Houtkachel in bestaande openhaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:45
Wij hebben thuis een grote (open) ouderwetse openhaard met een schoorsteen/rookkanaal uit de jaren 80.
De schoorsteen is laatste nog geveegd, en in principe klaar voor het stookseizoen.

Echter hebben we van kennissen een houtkachel, 2ehands maar in prima staat, gekregen welke we in de openhaard hebben gezet. Zie foto.

Nu vroeg ik me af of je dit nog moet ‘aansluiten’?

...

Ik heb al paar schoorsteenvegers/kachel installatiebedrijf gepolst. De een zegt, dan moet je flexibele rvs pijp in bestaand rookkanaal aanleggen, in zijn geheel. Wat prijzig wordt.

De ander zegt, ff een meter pijp van kachel in eerste stuk doen en klaar. Wat beunhaas zo kan doen

Met mijn logica, of je nog een los houtvuur maakt in de openhaard of hetzelfde in de inzetkachel doet, daar zit toch geen verschil in? En in principe zou ik zo al moeten kunnen gebruiken? Tussen begin rookkanaal/schoorsteen en bovenaansluiting houtkachel zit maar 20cm… de rook gaat dus wel zo het rookkanaal in, net zoals met de trek van de normale openhaard?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfxLd5L1n9dTGSv7GaA9djs8wR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwrCBhaedbOKIRCqcptWndkM.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 22:15
Optie 2 is zeker werkbaar. Kwestie van het open gedeelte te overbruggen.

Als het goed is heb je voldoende trek i je schouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het klopt allemaal :) Van installateur 1 en 2 en van jezelf. Het is maar net wat je wilt.

Ik zou het advies van installateur 2 opvolgen (tenzij je in Belgie woont, dan is er wat extra wetgeving).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-05 20:39
Ik zou toch netjes een pijp tot bovenaan er doorheen trekken. De trek die je bij deze kachel hebt is anders/minder dan van een open haard, vandaar ook dat de gesloten haard veel efficienter is (veel minder verlies van warme lucht door het grote kanaal naar boven). Als het makkelijk begaanbaar is dan is het misschien ook bog wel zelf te doen?
En als het mogelijk is met dit model kachel en de plaatsing: kijk of je een aansluiting kan maken naar buiten of de kruipruimte voor de koude lucht die die pakt voor de verbranding. Ga je blij mee zijn als je de afzuigkap aanzet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:11
Die van ons staat voor de oude haard, die met een plaat dicht is gemaakt. Pijp van de kachel door een gat in de plaat en klaar, heeft jaren zo gewerkt. Uiteindelijk hebben we wel een flexibele pijp laten trekken omdat die sneller opwarmt dan een gemetseld kanaal en daardoor minder uitstoot zou geven, maar strikt noodzakelijk was het niet.

Ik zou dus voor optie 2 gaan, maar dan wel het rookkanaal van de open haard met een plaat dicht maken en de kachelpijp daardoorheen steken. Anders krijg je gegarandeerd een keer een kamer vol rook als de afzuigkap aan gaat en je gemetselde kanaal nog niet op temperatuur is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Thanks, dit biedt perspectief 😎

Zijn er vanuit een verzekerings perspectief (mocht er iets fout gaan) en/of aansluitvoorwaarden geen eisen hieraan?

[ Voor 14% gewijzigd door refused81 op 20-08-2022 07:36 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Aziraphale schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:05:
Die van ons staat voor de oude haard, die met een plaat dicht is gemaakt. Pijp van de kachel door een gat in de plaat en klaar, heeft jaren zo gewerkt. Uiteindelijk hebben we wel een flexibele pijp laten trekken omdat die sneller opwarmt dan een gemetseld kanaal en daardoor minder uitstoot zou geven, maar strikt noodzakelijk was het niet.

Ik zou dus voor optie 2 gaan, maar dan wel het rookkanaal van de open haard met een plaat dicht maken en de kachelpijp daardoorheen steken. Anders krijg je gegarandeerd een keer een kamer vol rook als de afzuigkap aan gaat en je gemetselde kanaal nog niet op temperatuur is.
Enige tip en trucs hoe je de plaat met gat, waar de pijp doorheen gaat, sluitend kan maken? A la kitten/afplakken/isolatie?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
ps4mm schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:59:
Ik zou toch netjes een pijp tot bovenaan er doorheen trekken. De trek die je bij deze kachel hebt is anders/minder dan van een open haard, vandaar ook dat de gesloten haard veel efficienter is (veel minder verlies van warme lucht door het grote kanaal naar boven). Als het makkelijk begaanbaar is dan is het misschien ook bog wel zelf te doen?
En als het mogelijk is met dit model kachel en de plaatsing: kijk of je een aansluiting kan maken naar buiten of de kruipruimte voor de koude lucht die die pakt voor de verbranding. Ga je blij mee zijn als je de afzuigkap aanzet :)
Eerdere inspectie rapport geeft aan dat er een paar knikken inzitten. Een installateur heeft aangeven dat, ondanks gebruik flexibele pijp, er eens risico is op hak/sloop werkzaamheden. Waar ik natuurlijk niet op zit te wachten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Marzman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:11:
Het klopt allemaal :) Van installateur 1 en 2 en van jezelf. Het is maar net wat je wilt.

Ik zou het advies van installateur 2 opvolgen (tenzij je in Belgie woont, dan is er wat extra wetgeving).
In België is het wel verplicht om een nieuw kanaal erdoor heen te trekken? Hoe zit doet verzekeringstechnisch in Nederland?

iRacing Profiel

Pagina: 1