Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-11 07:41
Hi Allemaal,

voor ons huis willen we ook graag de kosten van energie gaan reduceren en onszelf daarnaast ook wat meer conform te geven. We hebben op het programma staan; zonnepanelen, Airco's (die ook kunnen verwarmen) en van gas koken naar elektrisch koken.
Foto's
Ons huis is ZOZ en NWN georiënteerd. Het doel is om de ZOZ kant volledig vol te leggen en aan de NWN kant zoveel mogelijk bovenin wat binnen het budget past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQXi0rgzVAS76_ZQPfddy_f8Qwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVxhj3WEQ8HGoU8v1mftD8kD.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Op de ZOZ kant is 1 dakraam aanwezig, verder mag het dak vol gelegd worden. Aan de NWN kant bevinden zich geen objecten.
Schaduw
Een klein pijpje van de buren zou een klein beetje schaduw geven. Daarnaast om zoveel mogelijk zon te kunnen pakken lijkt het ons slim om de panelen afzonderlijk te laten functioneren.
Jaarverbruik
Momenteel verbruiken we 2100kwh. Met de aanschaf van een airco en elektrisch koken denken we naar 4000kwh te gaan.

Momenteel verbruiken we 700m3 aan gas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
-
Budget en doel
Voor alleen de zonnepanelen rond de 10k.
Wie gaat het project uitvoeren
Wij zelf niet aangezien we geen verstand hebben van de aansluiting. We willen onzorgd worden en dus zal een installateur zowel de zonnepanelen moeten leggen als de gehele aansluiting naar de meterkast.
Bijhouden van data
Via een app prima, maar houdt me er niet dagelijks mee bezig.
Reeds verkregen offertes
We hebben reeds 1 offerte binnen van GC:

AantalOmschrijving
14Trina Solar Vertex Mono Full Black 385 Wp 1.S
14 Enphase IQ7+ 3-fase
1 Montagesysteem en garanties
1 Registreren systeem + inrichten monitoring
Totaalprijs 9.5k incl BTW, na teruggave 8k Daar kunnen nog enkele zaken bij komen a 700 euro voor inslijpen dakpannen en modulekast voor de meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH4nR0RqsJm36nSeN-qC-B_3gvY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EPhfHSc3XZwnHWPpHjiSXx4O.jpg?f=user_large
Regio
Wageningen
Advies
Is de aangeboden offerte een redelijke prijs? Als ik de panelen en omvormers zelf zou kopen ben ik rond de 200 euro per item kwijt, ofwel 200x28=4400 euro. Dat zou betekenen dat de aansluiting in de meterkast en volledige aanleg inclusief aanlsluitmateriaal 5000 euro kost. Is dat een gangbare prijs?
Daarnaast, zijn de voorgestelde panelen en omvormers wel betreft het merk duurzaam? Ik zie ze niet vaak voorbij komen.
GC geeft ook een 5 jaar opbrengstgarantie af, geen idee wat het onthoudt maar de salderingsregeling loopt in 2031 pas af dus wat zegt dat dan nog?

Ik zit ook te kijken om een elektrische cv ketel aan te schaffen om volledig van het gas af te gaan. Overal lees je dat het niet rendabel is maar helaas heb ik niet de mogelijkheid om een warmtepomp ergens neer te zetten. Het huis is overigens volledig geïsoleerd met label A (2014).

[ Voor 5% gewijzigd door sinasappel op 19-08-2022 21:34 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Is wat aan de dure kant. Ik zou sowieso wat extra offertes opvragen zodat je wat hebt om te vergelijken.

Trina is een prima merk. Zo groot zijn de verschillen niet tussen panelen.
Tsja wat maakt een paneel duurzaam? dat is een lastige discussie.

Opbrengstgarantie gaat niet over wat jij er financieel mee opwekt, maar dat de panelen de juiste hoeveelheid energie opleveren gedurende die 5 jaar. Staat dus los van de salderingsregeling.

De afbouw van de salderingsregeling begint misschien in 2025 al overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 19-08-2022 12:22 ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Duur ja, voor een enphase micro omvormer systeem valt het relatief mee. Maar je moet kijken naar een serie omvormer, veel goedkoper en levert het zelfde op in jou situatie.

In je schatting vergeet je ook kabels en ander klein installatie materiaal en het materiaal voor bevestiging van de paneen aan het dak

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• sinasappel
de Peer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:20:
Is wat aan de dure kant. Ik zou sowieso wat extra offertes opvragen zodat je wat hebt om te vergelijken.

Trina is een prima merk. Zo groot zijn de verschillen niet tussen panelen.
Tsja wat maakt een paneel duurzaam? dat is een lastige discussie.

Opbrengstgarantie gaat niet over wat jij er financieel mee opwekt, maar dat de panelen de juiste hoeveelheid energie opleveren gedurende die 5 jaar. Staat dus los van de salderingsregeling.

De afbouw van de salderingsregeling begint misschien in 2025 al overigens.
Duidelijk. Heeft niet elk merk zo'n garantie er op zitten? Het expliciet stellen stelt dan ook niet zoveel voor.
Ben nog bezig met verschillende beedrijven maar aangezien iedereen het super druk heeft laat het nog op zich wachten helaas.
Dat_Doc schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:42:
Duur ja, voor een enphase micro omvormer systeem valt het relatief mee. Maar je moet kijken naar een serie omvormer, veel goedkoper en levert het zelfde op in jou situatie.

In je schatting vergeet je ook kabels en ander klein installatie materiaal en het materiaal voor bevestiging van de paneen aan het dak
Daar heb je een punt, 5000 euro voor montagebeugels, elecyta van meterkast naar boven etc lijkt dan inderdaad wel wat minder. Betreft de serieschakeling, ik heb sowiezo een paralel nodig ivm voor en achterkant als ik het goed begrijp. Ik hoop dan niet achteraf spijt te krijgen als ik alleen serie zou doen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

sinasappel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Duidelijk. Heeft niet elk merk zo'n garantie er op zitten?
Ja, meestal zelfs voor 20 jaar.
Ik denk dat de installeur de werking van de installatie garandeert, dat is net weer want anders dan de individuele panelen.
Betreft de serieschakeling, ik heb sowiezo een paralel nodig ivm voor en achterkant als ik het goed begrijp. Ik hoop dan niet achteraf spijt te krijgen als ik alleen serie zou doen.
Het klopt dat 4 panelen op een apart dakvlak lastiger is.
Voor het ene dakdeel kan dan alsnog prima een serieschakeling gebruikt worden en dan alleen voor die 4 panelen nog panelen met mini-omvormers. Of een installatie waarbij wel 4 panelen in serie gezet kunnen worden, maar die zijn wat exotischer.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
sinasappel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:17:
[...]
ik heb sowiezo een paralel nodig ivm voor en achterkant als ik het goed begrijp. Ik hoop dan niet achteraf spijt te krijgen als ik alleen serie zou doen.
Voor 10k moet je meer kunnen leggen dan 4 panelen op de minder gunstige kant, 4 is idd net de grens voor een serie omvormer. Zou net kunnen. Beste is om er meer (8?) van te maken dan kan het samen met de ZOZ panelen op dezelfde omvormer en ben je goedkoper uit dan met enphase en heb je meer opbrengst!
Teruglevertarieven zijn erg gunstig op het moment, kijk maar naar het speciale topic daarvoor. Ook zonder salderen is zonne energie erg financieel gunstig.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:41
Links ook zoveel mogelijk vol, anders krijg je spijt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Met elektrisch koken bespaar je niets. Dit is alleen relevant als laatste stap om je gasaansluiting definitief de deur uit te kunnen doen. Dan bespaart wel flink vaste lasten.

Ook voor het milieu/duurzaamheid hoef je die niet te doen IMO, het is echt klein bier in het kwadraat.

Tot je op dat punt bent: steek het geld eerst in panelen en WP. En bereid de groepenkast er natuurlijk wel op voor als je daar toch mee bezig moet.

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 19-08-2022 21:15 ]

• sinasappel
Dat_Doc schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Voor 10k moet je meer kunnen leggen dan 4 panelen op de minder gunstige kant, 4 is idd net de grens voor een serie omvormer. Zou net kunnen. Beste is om er meer (8?) van te maken dan kan het samen met de ZOZ panelen op dezelfde omvormer en ben je goedkoper uit dan met enphase en heb je meer opbrengst!
Teruglevertarieven zijn erg gunstig op het moment, kijk maar naar het speciale topic daarvoor. Ook zonder salderen is zonne energie erg financieel gunstig.
Wat bedoel je met meer opbrengst? Als ik meer panelen zou installeren van het geld van de parallel omvormer?
hoevenpe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:06:
Links ook zoveel mogelijk vol, anders krijg je spijt...
Ik ben daar naar aan het kijken. 20 panelen zou kunnen maar dan praten we al wel gelijk weer over 15-20k.
Wilke schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:14:
Met elektrisch koken bespaar je niets. Dit is alleen relevant als laatste stap om je gasaansluiting definitief de deur uit te kunnen doen. Dan bespaart wel flink vaste lasten.

Ook voor het milieu/duurzaamheid hoef je die niet te doen IMO, het is echt klein bier in het kwadraat.

Tot je op dat punt bent: steek het geld eerst in panelen en WP. En bereid de groepenkast er natuurlijk wel op voor als je daar toch mee bezig moet.
Ik heb de startpost nog iets aangepast. Ik wil eigenlijk ook graag de cv ketel de deur uitdoen en naar een elektrische cv ketel kijken. Die zijn helaas niet zo efficient. Aangezien ik maar 700m3 gas per jaar verbruik geeft men aan dat een warmtepomp ook niet het gewenste resultaat geeft. Ik kan overigens ook geen warmtepomp kwijt.
Pagina: 1