Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Fox1990
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 14:43
Hallo Tweakers,

In mijn banenjacht heb ik een aanbod gekregen voor een baan een eind uit de richting. Doordat het meer dan 50km is krijg ik een auto van de zaak aangeboden. Het zou dan gaan om een auto die al stilstaat bij het bedrijf zelf. Nu komt mij dat in eerste instantie top uit aangezien mijn huidige auto wat ouder is en momenteel ook nog bij de garage staat voor flink onderhoud.

Maar nu komt het vreemde, er werd mij door de HR medewerker gezegd dat ik de auto niet privé mag gebruiken. Nu begrijp ik dat op vakantie gaan met de auto niet zou mogen, maar ik heb veel vrienden/familie wonen in de regio waar ik ga werken (en minder in de regio waar ik woon). Maar wil dit zeggen dat ik niet van woon naar werk kan met de auto, en na mijn werk met diezelfde auto een bezoekje kan brengen aan mijn ouders (die dan nog 20 minuten er van af wonen inplaats van bijna 2 uur)?

Het lijkt mij namelijk een zeer onhandige constructie. Ik wil ook liever maar 1 auto voor de deur hebben staan en niet 2. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij met een auto van de zaak maar als ik hem totaal niet voor privé mag gebruiken wil ik 'm eigenlijk niet. Het liefst zou ik helemaal autoloos zijn maar dat is vanwege afstanden familie/vrienden en door het wonen in de provincie, simpelweg niet mogelijk. Wat is jullie ervaring hier mee? In het aanbod staat overigens niets van bijtelling en dergelijke.

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 16:35

Releases

Ja maar!

Als het niet mag, dan mag het niet. Zo simpel is dat.

Wel is het zo dat de meeste werkgevers gewoon de optie aanbieden voor een lease auto. Al dan niet wel of niet prive rijden. Wil je prive rijden, dien je uiteraard de bijtelling te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Ja dat kunnen ze doen en je hoeft dan ook geen bijtelling te betalen, maar zult een rittenadministratie bij moeten houden. Omrijden om vrienden te bezoeken kan dan volgens mij tot 500km per jaar, iets wat je makkelijk kunt vinden als je zoekt op bijtellingsregels.

Nu je toch aan het onderhandelen bent kun je wellicht wel prive km's erbij onderhandelen als arbeidsvoorwaarde. Realiseer je wel dat je dan de bijtelling moet betalen wat je zomaar 200-500,- per maand netto kan kosten. Je kunt, afhankelijk van je autowensen, ook overwegen een goede onkostenvergoeding te krijgen en dan private lease zelf een auto te kiezen - of nog beter (mijn mening) te sparen en een auto te kopen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ondanks dat dit niet heel vaak voorkomt, vind ik het niet echt een gekke constructie. Het is ook een beetje afhankelijk in welke branche je werkgever zit. Ze zorgen voor je woon-werk-mobiliteit, dus mooi dat je daarin ontzorgd wordt en 0 kosten hebt.

Als jij het wel vervelend vindt, kun je dat natuurlijk aangeven en over onderhandelen.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:02:
Ja dat kunnen ze doen en je hoeft dan ook geen bijtelling te betalen, maar zult een rittenadministratie bij moeten houden. Omrijden om vrienden te bezoeken kan dan volgens mij tot 500km per jaar, iets wat je makkelijk kunt vinden als je zoekt op bijtellingsregels.
Belastingtechnisch kan dat uiteraard. Maar als het bedrijf zegt: geen privé-gebruik dan is dat natuurlijk 100% geen privé-gebruik.

[ Voor 45% gewijzigd door Cheesy op 19-08-2022 11:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:00
G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:00:

Het lijkt mij namelijk een zeer onhandige constructie. Ik wil ook liever maar 1 auto voor de deur hebben staan en niet 2. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij met een auto van de zaak maar als ik hem totaal niet voor privé mag gebruiken wil ik 'm eigenlijk niet. Het liefst zou ik helemaal autoloos zijn maar dat is vanwege afstanden familie/vrienden en door het wonen in de provincie, simpelweg niet mogelijk. Wat is jullie ervaring hier mee? In het aanbod staat overigens niets van bijtelling en dergelijke.
Dan neem je de auto toch niet? Krijg je waarschijnlijk een wat hoger salaris of mobiliteitsbudget in andere vorm en regel je zelf je vervoer.

Een auto niet privé mogen gebruiken komt best regelmatig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:56

Reptile209

- gers -

Releases schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:02:
Als het niet mag, dan mag het niet. Zo simpel is dat.

Wel is het zo dat de meeste werkgevers gewoon de optie aanbieden voor een lease auto. Al dan niet wel of niet prive rijden. Wil je prive rijden, dien je uiteraard de bijtelling te betalen.
En met je WG af te spreken over geld voor brandstofkosten en dat je met meer km's misschien in een ander lease-tarief terecht komt. En wie er opdraait voor verzekeringskosten bij schade in privé-tijd. Enz... ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Wat een gezeur, zou al niet eens meer bij dat bedrijf willen werken (of in ieder geval die auto niet willen). Super onhandige constructie, moet je niet willen imo.

[ Voor 15% gewijzigd door St@m op 19-08-2022 11:15 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Het kan idd dat een bedrijf de auto alleen uitgeeft voor zakelijke doeleinden.
Vaak zie je dit bv bij bedrijfsbusjes of Combo's e.d. Maar kan ook prima met een normale hatchback.
Ligt een beetje aan wat voor werk je doet. Dat haal ik niet uit je TS.

Het voordeel is je rijdt gratis voor werk en je betaald geen bijtelling.
Het is dus echt gereedschap (zoals een schoevendraaier of laptop etc)

Als je prive wilt rijden. Reken dan idd op bijtelling.
Maar dan moet je dat wel voor elkaar krijgen in je onderhandelingen.

Het is opzich prima om 2 autos te hebben. Door dat je de werkauto voor werkt gebruikt kan je wederheltt makkelijker met de prive auto weg. Ook maakt die minder KM's wat ook goed is.

Je moet wel even vragen of je wel x-aantal KM prive mag maken.
Dan kan je vaak best een stukje omrijden om even langs Familie te gaan. Maar dat is idd max 500km per jaar. Dus goed rekening mee houden.

Wil je een "echte" lease auto met mogelijkheid tot prive KM's. Dan moet je op zoeke naar een andere baan denk ik. Maar reken dan ook even uit of het wel voordeliger is dan je huidige prive auto.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Dat zijn de fiscale regels, een bedrijf kan echter ook gewoon aangegeven dat de regel is geen privé verkeer.
En dan is dat normaal gesproken ook geen privé verkeer, dus ook niet de maximaal 500KM die je fiscaal gezien wel privé zou mogen rijden van de belastingdienst mits je een sluitende administratie kan overleggen.

Dit was bij een oud werkgever van mij ook het geval voor de mensen die reden in bedrijfswagens. Privé verkeer was simpel weg niet toegestaan, tenzij echt een zwaarwegende situatie zich voordeed, waarbij je bijv. gesommeerd werd direct naar het ziekenhuis te komen, dan werd er een uitzondering gemaakt (maar wel goed openen in de administratie) en melden bij de leidinggevende / HR en / of wagenparkbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ach, ik heb wel eens een werkgever gehad die een limiet van 5000km stelde aan privégebruik, ondanks bijtelling. Daar boven werd er 19ct/km ingehouden (waren wel eigen auto's) . Weet ook niet of dat stand houd als je dit aanvecht overigens, maar dat is een andere discussie.

Je kan het overleggen met je werkgever, maar aan de andere kant, zij regelen nu het vervoermiddel om naar je werk te komen. Hun hebben weinig te maken met je privé situatie, al kunnen de imo best een beetje flexibel zijn en met je mee denken aan een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 14:55
Ze willen je graag hebben, maar mogelijk tegenover ander personeel willen ze de discussie van leaseauto vooral beperken. Wat @Reptile209 ook zegt, misschien is er helemaal geen leasebeleid en willen ze helemaal geen beleid optuigen.

Door jou puur zakelijk in de auto te laten rijden is de regeling 't meest transparant en weinig werk voor de werkgever.

Als er echt een 0km beleid op komt, dan is het mogelijk om een ontheffing te vragen op de KM registratie.
Krijg je wel 500km per jaar, dan kan je daar omrij KM's mee maken, mits je bezoeken gunstig op de route liggen.
E.g. is je werk/woonrit 100km en je rijdt naar je ouders 30km, maar de totale rit werk-ouders-thuis is 110, dan heb je slechts 10km privé en de rest is gewoon onderdeel van woon-werk. Ga je echter elke vrijdag naar je ouders, dan zit je al snel over die 500km in een jaar. Dus soms is het gehannes, maar je rijdt wel 100% gratis.

Zeflde geldt voor kinderen ophalen op KDV. 2km omrijden vijf dagen per week tikt hard aan.

[ Voor 36% gewijzigd door PROnline op 19-08-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb ook eens een keer zo'n aanbod gehad met een dergelijke constructie die dan alleen maar zou gelden voor het eerste half jaar. Maar dit gaf mij meteen zo'n rode vlaggen dat ik hun aanbod heb geweigerd.

Ik vind het persoonlijk een stugge en onpraktische oplossing, maar vanuit de kant van de werkgever snap ik het aan de ene kant wel. Wat betreft de bijtellingsregels, dat komt van de overheid en daar heeft een werkgever geen invloed op of hoeft hij in principe geen rekening mee te houden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Fox1990
Je kunt, afhankelijk van je autowensen, ook overwegen een goede onkostenvergoeding te krijgen en dan private lease zelf een auto te kiezen - of nog beter (mijn mening) te sparen en een auto te kopen.
Maar ik heb al een auto, een hele fijne zelfs (ookal doet ie het nu eventjes niet). Dat is nou juist m'n hele probleem. Ik wil best een auto vd zaak, maar niet dan nog een privé auto er naast.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• G-Fox1990
DarkSide schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:
Het is opzich prima om 2 autos te hebben. Door dat je de werkauto voor werkt gebruikt kan je wederheltt makkelijker met de prive auto weg. Ook maakt die minder KM's wat ook goed is.
Mijn wederhelft mag in de trein werken en gratis reizen, dus die heeft geen auto nodig. Dus 2 auto's hebben vind ik echt overbodig en omslachtig. Al helemaal als je (bijvoorbeeld) in Zwolle woont, in Amsterdam gaat werken, maar dus niet na je werk even naar Haarlem mag met de auto. Dan wordt dus verwacht dat ik weer naar huis ga met de werkauto, mijn privé auto pak, en weer terug rij. Koekkoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Dus als je op de terugweg even langs de supermarkt zou willen rijden dan mag dat in principe al niet, is immers geen woon-werkverkeer?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:33:
Maar ik heb al een auto, een hele fijne zelfs (ookal doet ie het nu eventjes niet). Dat is nou juist m'n hele probleem. Ik wil best een auto vd zaak, maar niet dan nog een privé auto er naast.
Dan heb je 2 opties;
- Zoeken naar een andere werkgever.
- Vragen hoeveel de kilometervergoeding is voor gebruik van de privéauto.

[ Voor 3% gewijzigd door TheBrut3 op 19-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
[...]

Je hebt een paar opties:
  1. Onderhandig prive gebruik er bij. Dit gaat je vanuit de belastingdienst dus wel bijtelling kosten.
  2. Auto van de zaak 100% zakelijk gebruiken. En eigen auto aanhouden. geen bijtellling maar je kan niet zomaar even van werk naar kennis rijden
  3. Geen auto van de zaak. Eigen auto ook voor woon/werk verkeer gebruiken als ze een woon-werk vergoeding willen geven. Vaak krijg je een verdoeding van 19ct/km.
Bij optie 1 goed kijken hoe dit geregeld is/gaat worden. Soms word er een maximum op het aantal prive km's gezet omkosten voor de werkgever beter te kunnne voorspelen en "misbruik" te voorkomen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Puch-Maxi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:44:
Dus als je op de terugweg even langs de supermarkt zou willen rijden dan mag dat in principe al niet, is immers geen woon-werkverkeer?
Klopt, en waarschijnlijk mag je ook niet omrijden bij bijvoorbeeld een file. HR zoekt gewoon op google maps hoeveel km het is tussen werk en huis. Dat mag je rijden, 2x per dag. Eens per maand zal je je km-stand moeten doorgeven, dat zullen ze wel controleren met je gewerkte dagen.

Dit soort afspraken.. :/ zegt imo echt iets over de aard van het bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 19-08-2022 11:46 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:28
Puch-Maxi schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:44:
Correct. Wij hebben een soortgelijke regeling op het werk (overheid) voor bepaalde functies. Alle auto's zijn in bezit van de organisatie, dus niet lease, sommige auto's daarvan zijn poolauto's en andere zijn auto's welke aan een functie zijn gekoppeld (dus 'persoonlijke poolauto's'). In geen enkele mogen privékilometers worden gemaakt en kilometerregistratie is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

St@m schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Klopt, en waarschijnlijk mag je ook niet omrijden bij bijvoorbeeld een file.
Niet geheel waar; als het structurele vertraging oplevert, dan is omrijden toegestaan mits je het in de registratie (van jezelf) bewijsbaar kan verantwoorden.

Dit geldt overigens ook als je een exacte registratie moet bijhouden voor een auto waar je 0% bijtelling op wil betalen als je onder de 500km prive probeert te blijven. En dit geldt ook als je 19ct/km vergoeding wil opstrijken met een eigen auto dat je fiscaal "de kortste en meest logische route" rijdt.

Heeft weinig te maken met de aard van het bedrijf hoor; niet elk bedrijf heeft zin in alle administratieve rompslomp, doorberekeningen, etc met de werknemer en de fiscus dus 0 = 0. Punt.
G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Al helemaal als je (bijvoorbeeld) in Zwolle woont, in Amsterdam gaat werken, maar dus niet na je werk even naar Haarlem mag met de auto. Dan wordt dus verwacht dat ik weer naar huis ga met de werkauto, mijn privé auto pak, en weer terug rij. Koekkoek.
Grappig, ik zou verwachten dat je dan de auto laat staan in Amsterdam (op kosten van de zaak), even een retourtje OV naar Haarlem pakt (wat bakken minder tijd & geld kost dan met de auto heen en weer vanaf je eigen prive-adres, gok ik zo) en daarna met de werk-auto weer naar huis tuft.

Of ben je zelf net zo star als de organisatie door 2x door NL te crossen voor "bijna dezelfde" route?

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2022 11:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

MAX3400 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Niet geheel waar; als het structurele vertraging oplevert, dan is omrijden toegestaan mits je het in de registratie (van jezelf) bewijsbaar kan verantwoorden.
Da's een aanname (net zo goed als die van mij). Je weet niet wat de afspraak is ;)
Heeft weinig te maken met de aard van het bedrijf hoor; niet elk bedrijf heeft zin in alle administratieve rompslomp, doorberekeningen, etc met de werknemer en de fiscus dus 0 = 0. Punt.
Ik heb jarenlange ervaring bij zo'n werkgever (ik zat gelukkig aan de andere kant), dus wellicht ben ik wat bevooroordeeld :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:00:
Hallo Tweakers,

In mijn banenjacht heb ik een aanbod gekregen voor een baan een eind uit de richting. Doordat het meer dan 50km is krijg ik een auto van de zaak aangeboden. Het zou dan gaan om een auto die al stilstaat bij het bedrijf zelf. Nu komt mij dat in eerste instantie top uit aangezien mijn huidige auto wat ouder is en momenteel ook nog bij de garage staat voor flink onderhoud.

Maar nu komt het vreemde, er werd mij door de HR medewerker gezegd dat ik de auto niet privé mag gebruiken. Nu begrijp ik dat op vakantie gaan met de auto niet zou mogen, maar ik heb veel vrienden/familie wonen in de regio waar ik ga werken (en minder in de regio waar ik woon). Maar wil dit zeggen dat ik niet van woon naar werk kan met de auto, en na mijn werk met diezelfde auto een bezoekje kan brengen aan mijn ouders (die dan nog 20 minuten er van af wonen inplaats van bijna 2 uur)?

Misschien iets dichter bij huis gaan werken? 3 uur forenzen op een dag gaat je echt wel tegenstaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Koekstra schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:21:
Ach, ik heb wel eens een werkgever gehad die een limiet van 5000km stelde aan privégebruik, ondanks bijtelling. Daar boven werd er 19ct/km ingehouden (waren wel eigen auto's) . Weet ook niet of dat stand houd als je dit aanvecht overigens, maar dat is een andere discussie.

[..]
offtopic:
Dat houdt echt wel stand. Dat zijn gewoon afspraken tussen de werknemer en werkgever en die mag je gewoon maken. Dat het totaal niet concurrerend is, is een tweede. Ik ken ook een werkgever bij mij in de buurt die alle IT'ers een leaseauto geeft maar dan wel met reclame, eigen bedrage en maar 7500km/jr dan is het in mijn optiek echt geen secundaire arbeidsvoorwaarde meer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Belgische wetgeving:
Cijfers verschillen een beetje, maar principe is hetzelfde:

Fiscaal gezien,wanneer de werkgever geen bijdrage vraagt, mag je ook geen privé voordelen hebben aan die wagen. Anders moet je een bijdrage (voordeel alle aard) gaan betalen.
Das volledig wettelijk. Zie het gewoon als een fleetwagen die eigenlijk altijd op de parking van de werkgever blijft staan.
Waarschijnlijk ga je soms van je thuis naar een andere plek moeten rijden om je dag te starten? Klant ofzo? Dan geldt je eerste verplaatsing niet als woon-werk. Maar als een dienstverplaatsing. Dat zal dan wel weer mogen.
Maar fiscaal gezien zal geen enkele verplaatsing die een prive voordeel oplevert gemaakt mogen worden. Anders is de wagen niet vrijgesteld voor 'voordeel alle aard'. Geen ommetje langs de supermarkt, geen kinderen ophalen aan school. Enkel de uitzondering, zoals hierboven reeds aangehaald, als het gaat om een 'redelijke aanpassing ihkv verkeersinfrastructuur'. aka, 5 km omrijden omdat het toch 10 minuten sneller is.

tl;dr Op een prive voordeel betaal je belasting, Je betaalt geen belasting? Dan mag je geen prive voordeel hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 19-08-2022 12:13 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

zegt imo echt iets over de aard van het bedrijf.
Zeker. Netjes hoor, kosteloos een auto voor woonwerk ter beschikking stellen. Beter dan een reiskostenvergoeding die amper de brandstofkosten dekt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
[...]

Klopt, en waarschijnlijk mag je ook niet omrijden bij bijvoorbeeld een file. HR zoekt gewoon op google maps hoeveel km het is tussen werk en huis. Dat mag je rijden, 2x per dag. Eens per maand zal je je km-stand moeten doorgeven, dat zullen ze wel controleren met je gewerkte dagen.

Dit soort afspraken.. :/ zegt imo echt iets over de aard van het bedrijf.
Dat hoeft helemaal niets te zeggen over de bedrijf, bij mijn oud werkgever met soortgelijke regeling mocht je heel het land door crossen zolang het maar zakelijk was. HR deed er verder ook niets mee anders dan wettelijk noodzakelijk voor de bd.

Daarnaast is het denk ik heden ten dage best een nette regeling, 0 kosten, terwijl je maar moet zien of een alternatieve mobiliteitsbudget alle kosten wel zal dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Fox1990
Ernemmer schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
Misschien iets dichter bij huis gaan werken? 3 uur forenzen op een dag gaat je echt wel tegenstaan.
Altijd gedaan maar beetje rare situatie met verhuizen en dergelijke. Banen in mijn vakgebied zijn erg schaars hier dus moet ik het verderop zoeken. Idealiter zou ik uiteindelijk verhuizen naar dichter bij werk maar de huizenmarkt maakt dit vrijwel onmogelijk.

Het is voor een deel ook thuiswerken dus het is niet elke dag veel reizen, dus dat tegenstaan zal wel meevallen. Maar daarom zou het wel prettig zijn om na m'n werkdag gewoon in het dorp er naast even een bezoekje te mogen brengen aan vrienden o.i.d. en niet dit omslachtige gedoe met een auto vd zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
MAX3400 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:49:
[...]
Grappig, ik zou verwachten dat je dan de auto laat staan in Amsterdam (op kosten van de zaak), even een retourtje OV naar Haarlem pakt (wat bakken minder tijd & geld kost dan met de auto heen en weer vanaf je eigen prive-adres, gok ik zo) en daarna met de werk-auto weer naar huis tuft.

Of ben je zelf net zo star als de organisatie door 2x door NL te crossen voor "bijna dezelfde" route?
Het was een voorbeeld. Het liefst zou ik gewoon een OV kaart krijgen maar de werkplek (en familie/vrienden) is erg moeilijk bereikbaar met het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:42
Het klinkt mij of dit letterlijk een "Auto van de zaak" is, geen lease, en puur voor werkverkeer en al met coulance voor woon/werk gebruikt kan worden.
Dan ook nog prive km maken gaat daar dan nog overheen, kan me wel voorstellen dat het dan te ver gaat voor de werkgever.

Of het redelijk is wel/niet even langs de super te rijden onderweg van/naar huis of whatever om de hoek, dat bepaald de werkgever.
Het zou slim zijn enige marge te geven ook i.v.m. mogelijk omrijden, maar als ze dat niet willen houd het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Het was een voorbeeld. Het liefst zou ik gewoon een OV kaart krijgen maar de werkplek (en familie/vrienden) is erg moeilijk bereikbaar met het OV.
Je kan er lang over hebben, maar het enige wat je kan doen zoals andere al aangeven is kijken of er wat te onderhandelen valt.

Blijven ze bij geen prive dan zul je zelf de overweging moeten maken of je de baan neemt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dieks77 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:01:
Het klinkt mij of dit letterlijk een "Auto van de zaak" is, geen lease, en puur voor werkverkeer en al met coulance voor woon/werk gebruikt kan worden.
Dan ook nog prive km maken gaat daar dan nog overheen, kan me wel voorstellen dat het dan te ver gaat voor de werkgever.

Of het redelijk is wel/niet even langs de super te rijden onderweg van/naar huis of whatever om de hoek, dat bepaald de werkgever.
Het zou slim zijn enige marge te geven ook i.v.m. mogelijk omrijden, maar als ze dat niet willen houd het op.
Waar leg je dan de grens? Als de werkgever nu zegt dat prive kilometers niet zijn toegestaan is het richting de belastingdienst een stuk eenvoudiger. Wordt het wel toegestaan dan zit je vrijwel direct vast aan bijtelling. De vraag is of de werkgever dat wil maar zeker ook de TS. Mag het wel van werkgever maar wil de werknemer niet? Dan moet je een kilometerregistratie bijhouden.

Voor TS is het gewoon een onderhandelingspunt waarbij hij de gevolgen voor zichzelf goed in kaart moet brengen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Net voorstel. Het is wat onhandig met de twee auto's. Je krijgt nu wat in je mik geschoven dat waarschijnlijk op een bepaald contract staat. Het bedrijf heeft er dus baat bij dat jij deze auto pakt. Ik zou het gewoon gebruiken in de onderhandeling. Misschien kan je wel overeenkomen dat je op x termijn naar een lease auto mag en dat je tot die tijd een kleine vergoeding krijgt voor het niet weg kunnen doen van je auto vanwege die privé kms.

Aan de andere kant. Voor 19ct de kilometer ga je zelf toeleggen op de reiskosten. Dusja. Wat wil je. Beetje ongemak. Maar scheelt je wel centen. Misschien kan je zelf wel een "simpelere" auto kopen? Of misschien wel een "leuke". Iets waar je lekker in je prive tijd mee rond kan tuffen..

[ Voor 41% gewijzigd door Point.Flare op 19-08-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
wij rijden ook zakelijk in een auto die niet prive gereden mag worden. Er moet een km registratie bijgehouden worden en mogen we max. 500 km per kalenderjaar prive mee gereden worden. Het is een busje dus gebruiken we die max. kilometers voor bijv. ikea bezoek oid. Geen bijtelling . Beter dan die 19 cent

[ Voor 3% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 19-08-2022 14:27 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
evilution schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

Zeker. Netjes hoor, kosteloos een auto voor woonwerk ter beschikking stellen. Beter dan een reiskostenvergoeding die amper de brandstofkosten dekt.
Inderdaad, ik moet gewoon met mijn privé auto naar werk en ook mijn vrouw moet haar privé auto gebruiken (en heeft al een keer schade gehad onder werktijd, na een hoop geklaag gelukkig wel gecompenseerd gekregen).

Zou met alle liefde een privé auto weg doen en dan gewoon een auto van mijn werkgever rijden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Fox1990
President schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:56:
[...]
Zou met alle liefde een privé auto weg doen en dan gewoon een auto van mijn werkgever rijden :-)
Ja ik ook hoor, maar als je privé ook afhankelijk bent van een auto (niet iedereen woont in de Randstad) en de werkauto niet privé mag gebruiken, moet je 2 auto's voor je deur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01

Cybje

First Post!

Het is eigenlijk vrij simpel, het is een overeenkomst tussen jou en je werkgever. En die overeenkomst moeten jullie samen uit komen en is over te onderhandelen. Of er is niet over te onderhandelen met je werkgever, maar je bent natuurlijk niet verplicht er akkoord mee te gaan. Maar uiteindelijk moeten jullie er allebei tevreden uitkomen. Je werkgever moet blij zijn met het werk dat jij verzet en jij moet blij zijn met de vergoeding die je krijgt inclusief secundaire arbeidsvoorwaarden.

Als dit voor jou een onhandige constructie is, moet je dat gewoon aangeven. Wellicht is er iets anders te regelen, bijv.:
* Je neemt de auto niet en de waarde van de auto (bijv. het leasebedrag) wordt bij je loon opgeteld
* Je mag er alsnog prive mee rijden
* Er komt een alternatief (bijv. OV vergoeding)

Voor mij zou dit ook niet werken. Ik moet dan inderdaad ook nog een prive auto hebben en ik kan er maar 1 kwijt op eigen terrein (en een extra parkeerplek elders opeisen gaat ten koste van m'n buren).

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Dieks77 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:01:

Of de auto geleased is of niet doet niet ter zake voor het wel of niet privé gebruiken van die auto. Dat is slechts de manier waarop de werkgever over een auto beschikt, net als dat je zelf een auto nieuw kunt kopen, leasen of een occasion kan kopen.

Wat betreft "auto van de zaak" is het de vraag of het bedrijf jou de auto wel of niet privé laat gebruiken (en daarmee extra kosten maakt). Omdat bedrijf dan de kosten van jouw privé ritjes op zich neemt vindt de belastingdienst hier ook iets van (= bijtelling). Dit staat los van of de auto geleased of gekocht is door het bedrijf.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 14:42
NoepZor schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Of de auto geleased is of niet doet niet ter zake voor het wel of niet privé gebruiken van die auto. Dat is slechts de manier waarop de werkgever over een auto beschikt, net als dat je zelf een auto nieuw kunt kopen, leasen of een occasion kan kopen.

Wat betreft "auto van de zaak" is het de vraag of het bedrijf jou de auto wel of niet privé laat gebruiken (en daarmee extra kosten maakt). Omdat bedrijf dan de kosten van jouw privé ritjes op zich neemt vindt de belastingdienst hier ook iets van (= bijtelling). Dit staat los van of de auto geleased of gekocht is door het bedrijf.
Klopt inderdaad, dan zal de overweging waarschijnlijk zijn dat ze geen zin hebben in gedoe met de BD en administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
In het verleden ook gehad. Moest klanten bezoeken en daarvoor een auto gekregen. Niet om privé mee te rijden. Houd een hele goede ritadministratie bij, de overheid kan deze opvragen en bij teveel afwijkingen of onduidelijkheden kan je achteraf als nog de bijtelling aftikken. Wat een extra leuk geintje is als je er niet privé mee hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Ja ik ook hoor, maar als je privé ook afhankelijk bent van een auto (niet iedereen woont in de Randstad) en de werkauto niet privé mag gebruiken, moet je 2 auto's voor je deur hebben.
Ja, het is kiezen of delen. Van die 2 auto's is er 1 helemaal gratis. En ik neem aan dat je nu ook gewoon bij je ouders op bezoek komt?

Overigens heb ik dezelfde keus. En kies ik er voorlopig voor om met mijn eigen auto 10-15k voor de baas te rijden à 23 cent of zo in een auto die 1:10 rijdt. Maar goed, persoonlijke afweging en met keuzes komen consequenties.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:24
G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Of drie..
Als ik bij mijn vriendin in trek hebben we gewoon 2 privé auto’s nodig.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat je een auto niet privé mag gebruiken kan ik nog wel in komen (extra slijtage/brandstofverbruik, discussie over aansprakelijkheid/verzekering en waar trek je de grens als je het wel toestaat?), maar ik zou wel goed uitzoeken of jij zelf ook een kilometerregistratie moet bijhouden. Want dan heb jij er extra werk aan en ben jij ook de Sjaak als er iets niet klopt (met mogelijk gevolg dat jij een belastingaanslag krijgt voor een jaar aan bijtelling oid). En zoals je al aangeeft heb je bekenden in de buurt wonen. Dan is het heel onpraktisch als je daar niet heen mag.

Keerzijde kan natuurlijk wel zijn dat de werkgever helemaal geen reiskostenvergoeding aanbiedt als je met eigen vervoer gaat (een dat is hun goed recht). Dus dan heb je niet zoveel keus.

Onderhandelen met je nieuwe werkgever dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:26

Secsytime

Automagisch

Vind het helemaal niet zo vreemd, wat wil je precies met dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

G-Fox1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Mijn wederhelft mag in de trein werken en gratis reizen, dus die heeft geen auto nodig. Dus 2 auto's hebben vind ik echt overbodig en omslachtig. Al helemaal als je (bijvoorbeeld) in Zwolle woont, in Amsterdam gaat werken, maar dus niet na je werk even naar Haarlem mag met de auto. Dan wordt dus verwacht dat ik weer naar huis ga met de werkauto, mijn privé auto pak, en weer terug rij. Koekkoek.
Klopt. Dat is het "kromme" als je niet prive mag rijden.
Een vriend heeft dat ook. En dat maakt afspreken lastiger.
Ik mag gewoon wel prive rijden en dat maakt mij een stuk flexibeler.

Maar volgens mij gaat het hier niet om.
Elk bedrijf heeft zijn regels. Ook als je bv wel privé mocht rijden mag je misschien niet een auto uitzoeken wat je graag zou willen of al prive rijdt bv.

Het komt volgens mij neer op plussen en minnen wat een werkgever biedt.
Als de lease auto zo belangrijk is moet je die er bij onderhandelen of opzoek gaan naar andere werkgever.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:45
Ik begrijp je probleem wel, zeker wanneer parkeerruimte bij je woning schaars is. En het is ook gewoon beperkend wanneer je niet even vanuit je werk langs een winkel en zo kunt rijden.

Ik persoonlijk zou voor de maximale onbelaste vergoeding gaan, nu 19, in 2023 21, vanaf 2024 23 cent per kilometer. Volledige vrijheid, geen administratief gedoe en financieel valt het reuze mee wanneer je toch al een enigszins normale auto rijdt.

Aangezien je nu nog in onderhandeling zit en in de meeste sectoren personeel schaars is is er vast wel wat onderhandelingsruimte

[ Voor 13% gewijzigd door delpit op 19-08-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Fox1990
delpit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:48:
Ik begrijp je probleem wel, zeker wanneer parkeerruimte bij je woning schaars is. En het is ook gewoon beperkend wanneer je niet even vanuit je werk langs een winkel en zo kunt rijden.

Ik persoonlijk zou voor de maximale onbelaste vergoeding gaan, nu 19, in 2023 21, vanaf 2024 23 cent per kilometer. Volledige vrijheid, geen administratief gedoe en financieel valt het reuze mee wanneer je toch al een enigszins normale auto rijdt.

Aangezien je nu nog in onderhandeling zit en in de meeste sectoren personeel schaars is is er vast wel wat onderhandelingsruimte
Parkeerruimte is niet perse schaars, maar ik vind 2 auto's voor mij alleen echt te overdreven. Ben echt geen boomknuffelaar maar dat gaat mij wel wat te ver (al helemaal als 1 van die 2 niet mijn eigen keuze is qua auto).

Het gaat waarschijnlijk ook eerder een KM vergoeding worden aangezien ik bezig ben met een motorrijbewijs om juist in brandstofkosten, ruimte, belasting en verzekering te besparen. Ben een auto-enthousiast maar dat is in NL niet te doen eigenlijk. Dan houd ik de keuze aan mijzelf om een slurp-auto, elektrisch, OV of motor te gebruiken voor mijn reizen. En wat mij het meest waard is; meer vrijheid in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:01
PROnline schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:21:
Ze willen je graag hebben, maar mogelijk tegenover ander personeel willen ze de discussie van leaseauto vooral beperken. Wat @Reptile209 ook zegt, misschien is er helemaal geen leasebeleid en willen ze helemaal geen beleid optuigen.

Door jou puur zakelijk in de auto te laten rijden is de regeling 't meest transparant en weinig werk voor de werkgever.

Als er echt een 0km beleid op komt, dan is het mogelijk om een ontheffing te vragen op de KM registratie.
Krijg je wel 500km per jaar, dan kan je daar omrij KM's mee maken, mits je bezoeken gunstig op de route liggen.
E.g. is je werk/woonrit 100km en je rijdt naar je ouders 30km, maar de totale rit werk-ouders-thuis is 110, dan heb je slechts 10km privé en de rest is gewoon onderdeel van woon-werk. Ga je echter elke vrijdag naar je ouders, dan zit je al snel over die 500km in een jaar. Dus soms is het gehannes, maar je rijdt wel 100% gratis.

Zeflde geldt voor kinderen ophalen op KDV. 2km omrijden vijf dagen per week tikt hard aan.
Dat klopt zeker niet in alle gevallen!

Je moet een sluitende registratie hebben. Je route moet woon > werk zijn en dat moet je ook als zodanig registreren dus start adres / eind adres / aantal km / eventuele omwegen wanneer de gebruikelijke route niet is gereden (bijv file/afgesloten wegen).

Wanneer je dus naar je ouders rijd en deze niet aan de gebruikelijke route ligt dan is elke km gewoon keihard prive.

Wanneer je ouders op 5km van afslag x wonen op je gebruikelijke route dan rij je 10 KM prive. Is leuk voor de administratie.

Zakelijk - Huis > afslag x
Prive - Afslag x naar ouders
Prive - Ouders naar afslag x
Zakelijk - Afslag x. Naar werk / klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Laatst online: 14:55
@Jan-man

https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:15
Optie die ik nog niet langs heb zien komen: vraag of je wel privé mag rijden met de zakelijke auto als je de werkelijke kosten per privé-kilometer vergoedt aan de werkgever.
Je moet dan wel een sluitende rittenadministratie bijhouden, maar hoeft geen bijtelling te betalen (er is dan immers geen sprake van een verkapt loon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sebas1979 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:34:
Optie die ik nog niet langs heb zien komen: vraag of je wel privé mag rijden met de zakelijke auto als je de werkelijke kosten per privé-kilometer vergoedt aan de werkgever.
Je moet dan wel een sluitende rittenadministratie bijhouden, maar hoeft geen bijtelling te betalen (er is dan immers geen sprake van een verkapt loon)
Is dat wel zo? De belastingdienst maakt volgens mij alleen onderscheid tussen wel of geen privé gebruik. Zolang je onder de 500km privé kilometers blijft is er niks aan de hand. Daarboven wordt het wel verkapt loon en krijg je te maken met bijtelling (al dan niet met terugwerkende kracht).

Of je moet die ritjes naar je familie als zakelijk registreren (wat je werkgever wellicht prima vindt), maar vermoed dat de belastingdienst daar wel achter kan komen als ze je administratie bij een steekproef gaan onderzoeken. Geen idee hoe grondig dat gebeurt. Als je in het weekend naar sportverenigingen en pretparken rijdt kun je lastig volhouden dat dat zakelijke ritjes zijn, maar af en toe naar familie en vrienden door de week na werktijd is misschien nog als klantbezoek te registreren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:16
Palomar schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:10:
[...]

af en toe naar familie en vrienden door de week na werktijd is misschien nog als klantbezoek te registreren.....
Je bedoelt, de boel oplichten?
Denk niet dat de werkgever daar in mee gaat.
En wat zijn de werkelijke kosten? Het geeft ook veel administratieve rompslomp die de werkgever waarschijnlijkheid graag wil voorkomen.
Bovendien zijn ze aansprakelijk voor eventuele schade die tijdens familie bezoek ontstaat.

De opties zijn
1. De auto accepteren zonder privé kilomters en je eigen auto houden.
2. De auto afwijzen en alles met eigen vervoer doen met 19ct kilometer vergoeding.
Dit is nou eenmaal het nadeel als je ver van je werk woont. Daar kan de werkgever ook niks aan doen.
Ze zijn al schappelijk door de auto aan te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verder zoeken. Die auto van de zaak is zo niet meer dan een blok aan je been. Zoeken ze maar iemand anders waar ze die pool-auto aan kwijt kunnen.

Tenzij de rest van de voorwaarden deze rotte plek compenseren natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 10:25

Freakie1NL

Grote Baas

Vind het daarin tegen ook weinig duurzaam, als jij hierdoor 2 auto's moet aanhouden. Zou van een werkgever anno 2022 daarin wel wat meer eisen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Freakie1NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:56:
Vind het daarin tegen ook weinig duurzaam, als jij hierdoor 2 auto's moet aanhouden. Zou van een werkgever anno 2022 daarin wel wat meer eisen.
En precies wat heeft jouw werk te maken met de 'noodzaak' jij ook prive een auto nodig hebt? Werk is werk, zij bieden daar in zakelijk karakter een oplossing voor. Of anders, wat als die 500km prive wel mag, maar jij moet 1000km per jaar rijden? Of je krijgt een A-klasse terwijl je op vakantie liever een station wil hebben? Of bijtelling maar mag geen buitenland terwijl je vaak naar Duitsland wil gaan? Je 'moet' nooit wat, je 'kiest' ervoor om 2 auto's te nemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

SinergyX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

En precies wat heeft jouw werk te maken met de 'noodzaak' jij ook prive een auto nodig hebt?
Ach ik ben/was in een unieke positie om eisen te stellen. Ik verwacht van mijn werkgever in 2022 om flexibel en zo duurzaam mogelijk te handelen.

Hoeft niet, alleen dan werk ik er ook niet. Gelukkig zien steeds meer mensen in; dat de rollen op dit moment (even) omgedraaid zijn. Ben wel benieuwd wat TS doet.

Gelukkig was mijn werkgever flexibel genoeg om naar valide argumenten te luisteren en hierin mee te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Freakie1NL op 26-08-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Freakie1NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Helemaal niets. Alleen als TS hierdoor 2 auto's moet aanhouden is dit weinig duurzaam. En simpelweg verwacht ik van mijn werkgever in 2022 om flexibel en zo duurzaam mogelijk te handelen.

Hoeft niet, alleen dan werk ik er ook niet. Gelukkig zien steeds meer mensen in, dat de rollen op dit moment (even) omgedraaid zijn. Ben wel benieuwd wat TS doet.
Precies, dan kan TS beter leasebedrag als loon/vergoeding vragen en lekker prive wat regelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Aan de ts om te beoordelen of hij het aanbod kog wil hebben natuurlijk. Ik zou als argument geven dat je maar 1 parkeerplek/vergunning kan krijgen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Freakie1NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Ach ik ben/was in een unieke positie om eisen te stellen. Ik verwacht van mijn werkgever in 2022 om flexibel en zo duurzaam mogelijk te handelen.
Duurzaam is een leuk, maar inhoudloos woord. Duurzaam is verhuisvergoeding vragen en binnen fietsafstand gaan wonen, geef een tweedehands ipv nieuwe te laten maken, kijk naar alternatief als fiets/scooter, zet een carpool op, laat iemand volledig thuiswerken, motiveer OV.. allemaal 'duurzaam', niet de 'rest' laten aanpassen naar jouw ongewijzigde levenstijl.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43
Vouwfiets of een step achterin de auto leggen. Vanaf het adres van je werkgever met vouwfiets of step naar de vrienden/familie, daarna terug naar de auto en dan terug naar huis rijden. De auto heeft woon-werk gereden, staat niets over tijdstippen (moet wel op een werkdag zijn, weekend is echt no-go).

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

SinergyX schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:26:
[...]

Duurzaam is een leuk, maar inhoudloos woord. Duurzaam is verhuisvergoeding vragen en binnen fietsafstand gaan wonen, geef een tweedehands ipv nieuwe te laten maken, kijk naar alternatief als fiets/scooter, zet een carpool op, laat iemand volledig thuiswerken, motiveer OV.. allemaal 'duurzaam', niet de 'rest' laten aanpassen naar jouw ongewijzigde levenstijl.
Je stelt dat duurzaam een inhoudsloos woord is, maar komt vervolgens met wat duurzaam volgens jou inhoud. Ik mag hopen dat je zelf deze contradictie inziet?

Daarnaast durf ik gerust te beargumenteren dat meer auto's vervuilender zijn dan minder auto's.
TS geeft aan perse een auto nodig te hebben, zonder dat wij de omstandigheden kennen zijn er zat plausibele redeneren waarom dit perse zo is. Je noemt carpool, fiets/scooter, OV. Ooit wel eens nagedacht dat iemand misschien lichamelijk beperkt is en deze opties per direct vervallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

AtomicWing schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:27:
Vouwfiets of een step achterin de auto leggen. Vanaf het adres van je werkgever met vouwfiets of step naar de vrienden/familie, daarna terug naar de auto en dan terug naar huis rijden. De auto heeft woon-werk gereden, staat niets over tijdstippen (moet wel op een werkdag zijn, weekend is echt no-go).
Weekend kan ook een werkdag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Freakie1NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Je stelt dat duurzaam een inhoudsloos woord is, maar komt vervolgens met wat duurzaam volgens jou inhoud. Ik mag hopen dat je zelf deze contradictie inziet?
Nee, dat is precies wat ik dus bedoel met de voorbeelden, het woord wordt gebruikt als onderbouwing maar het voegt werkelijk niets toe, het klinkt alleen leuk. Simpel zeggen 'ze moeten flexibel zijn' heeft dezelfde lading, woordje duurzaam voegt werkelijk niets toe.

Er wordt aan alle kanten ontmoedigd om de auto te gebruiken, waarom zou lease daar een luxe-uitzondering op moeten zijn? Als je zo nodig een auto 'voor het werk' nodig hebt, dan krijg je precies dat... 'voor het werk'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:43

MLLL

Palm Treo 650

Freakie1NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Daarnaast durf ik gerust te beargumenteren dat meer auto's vervuilender zijn dan minder auto's.
Je kunt in één auto tegelijkertijd rijden, dus wat je zegt slaat nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
MLLL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Auto moet ook gemaakt worden. Stiekem ook gelijk aan 1/4 van de totale uitstoot van een autoleven. Ok.. je rijdt er.veel minder in, maar een deel van de slijtage/afschrijving is gewoon naar leeftijd en niet alleen km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

MLLL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Goh had van jou ook niet anders verwacht. Zal het even in Jip en Janneke taal uitleggen.

Wereldwijd zijn er vele mensen, als al die mensen allemaal iets 2x nodig hebben dan moeten we deze planeet verder naar de klote helpen o.a. door het delven van grondstoffen.

Zoomen we verder in op microniveau dan zien we wat er voor 1 adres maar 2 auto's o.a
allemaal extra nodig is; (ongeacht of 1 van de 2 stil staat) brandstof, olie en overige vloeistoffen, rubber, accu.

Dit terwijl deze auto ook door iemand gebruikt had kunnen worden en er elders dus 1 auto minder geproduceerd had hoeven te worden.

Ergo wat je zegt slaat nergens op. Het is namelijk niet alleen het rijden wat een aanslag is op onze planeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Joindry schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:10:
Belgische wetgeving:
Cijfers verschillen een beetje, maar principe is hetzelfde:
Alleen gaat het in dit geval helemaal niet om wetgeving, het gaat om de regels die de werkgever stelt bij het ter beschikking stellen van een auto van de zaak.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Het klinkt voor mij een beetje als een auto die stil staat en geld kost proberen in te zetten om km vergoeding te besparen/contract vol te rijden en gelijktijdig als voordeeltje voor de werknemer aan te bieden.

Gezeik in een afdeling krijg je sowieso. Zie het bij mij op het werk ook, heeft een vrij nieuwe werknemer de beschikking gekregen over een poolauto (we hebben in de basis geen leaseauto's) omdat er geen privévoertuig beschikbaar is. Wordt onder de collega's een hoop over geklaagd.

Ik zou ook goed kijken naar de andere implicaties. In mijn voorbeeldje hierboven is het een poolauto. Wanneer de andere poolauto's dus weg zijn, kan deze collega de auto inleveren voor iemand die zakelijk op pad moet. Lekker, als jij vroeg begint en een collega komt er om 2 uur mee dat ie nog even naar de andere kant van het land moet en om 6 uur terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:43

MLLL

Palm Treo 650

Freakie1NL schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

Goh had van jou ook niet anders verwacht. Zal het even in Jip en Janneke taal uitleggen.

Wereldwijd zijn er vele mensen, als al die mensen allemaal iets 2x nodig hebben dan moeten we deze planeet verder naar de klote helpen o.a. door het delven van grondstoffen.

Zoomen we verder in op microniveau dan zien we wat er voor 1 adres maar 2 auto's o.a
allemaal extra nodig is; (ongeacht of 1 van de 2 stil staat) brandstof, olie en overige vloeistoffen, rubber, accu.

Dit terwijl deze auto ook door iemand gebruikt had kunnen worden en er elders dus 1 auto minder geproduceerd had hoeven te worden.

Ergo wat je zegt slaat nergens op. Het is namelijk niet alleen het rijden wat een aanslag is op onze planeet.
Wie zegt dat het om nieuwe auto gaat?
Weet jij Jip en Janneke in het duits is?

Jip und Janneke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

MLLL schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Wie zegt dat het om nieuwe auto gaat?
Weet jij Jip en Janneke in het duits is?

Jip und Janneke
Niemand. Overigens zie je mij ook nergens beweren dat het om een nieuwe auto zou gaan.

Argumenten blijven staan, maar dat weet je zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
delpit schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:48:

Er is toch geen auto die voor 19 of 23 cent per kilometer rijdt? En dan nog eens extra risico omdat je bijvoorbeeld onder werktijd een ongeval krijgt. Dan betaald je werkgever niks als je een nieuwe auto moet en jij alleen en WA verzekering hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Er is toch geen auto die voor 19 of 23 cent per kilometer rijdt? En dan nog eens extra risico omdat je bijvoorbeeld onder werktijd een ongeval krijgt. Dan betaald je werkgever niks als je een nieuwe auto moet en jij alleen en WA verzekering hebt.
Dat risico ligt in principe bij de werkgever.
De werkgever is in principe aansprakelijk voor de schade die ontstaat door een verkeersongeval in werktijd. Dit geldt voor schade aan de auto en voor lichamelijk letsel. Als de werknemer voor zijn werk in zijn eigen auto rijdt, dan draait de werkgever ook voor de schade op. De aansprakelijkheid vervalt als het verkeersongeval is ontstaan door opzet of roekeloos gedrag van de medewerker.
https://www.arboportaal.n...songeval-tijdens-werktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
Dus als ik het goed begrijp:

- je rijdt een auto waarvoor je werkgever volledig betaald;
- alternatief is dat je waarschijnlijk €0,19 per kilometer krijgt vergoed, maar dat is niet dekkend voor de werkende kosten van een auto;
- je loopt geen risico over een eigen auto;
- bijtelling is een aangelegenheid tussen de werknemer en de fiscus. De werkgever geeft het ingehouden bedrag alleen maar door. Enige beperking is dat er (als ik het goed heb), 1 keer per jaar mag worden gewisseld tussen bijtelling of geen bijtelling;
- indien de kans bestaat om te kunnen bijtellen, dan kun je dat bespreken.

Vanuit de werkgever zie ik niet zoveel geks. Waarschijnlijk gunnen ze jou de pool-auto en is er (beleidsmatig) geen auto aan jouw functie verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Dat is wel zo maar als je een total loss heb op jouw goed gebruikte autootje is die jou veel meer waard dan dat een verzekeraar gaat uitbetalen. Dus zoiets is mij het risico niet waard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Dan doe je toch een tegenaanbod? Dit is gewoon een onderdeel van de onderhandelingen. Geef aan dat de huidige constructie voor jou geen optie is, en dat voor jou de opties zijn om of die auto prive te kunnen gebruiken (met de bijkomende bijtelling) of dat je je eigen auto wil gebruiken en daarvoor de gangbare kilometervergoeding verwacht.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27

Nu je toch aan het onderhandelen bent kun je wellicht wel prive km's erbij onderhandelen als arbeidsvoorwaarde. Realiseer je wel dat je dan de bijtelling moet betalen wat je zomaar 200-500,- per maand netto kan kosten. Je kunt, afhankelijk van je autowensen, ook overwegen een goede onkostenvergoeding te krijgen en dan private lease zelf een auto te kiezen - of nog beter (mijn mening) te sparen en een auto te kopen.
Meestal zit er natuurlijk een tankpas bij de auto. Heeft het er mogelijk mee te maken dat de werkgever niet op wil draaien voor de benzinekosten voor privékilometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:06

FreakNL

Well do ya punk?

DarkSide schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:12:
Het kan idd dat een bedrijf de auto alleen uitgeeft voor zakelijke doeleinden.
Vaak zie je dit bv bij bedrijfsbusjes of Combo's e.d. Maar kan ook prima met een normale hatchback.
Ligt een beetje aan wat voor werk je doet. Dat haal ik niet uit je TS.

Het voordeel is je rijdt gratis voor werk en je betaald geen bijtelling.
Het is dus echt gereedschap (zoals een schoevendraaier of laptop etc)

Als je prive wilt rijden. Reken dan idd op bijtelling.
Maar dan moet je dat wel voor elkaar krijgen in je onderhandelingen.

Je moet wel even vragen of je wel x-aantal KM prive mag maken.
Dan kan je vaak best een stukje omrijden om even langs Familie te gaan. Maar dat is idd max 500km per jaar. Dus goed rekening mee houden.

Wil je een "echte" lease auto met mogelijkheid tot prive KM's. Dan moet je op zoeke naar een andere baan denk ik. Maar reken dan ook even uit of het wel voordeliger is dan je huidige prive auto.
Vind daar persoonlijk weinig voordelen aanzitten tenzij je privé geen auto nodig hebt.. Ik zou er weinig trek ik hebben om naast een leasebak ook nog een priveauto aan te moeten houden.

Ik snap de TS wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:06

FreakNL

Well do ya punk?

jens17 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:28:

- alternatief is dat je waarschijnlijk €0,19 per kilometer krijgt vergoed, maar dat is niet dekkend voor de werkende kosten van een auto;
- bijtelling is een aangelegenheid tussen de werknemer en de fiscus. De werkgever geeft het ingehouden bedrag alleen maar door. Enige beperking is dat er (als ik het goed heb), 1 keer per jaar mag worden gewisseld tussen bijtelling of geen bijtelling;

Vanuit de werkgever zie ik niet zoveel geks. Waarschijnlijk gunnen ze jou de pool-auto en is er (beleidsmatig) geen auto aan jouw functie verbonden.
Die 19 cent mag dan niet dekkend zijn maar de TS moet er in geval van een leaseauto wel nog een auto naast gaan houden. Dat is ook niet gratis.

Waarschijnlijk is hij beter af met die 19ct, zelfs als dat niet geheel dekkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:04

En er is een gesloten km registratie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

FreakNL schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Vind daar persoonlijk weinig voordelen aanzitten tenzij je privé geen auto nodig hebt.. Ik zou er weinig trek ik hebben om naast een leasebak ook nog een priveauto aan te moeten houden.

Ik snap de TS wel.
Dat ligt dus echt aan de situatie.
Hier hadden we wel 2 auto;s nodig. 1 lease en 1 prive.
Waar kon werd zoveel mogelijk met de lease gereden. Maar voor werk was een tweede auto een stuk handiger dan het OV.
Dit hoefde dan ook geen uitgebreide, nieuwe en luxe auto te zijn.

Het is, wat mij betreft, dus echt afhankelijk van je prive situatie.
Ook collega's die zo rijden. En idd ook collega's die de prive auto weggedaan hebben sinds er een leasebak staat.

TS moet gewoon goed kijken wat handig is in zijn situatie. En kijken wat er mogelijk is met de WG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006

kleine aanvulling op punt 2.... ik heb jarenlang een 108 gereden. Brandstof en onderhoud waren €200 per maand, reiskostenvergoeding €300. Heb je dus nog €100 euro als tegemoetkoming voor rijtuigenbelasting, verzekering en afschrijving.

Sommigen vinden dat de werkgever ook deze vaste kosten moet betalen, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. In de eerste plaats is het een privéauto dus daarvoor moet je zelf de kosten dragen.

Alleen toen ik contractueel recht had keuze op een leasebudget van €600, inclusief tankpas en een financiële compensatie bij een goedkopere leaseauto werd het wel héél oneerlijk dat ik slechts €300 reiskostenvergoeding kreeg... mijn nieuwe corolla hybride kost me trouwens ook geen €19 per 100 km...

Wat ook veel voorkomt is dat de werkgever een eigen bijdrage vraagt van een kleine honderd euro per maand om de gereden privé kilometers mee te dekken.
Dat staat los van het bedrag dat de fiscus bij je inkomen optelt ter compensatie van het voordeel dat je krijgt door de auto van de zaak als privé wagen in te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
daanb14 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Meestal zit er natuurlijk een tankpas bij de auto. Heeft het er mogelijk mee te maken dat de werkgever niet op wil draaien voor de benzinekosten voor privékilometers?
Tuurlijk, kom deze constructie vaak tegen. En heel eerlijk: als je prive al een auto rijdt en die hoeft niet op de oprit te resideren als je werkt heb je volgens mij meer aan een mobiliteitsvergoeding.

Dan kun je een auto kopen of leasen die van jezelf is, zakelijke km’s opvangen met die vergoeding en je baas betaalt ws gewoon zelfde vaste bedrag.

Gek genoeg zie je dan regelmatig dat je een auto van 800 pm mag rijden en daar tank je dan 2 x 100€ mee dus kost 1000€ en geven ze een vergoeding van een paar honderd euro bruto. Dat begrijp ik dan weer niet: waarom sturen werkgevers zo erg op die leaseauto.

Opties als eigen bijdrage (gaat vd bijtelling af!) of limiet aan prive km’s kan ook. Tis zo inefficiënt, meerdere autos in omloop brengen voor 1 iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:13
Lothlórien schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

kleine aanvulling op punt 2.... ik heb jarenlang een 108 gereden. Brandstof en onderhoud waren €200 per maand, reiskostenvergoeding €300. Heb je dus nog €100 euro als tegemoetkoming voor rijtuigenbelasting, verzekering en afschrijving.

Sommigen vinden dat de werkgever ook deze vaste kosten moet betalen, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. In de eerste plaats is het een privéauto dus daarvoor moet je zelf de kosten dragen.

Alleen toen ik contractueel recht had keuze op een leasebudget van €600, inclusief tankpas en een financiële compensatie bij een goedkopere leaseauto werd het wel héél oneerlijk dat ik slechts €300 reiskostenvergoeding kreeg... mijn nieuwe corolla hybride kost me trouwens ook geen €19 per 100 km...

Wat ook veel voorkomt is dat de werkgever een eigen bijdrage vraagt van een kleine honderd euro per maand om de gereden privé kilometers mee te dekken.
Dat staat los van het bedrag dat de fiscus bij je inkomen optelt ter compensatie van het voordeel dat je krijgt door de auto van de zaak als privé wagen in te zetten.
Er is zeker een omslagpunt wanneer het wel of niet uitkomt met de €0,19 per kilometer, maar in de regel is dat niet dekkend.

Daarbij lees ik nog niet terug dat TS bijtelling ter onderhandeling heeft gevoerd. Mogelijk staan ze daar wel voor open of kan het aanbod worden omgezet in een mobiliteitsvergoeding. Ik ga er nu vanaf dat er nog geen tegenvoorstel is gedaan.
Pagina: 1