatste heeft namelijk, voor zover ik weet, een hele andere (lagere) invloed op een mogelijk hypotheekvoorstel dan een private-lease constructie.
Ik bedoelde private lease inderdaad. Zakelijk is voor ons beide niet (meer) mogelijk.
Frogmen schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:31:
Je overwegingen zijn verre van compleet hoeveel denk je te gaan rijden. Als je je blind staart op zuinig betaal je waarschijnlijk veel aan afschrijving. Wat is de verwachte levensduur van de auto (lees max kilometers motor). Wat zijn de verwachte onderhoudskosten etc.
Wat heeft afschrijving met zuinigheid te maken? Leeftijd en aanschafprijs zijn daar toch leidend? Daarnaast zou ik zeggen dat een zuinige auto ook meer waardevast is met de huidige benzineprijzen en het is nog maar te zien of die weer (sterk) gaan dalen.
Niet het type auto waar netjes in gereden wordt.
Dat weet je natuurlijk bij geen enkele auto. Het is aannemelijk dat het een wat “sportiever” volk aantrekt, maar ook genoeg enthousiastelingen of jonge gezinnen.
RobKJ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:17:
In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd, zou ik juist wél een auto kopen met iets hogeren kilometerstand. Zelf hebben we een Corsa-E uit 2018 gekocht met 140k op de teller. Wat voor voordeel heeft dat?
- Er zijn weinig tot geen parkeer deukjes, er is immers veel mee gereden
- Er is veel mee gereden, dus de motor en turbo zijn goed op temperatuur geweest. Dit is natuurlijk wel een aanname
- Wang van de stoel o.a. zijn nog in perfecte staat :)

Dus ja, ik ben érg blij met mijn Corsa-E met hogere kilometerstand :).
Fijn om te lezen dat hij bevalt! Dat was inderdaad ook een beetje de denkrichting waar ik in was geslagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lunaticc schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:08:

Ik merk dat ik me redelijk blind staar op een aantal specifieke modellen, dus hopelijk heeft er iemand advies voor ons! :)
Skoda Fabia een alternatief?

Mijne was iets duurder, (2017 met 44K op de klok)........maar het ging even om je breder te laten kijken :)

ps; ik zat ook rond de 8-9 K te kijken en ik vond het aanbod slecht, dus budget opgerekt en gekozen voor een betere investering, mijn vorige auto (Ford Fusion) heb ik ook 13 jaar gereden.

Licht van gewicht (wegenbelasting), superbetrouwbaar, comfortabel, zuinig, 1.2TSI met 95 pk en een turbo dus koppel zat voor op vakantie vol met bagage en een dakbak.
Prima uitrustingsniveau (in vergelijk met mijn Fusion uit 2001) zoals dagrijlichten, bluetooth, maar geen zeer ingewikkeld enternatinmentsystemen die geplaagd kunnen worden door falende software.

Parkeersensoren heb ik niet nodig, ik kijk zelf wel :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nco4-ToD4-uxBeCArzZJ-7KFQso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dkCJNWKVJZxfSjkr0k4junX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er in elk geval heel blij mee. d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 23-08-2022 09:28 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Advies: neem je vriendin (en misschien een andere goede vriend / vriendin /familielid) mee op een rondje autodealers en ga rijden.

Tegenover de Polo staat inderdaad een Fiesta als goed alternatief. Ook een Peugeot 2-serie zou je kunnen overwegen of een Renault Clio. Mazda 2 of 3 serie (persoonlijk neig ik dan naar de 3-serie maar oke). Toyota Yaris (hybride?). Een Audi A1 (geen idee of dat binnen budget valt). De Opel Corsa is al genoemd. Wat denk je van een Fabia (is 100% Polo maar dan ander stukje metaal & plastic)? Hyundai i20?

Heel veel alternatieven maar ik vermoed (nadruk) dat jouw kennis/ervaring met auto's nog wat in de kinderschoenen staat dus dan denk ik dat horizon-verbreding het eerste is waar je mee mag beginnen. En, allicht ter overwegen: vaak krijg je meer auto/accesoires in de goedkopere winkels dan in de duurdere winkels; maar schrijf dus ook goed op wat er in elke auto zit aan comfort / spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:02

Freakie1NL

Grote Baas

Lunaticc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Je betaald meer t.o.v een concurrent omdat de VW Polo een imago heeft als zijnde de beste auto in zijn segment. Dat imago klopt echter niet. Zowel de TSI motor als de DSG bak (als automaat) zijn verre van probleem vrij. Daarbij veel Polo's als leaseauto's gebruikt en daarbij lekker doorgetrapt (had collega's die aangaven niet te weten dat het slecht is om vol gas met een koude motor weg te rijden :+ ).

Dan liever een Fiesta, Mazda 2 trekt net even een ander publiek aan, en zijn beter in elkaar gezet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eens met @MAX3400: Kijk eens met zijn tweeen bij een grote occasion dealer, zoals Johan Meure in Purmerend. Je krijgt dan samen een breder beeld van de markt. Persoonlijk ben ik meer van de Japanse precisiemachines van Toyota/Lexus en Honda, maar de modellen moeten je aanspreken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-05 10:37
Niet verkeerd bedoelt maar ik snap mensen die Volvo adviseren echt niet.

De interieur ziet er uit als een auto uit 1980. En qua prijs zijn ze niet eens goedkoper ofzo.

Dan rijdt ik liever een Polo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57
Atsiz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:09:

De interieur ziet er uit als een auto uit 1980. En qua prijs zijn ze niet eens goedkoper ofzo.

V40 en Polo uit 2016. Snap niet wat je bedoelt. V40 ziet er in mijn ogen toch beter uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONbmmzF_g6rsnGVBVWvJuiG_RDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcqXk3EikE8Lys6XExp1wZ58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFvX6le7Qol68T4T8blwHxZ7bTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMRufvPSCcblbngD11bh8YpU.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Atsiz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:09:

Appel/peer; in het segment Polo is geen Volvo te krijgen; vergelijking is dus vrij "waardeloos"?

Maar er zijn zat voorwerpen die de ene persoon heel mooi vindt en de andere persoon niet; gelukkig zijn we daarom allemaal individueel. Voor een auto zou ik persoonlijk liever veiligheid als eerste stellen en dan rij ik liever een niet zo mooie hele veilige auto dan een supermooie onveilige auto ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
Fraggert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Skoda Fabia een alternatief?

Mijne was iets duurder, (2017 met 44K op de klok)........maar het ging even om je breder te laten kijken :)

ps; ik zat ook rond de 8-9 K te kijken en ik vond het aanbod slecht, dus budget opgerekt en gekozen voor een betere investering, mijn vorige auto (Ford Fusion) heb ik ook 13 jaar gereden..
Mooie bak! Die zou ik ook nog willen overwegen. Het was me inderdaad opgevallen dat je met íets meer budget een stuk meer auto krijgt, maar waar stop je dan :P Met het zicht op de andere grote uitgave hebben we daarom echt 9K als bovengrens gesteld.
Parkeersensoren heb ik niet nodig, ik kijk zelf wel :P
Ik zal niet de enige zijn die er in rijdt O-)
MAX3400 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Advies: neem je vriendin (en misschien een andere goede vriend / vriendin /familielid) mee op een rondje autodealers en ga rijden.

Tegenover de Polo staat inderdaad een Fiesta als goed alternatief. Ook een Peugeot 2-serie zou je kunnen overwegen of een Renault Clio. Mazda 2 of 3 serie (persoonlijk neig ik dan naar de 3-serie maar oke). Toyota Yaris (hybride?). Een Audi A1 (geen idee of dat binnen budget valt). De Opel Corsa is al genoemd. Wat denk je van een Fabia (is 100% Polo maar dan ander stukje metaal & plastic)? Hyundai i20?

Heel veel alternatieven maar ik vermoed (nadruk) dat jouw kennis/ervaring met auto's nog wat in de kinderschoenen staat dus dan denk ik dat horizon-verbreding het eerste is waar je mee mag beginnen. En, allicht ter overwegen: vaak krijg je meer auto/accesoires in de goedkopere winkels dan in de duurdere winkels; maar schrijf dus ook goed op wat er in elke auto zit aan comfort / spullen.
Je vermoeden klopt ook wel ;) Ik heb slechts één “eigen” auto gehad en die heb ik een aantal jaar geleden de deur uit gedaan. Je gaat toch op andere dingen letten als je er een zelf moet kopen.

Peugeot valt af vanwege de vele slechte verhalen. Renault heb ik gemixte gevoelens bij (want toch ook Frans). Mazda is een mooie auto, maar de 3 serie die mij ook het meest aanspreekt valt dan net weer buiten het budget. Audi A1 (of een oudere A3) kom je binnen ons budget nog wel eens tegen.
desmond schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:00:
Eens met @MAX3400: Kijk eens met zijn tweeen bij een grote occasion dealer, zoals Johan Meure in Purmerend. Je krijgt dan samen een breder beeld van de markt. Persoonlijk ben ik meer van de Japanse precisiemachines van Toyota/Lexus en Honda, maar de modellen moeten je aanspreken natuurlijk.
Ik denk dat een tripje naar een occasion dealer inderdaad een goed idee is. We kijken nu vooral bij merkdealers omdat we daar een beter gevoel bij hebben, maar daar is het aanbod en de diversiteit vanzelfsprekend een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lunaticc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Mooie bak! Die zou ik ook nog willen overwegen. Het was me inderdaad opgevallen dat je met íets meer budget een stuk meer auto krijgt, maar waar stop je dan :P Met het zicht op de andere grote uitgave hebben we daarom echt 9K als bovengrens gesteld.
Zeker een auto die je even zou moeten bekijken.....er is ook nog een hatchback-variant om je keuze iets groter te maken, best een ruime auto nog steeds

Mijn wagen kwam op zo'n 10.5K ongeveer een jaar geleden, maar jij hebt iets andere zoekcriteria qua bouwjaar en kilometerstand allicht.

Verlies in elk geval niet uit het oog dat een investering die je nu maakt je op termijn veel geld kan schelen zoals de motorkeuze. Ik kon mijn budget echt niet optrekken naar de nieuwere 1.0 motoren om nog zuiniger en lichter te rijden, ook weer een stapje omlaag in wegenbelasting omdat die 1 gewichtsklasse onder de 1.2TSI viel.

Kijk bij Skoda ook even naar de Rapid (Spaceback). Dat is een model dat net tussen de Fabia en de Octavia is gezet........voor mensen die wat meer ruimte zochten dan een Fabia bied, maar niet een Octavia-budget hebben.

Rapids, <9.000euro <150.000km

https://www.autoscout24.n...QS=&search_id=1inxyrkkvze

Ik kon vorig jaar amper kiezen tussen een hele mooie luxe Rapid (iets ouder, meer km's) en de Fabia...uiteindelijk gekozen voor de Fabia. Voornamelijk door het iets modernere vlottere smoelwerk, maar ook bouwjaar en km's.

Ik weet niet hoe sportief het allemaal moet smoelen, maar als ik lees dat er ook nog een huis moet komen in deze tijd........dan adviseer ik om echt heel goed naar je prio's te gaan kijken :)

succes met de zoektocht d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 16:02
Huis voor auto zou ik zeggen. Wellicht ook interessant om naar andere merken te kijken die relatief zuinig rijden en goed betaalbare onderhoudskosten: Toyota Auris, Suzuki Swift, Mazda 2.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-05 04:20
De eisen:
- Sportief uiterlijk
- 5 deurs
- Economisch, maar wel genoeg vermogen beschikbaar (mocht het nodig zijn wil ik een beetje redelijk kunnen accelereren)
- Onderhoudsvriendelijk
- Degelijk (Duits?)

Mooi meegenomen:
- Cruise control
- Parkeersensoren
- CarPlay / Android Auto
- Sportief: Polo vind ik persoonlijk absoluut niet sportief. Ja het is een smaak kwestie, maar ik vind ibiza, fiesta, civic, mazda 2/3, sportiever dan Polo.
- Economisch, maar genoeg vermogen: dan ga je richting een kleine turbo motoren, die is helaas niet altijd erg betrouwbaar.
- Onderhoudsvriendelijk: vooral japans en koreaans
- Degelijk: niet alle duitser is degelijk, als je bouwkwaliteit bedoel, misschien wel, maar er zijn altijd horrorverhalen hier en daar over storingen, motorisch problemen, etc.
- Vrijwel alle auto's kunnen volgende 5 jaar mee gaan, mits goed onderhoudend

Hier een aantal van mijn eigen persoonlijke suggesties:

- Sportief
https://www.autotrack.nl/...339-1294200977.1660038455

- Betrouwbaar
https://www.autotrack.nl/...339-1294200977.1660038455

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
MAX3400 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:18:
Wat denk je van een Fabia (is 100% Polo maar dan ander stukje metaal & plastic)?
Seat Ibiza kan dan ook. Ook dezelfde auto als de Polo en Fabia. Over het algemeen vind ik Seat het meest sportief ogende merk. Qua prijs gok ik dat een Ibiza tussen een Polo en Fabia in zit.

Edit: Ik zie dat de Ibiza al op de shortlist van de TS stond, my bad. :+

Om toch wat nuttigs toe te voegen; Kia Rio of Cee'd. Volgens mij deelt Kia de platformen met Hyundai, respectievelijk de i20 en i30.

[ Voor 21% gewijzigd door TheBrut3 op 23-08-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 13:40
Qua rijgedrag gaat de Ford Fiesta waarschijnlijk je beste vriend zijn, wij hebben er nu een en alles wat ze zeggen over die auto op dat vlak is helemaal waar.

Een Polo is wel wat ruimer dan sommigen, maar kijk dan inderdaad ook naar zijn tegenpolen als de Seat Ibiza en Skoda Fabia. Met jouw prijsrange zit je nog in de modeljaren waar ze nog wel "goedkoper" waren dan VW, dat verschil is heden dag helaas een stuk kleiner geworden.

Een auto kopen blijft een stukje geluk hebben, tenzij je de wagen van top tot teen laat doorkijken, maar dat kan zonde zijn bij een aanschaf van 8K, zeker als je daardoor verder moet gaan zoeken. Of je moet iemand vinden die aangeeft essentiële reparaties voor je te willen doen als er wat wordt gevonden voor hetzelfde bedrag indien jij dan akkoord gaat met koop na inspectie (bestaan ze nog?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik mis naar welk formaat je zoekt. Is dat Toyota Yaris of Toyota Auris, Mazda 2 of Mazda 3, Volvo V30 of Volvo V70?
Een Yaris of Auris heb je vrij jong binnen je budget, Mazda 2/3 ook wel. Volvo zou je al richting of voor 2010 moeten gaan kijken, dus 10 jaar oud of ouder.

Let ook op alle extra's die je evt. wil. Veel oudere auto's zijn een stuk jonger en bruikbaarder te maken door er een andere head unit in te plaatsen, maar dan moet je wel een standaard 1DIN of 2DIN radio hebben, of een model waar andere opties zijn. Bijv. een Volvo van 2008 kan dat niet zomaar, maar een Volvo van 2008 is wel binnen je budget en mits goed onderhouden kan die nog zeker 10-15 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:13
Hou sowieso €1000 over voor onderhoud en onvoorziene zaken . Check of er netjes opvolgend onderhoud is gedaan . Zelf vind ik garantie bijkopen zonde , dat kost vaak 1000€ en de kans dat je dat er iets stuk gaat ter waarde van 1000€ is klein en zowel dan valt het niet onder garantie 😁

Denk dat je in het C segment (golf/focus/astra/megane ) een stuk leukere auto hebt het zei dan iets ouder. Automatisch ruimer , rijd beter/rustiger (wielbasis ) meer isolatie en motoren volwassener ( net zo zuinig ) en betere standaard uitrusting .

Ga vooral niet af op verjaardag/borrel praat met eeuwenoude imago en vooroordelen zoals frans is slecht en toyota kan niet stuk . Alle auto's zitten vol met allerlei uitwisselbare onderdelen uit de hele wereld en daarmee dus best vergelijkbaar . Je hoort ook alleen slechte verhalen terwijl het bij miljoenen andere wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40

De eisen:
- 5 deurs
- Onderhoudsvriendelijk
- Degelijk (Duits?)
Het eerste wat me opvalt is de 5+ jaar. Kleine auto's zijn leuk, maar stapje hoger is vaak een combinatie van comfort/luxe/formaat beter geschikt om langer mee te gaan. Straks er komt een hond (of twee) of kind om de hoek kijken of voor er moeten 2 surfboards of sets golfclubs in passen. Geen idee hoe het verandert, maar 5 jaar is in die zin ineens best lange periode als je leven exact hetzelfde blijft.

Ik zou dan eerder kijken naar eventueel fabia, maar liever zelfs iets als Ford Focus, Opel Astra, Toyota Auris, Peugot 308 als uitgangspunt. Dan natuurlijk gelijk de station uitvoering. Goede namen op gebied van onderhoud en betrouwbaarheid, veel ruimte/luxe voor te prijs, toekomstbestendig, hybride danwel 3-pitter voor verbruik (minimaal snel 100pk, ook aardig wat keuze op 125pk vlak).
Dat lijkt het meeste aan je wensen te voldoen. Bovendien is een nette station straks ook makkelijker weer te verkopen.

De Auris is snel wat prijziger, maar niveau van de Fabia/Focus/Astra/308 kun je zeker vinden rond de 9k (pakweg 2015 km stand <150.000, of richting bj 2013 <100.000km - net wat je fijner lijkt, nieuwer of minder km) en kun je met spelen in leeftijd/kmstand wel iets vinden dat in je budget past.

Zo heb ik een 54 resultaten bij mijn eerste gooi naar kanshebbers onder de 9k om eens te prikkelen.

edit: je hebt natuurlijk ook de mazda 3, kia cee'd, hyundai i30, honda, suzuki, subaru, eigenlijk alles uit het oosten is per definitie betrouwbaar en goed.

offtopic:
Mijn astra station and focus staton, beiden 1.0 3-pitter, reed/rijdt heerlijk en voorzien van vrijwel alles. Met beetje aandacht haal je er makkelijk 1:20-22 mee, mijn laatste tankbeurt was 42,5 liter voor 960 km, net iets boven de 1:22,5. Tegelijk zorgt de >100pk en turbo ervoor dat je nooit degene hoeft te zijn die vooraan rijdt alles achter je tegen houdt. Persoonlijk zou ik de Focus boven de Astra plaatsen trouwens, turbo grijpt vroeger in en elektrische voorruitverwarming raak je snel mee verwend.

[ Voor 38% gewijzigd door Xanaroth op 23-08-2022 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:51

lord_fh

PS5

Waarom bij die VAG rommel blijven hangen of iets Frans ? waarom als het zo betrouwbaar moet etc, niet gewoon een Suzuki of een Toyota ? dan weet je in ieder geval dat je gewoon zonder probleem van beurt/apk naar beurt/apk rijdt. Allemaal degelijk en miss wat plasticerig dan VAG, maar het gaat niet kapot ook en blijft allemaal werken.

De eis in TS van degelijkheid-Duits, klopt niet want duits is ZEKER niet meer degelijk tegenwoordig. we leven niet meer in de 80s/90s :)

[ Voor 17% gewijzigd door lord_fh op 23-08-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 14:34
Zonder veel inhoudelijke kennis van auto's zelf te hebben, wellicht wel handig om mee te nemen in de overweging.
Natuurlijk is onderhoud belangrijk. Bij gelijke onderhoud zou ik zelf altijd voor minder km gaan dan voor een jongere auto. Zeker als je 10 - 15k per jaar rijdt, is een verschil van 30k dus gewoon 2 - 3 jaar extra wat je kan rijden tot je op dezelfde kmstand uit komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:52
Een optie die ik nog niet voorbij heb zien komen is een Alfa Romeo Giulietta. Deze is zeker te vinden voor jouw budget.

- Binnen budget kan je sowieso de 120pk versie krijgen. De 170 pk versie wellicht met goed zoeken.
- Sportief, zowel qua uiterlijk als rijgedrag.
- Betrouwbaar. (vanaf de Giulietta is de bouwkwaliteit echt dikke prima voor Alfa).
- Eens wat anders dan zo'n saaie Duitser of Japanner.

gaspedaal.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuffy
Laurensius88 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:21:
Zonder veel inhoudelijke kennis van auto's zelf te hebben, wellicht wel handig om mee te nemen in de overweging.
Natuurlijk is onderhoud belangrijk. Bij gelijke onderhoud zou ik zelf altijd voor minder km gaan dan voor een jongere auto. Zeker als je 10 - 15k per jaar rijdt, is een verschil van 30k dus gewoon 2 - 3 jaar extra wat je kan rijden tot je op dezelfde kmstand uit komt.
jij hebt dus liever een auto die 3 a 4000 km per jaar ( afgemarteld word ) door opa of als boodschappenwagen misbruikt in de stad , elke 200m bij stoplicht met 2000rpm slippende koppeling optrekken en lekker koud ( onwetend ) doorjagen tot 4000rpm met een blok dat nooit warm word ( olie = mayonaise ) accu laad niet bij , water in de uitlaat verdampt niet = roest . Rest vd dag deuken vangen in het krappe parkeervak waarbij alle ophangingrubbers gewoon doorslijten tijdens het stilstaan.

ohja die lagere kmstand moet ook nog meer kosten in de aanschaf . Goeie keuze toch?

Kortom een auto die zeg 5 jaar 25k p jaar (125.000) heeft gereden is een stuk gezonder voor t wagentje dan eentje van 5 jaar met slechts 4k ( 20.000km ) op de teller en 1 beurt gehad . Daarbij kost die met 125.000km de helft van die van 20.000km en heeft die stadswagen inmiddels dezelfde inwendige slijtage als die van 125k km .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08

inhico

pw

Nissan Note? Opvallend ruim van binnen voor zo'n klein autotje. 1.2 uitvoering (3cilinder) rijdt 1 op 19 en is aardig vlot.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-04 14:34
nuffy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

jij hebt dus liever een auto die 3 a 4000 km per jaar ( afgemarteld word ) door opa of als boodschappenwagen misbruikt in de stad , elke 200m bij stoplicht met 2000rpm slippende koppeling optrekken en lekker koud ( onwetend ) doorjagen tot 4000rpm met een blok dat nooit warm word ( olie = mayonaise ) accu laad niet bij , water in de uitlaat verdampt niet = roest . Rest vd dag deuken vangen in het krappe parkeervak waarbij alle ophangingrubbers gewoon doorslijten tijdens het stilstaan.

ohja die lagere kmstand moet ook nog meer kosten in de aanschaf . Goeie keuze toch?

Kortom een auto die zeg 5 jaar 25k p jaar (125.000) heeft gereden is een stuk gezonder voor t wagentje dan eentje van 5 jaar met slechts 4k ( 20.000km ) op de teller en 1 beurt gehad . Daarbij kost die met 125.000km de helft van die van 20.000km en heeft die stadswagen inmiddels dezelfde inwendige slijtage als die van 125k km .
Ik zeg volgens mij duidelijk, mits het onderhoud gelijk is aan 2 auto's zou ik eerder voor minder km gaan dan jonger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlckChta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-05 12:02
inhico schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:51:
Nissan Note? Opvallend ruim van binnen voor zo'n klein autotje. 1.2 uitvoering (3cilinder) rijdt 1 op 19 en is aardig vlot.
Alleen vergeten dat hij graag een sportieve auto zoekt, zo'n Note ziet er natuurlijk niet uit.
Wat vind je van zoeits ? (Golf 6 1.2)

Verbruik 19.2 km/l

Zuinig, ziet er redelijk sportief uit en handgeschakeld voor een beetje plezier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BlckChta op 23-08-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gemiddeld 14.9km/l rechtsboven

Echter, de Golf die je linkt is (sportief gezien) minstens 12 seconden bezig om naar de 100km/h te komen. Is alleszins respectabel maar met 200kg meer op kenteken, voelt deze Golf dan wel als een "kleine achteruitgang" omdat @Lunaticc hetzelfde 1.2 blok heeft gehad in een Polo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 12:42
paul-s83 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:46:
Een optie die ik nog niet voorbij heb zien komen is een Alfa Romeo Giulietta. Deze is zeker te vinden voor jouw budget.

- Binnen budget kan je sowieso de 120pk versie krijgen. De 170 pk versie wellicht met goed zoeken.
- Sportief, zowel qua uiterlijk als rijgedrag.
- Betrouwbaar. (vanaf de Giulietta is de bouwkwaliteit echt dikke prima voor Alfa).
- Eens wat anders dan zo'n saaie Duitser of Japanner.

gaspedaal.nl
Dan kan TS beter naar de Mito kijken, aangezien de Guilietta een segment hoger is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-05 09:00
Met oog op de brandstofprijzen zou ik serieus eens naar LPG/benzine combi als brandstof kijken. Sommige merken verkochten of verkopen dat fabrieks-af. Het sportieve uiterlijk is misschien wat lastiger, maar dat kan je serieus echt veel geld besparen, misschien niet verkeerd bij de aanschaf van een huis en de verwachte economische crisis. Omslagpunt kan al op 3000km op jaarbasis liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:52
andyy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Dan kan TS beter naar de Mito kijken, aangezien de Guilietta een segment hoger is
Klopt, maar een MiTo 5 deurs (wens van TS) doet dan weer afbreuk aan het design 😉. Daarnaast is de Juul gewoon echt een stuk volwassener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:23
Mijn eerste auto was een Hyundai (Getz). Dat beviel zo goed dat ik nu nog steeds Hyundai rijd, nu rijden we in een Ioniq heb ook nog een i20 gehad. Of het je smaak is dat is natuurlijk persoonlijk. Maar ik heb altijd heel betrouwbare auto's gehad, stuk voor stuk er was nooit wat mee. En je krijgt gewoon meer auto voor je geld dan bij de welbekende Duitse merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 19:44
Citroen C3 is goeie betrouwbare auto rijd niet sportief maar je komt super relaxt aan. En PSA verkoopt zijn motoren ook gewoon aan Volvo enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Laurensius88 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Ik zeg volgens mij duidelijk, mits het onderhoud gelijk is aan 2 auto's zou ik eerder voor minder km gaan dan jonger..
Onderhoud is niet gelijk want hij hoeft om de 2 jaar en 20k een beurt .
De mayonaise is dus 1 verwisseld ipv 4x olie.
De koppeling heeft 2 ton slijtage van het laten slippen , de accu is mishandeld en aan vervanging toe ( leegloop is killing )
In het geval van een turboblok is het helemaal huilen want die word gesmeerd door ... mayonaise .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Lunaticc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:07:
[...]

Betrouwbaarheid en degelijk aanvoelen zijn twee compleet verschillende dingen.

VW is/was heer en meester qua 'feel and touch' daar zit zelfs serieus veel R&D in.
Maar dat zegt niets over de betrouwbaarheid, google maar eens op 1,2tsi.

Weet niet of een Ford Fiesta 1.0 ecoboost in je budget past, dat stuurt ook nog eens leuker dan een Polo/
Interieur haalt het niet bij een Polo en dat moet je aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-05 06:24
Je zou eventueel nog even bij de ADAC kunnen kijken hoe auto's zich qua storingen houden.

https://www.adac.de/rund-...nne/adac-pannenstatistik/

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
Wat een reacties ineens!

Een segment hoger (C) is zeker met het oog op de toekomst geen gek idee. Zo had ik een mooie Astra gezien, echter schrikt het extra verbruik (1:17 gecombineerd vs 1:24 gecombineerd) me dan een beetje af. Ook ben je al snel een paar honderd euro op jaarbasis extra kwijt aan wegenbelasting. Als we het nodig hebben is dat geen probleem, maar voor nu is het overkill.

We hebben een nieuw lijstje gemaakt voor een bezoek aan de dealer:

- Skoda Fabia
- Kia Cee'd
- Ford Fiesta
- Mazda 2/3
- Seat Leon

Alvast dank voor jullie input :)
MAX3400 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Gemiddeld 14.9km/l rechtsboven

Echter, de Golf die je linkt is (sportief gezien) minstens 12 seconden bezig om naar de 100km/h te komen. Is alleszins respectabel maar met 200kg meer op kenteken, voelt deze Golf dan wel als een "kleine achteruitgang" omdat @Lunaticc hetzelfde 1.2 blok heeft gehad in een Polo. :)
Je zou hem ook nog kunnen chippen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Lunaticc schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:45:
echter schrikt het extra verbruik (1:17 gecombineerd vs 1:24 gecombineerd)
Kijk je hiervoor naar de opgave van de fabrikant, of uit het veld?

Die eerste zou ik met een flink pak zout nemen. Zeker die kleine turbomotoren kun je extreem zuinig krijgen in een smal werkgebied. In de echte wereld kun je daar (afhankelijk van je gebruik) meer of minder gebruik van maken.

Sprintmonitor.de, autoweek.nl en vast nog een stapel andere websites laten gebruikers hun praktijkverbruik posten (wel even de juiste jaartallen en motorisering selecteren). Zeker als het aantal gebruikers van dat model toeneemt kun je een realistischer beeld vormen van het daadwerklijke verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Je zou hem ook nog kunnen chippen ;)
Zeker; de 1.2TSI kan voor enkele honderden Euro's binnen een aantal minuten van 105pk naar 140pk. Superhandig. En direct buiten de wetgeving (RDW staat een vermogenswinst van 19.9999% toe officieel). En om nou voor 21pk een custom tune op een 1.2TSI te zetten; klinkt wat overdreven en geldvernietiging.

Maar ieder zo zijn ding... :)
Seat Leon
Maar die valt toch in hetzelfde segment als een Astra? Neem aan dat je daarmee dus ook duurder uit bent qua MRB en dergelijke?

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 24-08-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:45
Ford Focus Mk3 is ook nog wel een optie wellicht:

https://www.marktplaats.n...benzine/473/#q:ford+focus|f:481,10882|constructionYearFrom:2014|constructionYearTo:2016|mileageTo:150000|sortBy:PRICE|sortOrder:INCREASING|postcode:7471ZP|searchInTitleAndDescription:true

Iets meer auto dan een B segmenter en volgens mij niet overdreven onbetrouwbaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Wat een reacties ineens!

Een segment hoger (C) is zeker met het oog op de toekomst geen gek idee. Zo had ik een mooie Astra gezien, echter schrikt het extra verbruik (1:17 gecombineerd vs 1:24 gecombineerd) me dan een beetje af. Ook ben je al snel een paar honderd euro op jaarbasis extra kwijt aan wegenbelasting.

We hebben een nieuw lijstje gemaakt voor een bezoek aan de dealer:

- Skoda Fabia
- Kia Cee'd
- Ford Fiesta
- Mazda 2/3
- Seat Leon

Alvast dank voor jullie input :)
toon volledige bericht
verbruik hangt sterk af van je eigen GEbruik .

Die 1 op 24 zal je halen met 80-100kmh op N en snelwegen als actueel verbruik en in de stad zal je actueel 1 op 12 rijden . Das precies die 1 op 17 gecombineerd bij 50/50 mix stads en snelweg wat overigens heel netjes is .

De MRB is niet honderden €€€ duurder maar eerder 100€ . Sommige ( franse ) B-segmenters zijn ook erg zwaar en de astra '09 -'14 is met 1300-1400kg ook bijna D segment .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

-tom-562

Oliesjeik

Met dat budget en die eisen zou ik lekker naar een Suzuki Swift kijken. Stuk betrouwbaarder dan dat VAG spul
Zoiets als deze:
https://www.tuinkautos.nl...rs-cruise-airco-navi-2013

https://www.autotrack.nl/...ift-benzine-2014-52691410

Of doe eens gek, een Volvo C30
https://www.autotrack.nl/a/volvo-c30-benzine-2011-51916818

Vaak bu'j te bang!

• nuffy
-tom-562 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:05:
Met dat budget en die eisen zou ik lekker naar een Suzuki Swift kijken. Stuk betrouwbaarder dan dat VAG spul
Zoiets als deze:
https://www.tuinkautos.nl...rs-cruise-airco-navi-2013

https://www.autotrack.nl/...ift-benzine-2014-52691410
TS wilde wel een beetje vermogen , dus dit hoogtoeren blokkie red het niet bij al het turbo geweld . Op de snelweg 4000 toeren tov 2500 scheelt nogal in comfort en verbruik.
Bovendien beide import , hoeft niet slecht te zijn maar historie is slecht te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

- Skoda Fabia
- Kia Cee'd
- Ford Fiesta
- Mazda 2/3
- Seat Leon
Even een realworld ervaring voor je.

Zojuist getankt met de Fabulous* <3

met 763,5 km** op mijn dagteller ging er 38,22 liter euro95 in.

763,5 : 38,22 = 19,97 km per liter d:)b

Had ik dat afleverpistool na het afslaan niet nog een keer ingeknepen had er iets minder als 38 liter ingegaan en was er ruim 1:20 uit het rekensommetje gekomen :+

*Fabia 3, Stationwagon, 1,2TSI, 2017, 56xxx op de klok, Michelin EcoContact 6.

** zeer diverse ritten, elke dag woonwerk 14km enkeltje, koud kort ritje boodschapjes nog geen km of even naar de apotheek, snelwegritjes 100km+ Et cetera.

Disclaimertje, ik ben geen antieke ouwe lul, gebruik vrijwel nooit cruisecontrol, maar rij gewoon vlot door, gebruik de airco of rij lekker met de ramen open.

Ik jaag echter niet dat ding hoog de toeren in, anticipeer op situaties, gebruik het startstopsysteem en zorg dat ik altij op tijd en ontspannen vertrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
timberleek schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Kijk je hiervoor naar de opgave van de fabrikant, of uit het veld?
Opgave van de fabrikant inderdaad, en uiteraard neem ik die met een flinke korrel zout ;). Maar je zou kunnen zeggen dat bij een zelfde rijstijl je wel enigszins een vergelijking kan maken.
MAX3400 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Maar die valt toch in hetzelfde segment als een Astra? Neem aan dat je daarmee dus ook duurder uit bent qua MRB en dergelijke?
Inderdaad een segment hoger, maar hij is wel bijna 200KG lichter dan de Astra (J) en qua verbruik zit hij er tussenin.
nuffy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:47:
[...]
De MRB is niet honderden €€€ duurder maar eerder 100€ . Sommige ( franse ) B-segmenters zijn ook erg zwaar en de astra '09 -'14 is met 1300-1400kg ook bijna D segment .
Astra: €182 per kwartaal
Polo: €103 per kwartaal
= €316 per jaar verschil. Maar je geeft het zelf al aan: die Astra is uitzonderlijk zwaar.
Fraggert schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:07:
[...]

Even een realworld ervaring voor je.

Zojuist getankt met de Fabulous* <3

met 763,5 km** op mijn dagteller ging er 38,22 liter euro95 in.

763,5 : 38,22 = 19,97 km per liter d:)b

Had ik dat afleverpistool na het afslaan niet nog een keer ingeknepen had er iets minder als 38 liter ingegaan en was er ruim 1:20 uit het rekensommetje gekomen :+

*Fabia 3, Stationwagon, 1,2TSI, 2017, 56xxx op de klok, Michelin EcoContact 6.

** zeer diverse ritten, elke dag woonwerk 14km enkeltje, koud kort ritje boodschapjes nog geen km of even naar de apotheek, snelwegritjes 100km+ Et cetera.

Disclaimertje, ik ben geen antieke ouwe lul, gebruik vrijwel nooit cruisecontrol, maar rij gewoon vlot door, gebruik de airco of rij lekker met de ramen open.

Ik jaag echter niet dat ding hoog de toeren in, anticipeer op situaties, gebruik het startstopsysteem en zorg dat ik altij op tijd en ontspannen vertrek.
toon volledige bericht
Mooi om wat data uit de praktijk te zien! :). Ik had nog even gezocht maar voor een vergelijkbare auto ben je nu minstens 14-15K kwijt. Bizar die prijzen ;(

Ik kom net terug van vakantie en hebt de komende weken geen tijd voor een ritje naar de autoboer, maar ik zal t.z.t. een update geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Lunaticc op 31-08-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:13
Voor €8000,- á €9000,- moet je ook wel een Civic 1.8 of Auris Hybride uit 2010 kunnen vinden.
Blijft veel langer heel dan al die downsize turboblokjes. Wat hogere kilometerstanden hoef je dan ook niet bang voor te zijn.
Zeker de Auris gaat behoorlijk zuinig om met benzine en beiden zijn ook nog vlot zat op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
Ik had beloofd nog even een update te geven ;) Voorgaand weekend hadden we wat tijd gevonden om naar de dealer te gaan. Het is geworden... een Seat Ibiza FR uit 2016!

De meest verstandige auto? Wellicht niet. Maar wél een hele fijne waar we zeker nog veel plezier van gaan beleven. Uiteindelijk nog best lang getwijfeld om niet voor een station te gaan, maar zodra we die ruimte écht nodig hebben kijken we wel weer verder.

De eerste 500km (met nog ruim een halve tank over) zitten er al op zonder problemen. Erg blij met onze aankoop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtYP3_DLzvy4UoJSWcBrFzZ7uJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Df0ZBzqElU3JN38fKF8O02X.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1