Stroom: Wat mag zonder pvc buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03 14:28

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Ha Tweakers,

Vraagje omtrent ‘protocollen’ van elektra aanleggen. Ik ben vier extra lampaansluitingen aan het maken. Ik frees een groef in de muur, circa 2cm diep en leg daar een pvc buis in met de elektra.

Bij een vd aansluitingen kan ik echter, door andere leidingen die daar lopen, niet twee cm diep in de muur zagen, maar slechts circa 1cm. Wat ‘mag’ je in zo’n geval doen? Het liefste zou ik daar de elektra zonder pvc buis inmetselen. Bestaan daar oplossingen voor?

Dank en Mvg!

[ Voor 27% gewijzigd door Ramquin op 21-08-2022 21:53 ]

Beste antwoord (via Ramquin op 21-08-2022 10:26)

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37
Speciaal voor jullie uit de NEN1010 ge-quote:
522.8.1 Leidingsystemen moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat schade aan kabels en geïsoleerde
geleiders en hun aansluitingen tijdens installatie, gebruik of onderhoud wordt voorkomen.

522.8.2 Buissystemen of kabelkokers die zijn aangebracht in de bouwkundige constructie, anders dan
voorbedrade buissamenstellingen die speciaal zijn ontworpen voor de installatie, moeten eerst tussen de
toegangspunten volledig zijn geïnstalleerd alvorens er een geïsoleerde leiding in mag worden getrokken.

522.8.3 De straal van elke bocht in een leidingsysteem moet zo zijn dat de geleiders of kabels niet worden beschadigd en de aansluitingen in mechanisch opzicht spanningsvrij zijn.

522.8.6 Leidingsystemen die zijn bedoeld om geleiders of kabels doorheen te trekken, moeten voldoende toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken.

522.8.8 Leidingsystemen die onverbrekelijk deel uitmaken van wanden, moeten horizontaal of verticaal zijn aangebracht ofwel parallel aan de hoeken van de ruimte.
Leidingsystemen in plafonds of vloeren mogen de kortste route volgen die praktisch is.
toon volledige bericht
Legaal: De NEN 1010 is een norm, die wordt aangewezen door het bouwbesluit (de wet). Dus je moet je strikt genomen eraan houden.

Sinds 2015 mogen kabels gewoon onder het pleisterwerk worden gesmeerd of rechtstreeks in het beton gegoten. Of dat handig is moet je maar eens met een electricien overleggen 8)7

Draden moeten gelukkig nog steeds in buizen.

Dit zijn je opties in de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0seo3rx1yQ0CBY_S3zVWhk1A6_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NcR0BlVaZbf6MFPCG8KP78Uj.png?f=user_large

Vaak wordt er de voorkeur aangegeven om vanaf de einddozen enkel recht omhoog te bedraden. Daarmee voorkom je de meeste gevallen van "spijker voor schilderijtje in de elektra gemept" en helpt bij bepaling 522.8.1.

Met een T-stuk in je leiding wordt 522.8.2 best lastig, evenals 522.8.3 en 522.8.6.

Lastig al die regeltjes. Maar houd je scherp. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Triggy op 20-08-2022 22:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
2 cm is sowieso niet diep genoeg. De buizen zijn in elk geval 16 mm, en je wilt lijkt me toch wel dat er meer dan een millimeter o.i.d. overheen komt?

Ook liever niet horizontaal frezen. Maar zo recht mogelijk omhoog (en ok, ja evt. schuin omhoog) richting centraaldoos indien aanwezig, of naar beneden.

Not really helping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:51

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ziet er wel erg recht uit. Hoe moet de kabel die bocht maken? of komt daar nog een doos bij die t splitsing?

Tja lastig hele dikke laag overheen sctucen? https://elektragids.nl/de-elektra-regels/

[ Voor 15% gewijzigd door TheDudez op 19-08-2022 16:18 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Daar komt inderdaad nog een doos. Misschien had ik de foto niet erbij moeten doen. 😅

Halve cm cement erover en daarna stuccen is volgens de man bij de Praxis prima. Ik zie verder ook niet waarom je niet horizontaal mag gaan?

Anyway, ik zie bij de bouwmarkt wel extra dikke elektra leidingen. Ik ga daar dan denk ik even mee overleggen of je eventueel die zonder pvc omhulsel in de muur zou mogen leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:50
Ramquin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:56:
Daar komt inderdaad nog een doos. Misschien had ik de foto niet erbij moeten doen. 😅

Halve cm cement erover en daarna stuccen is volgens de man bij de Praxis prima. Ik zie verder ook niet waarom je niet horizontaal mag gaan?

Anyway, ik zie bij de bouwmarkt wel extra dikke elektra leidingen. Ik ga daar dan denk ik even mee overleggen of je eventueel die zonder pvc omhulsel in de muur zou mogen leggen.
Ik zou juridisch advies niet inwinnen bij de bouwmarkt. Enig ander advies overigens ook niet..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je mag helemaal niks met stroom zo in de muur maken. Alles moet in PVC buis. Ook VMvK/YMvK kabel doe je in een buis.

Op het moment dat iemand losse draad of kabel in een muur doet moet je rennen en heel hard gillen.

En je freeswerk hoeft niet zo recht... Het liefst zo dat je zo weinig mogelijk doosjes krijgt. Je weet dat je doosjes bereikbaar moet houden? Nog een doosje op het T-stuk alleen maar voor het lassen is wel aardig dicht op elkaar. Wanneer je daar je verlichting op monteert is er niks aan de hand maar wanneer het alleen maar is om die verticale leiding te kunnen maken is het wel een beetje over de top.

Ik zou zoiets gedaan hebben (zie blauwe lijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLHRBA9k-lpbbpwtVEF6MJeeYzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0iLthZGi64vnchwArhbwC3P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:50

XMvK of YMvK kabel kan vgm zo in de muur gelegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Alleen dubbel geïsoleerd materiaal mag zonder buis.

Normaliter stop je vd draad (enkelvoudig geïsoleerd) in een buis (tweede isolatie). Bijkomend voordeel is dat je achteraf nog dingen kan wijzigen.

Je kan ook xmvk/ymvk kabel in een buis proppen. Voegt alleen weinig toe. Die kabels zijn wel dubbel geïsoleerd en hoeveel dus niet in een buis.

Dus om je vraag te beantwoorden: xmvk/ymvk kabel hoeft niet in een buis. Alleen wel oppassen dat je niet de stuk van de muur trekt als je een keer aan die kabels rommelt.

Ander punt is overig dat las en centraaldozen eigenlijk bereikbaar moeten blijven. Dus een doosje in de muur proppen en daarna dichtsmeren is niet de bedoeling.

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 19-08-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ramquin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:38:
Ha Tweakers,

Vraagje omtrent ‘protocollen’ van elektra aanleggen. Ik ben vier extra lampaansluitingen aan het maken. Ik frees een groef in de muur, circa 2cm diep en leg daar een pvc buis in met de elektra.

Bij een vd aansluitingen kan ik echter, door andere leidingen die daar lopen, niet twee cm diep in de muur zagen, maar slechts circa 1cm. Wat ‘mag’ je in zo’n geval doen? Het liefste zou ik daar de elektra zonder pvc buis inmetselen. Bestaan daar oplossingen voor?

Dank en Mvg!
Daan

[Afbeelding]
Wat gebeurt er in die T?
Los van of het mag, waarom zou je dit op deze manier willen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Thanks, ik ga kijken naar XMvK of YMvK!

Bij de t wilde ik inderdaad een extra las doosje maken, om de nul draad, die van onder komt, naar beide lichtpunten te brengen. Maar ivm toegankelijkheid ga ik dan toch iets anders doen, in de doos onderin meteen splitsen en dan twee draden omhoog, of eerst naar lichtpunt links en dan door naar lichtpunt rechts.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Ramquin schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:37:
Thanks, ik ga kijken naar XMvK of YMvK!

Bij de t wilde ik inderdaad een extra las doosje maken, om de nul draad, die van onder komt, naar beide lichtpunten te brengen. Maar ivm toegankelijkheid ga ik dan toch iets anders doen, in de doos onderin meteen splitsen en dan twee draden omhoog, of eerst naar lichtpunt links en dan door naar lichtpunt rechts.
Let wel op de buigradius.
Een YMvK kabel heeft meestal een buigradius van 10x de diameter. En zo'n kabel is ongeveer 1cm dik. Dat wil dus zeggen dat je bochtjes een straal van minimaal 10cm moeten maken.
Doe je dat niet, dan krijg je draadbreuk. Als je geluk hebt betekent dat dat je je muur mag open breken om die kabel te vervangen. Als je pech hebt hoeft dat niet omdat je huis is afgebrand met jou erin.

Met andere woorden. Wat je ook doet, die frees kun je dichtsmeren en opnieuw gaan maken. Want wat er nu zit is vragen om problemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:00:
[...]

Let wel op de buigradius.
Een YMvK kabel heeft meestal een buigradius van 10x de diameter. En zo'n kabel is ongeveer 1cm dik. Dat wil dus zeggen dat je bochtjes een straal van minimaal 10cm moeten maken.
Doe je dat niet, dan krijg je draadbreuk. Als je geluk hebt betekent dat dat je je muur mag open breken om die kabel te vervangen. Als je pech hebt hoeft dat niet omdat je huis is afgebrand met jou erin.

Met andere woorden. Wat je ook doet, die frees kun je dichtsmeren en opnieuw gaan maken. Want wat er nu zit is vragen om problemen.
De YMvK komt niet in de frees op de foto. Die had ik meer voor de sfeer geplaatst. Maar toch dank voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

NEN 1010, staan alle antwoorden in die je zoekt.

Geef de volgende keer aub iets uitgebreider aan wat er aan schort.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 21-08-2022 14:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

WouterG

Dit is geen ondertitel

Firestorm schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:52:
NEN 1010, staan alle antwoorden in die je zoekt.
Klopt, maar een beetje prijzig om dat als klusser voor zo'n klein klusje aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Elektra moet in nederland dubbel geisoleerd zijn dus of vddraad in een buis of kabel (ymvk bv, dat is zelf dubbel geisoleerd.) in duitsland worden kabels ingestuct,daar hebben ze ook platte versies, dat kennen we in nederland niet, opzich mag dat wel, maar is zo ongewoon dat je het bijna onvoorspelbaar kan noemen. ik zou de boel gewoon wat dieper freezen, mits dat kan en idd horizontaal sleuven maken vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vraag me nog steeds af waarom je niet gewoon VD in PVC wil gebruiken. Het is gewoon makkelijker in aanleg en je kunt later nog eens wat vervangen zonder breken.
Als ik een huis zou kopen en er achter komen dat de kabels ingestukt zijn, zou ik behoorlijk pissed off zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Zoals in de openingspost staat, ik kan een stukje muur niet diep genoeg frezen voor PVC ivm een andere (water)leiding die er onder loopt.

Eerste 2 punten zijn nu (zo goed als) klaar. Morgen laatste stukje vastzetten en stukken. T-Stukje was achteraf niet het meest handig, maar al doende leert men. Ik ben er wel tevreden over.

[ Voor 36% gewijzigd door Ramquin op 21-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 22:44
Ramquin schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:13:
Zoals in de openingspost staat, ik kan een stukje muur niet diep genoeg frezen voor PVC ivm een andere (water)leiding die er onder loopt.

Eerste 2 punten zijn nu (zo goed als) klaar. Morgen laatste stukje vastzetten en stukken. T-Stukje was achteraf niet het meest handig, maar al doende leert men. Ik ben er wel tevreden over.

[Afbeelding]
Spijkerclips zou ik hiervoor niet gebruiken, als deze gaan roesten krijg je niet zulke fraaie bruine vlekken in je muur. Als je zoekt op ''keg'' dan vind je een volledig metaalvrije oplossing, je zal dan wel even moeten controleren of dit past wat betreft sleufbreedte.

Ook is het handig om de foto van definitieve aanleg en de maten ergens op te slaan. Mocht je ooit nog moeten boren in de muur dan weet je welke zone je moet vermijden.

-

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vanheemst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:46
Ik hoop dat het “T-stuk” een grap is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:54
Serieus?1? Dit is een grap mag ik hopen?

Dit slaat echt helemaal nergens op. Sorry maar dit moet je echt niet willen.
Smeer het niet dicht en laat iemand komen die weet wat die je doet.
- T stuk
- die dozen zien er niet uit als standaard dozen zoals b.v. MD4050
- die rechter kronkel is kansloos

Sorry goed geprobeerd maar smeer dit niet dicht. Als je het opnieuw wilt proberen zijn er genoeg die je professioneel willen helpen. Maar 5mm stuc op PVC is waanzin, een keer naar kijken en het PVC geel schijnt al door je wand

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37
522.8.1 Leidingsystemen moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat schade aan kabels en geïsoleerde
geleiders en hun aansluitingen tijdens installatie, gebruik of onderhoud wordt voorkomen.

522.8.2 Buissystemen of kabelkokers die zijn aangebracht in de bouwkundige constructie, anders dan
voorbedrade buissamenstellingen die speciaal zijn ontworpen voor de installatie, moeten eerst tussen de
toegangspunten volledig zijn geïnstalleerd alvorens er een geïsoleerde leiding in mag worden getrokken.

522.8.3 De straal van elke bocht in een leidingsysteem moet zo zijn dat de geleiders of kabels niet worden beschadigd en de aansluitingen in mechanisch opzicht spanningsvrij zijn.

522.8.6 Leidingsystemen die zijn bedoeld om geleiders of kabels doorheen te trekken, moeten voldoende toegankelijk zijn om het trekken mogelijk te maken.

522.8.8 Leidingsystemen die onverbrekelijk deel uitmaken van wanden, moeten horizontaal of verticaal zijn aangebracht ofwel parallel aan de hoeken van de ruimte.
Leidingsystemen in plafonds of vloeren mogen de kortste route volgen die praktisch is.
toon volledige bericht
Legaal: De NEN 1010 is een norm, die wordt aangewezen door het bouwbesluit (de wet). Dus je moet je strikt genomen eraan houden.

Sinds 2015 mogen kabels gewoon onder het pleisterwerk worden gesmeerd of rechtstreeks in het beton gegoten. Of dat handig is moet je maar eens met een electricien overleggen 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0seo3rx1yQ0CBY_S3zVWhk1A6_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NcR0BlVaZbf6MFPCG8KP78Uj.png?f=user_large

Vaak wordt er de voorkeur aangegeven om vanaf de einddozen enkel recht omhoog te bedraden. Daarmee voorkom je de meeste gevallen van "spijker voor schilderijtje in de elektra gemept" en helpt bij bepaling 522.8.1.

Met een T-stuk in je leiding wordt 522.8.2 best lastig, evenals 522.8.3 en 522.8.6.

[ Voor 15% gewijzigd door Triggy op 20-08-2022 22:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:57
What the f* is dit voor kansloos prutswerk!!! (pardon my language)

Serieus!
je vraagt hier op het forum advies, er wordt je door TIG mensen verteld dat dat T stuk zoals je die uitgefreesd had zo écht niet kan, en gewoon niet is toegestaan… en ook nog vóórdat je er verder iets mee gedaan hebt, dus je had nog alle kans om het op te lossen (wat je aangaf ook te gaan doen)..
Dozen (dus met splitsingen) moeten altijd bereikbaar blijven, en die T is nog slechter… Zowiezo heb ik zo’n T stuk nog nooit in de winkel gezien… Heb je dat stuk zelf zitten uitsnijden uit een recht koppelstuk?
En dan ook nog flexbuis gebruikt, én alles zonder aardedraad naar de lampdozen gebracht…

Kansloos..

Beantwoord deze vraag eens: Hoe wil je hier op een later moment in de toekomst ooit nog eens *iets* aan de draden vervangen? Bijv. om een aardedraad erbij te leggen?? Dat is dus onmogelijk… Daarom moeten alle buizen altijd point-to-point zijn, en de eindpunten bereikbaar blijven.. (zoals al meerdere keren gezegd)…
Oh ja, en natuurlijk ook niet met die onmogelijke bochten…

Als je hier advies komt vragen, en vervolgens alle adviezen negeert en verder gaat met je oorspronkelijk plan, en dan ook nog alle bouwregels en eisen aan je laars lapt, had dan gewoon niks gevraagd…

@significant Dit zijn ABB lampdozen. link Stuk kleiner dan de standaard inbouwdoos, bedoeld voor verlichting bijvoorbeeld.

Oh, en ik heb zelf ook wel eens van die lampdozen gebruikt, ik weet vrij zeker dat die geen tweede input hebben op 2/3 op de draaicirkel van de hoofd-input :o … Daar heeft TS dus ook zelf een gat in gemaakt om die buis door te steken (al is dat wel het minste punt van kritiek, relatief gezien)

[ Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 20-08-2022 23:06 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:54
BrainCrash schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:00:
What the f* is dit voor kansloos prutswerk!!! (pardon my language)
[Heel feel waarheid]
@significant Dit zijn ABB lampdozen. link Stuk kleiner dan de standaard inbouwdoos, bedoeld voor verlichting bijvoorbeeld.
Ja ik ken ze ook als lampdozen, maar die hebben 1 thule en zijn niet bedoeld om dit soort doorlus dingen te fabrieken. Ze hebben relatief weinig ruimte om goed te lassen, i.e. al je wago klemmen kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*knip*
We blijven vriendeljjk.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 21-08-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 20:43

R-B

Blokkert

Oei, genoeg goed advies gelezen maar niks mee gedaan....

Resume van wat ik gelezen heb en je zou moeten doen:
1. T-Stuk eruit
2. Keg gebruiken ipv spijkerklips (roest!!) (Daarom zijn er speciale gipsplaat schroeven bijv.... om je stucwerk en gipsplaten geen lelijke roest vlekken te krijgen.
3. Stuk rechts gekke bocht eruit
4. Speciale lampdoos heb je zelf 2e gat in gemaakt, zijn ze ook niet voor bedoeld.
5. Opnieuw? En dan proberen alles naar één inbouwdoos te krijgen. (50 mm diep, maakt het makkelijker aansluiten).

Wat zit er rechts? Schakelaar?
Wat zit er onderin? Voeding?

Dan alles in "eigen" leiding naar schakelaar brengen. Of de eerste de lamp doos vervangen voor echte inbousdoos om door te lussen, maar dan moet je lamp het wel fatsoenlijk bedekken natuurlijk....

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:23

Managelorian

“This is the workflow.”

Tsja, zonder me al te sterk uit te drukken durf ik wel te stellen dat dit geen schoonheidsprijs zal opleveren. Je bedoelt het goed en het is niet mijn doel om je te beledigen, maar het is echt prutswerk.

Je installatiewerk voldoet op meerdere punten niet aan de relevante norm hiervoor (NEN1010). Deze norm is er voor de veiligheid van ons allen: gebruiker, installateur, buren... eigenlijk iedereen die letsel kan oplopen door een verkeerde manier van installeren. Hoe groter de overschrijding van de norm, hoe groter het risico. Met jouw installatiewerk is het niet zo dat iemand blij mag zijn als 'ie levend weer uit je huis komt, maar er zijn zeker risico's mee verbonden. Niet onmiddellijk, maar op de langere termijn wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Managelorian op 21-08-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 221425 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:41:
Mocht @Ramquin ooit verhuizen, dan wens ik de volgende bewoners alvast sterkte.

Been there, done that. :')
Dit is gewoon een verborgen gebrek. Na verkoop kan TS alsnog lappen om dit in orde te krijgen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In Duitsland gebruiken ze hiervoor al heel lang de zogeheten „unterputzkabel”, die ze zonder beschermende buis rechtstreeks in de putz (=muurpleister) verwerken. Bijvoorbeeld NYIF die je zelf over de lengte kunt splitsen. Ik zie dat deze ook in Nederland te koop is: https://www.reichelt.nl/n...if-j5x1-5-10m-p24188.html

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik ga me hier niet wagen aan een eigen tekening, ook al omdat ik denk dat het zinloos is, maar dit had echt anders gemoeten, zoals zovelen reeds hebben aangehaald.

Dat je horizontaal loopt is een keuze die je mag maken ondanks dat dat meestal niet gedaan wordt om redenen die reeds vernoemd zijn. Natuurlijk spaart het werk uit, maar in het ergste geval is het een besparing op korte termijn en een groot probleem op lange termijn.

Dat bochtenwerk rechts, ik begrijp dat niet. Echt niet. Waarom niet gewoon van de rechterlamp in 1 vloeiende bocht naar de schakelaar toegaan zodat de kabel bovenaan de schakelaar uitkomt? Dan heb je geen scherpe bocht te maken zoals je nu hebt gedaan, een bocht die je draad onder stress zal zetten, een bocht die dus perfect te voorkomen was.

En voor de aanvoer, want daarvoor neem ik aan dat dat T-stuk dient, had je dan vanaf de schakelaar gewoon verder naar beneden kunnen lopen. Geen idee waarom dat T-stuk zit waar dat het zit, maar dat moet er echt uit.

Je bent duidelijk een handig persoon. De sleuven zijn zeer netjes gemaakt, de doosjes hebben een netjes passend gat gekregen en zelfs dat T-stuk verdien een applaus voor hoe mooi het er uit ziet, maar van elektriciteit heb je duidelijk geen kaas gegeten. Luister dan ook naar het advies dat anderen je geven. Zeker wanneer meerdere mensen hetzelfde advies geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
Dat T-stuk is geen T-stuk... Maar een gewone sok waar een gat in is gemaakt. Ik vind dit een waardeloze installatie, we werken hier in Nederland normaal niet voor niks met een centraaldoossysteem, en met grotendeels verticale leidingen. En wat betreft wat die Duitsers doen, dat moeten ze vooral zelf weten. Het idee van losse kabel in de muren, brrrrrr. Netjes in buis werken, alhoewel dat met al die voorbedrade flex tegenwoordig ook al aan dovemansoren is gericht.

Aan TS: maak werk van de adviezen die hier gegeven worden. Vooral in dat T stuk gaat draad nooit meer getrokken kunnen worden, en met n beetje pech druk je er stucwerk naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dus als ik het goed begrijp, dan is de wijziging in de installatie dat op de twee plekken waar op de foto een „ABB lampdoos” zit, straks een wandlamp moet komen. Klopt dan dit ook:
  • Dat ding wat daar rechts uit de muur bungelt, is de schakelaar van de lamp in het midden van de kamer. Deze schakelaar gaat straks ook gebruikt worden om de 2 nieuwe lampen te bedienen;
  • De 2 nieuwe lampen krijgen hun zwarte draad vanuit de doos waar de schakelaar ingebouwd is;
  • Omdat de doos met de schakelaar geen nulleider heeft, krijgen de 2 nieuwe lampen hun blauwe draad via de lange vertikale flex. Daar lopen nu 2 blauwe draden in (verder niks) en deze zijn gelast in een doos die beneden buiten beeld zit (mogelijk een stopcontact).
Overigens ben ik van mening dat je voor het plaatsen van een wandlamp, je ook gewoon een PVC buisje uit de muur kunt laten komen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Triggy schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:41:

[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Een andere reden dat muren niet horizontaal ingefreesd worden is dat je ze aanzienlijk verzwakt. Bij dragende muren is het over het algemeen ook niet toegestaan over grote lengte horizontaal in te vrezen.
https://www.bouwwereld.nl...sleuven-in-dragende-wand/

Dat vanaf 2015 ook kabels onbeschermd onder pleisterwerk mogen komen wist ik nog niet. Denk dat ik het zelf niet ga doen maar bedankt voor de info !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:26
@TS zou je ook eens een foto willen posten als je het dicht gesmeerd hebt. Ik heb net de foto nog eens zitten bekijken en het lijkt alsof je klemmen boven de stuc uit gaan komen.

Als ik het goed zie heb lasdoppen gebruikt. Mijn advies voordat je de boel dichtmaakt haal die dingen eruit en vervang ze voor lasklemmen (wago).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09
Haal diep klemmen weg, die gaan roesten met een beetje pech. Buis hoef niet vast te liggen, en als je dat toch wil pak dan een spie/keg of een staalnagel.

Geen idee of je de draden er al in hebt zitten (is niet helemaal duidelijk op de foto), maar doe dat in elk geval nu: daar ga je achteraf nooit meer iets in krijgen.

Goed dat je advies vraagt, jammer dat je het vervolgens negeert: hopelijk doe je er volgende keer iets mee, want dit is ECHT geen porum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20

[Afbeelding]
Volgens mij bevat je oplossing zo'n beetje alle fouten die je kan maken.. nee, dit is niet iets waar je trots op mag zijn.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52
aawe mwan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:01:
  • Dat ding wat daar rechts uit de muur bungelt, is de schakelaar van de lamp in het midden van de kamer. Deze schakelaar gaat straks ook gebruikt worden om de 2 nieuwe lampen te bedienen;
  • De 2 nieuwe lampen krijgen hun zwarte draad vanuit de doos waar de schakelaar ingebouwd is;
  • Omdat de doos met de schakelaar geen nulleider heeft, krijgen de 2 nieuwe lampen hun blauwe draad via de lange vertikale flex. Daar lopen nu 2 blauwe draden in (verder niks) en deze zijn gelast in een doos die beneden buiten beeld zit (mogelijk een stopcontact).
Als je gelijk hebt: Even een blauwe draad bijtrekken van de centraaldoos naar de schakelaar had een hoop werk gescheeld. Dat is het mooie van draad in buis, het is vervangbaar / aanpasbaar.

Mag hopen dat de nul in ieder geval van dezelfde groep afkomstig is, al past het wel in het plaatje dat dit ook niet klopt. 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:46
Kans is groot dat hier ooit iemand in een leiding boort omdat er geen logica in zit

En dan is er vervolgens geen nieuwe bedrading in te trekken door de wijze van aanleg.. well done

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoseeC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-02-2024
..........Zoals in de openingspost staat, ik kan een stukje muur niet diep genoeg frezen voor PVC ivm een andere (water)leiding die er onder loopt..........

Ik heb in een keuken een gat 16 mm schuin naar de achterliggende ruimte geboord, Daar de pijp ingefreesd, en opnieuw door een 2e gat terug naar de keuken. Probleem opgelost.

Op je tekening zou ook ik nooit een T-doos plaatsen, eerder uit de doos links kiezen voor 2 gaten naar rechts. Het onderste dus voor de leiding waarin anders een T-doos moest komen, eerst horizontaal en dan bocht naar beneden.

En de anderen hebben gelijk: T-doos en/of snoer achter de stuclaag de leiding is not done in NL.
Doe je dat tóch, zet dan op de muur de maten vanuit de (afgewerkte vloer en een zijmuur en maak daar een foto van.
Print die en stop die in de meterkast. Heeft mij een groot compliment v e klant opgeleverd, de zijden wandbekleding werd daardoor niet nodeloos vernield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 16:50

M14

[Afbeelding]
Vraag volgende keer geen advies 8)7

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

@Ramquin ik zie dat je al de nodige feedback hebt gehad dus daar ga ik me niet meer aan wijden. Wel wil ik je even wijzen op de gekozen lasdoppen (bv links die rode). Die draaidoppen heb je echt even training voor nodig om ze goed te gebruiken. Doe je het fout (of recycle je ze) dan heb je best een hoge kans op een slechte verbinding, en dus warmte en eventueel brand.

Vervang die aub voor iets zinnigs, bijvoorbeeld de Wago 221. Dan is dat stukje in ieder geval minder onveilig.
Pagina: 1