Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 15:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SWTOSf7NuJ1a34ZnZ5iE5zYitA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLUjeDRIRNvQWVACqJPQgJ5c.jpg?f=fotoalbum_large

De Microsoft Surface Duo werd in september 2020 uitgebracht door Microsoft, om een nieuwe niche te creëren in smartphone-land: de dual-screen smartphone. De Duo is een zogenaamde ‘foldable’, maar onderscheidt zich doordat niet geprobeerd wordt één groot scherm te creëren, maar juist zowel de hardwarematige vorm als de software erop te richten om met twee schermen te werken.

De Duo’s draaien op Android (11 op moment van schrijven, 12L komt eraan) met de Microsoft Launcher en veel software van Microsoft voor geïnstalleerd.

Zoals vaker met nieuwe concepten, was de eerste uitvoering nogal buggy, en zelfs de Duo 2 was in de eerste maanden na release zo buggy dat deze veel negatieve reviews kreeg.

Inmiddels zijn de meeste bugs en een behoorlijk aantal feature requests echter opgelost respectievelijk ingevuld, en werken beide Duo’s erg goed!

In dit topic bespreken we de ontwikkeling rond de Duo’s, en aangezien het hier om een nieuwe formfactor en manier van werken gaat zijn leuke vragen om te beantwoorden:
  • Hoe gebruik jij je Surface Duo?
  • Tegen welke bugs loop je nog aan en heb je workarounds gevonden?

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic!
Ik heb mijn Duo 2 inmiddels alweer een tijdje en ben er eigenlijk meer content mee dan de iphone. Het overstappen vanaf mijn iphone ging zonder problemen en alle apps die ik voorheen op de iPhone had werken op de Duo 2.
De apps die voor de Duo 2 aangepast zijn (zoals bijvoorbeeld outlook en de camera) laten zien dat deze formfactor te weinig aandacht krijgt en zijn eigenlijk gewoon beter dan op de iphone. Ook bij het bestellen via een website en op het andere scherm de bankafhandeling regelen is toch net wat prettiger dan op 1 scherm.
De foto/videokwaliteit is (inmiddels) voor mij voldoende maar haalt niet het nivo van de concurrentie. Voor mij geen probleem, ik doe niet veel met foto's maar doe je dat wel dan zou ik geen Duo 2 nemen.
Ik heb eigenlijk geen last van bugs (meer) en zou de Duo 2 inmiddels prima aan iemand durven aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Cool!

Ik gebruik de mijne vaak in laptop-modus, vooral als ik veel moet tiepen. Gek genoeg zie ik dat in reviews niet vaak terug. Vind het echt super handig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF-MScpkMCwJxJBBE6RmdaWXQ_4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTwvn2hiG2ZVAp5LXHmN5Y4x.jpg?f=fotoalbum_medium

Iets heel anders, ik vind de originele achtergronden van de Duo een stuk mooier dan die van de Duo 2, maar ze zijn helaas niet allemaal even makkelijk te vinden. Hierbij eentje die ik zelf erg mooi vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFBVfi0Y8Mma2l1xYKx9Ik4x5c4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTiilpWbsX2EGdXY4PtF89YX.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 35% gewijzigd door Julian op 23-08-2022 16:59 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• DukeN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:40

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Ik lees vrijwel alles over de Surface Duo 2 op internet en Youtube. Ik wil de overstap maken naar de Duo 2. Toch soms twijfel naar de Fold 4 i.v.m. de covers en eventuele reparaties. Die Duo twee bump "cover" + skinnen ervan kost zo ook weer 100 euro. Bizar.

Maar het concept van twee schermen spreekt mij zo aan, ik mis het nu heel erg op de S20. Hop van applicatie naar applicatie.

Kan iemand checken of de grote overeenkomt met die van een Nederlands paspoort? Dan kan ik de broekzak test proberen. :-)

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUvuaA4iYlbev5PWToCE49gx3ys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UZgBSBANSkS5HusuDztKIEW.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de kale Duo 2. Ik heb er zelf nog deze sleeve omheen zitten. Past net zo goed in mijn broekzak als de Galaxy S22 Ultra die ik hiervoor had, hij is wat breder maar wel wat korter, wat juist erg fijn is bij fietsen b.v.

[ Voor 30% gewijzigd door Julian op 25-08-2022 15:16 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 11:09
Ik ben altijd erg huiverig om mijn Surface Duo in mijn broekzak te dragen, omdat de telefoon door het plastic frame erg gevoelig is voor torsie, als je bv. per ongeluk met de telefoon nog in je zak gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Ik vraag me af of een steviger frame veel uit zou maken, als je ziet hoe strak alle componenten aan elkaar gelijmd zitten.... Ik vind de Duo ook behoorlijk stevig voor een apparaat dat zo dun is, zeker als hij dicht geklapt is, dus ik deel zelf je zorgen niet... We gaan het meemaken!

Edit: voor de duidelijkheid, ik bedoel niet mijn kontzak met 'broekzak'. Als je erop gaat zitten dan kan het waarschijnlijk wel stuk ja, zoals wel meer mobieltjes op die manier aan hun eind komen.

[ Voor 22% gewijzigd door Julian op 25-08-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb sinds kort een Surface Duo. Ik gebruik hem niet als telefoon, maar alleen als tablet, die je makkelijker kunt meenemen dan m'n 10" Galaxy Tab...

Er zijn twee dingen dingen die ik irritant vind.

Ik gebruik al jaren de Microsoft Launcher op mijn telefoon, maar op de Duo kan ik veel minder instellen. Ik heb bijv. op m'n telefoon het Glance (eerste) scherm uitgezet. Kan niet op de Duo...

De andere is dat ik niet altijd apps over beide schermen gedeeld krijg. Dan drag ik hem wel netjes over het midden, maar wil hij gewoon niet gedeeld worden. En heel soms lukt het wel... Geen idee hoe ik dat consequent goed krijg...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ja gek genoeg loopt de MS Launcher voor de Duo achter qua features op de 'normale' Launcher. Enige dat je kan doen om het ietsje beter te maken is lid worden van het Beta-programma in de Google Playstore, dan krijg je nieuwe versies net ietsje eerder.

Andere probleem heb ik zelf niet ervaren, niet met mijn Duo en niet met mijn Duo 2.... Wat gaat er dan precies mis, blijft hij op het scherm waar hij al was, of springt hij naar het andere scherm?

Wat misschien helpt is dat als je goed kijkt, hij een soort zwarte schaduw-preview laat zien van waar het scherm gaat komen. Ik merk wel dat als ik het scherm te langzaam verschuif, hij niet naar het midden gaat maar naar het andere scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Julian schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:19:

Wat misschien helpt is dat als je goed kijkt, hij een soort zwarte schaduw-preview laat zien van waar het scherm gaat komen. Ik merk wel dat als ik het scherm te langzaam verschuif, hij niet naar het midden gaat maar naar het andere scherm.
Ja, die schaduw-preview zie ik wel, maar alleen op het andere scherm... En geen verschil of ik snel of langzaam verschuif...

Nu maar ingesteld dat die applicaties die ik waarschijnlijk op 2 schermen wil hebben, deze automatisch op 2 schermen opent.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Hm.

Het gaat bij mij ook mis als ik hem te vroeg of te laat loslaat.

Verder werkt het heel betrouwbaar, dus misschien is er toch iets mis... Heb je getest of de schermen in het midden wel goed aanraakgevoelig zijn?

Misschien anders de Microsoft Launcher eens resetten? Even tijdelijk een andere launcher installeren en dan de gegevens wissen en herinstalleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Julian schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:01:
Hm.

Het gaat bij mij ook mis als ik hem te vroeg of te laat loslaat.

Verder werkt het heel betrouwbaar, dus misschien is er toch iets mis... Heb je getest of de schermen in het midden wel goed aanraakgevoelig zijn?

Misschien anders de Microsoft Launcher eens resetten? Even tijdelijk een andere launcher installeren en dan de gegevens wissen en herinstalleren?
Het lijkt erop dat het niet aan een launcher gebonden is... Ik heb hem pas sinds zaterdag, dus ik denk dat ik hem eens ga factory resetten (heb er nog niet zo heel veel mee gedaan :p)

----

Edit: de factory reset gedaan en toen eens goed naar die introductie animatie gekeken: ik deed het fout... Ik liet eerst de app helemaal tonen (wat je moet doen als je wilt switchen van app), en dan slepen. Maar je moet het in 1 beweging doen...

[ Voor 16% gewijzigd door Wailing_Banshee op 07-09-2022 13:06 ]

• Julian
Leuke, relevante en recente review van The Verge, voor wie hem gemist had:

https://www.theverge.com/...een-revisit-updates-price

[ Voor 6% gewijzigd door Julian op 08-09-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Kan iemand mij een plezier doen en even kijken bij Instellingen -> Netwerk en Internet -> Mobiel netwerk -> Namen toegangspunten? Ik heb daar een raar APN staan genaamd APN_NAME_CTNET dat ik niet kan verwijderen. CTNET lijkt een Chinese provider te zijn.

Achtergrond van de vraag is dat ik net op vakantie naar Duitsland, Oostenrijk en Italië ben geweest en dat ik daar grote problemen had met 4G en internet. Ik had in heel Italië en delen van Duitsland geen internet en ik kon ook geen verbinding maken met andere netwerken dan Vodafone 1G. Normaal kan je als je roamt met willekeurige andere netwerken verbinding maken. Eén van de dingen die Vodafone aanraadde is om niet gebruikte APN's weg te gooien. Zo liep ik tegen dit rare APN aan.

Overigens heeft Vodafone ondanks meerdere verzoeken helemaal niets gedaan behalve een 'netwerk reset' om dit te verhelpen. Toen ik weer terug was in Nederland kreeg ik een SMSje dat aangezien ik terug was het probleem niet meer te reproduceren was dus dat ze er niks meer mee gingen doen. Ik ga maar overstappen naar een andere provider op een ander netwerk dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxxie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 12:40
Sinds gisterenavond ook de trotse bezitter van een Surface DUO 2 ;)
Julian schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:55:
Kan iemand mij een plezier doen en even kijken bij Instellingen -> Netwerk en Internet -> Mobiel netwerk -> Namen toegangspunten? Ik heb daar een raar APN staan genaamd APN_NAME_CTNET dat ik niet kan verwijderen. CTNET lijkt een Chinese provider te zijn.

Achtergrond van de vraag is dat ik net op vakantie naar Duitsland, Oostenrijk en Italië ben geweest en dat ik daar grote problemen had met 4G en internet. Ik had in heel Italië en delen van Duitsland geen internet en ik kon ook geen verbinding maken met andere netwerken dan Vodafone 1G. Normaal kan je als je roamt met willekeurige andere netwerken verbinding maken. Eén van de dingen die Vodafone aanraadde is om niet gebruikte APN's weg te gooien. Zo liep ik tegen dit rare APN aan.

Overigens heeft Vodafone ondanks meerdere verzoeken helemaal niets gedaan behalve een 'netwerk reset' om dit te verhelpen. Toen ik weer terug was in Nederland kreeg ik een SMSje dat aangezien ik terug was het probleem niet meer te reproduceren was dus dat ze er niks meer mee gingen doen. Ik ga maar overstappen naar een andere provider op een ander netwerk dus.....
Ik heb zelf KPN maar bij mij staat daat een KPN APN.
Ik heb daar zelf niets aan aangepast, stond default goed.

Heb je al geprobeerd de APN handmatig aan te maken ?
( https://community.vodafon...-het-buitenland/td-p/1840 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Julian schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:55:

Misschien een grijze import Surface Duo gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Hij komt van Paradigit.....

Ja ik heb geprobeerd handmatig een APN aan te maken, dat gaat gewoon en die kan ik ook weer weggooien. Alleen deze Chinees dus niet. Heel apart.

Edit: andere simkaart geprobeerd, geen Chinees APN meer... Andere simkaart besteld van Vodafone. Ligt dus niet aan de Duo.

[ Voor 26% gewijzigd door Julian op 05-10-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Android 12 is uit!

Eerste impressies:
- Kleurrijker. Had van mij niet gehoeven maar prima. Er valt helaas niet gek veel aan in te stellen.
- Driver voor schermrotatie lijkt vervangen, voor de reboot voor de update deed hij het niet meer bij mij namelijk. Lijkt betrouwbaarder te werken nu.
- Nieuwe unlock-animatie. Had ook niet gehoeven van mij.
- Loopt als een zonnetje.
- Volgens de release notes is de glance bar uitgebreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkmarc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-03 15:08
Vraagje: Ik wil graag een tweede oplader kopen. Wel met een Nederlandse aansluiting. Want mijn andere usb-c opladers van samsung zijn niet verstandig begreep ik en pakt hem ook niet altijd.

Waar kan ik die kopen, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik gebruik gewoon een Samsung lader, wat zou daar mis mee zijn dan?

Als ik iets nodig heb met een snoertje dan ga ik altijd naar onlinekabelshop.nl, die weten echt waar ze het over hebben, enorm assortiment en redelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkmarc
Julian schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:46:
Ik gebruik gewoon een Samsung lader, wat zou daar mis mee zijn dan?
Nou, ik heb hem er in het begin ook vaak aangehangen. Maar ik las er wel wat over. Alleen vraag ik mij af of het inderdaad uitmaakt. Qua Voltage zijn ze namelijk hetzelfde..dus is geen issue..maar qua Amps en Wattage zijn ze wel anders.

Maar goed. Toen ie bij 26% de samsung niet meer pakte\herkende, begon ik te twijfelen of het inderdaad wel zo verstandig was dan.

Ik heb hem nu een maandje en ben zeer tevreden, maar wil natuurlijk geen risico nemen met snel kapotte accu. Maar goed. Dus denk ik google wat, maar zonde resultaat, behalve 1 op bol, maar daar staat niet duidelijk in wat de stekker is, want bij microsoft zelf krijg je ook een andere aansluiting. Dus was benieuwd of anderen een goede oplossing hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Microsoft raadt een 23 Watt lader aan. Ze waarschuwen niet voor een hoger of een lager wattage, en ik kan me ook niet voorstellen dat het uit zou maken. De telefoon kan namelijk ook zelf instellen hoe snel hij laadt. Je kan bijvoorbeeld ook instellen dat hij langzamer laadt ('s nachts) zodat je batterij minder snel slijt.

Als de lader je duo niet meer wil opladen dan denk ik toch eerder aan een slecht contact, een beschadigde kabel of een kapotte lader.

Stekker is gewoon USB-C.

Zie ook Surface Duo opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkmarc
Als de lader je duo niet meer wil opladen dan denk ik toch eerder aan een slecht contact, een beschadigde
Dat is het niet hoor. Dan had ik het wel vaker gehad bij mijn oude samsung telefoon. En die DUO is nog zo nieuw...de schittering is niet te weerstaan ;)

Maar ik heb nu beseft dat het ook sofware-matig dan kan zijn. Dus toevallig trad het net weer op. Dus ik heb toen maar een reboot gegeven. Blijkbaar lost dat het op. Het rare is dat de eigen oplader aansluiten dan geen issue is... 8)7

Maar goed. Dan ga ik gewoon zorgeloos door met de andere usb-c opladers opladen.
Heb daar ook nog 2 van liggen...dus dan zit ik wel goed.

Software is meestal wel goed trouwens..maar ik heb zo af en toe wel wat bugjes gemerkt/gezien. Meestal met flippen van het scherm. Maar overal zeer content. Ik blijf een kickass smart phone vinden. Al noemde mijn vrouw het gelijk een mini tablet :+

Maar ook zij ziet in waarom het een gaaf stukje techniek is. Het blijft wel jammer dat ie op 1 geheel scherm af en toe wat wegsnoept qua wat er staat...dat zou softwarematig toch ook wel kunnen worden opgelost zou je denken...of ziet het er dan raar uit?

Bedankt voor het meedenken voor dit oplader issue in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkmarc
Trouwens tip:

https://www.etsy.com/nl/l...280&variation1=1516888097

Ik heb naast de bumper bevestiging ook mooi hoesje met pasjeshouder al in gebruik.
Met wat er ingegraveerd..

Ik ben der in elk geval blij mee. Moeite wel waard, want ben anders bang dat ik hem een keer laat vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 23:09
Hopelijk kan iemand helpen. Ik heb sinds een week een Surface Duo 1. Ik krijg alleen bij inkomende oproepen altijd onbekend nummer (ik zie niet wie er belt) . De telefoon is gelijk geüpdatet naar Android 12 icm een abonnement bij KPN. Ik kan het probleem geforceerd oplossen door 4G bellen uit te zetten, maar de gesprekskwaliteit en het bereik worden dan best slecht.

[ Voor 5% gewijzigd door MarVanOs op 18-11-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Komt mij niet bekend voor..... Vodafone hier overigens, met een Duo 2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Weet iemand toevallig een link waar ik de Pen cover kan vinden in het zwart. Denk alle websites wel gezien te hebben maar overal out of stock!

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Net Total Commander geïnstalleerd, lijkt wel speciaal gemaakt voor de Duo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Voor wie nog geen Surface Duo heeft, nu weer in de aanbieding bij Ibood (386,- incl. verzenden voor het 256GB model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 11:17
Of-Aaargh schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:17:
Voor wie nog geen Surface Duo heeft, nu weer in de aanbieding bij Ibood (386,- incl. verzenden voor het 256GB model).
Mijn interesse voor dit apparaat komt een maand te laat..

Hopen dat er snel weer een aanbieding is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Teknizion schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Mijn interesse voor dit apparaat komt een maand te laat..

Hopen dat er snel weer een aanbieding is!
Je kan in elk geval een price alert instellen in de pricewatch! iBood zit daar natuurlijk niet in maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
Julian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Je kan in elk geval een price alert instellen in de pricewatch! iBood zit daar natuurlijk niet in maar toch....
Heb ik zojuist gedaan. Benieuwd of het binnenkort nog in de aanbieding is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Teknizion schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Heb ik zojuist gedaan. Benieuwd of het binnenkort nog in de aanbieding is
Abonneer je gewoon op iBood, daar komt hij geregeld voorbij. Toch wel bijna elke maand een keer.

Let alleen wel op: Microsoft heeft weliswaar de Duo mooi bij de tijd gehouden en dezelfde updates gegeven als de Duo 2, maar september dit jaar stopt het! Dan kan het alsnog van €1000+ naar minder dan €400 zijn gezakt, maar ik ben daarom afgehaakt:
https://learn.microsoft.c...lifecycle-android-devices

Ik ga geen €400 uitgeven voor een product wat na september 2023 niet eens meer security updates krijgt. Major updates kunnen me nog gestolen worden, maar ze zouden eigenlijk geen product meer moeten mogen verkopen die over 8 maanden EOL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Abonneer je gewoon op iBood, daar komt hij geregeld voorbij. Toch wel bijna elke maand een keer.

Let alleen wel op: Microsoft heeft weliswaar de Duo mooi bij de tijd gehouden en dezelfde updates gegeven als de Duo 2, maar september dit jaar stopt het! Dan kan het alsnog van €1000+ naar minder dan €400 zijn gezakt, maar ik ben daarom afgehaakt:
https://learn.microsoft.c...lifecycle-android-devices

Ik ga geen €400 uitgeven voor een product wat na september 2023 niet eens meer security updates krijgt. Major updates kunnen me nog gestolen worden, maar ze zouden eigenlijk geen product meer moeten mogen verkopen die over 8 maanden EOL is.
Gek genoeg werkt die link (voor mij) niet maar Google haalt er wel de volgende tekst uit:
Surface Android devices will receive Android version and security updates for at least 3 years from its release date (September 10, 2020). In cases where the support duration is longer than 3 years, an updated end of servicing date will be published 18 months before expiration of the last planned servicing date.
Dus het lijkt erop dat er tenminste 3 jaar support is, met een waarschuwing van anderhalf jaar van te voren als die af gaat lopen. Dus wat dat betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
3 jaar update is wat mij betreft prima. Wil vooral gewoon weer eens een telefoon proberen die anders is dan normale smartphones. Ben blij met mijn iPhone, maar iets anders proberen is fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
En de Surface Duo 1 is weer beschikbaar op iBood. 256GB voor 380 euro, het 128GB model is al uitverkocht. Wel UK model, plus een verloopstekker, dus een enorm oplaadblok. Maar goed, USB-C, dus met vele standaard opladers op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Julian schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Gek genoeg werkt die link (voor mij) niet maar Google haalt er wel de volgende tekst uit:

[...]

Dus het lijkt erop dat er tenminste 3 jaar support is, met een waarschuwing van anderhalf jaar van te voren als die af gaat lopen. Dus wat dat betreft...
Dat is dus niet helemaal zo, en gek dat de link niet werkt, ik ben daar niet eens ingelogd (wat wel kan met je Microsoft account). Daarom haal ik maar even het complete tabelletje via een screenshot naar voren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1FIn4TxTvn-CMv8qjg_SbXV_Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Shc4FUUKeSYoXy5M4t4WoRc.png?f=fotoalbum_large

Er staat dus vrij duidelijk in het Nederlands vertaald dat "In gevallen waar de ondersteuningsperiode langer is dan 3 jaar, zal er 18 maanden voor het verlopen van de laatst geplande onderhoudsdatum een bijgewerkte einddatum gepubliceerd worden."

Er staat in de tabel duidelijk dat de "laatst geplande" Android versie update (major update ga ik vanuit) en security update op 10 september 2023 zullen plaatsvinden. De 18 maanden daarvoor is al lang verstreken (10 maart 2022) en er staat géén nieuwe datum. Microsoft zegt duidelijk dat dit anders wel gepubliceerd zou zijn.

Iets daarvoor (niet in de screenshot) staat namelijk óók nog:
"The lifecycle begins when a device is first released and concludes when Surface ceases publication of updates."

Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat als er toch nog veel actieve gebruikers blijken te zijn, dat ze de ondersteuning nog wat oprekken of los van wat hier staat wel nog een paar updates uit zullen brengen. Maar dat is pure speculatie en kan je niks op vastpinnen.

Ik vind het zeer belangrijk om wel een paar jaar met het toestel te kunnen doen en ik zou hem zakelijk aanschaffen, waar er naar security updates gekeken wordt (we mogen niet meer dan 3 maanden achterlopen). Als er inderdaad september mee gestopt wordt, zoals hier feitelijk staat, heb ik er in januari 2024 niks meer aan. En probeer er dan ook tweedehands nog maar iets voor te krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Aha, thx voor het screenshot, ik kwam niet verder dan een 404, en kon alleen de eerste alinea lezen via Google. Hij doet het voor mij nu ook weer, denk dat hij ff offline was.

Ik vind het nog steeds ietwat vaag maar de tabel is duidelijk; er is een laatste geplande security update. Jammer.

Ik moet zeggen dat ik ook niet uitkijk naar de vouwbare Surface Duo 3 met éen groot plastic scherm. Het concept van de Duo en de Duo 2 met twee glazen schermen vind ik veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
Of-Aaargh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:08:
En de Surface Duo 1 is weer beschikbaar op iBood. 256GB voor 380 euro, het 128GB model is al uitverkocht. Wel UK model, plus een verloopstekker, dus een enorm oplaadblok. Maar goed, USB-C, dus met vele standaard opladers op te laden.
Kijk eens aan, misschien toch maar eens doen.
Past de telefoon in een broekzak eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Ik heb mijn Surface Duo 2 (met camera bump) en een dikke echt leren hoes altijd in mjin broekzak, samen met was pasjes. Het is wel echt een grote unit, vooral omdat hij breder is dan een gewone telefoon, en wat dikker. Aan de andere kant is hij wel korter dan de grote (grootste) Galaxy's die ik hiervoor had, wat wel beter is op de fiets.

Waar je wel rekening mee moet houden heb ik gemerkt, is dat het gewoon nét wat meer moeite is om de telefoon erbij te pakken om te kijken of een melding de moeite waard is om wat mee te doen, omdat je hem óók nog open moet klappen. Ik combineer hem daarom met een smartwatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
Julian schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:40:
Ik heb mijn Surface Duo 2 (met camera bump) en een dikke echt leren hoes altijd in mjin broekzak, samen met was pasjes. Het is wel echt een grote unit, vooral omdat hij breder is dan een gewone telefoon, en wat dikker. Aan de andere kant is hij wel korter dan de grote (grootste) Galaxy's die ik hiervoor had, wat wel beter is op de fiets.

Waar je wel rekening mee moet houden heb ik gemerkt, is dat het gewoon nét wat meer moeite is om de telefoon erbij te pakken om te kijken of een melding de moeite waard is om wat mee te doen, omdat je hem óók nog open moet klappen. Ik combineer hem daarom met een smartwatch.
Bedankt voor de reactie. Mijn smartphone gebruik is vooral thuis en op kantoor. Ik ben niet iemand die constant zijn telefoon er bij pakt dus functionaliteit zoals de Duo lijkt mij erg fijn.

Ik denk dat ik nog even kijk of de telefoon ooit nog goedkoper aangeboden wordt. In Amerika is de telefoon voor $239 (€220) in de aanbieding. Dan vind ik €329 bij iBook voor de 128gb wel een flink verschil.

Het zal ook wel even wennen zijn. Ik gebruik nu een jaar of 8 iPhone. Ben wel weer toe aan een telefoon die wat anders probeert en in al die jaren is de Duo de eerste die dat in mijn optiek ook echt aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Het is inderdaad echt wat anders, en het geinige is, het werkt. Ik zou niet graag weer een telefoon willen met maar één scherm (ook niet met een groot vouwbaar scherm trouwens magoed).

Ontzettend jammer dat ze hem in de markt hebben gezet met niet werkende software, waardoor alle dag 0-reviews allemaal slecht waren. Anders had het echt nog wel een succes kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknizion
Het is vandaag ongeveer een maand geleden sinds ik mijn Surface Duo 256GB heb mogen ontvangen, en op het moment van schrijven is het ook de dag dat ik besloten heb om hem te verkopen.

Voordat ik dat ga doen wil ik in deze post eerst mijn ervaringen omschrijven. Desondanks ik hem verkoop, vind ik het een van de mooiste apparaten die ik in jaren heb mogen gebruiken.

Hardware & design
Mijn eerste reactie toen ik het apparaat uit de verpakking haalde was zeer positief. Het apparaat is heel erg dun en het design is erg sleek. Het openklappen van de telefoon en hem weer dicht doen is vanaf het eerste moment al verslavend. De degelijkheid van de "hinge" is dan ook erg goed. Het openklappen gaat soepel. De schermen van het toestel zijn erg prettig om naar te kijken. De resolutie en de kleuren zijn erg fijn.

Camera
Een minpunt van de Duo 1, en een waarvan ik van tevoren dacht niet heel erg veel last van te hebben, is de camera. De Duo 1 heeft ten opzichtte van de Duo 2 maar 1 camera. Het gaat om een "selfiecamera" die je kunt gebruiken door het toestel open te klappen. Dit werkt prima, maar niet perfect. Meer hierover onder het kopje gebruikerservaring.

Software
Sinds een jaar of 8 ben ik een trouw iPhone gebruiker. In de tussentijd is daar een macbook bij gekomen voor werk en studie. Ooit ben ik overgestapt naar iPhone omdat ik de software veel soepeler vond in het dagelijks gebruik. De Duo draait op Android 12 en dat werkt verrassend goed. De overstap naar de software vond ik dus erg meevallen. Niet meer kunnen profiteren van het ecosysteem was wel een nadeel, maar dat wist ik van tevoren.

De hardware-specifieke software werkt prima, maar niet perfect. De meeste apps kun je gemakkelijk op het ene scherm openen, het ander werkt weer iets minder goed. Gelukkig kun je wel de meeste apps op het grote scherm (beide schermen tegelijk openen)

Gebruikerservaring
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van deze (korte) review, de gebruikerservaring. Al sinds 2007 ben ik het enkele-scherm principe gewend, nu heb ik er opeens twee. En dat is in heel erg gevallen onwijs handig. Op een scherm mijn e-mail open zetten en op de ander Chrome is gewoon heel erg gebruikersvriendelijk. Het is alsof je een dual-monitor setup in je broekzak hebt zitten. Het is ook mogelijk om software in de volledige breedte van het toestel te openen. Het buigingsmechanisme breekt het scherm wel in twee, maar in apps als Chrome of een eBook merk je dat eigenlijk niet. Pas als je een filmpje op YouTube kijkt gaat het storen, in dat geval is een vouwbaar scherm zoals die van een Galaxy Fold handiger.

Waar voor mij de gebruikerservaring wel minder wordt is in het dagelijks gebruik. Een iPhone of ieder andere smartphone pak je uit je broekzak, zet je aan door middel van een knop, en je kunt hem gebruiken. In principe werkt dat met de Duo 1 ook zo, alleen moet je hem nu eerst open klappen, en het toestel met 1 hand bedienen is erg ongemakkelijk (misschien als je grote handen hebt niet :9 )

Conclusie
De Duo 1 is een prachtig toestel en ik hoop dat er in de toekomst varianten komen van dit design die het naar een nieuw niveau tillen. Toch ben ik blij weer mijn iPhone te kunnen gebruiken. Dit weekend ga ik een weekend naar Edinburgh en het voelde toch niet lekker om niet een toestel mee te nemen die geen goede camera uit die ik zo uit mijn broekzak kon halen.

Ik ga het toestel via Tweakers verkopen, de advertentie komt na mijn weekend weg online. Als je dit leest en al interesse hebt mag je uiteraard een bericht sturen. Het gaat om het 256gb model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Super review!! Ik denk dat je de essentie misschien wel te pakken hebt van de Surface Duo; hij heeft grote voordelen, én grote nadelen.

Heel herkenbaar ook. Ik heb zelf de Duo 2 overigens, dus het camera nadeel is minder groot. Wat je misschien als belangrijkste nadeel noemt, dat het gewoon te veel gedoe is om hem erbij te pakken in veel gevallen, ervaar ik ook zo. Vaak ben je ergens, thuis of op werk, en dan ligt hij klaar om te pakken en dan is het geen probleem, maar onderweg wel. Daar heb ik zelf de workaround voor dat ik een smartwatch gebruik om te checken of een notificatie de moeite van het direct reageren waard is of niet. Voor (lopend) navigeren is dat ook heel makkelijk overigens. En een andere workaround voor vakanties, dan wil ik snel en gemakkelijk goede foto's kunnen nemen. Daar heb ik een S22 Ultra 8 GB voor, tweedehands gescoord voor niet al te veel.

Fiks dure workarounds dus maar al met al werkt dit voorlopig goed voor mij :)

Nogmaals dank voor je goede review! Misschien ook goed om als product review te plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
Julian schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:53:
Super review!! Ik denk dat je de essentie misschien wel te pakken hebt van de Surface Duo; hij heeft grote voordelen, én grote nadelen.

Heel herkenbaar ook. Ik heb zelf de Duo 2 overigens, dus het camera nadeel is minder groot. Wat je misschien als belangrijkste nadeel noemt, dat het gewoon te veel gedoe is om hem erbij te pakken in veel gevallen, ervaar ik ook zo. Vaak ben je ergens, thuis of op werk, en dan ligt hij klaar om te pakken en dan is het geen probleem, maar onderweg wel. Daar heb ik zelf de workaround voor dat ik een smartwatch gebruik om te checken of een notificatie de moeite van het direct reageren waard is of niet. Voor (lopend) navigeren is dat ook heel makkelijk overigens. En een andere workaround voor vakanties, dan wil ik snel en gemakkelijk goede foto's kunnen nemen. Daar heb ik een S22 Ultra 8 GB voor, tweedehands gescoord voor niet al te veel.

Fiks dure workarounds dus maar al met al werkt dit voorlopig goed voor mij :)

Nogmaals dank voor je goede review! Misschien ook goed om als product review te plaatsen!
Bedankt! Misschien dat ik hem wel als product review plaats, eerst tijd voor een weekend weg.
En ja, het zijn grote voor- en nadelen. Heb nu sinds 24 uur weer mijn iPhone in gebruik en dat gaat toch allemaal een stuk vlotter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is misschien ook een voordeel, dat het wat meer gedoe is dan een scherm. Dan ben je wat mee bewust van het gebruik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknizion
Marzman schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:47:
Dat is misschien ook een voordeel, dat het wat meer gedoe is dan een scherm. Dan ben je wat mee bewust van het gebruik.
Dat merkte ik wel, ik gebruikte mijn telefoon minder. Ik denk dat het komt doordat het scherm niet altijd in zicht is. Als een scherm oplicht met een notificatie ben je toch sneller geneigd om de telefoon te pakken.

EDIT;

Voor de liefhebbers staat de telefoon nu te koop. Als je interesse hebt, stuur een bericht!

[ Voor 10% gewijzigd door Teknizion op 06-03-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Heb laatst een S23 Ultra gescoord, kijken of die beter bevalt. Twee weken gebruikt en ben toch weer terug naar mijn Surface Duo 2. Het scherm van de S23 is gewoon te klein. Te smal vooral ook. Ik miste het luxe gevoel van de ruimte op die prachtige schermen van de Duo. :)

De S23 hou ik erbij voor op vakantie, om snel (uitstekende) foto's te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Heb mijn Surface Duo ook verwisseld voor een S23 Ultra. En regelmatig mis ik ook de dubbele schermen van de Duo. En de veel betere vingerafdruklezer, om maar iets te noemen.
Maar dan denk ik weer aan de sloomheid van het apparaat vergeleken met mijn nieuwe telefoon, en de nog steeds aanwezige bugs en glitches, en ben ik toch blij dat ik ben overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ja de S23 Ultra is wel écht 'buttery smooth'.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vandaag is de duo 2 128GB/256GB in de aanbieding bij ibood voor 650/700 euro.

Vraag, hoe werkt zo'n duo 2 als ereader? Wil dat een beetje? M'n ouders zoeken namelijk een kleine tablet als ereader, ik dacht misschien aan deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
dragon2 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:00:

Vraag, hoe werkt zo'n duo 2 als ereader? Wil dat een beetje? M'n ouders zoeken namelijk een kleine tablet als ereader, ik dacht misschien aan deze.
Gebruik het niet zo veel maar wat gebruik wel eens google play books op de Duo2 en dat leest als een boek.
het omslaan van de bladzijde is een leuk effect.

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Hij is absoluut aan te raden als kleine tablet (opgevouwen superklein, uitgevouwen nog best heel wat scherm), en al helemaal als ereader. Dat is ook mede dankzij de wat andere hoogte-breedte-verhoudingen die Microsoft heeft gekozen voor de Duo, in vergelijking met de nogal smalle en hoge andere foldables.

Gebruik hem zelf regelmatig als ereader, ook op terrasjes in de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Julian schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:20:
Hij is absoluut aan te raden als kleine tablet (opgevouwen superklein, uitgevouwen nog best heel wat scherm), en al helemaal als ereader. Dat is ook mede dankzij de wat andere hoogte-breedte-verhoudingen die Microsoft heeft gekozen voor de Duo, in vergelijking met de nogal smalle en hoge andere foldables.

Gebruik hem zelf regelmatig als ereader, ook op terrasjes in de volle zon.
Welke ereader gebruik je? Ik krijg kobo en moonreader namelijk niet over 2 bladzijdes. Google books wel, maar daar hebben ze amper boeken in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik gebruik hem zelf inderdaad icm Google Play Boeken, daar heb ik de boeken die ik op dit moment lees in elk geval wel kunnen vinden (Artemis van Andy Weir en Capital and Ideology van Thomas Piketty). Qua amper boeken valt het volgens mij wel mee maar er zijn inderdaad wel rijkere bronnen.

Volgens mij werkt Amazon Kindle wel op de Duo op twee pagina's, dus als je iets zoekt met (nog) meer titels dan Google dan is dat er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Julian schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:17:
Ik gebruik hem zelf inderdaad icm Google Play Boeken, daar heb ik de boeken die ik op dit moment lees in elk geval wel kunnen vinden (Artemis van Andy Weir en Capital and Ideology van Thomas Piketty). Qua amper boeken valt het volgens mij wel mee maar er zijn inderdaad wel rijkere bronnen.

Volgens mij werkt Amazon Kindle wel op de Duo op twee pagina's, dus als je iets zoekt met (nog) meer titels dan Google dan is dat er wel.
Lol ik bedoel dat ze al heel veel boeken hebben, maar niet in Google play. Wel kobo (betaald), en moonreader+ voor gratis spul. Maar die 2 krijg ik dus niet netjes over 2 pagina's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Iemand al met de Duo aan het tweaken geslagen en Android 14 erop weten te krijgen?
https://xdaforums.com/t/a14-gsi-for-surface-duo.4598441/

Ik heb geen Duo, maar ben altijd geinteresseerd geweest, en het voelt als een interessante optie voor een 2e device, meer tablet en aantekeningenboekje dan telefoon. Bovendien worden ze steeds goedkoper op de gebruikte markt. Dus als er zich internationaal een leuke groep enthusiastelingen verzamelt heeft die toffe dingen kunnen ontwikkelen (ik ben geen programmeur/ontwikkelaar) maakt dat het extra interessant als hobby projectje ofzo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Nog niet, zit er wel aan te denken een tweede Duo (de eerste versie) te scoren om het op te proberen. 4 en 5G werkt nog niet en ook het werken met de twee schermen is nog WIP. Zie ook dit artikel met interviews van de developers over W11 en A14 op de Duo's.

Ik gebruik mijn Duo 2 nu als e-reader, helemaal geweldig voor die toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
dragon2 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:00:

Dat kan je je ouders toch niet aandoen?? Koop gewoon een normale ereader voor ze.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1