Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Mijn budget is ongeveer 3000 euro.
Voor dat geld wil natuurlijk het meeste waar voor m'n geld, dus een zo compleet mogelijke kit die aan zoveel mogelijk van mijn eisen voldoet.

Mijn eisen zijn:
- Ik ben op zoek naar de beste beeldkwaliteit voor dit budget; een hoog dynamisch bereik en goede prestaties bij weinig licht. De kleinst mogelijke scherpte-diepte als dat nodig is. Full frame heeft daarom absoluut m'n voorkeur.
- Weather sealed. Ik wil niet bang hoeven zijn dat m'n camera een plens water niet overleeft. Ik wil ook niet m'n camera hoeven te beschermen bij wat regen. Daar moet ie absoluut tegen kunnen.
- Betrouwbare en snelle autofocus. M'n huidige camera (Sony RX1) is bij weinig licht alleen te gebruiken met MF. Maar dat ding is ook alweer 9 jaar oud en toen ie uitkwam was het al niet bepaald de beste in z'n soort op dat gebied. Dus waarschijnlijk speelt dit sowieso een stuk minder bij moderne camera's.
- Goede stabilisatie
- Gewenste gebruiksduur: minimaal 5 jaar

Filmen doe ik nu niet, maar ook omdat m'n huidige camera er enorm slecht in is. Dus goede video features zijn zeker een pré voor als ik er wat mee wil in de toekomst.

Geen eisen of voorkeuren qua merk. Ik heb geen lenzen of accessoires die ik kan blijven gebruiken. M'n huidige camera heeft een vaste 35mm lens.

Wat wil ik er vooral mee kunnen:
- Straatfotografie
- Landsschapsfotografie
- Reisfotografie
- Evenementen. Binnen, buiten, ook bij weinig licht. Eventueel met flitser, maar 't liefst available light.
- Portretten. Mensen, dieren, whatever. M'n huidige camera is er niet geschikt voor dus ik zou het zeker leuk vinden om de technische mogelijkheid te hebben om écht mooie portretten te schieten.
- Macro zou een leuke extra zijn, maar hoeft niet.

Wat hoeft ie niet te kunnen:
- Snelle actie / sport
- Alles wat ver weg is; ik loop er wel naartoe.

Hoge burst rates en tele-zooms interesseren me dus niet zoveel.

De kandidaten die ik overweeg:

Canon R6
Nikon Z6-II
Sony A7-III
Panasonic Lumix S5

De deelafweging: Voor wat voor lens(/zen) ga ik?

Een standaard f/2.8 zoom is natuurlijk een hele mooie combi met een full frame én lekker veelzijdig. Maar ze zijn wel behoorlijk duur én zwaar. Met de meeste hierhoven genoemde opties ga je met zo'n lens + body al ruim over de 3k heen. Ook als je voor een Sigma of Tamron gaat. De scherpte-diepte is fijn bij 2.8, maar heb je het extra licht met de huidige kwaliteit sensors nog wel écht nodig vraag ik me dan af. Als je nu zelfs op ISO 12800 nog prima bruikbare foto's maakt (al helemaal als je ze door PureRaw haalt), is de meerwaarde van 2.8 ook niet meer wat het tien jaar geleden was. Of verkijk ik me daarop?

De voorlopige winnaar?

Nu zag ik dat Panasonic momenteel een actie heeft dat je een gratis 50mm f/1.8 (t.w.v. €470) bij de S5 krijgt en ook geven ze €50 cashback op de 85mm f/1.8. Ook lijkt de standaard kitlens van meer dan behoorlijke kwaliteit te zijn (en is deze 350 euro goedkoper als je hem als kit koopt) en heeft deze een fijn bereik met een stukje groothoek (20-60).

Daarom neig ik op dit moment naar de volgende kit:

Panasonic Lumix S5
20-60mm f/3.5-5.6 'kitlens'
50mm f/1.8 (gratis)
85mm f/1.8
Filterset UV, CPL, ND 67mm (alle genoemde lenzen hebben dezelfde filtermaat, ook wel handig)

Voor net geen 3000 euro kan ik niet echt iets anders vinden wat er qua veelzijdigheid bij in de buurt komt , maar ik sta zeker open voor suggesties.

Ik heb hem gisteren al even in m'n handen gehad bij een camerawinkel en heb hem met de 20-60mm, 50mm en 24-105mm f/4 erop even geprobeerd. De 24-105mm is ook zeker een hele mooie lens, met ingebouwde stabilisatie en macro stand (nice to have), maar is wel bijna twee keer zo groot en zwaar als de 20-60mm en ik denk dat ik in de praktijk het bereik tussen 60 en 105mm niet zoveel zal gebruiken. Dan loop je denk ik toch net even wat fijner een dag rond met de 20-60. Denk ik. Het is alweer even geleden dat ik een DSLR met verwisselbare lenzen had.

Nadeel is natuurlijk wel dat je lenzen moet gaan zitten wisselen. Zeker op een evenement kan dat wel een beetje vervelend worden. Al verwacht ik dat ik daar als het wat donkerder wordt met de 50mm erop ook prima uit de voeten kan. Desnoods op 20mm f/3.5 voor wat overzichtshots.

Twijfels:

Tja, ik zou natuurlijk geen topic openen als ik volledig overtuigd was van deze keuze. Waar ik vooral over twijfel t.o.v. bijvoorbeeld de Canon R6 is dat laatstgenoemde (en eigenlijk ook de andere alternatieven) over veruit superieure autofocus beschikt. De autofocus wordt vaak genoemd als een van de weinige minpunten van de S5. Ik vind het moeilijk om in te schatten in hoeverre ik hier tegenaan ga lopen. Het schijnt vooral bij automatische tracking tijdens video een probleem te kunnen zijn. Iets dat ik nu nog niet doe, maar misschien wel wil gaan doen. Het zou jammer zijn als ik meer met video wil gaan doen en ik tegen dit probleem ga aanlopen. Ook het ontbreken van een 4k 60fps ongecropte videomodus is misschien een minpunt. Nu blijkt dit nogal veel van de chip te vragen dus er zijn weinig camera's van deze generatie en prijsklasse die het wél kunnen, maar dat zou wellicht een argument kunnen zijn om nog even een volgend model af te wachten. Een goede 4k 60fps functie maakt een camera natuurlijk wel een stuk toekomstbestendiger. De R6 heeft die optie wél, maar die legt het weer af op andere vlakken qua video.

Ook twijfel ik enorm over of ik niet gewoon toch voor een f/2.8 zoom moet gaan. Hoeveel portretten ga ik nu daadwerkelijk maken om een dedicated portretlens te rechtvaardigen, waarschijnlijk niet zoveel. De S5 met Sigma 24-70 f/2.8 ART is bijvoorbeeld ook net geen €3100. En daar zit dan ook de 50mm f/1.8 gratis bij. Al vind ik i.c.m. die lens de 50mm prime wel een stuk minder waarde toevoegen. Ook schijnt de Sigma het wel wat minder te doen qua AF dan de native Panasonic lenzen. En de Sigma weegt bijna 2,5 keer zoveel als de kitlens.

Lastig lastig. Ik ben al weken bezig met het bekijken van reviews en video's, maar kan toch de knoop niet echt doorhakken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je dit geld gaat uitgeven en je vindt iets al te bulky groter dan een 20-60 kitlens dan zou ik zeggen stop geef minder geld want die body komt niet tot zijn recht zonder een top lens. Kort door de bocht het draait meer om de lens tegenwoordig dan de body. Staar je niet blind op de specs 99% van de mensen ziet het verschil niet tussen bodys. Kijk naar wat jij prettig vindt in bediening handling etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10-2024
Is het voor dit soort bedragen niet een beter idee naar een speciaalzaak te gaan en je laten informeren daar?

Heb beste goede ervaringen met Kamera Express, echter niet voor dit soort bedragen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 13:04

Steef

GoT's Most Eaten

Wat betreft de waarde van een snelle (laag aperture) lens in het tijdperk van high-iso sensoren en software post-processing; je hebt al-tijd situaties met te weinig licht :9

Te veel licht kun je voor compenseren, te weinig licht moet uit de specs van je hardware en je glas komen.

Snelle lenzen hebben zeker waarde, ziedaar ook de grote aantallen F1.x lenzen die uit komen en als warme broodjes over de toonbank gaan.

Ik zou ook minimaal een keer naar een grote shop gaan en de verschillende bodies in de hand houden. Totaal los van de specs moet het ding ook fijn in de hand liggen, anders is de ervaring dat je hem laat liggen.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:48:
Als je dit geld gaat uitgeven en je vindt iets al te bulky groter dan een 20-60 kitlens dan zou ik zeggen stop geef minder geld want die body komt niet tot zijn recht zonder een top lens. Kort door de bocht het draait meer om de lens tegenwoordig dan de body. Staar je niet blind op de specs 99% van de mensen ziet het verschil niet tussen bodys. Kijk naar wat jij prettig vindt in bediening handling etc.
Hmm, dat vind ik een beetje kort door de bocht; die twee primes die ik erbij zou nemen komen volgens mij aardig in de buurt van "toplenzen". Verder presteert die 20-60 heel behoorlijk als ik de reviews en ervaringen mag geloven. Prima prestaties op de snelheid na. Zat fotografen die hem daarom blijven gebruiken met deze body.

Verder, wat heeft veel geld uitgeven en iets te bulky vinden nou met elkaar te maken. Mijn huidige (full frame) camera was 3800 euro voor body met vaste lens en losse viewfinder bij aanschaf en die is een heel stuk kleiner en lichter dan deze. Ik zoek gewoon iets waar ik in veel verschillende situaties mee uit de voeten kan en het liefst ook niet te bulky is.

Ik snap je punt een beetje als ik alleen de 20-60 zou nemen, maar met twee snelle primes erbij niet echt?

Verder zijn de afgelopen jaren het dynamisch bereik en ISO-prestaties van sensoren enorm veel beter geworden. Evenals in-body stabilisatie, autofocus etc. Toch allemaal dingen waardoor een upgrade naar een modern FF body veel meerwaarde geeft.
KwepsjIrrpel schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:54:
Is het voor dit soort bedragen niet een beter idee naar een speciaalzaak te gaan en je laten informeren daar?

Heb beste goede ervaringen met Kamera Express, echter niet voor dit soort bedragen :P
Ben gisteren bij Kamera Express geweest. Verkoper had zelf ook de S5 omdat hij het de beste allround full frame in deze prijsklasse vond. Hij had er zelf wel de Sigma f/2.8 bij, maar gaf ook aan dat je er toen nog geen 50mm prime bij cadeau kreeg. Helaas lagen de Canon, Nikon en Sony niet in de winkel.
Steef schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:06:
Wat betreft de waarde van een snelle (laag aperture) lens in het tijdperk van high-iso sensoren en software post-processing; je hebt al-tijd situaties met te weinig licht :9
Ja, maar dan zit ik met een f/1.8 lens nog een stukje beter dan f/2.8. Althans dat was mijn gedachte bij deze kit: Een degelijke zoom voor het gros van de shots overdag. De primes voor specifieke situaties of als het donker is.

[ Voor 34% gewijzigd door Wouter op 19-08-2022 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Wouter Volgens mij heb je je keuze eigenlijk al gemaakt en zoek je bevestiging. Laat ik je helpen jouw keuze is altijd de juiste keuze, je hebt je afwegingen gemaakt. Heel simpel gezegd slechte camera's bestaan al een tijdje niet meer, momenteel telt meer, wat kan er geleverd worden of hoeveel tijd ben je bereid te wachten.
Geniet van je keuze en ga lekker fotograferen want dat is waar het om draait.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Wouter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:33:
Verkoper had zelf ook de S5 omdat hij het de beste allround full frame in deze prijsklasse vond.
Dat is altijd een lastige. Ik zou persoonlijk niet directe zo de keuze maken althans.
De S5 is zeker een mooie camera en voldoet aan een groot deel van jouw wensen; maar de AF, stabiliteit en gewenste gebruiksduur zouden misschien minder zijn.
De Sigma 24-70 DG DN Art is verder wel een aanrader, maar de vraag is of je daar dan voor 'moet' kiezen, en op welk systeem. Je hebt de lens namelijk ook op Sony E en daar zou ik hem daar eerder op aanraden, als je de keuze nog niet gemaakt hebt.

Ik zou zelf nog even naar een camerazaak gaan waar ze gewoon alle modellen hebben staan zodat je er even mee kan pielen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
zzzzz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Dat is altijd een lastige. Ik zou persoonlijk niet directe zo de keuze maken althans.
De S5 is zeker een mooie camera en voldoet aan een groot deel van jouw wensen; maar de AF, stabiliteit en gewenste gebruiksduur zouden misschien minder zijn.
De Sigma 24-70 DG DN Art is verder wel een aanrader, maar de vraag is of je daar dan voor 'moet' kiezen, en op welk systeem. Je hebt de lens namelijk ook op Sony E en daar zou ik hem daar eerder op aanraden, als je de keuze nog niet gemaakt hebt.

Ik zou zelf nog even naar een camerazaak gaan waar ze gewoon alle modellen hebben staan zodat je er even mee kan pielen.
Ja Sony heb ik zeker ook overwogen (de III), maar die heeft geen weather sealing en presteert aanzienlijk minder qua video. Wel superieure autofocus natuurlijk. IBIS van de S5 komt wel heel goed mee met de concurrentie. Tot 6,5 stops. Alleen de R6 doet dat beter.

Maar wat zeker ook een grote rol speelt in de overweging van de S5 is de gratis prime die je er nu bij krijgt. Ik hou wel van primes. Jarenlang met een vaste 35mm f/2 geschoten. Een dergelijke sterke aanbieding ben ik bij een ander merk niet tegengekomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:12
Of je kiest je 2 favorieten en huurt deze bij Budgetcam (/Kamera Express)? Dagje schieten, terugbrengen en meteen kopen. Kost je misschien 150 euro maar dan weet je het wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:35
Het hoeft dus niet snelle subjects te kunnen bijhouden, dan zou ik voor een A7II gaan icm een 24-70mm van bijv. Sigma of Tamron om nog een beetje in je budget te blijven. Mogelijk de Tamron 35-150mm van €2000, de A7II body kun je vaak al voor zo'n €1000 of minder tweedehands scoren.

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 11:44
Ik lees niet of het ook een tweedehands model mag zijn voor jou? Dan zou je mss wat meer flexibiliteit in je budget hebben.

Zelf ben ik een voorstander voor de A7iii omdat ik die zelf wil kopen, maar ik lees dat weather sealing belangrijk is voor jou. Dan moet je inderdaad verder kijken; over de andere camera's ken ik te weinig, dus veel succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Wouter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Ja Sony heb ik zeker ook overwogen (de III), maar die heeft geen weather sealing en presteert aanzienlijk minder qua video. Wel superieure autofocus natuurlijk. IBIS van de S5 komt wel heel goed mee met de concurrentie. Tot 6,5 stops. Alleen de R6 doet dat beter.

Maar wat zeker ook een grote rol speelt in de overweging van de S5 is de gratis prime die je er nu bij krijgt. Ik hou wel van primes. Jarenlang met een vaste 35mm f/2 geschoten. Een dergelijke sterke aanbieding ben ik bij een ander merk niet tegengekomen helaas.
De Sony heeft wel weathersealing, maar die van Panasonic is wat beter. In beide gevallen heb je geen garantie als het misgaat.
Als AF minder van belang is, dan is Panasonic zeker aan te raden, maar huur een keer een Panasonic om te kijken of je kunt wennen aan de manier waarop Panasonic focust. Ik vind dat vreselijk irritant om naar te kijken. Vraag dan ook naar Try before you buy, dan krijg je de huurprijs van 1 dag namelijk als korting op de aanschaf.
DutchEZmoder schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:02:
Het hoeft dus niet snelle subjects te kunnen bijhouden, dan zou ik voor een A7II gaan icm een 24-70mm van bijv. Sigma of Tamron om nog een beetje in je budget te blijven. Mogelijk de Tamron 35-150mm van €2000, de A7II body kun je vaak al voor zo'n €1000 of minder tweedehands scoren.
Een A7 II is wel een aantal stappen terug. De AF-C werkt niet met gezichtsherkening (met portretten wel heel fijn), geen joystick om je focuspunt te verzetten, veel te kleine accu, geen dual card slot, minder prettige ergonomie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Voor wat je wilt heb je zeker geen full frame nodig. Je wilt een full frame zodat je zeker weet dat je aan de top van de specs zit maar er is geen specifiek onderwerp waarvoor full frame de juiste (enige / beste) oplossing is.

Ken je de 80/20 regel? 80% van je wensen kun je invullen met 20% van je budget; om aan de laatste 20% van je eisen te voldoen kost je 80% van je budget.

Zoals iemand al heel wijs hierboven schreef: Er zijn altijd situaties waar je meer licht wilt. Die moet je oplossen met techniek en kennis en creativiteit en lenzen, die heb je niet allemaal opgelost toen je bij Kamera Express op 'KOOP FULL FRAME' klikte.

Ik raad altijd aan dat een camera goed tot zijn recht komt met een verdeling van 1:2 of 1:3 voor camera:lenzen. Zo veel verschil maken lenzen. Jouw camera van 2K met een kitlensje gaat niet geweldig zijn; die heeft 3-6K aan lenzen nodig. Met jouw budget koop je de meeste foto-power met een body van 1000 en 2K voor één of meer lenzen. Dat is in full frame land een instap-body.

Te weinig licht? Lost het niet op met een f2.8 zoom maar met een f1.8 prime.
Weathersealing? Je kunt echt zonder, houd de camera onder je jas. Echt, dat heeft 100 jaar prima gewerkt en dat werkt nu ook nog.
Dynamic range? De oplossing zit niet in je camera. Fotografeer bij goed licht; een oude camera bij goed licht doet het beter dan de nieuwste bij lelijk led-licht.
Je zoekt de oplossing voor theoretische problemen in de aanschaf van dure spullen, waar veel gewoon wordt opgelost door ervaring, veel fotograferen, kunnen omgaan met je spullen en de omstandigheden.
Je zit teveel in specs (OMG, die camera heeft 0.1 méér dynamic range, OMG OMG).

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 17:05
Tarquin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:58:
Voor wat je wilt heb je zeker geen full frame nodig. Je wilt een full frame zodat je zeker weet dat je aan de top van de specs zit maar er is geen specifiek onderwerp waarvoor full frame de juiste (enige / beste) oplossing is.

Ken je de 80/20 regel? 80% van je wensen kun je invullen met 20% van je budget; om aan de laatste 20% van je eisen te voldoen kost je 80% van je budget.

Zoals iemand al heel wijs hierboven schreef: Er zijn altijd situaties waar je meer licht wilt. Die moet je oplossen met techniek en kennis en creativiteit en lenzen, die heb je niet allemaal opgelost toen je bij Kamera Express op 'KOOP FULL FRAME' klikte.

Ik raad altijd aan dat een camera goed tot zijn recht komt met een verdeling van 1:2 of 1:3 voor camera:lenzen. Zo veel verschil maken lenzen. Jouw camera van 2K met een kitlensje gaat niet geweldig zijn; die heeft 3-6K aan lenzen nodig. Met jouw budget koop je de meeste foto-power met een body van 1000 en 2K voor één of meer lenzen. Dat is in full frame land een instap-body.

Weathersealing? Je kunt echt zonder, houd de camera onder je jas. Echt, dat heeft 100 jaar prima gewerkt en dat werkt nu ook nog.
Dynamic range? De oplossing zit niet in je camera. Fotografeer bij goed licht; een oude camera bij goed licht doet het beter dan de nieuwste bij lelijk led-licht.
Je zoekt de oplossing voor theoretische problemen in de aanschaf van dure spullen, waar veel gewoon wordt opgelost door ervaring, veel fotograferen, kunnen omgaan met je spullen en de omstandigheden.
Hoewel ik het grotendeels helemaal met je eens ben, en dan voornamelijk met het feit dat je door dure apparatuur niet ineens goede foto's maakt, wil ik toch een kleine nuance inbrengen.

Ja, de lenzen zijn natuurlijk enorm belangrijk, en je moet waken dat je niet te veel aan een body uitgeeft en geen budget meer hebt voor (ten minste 1) goede lens/lenzen.

Echter om te stellen dat je beter (met dit budget) een 1000€ body te kopen met een lens/lenzen twv 2000€ vind ik zelf wat te kort door de bocht.

De kanttekening die ik wil maken is: ben je bereid in de toekomst nog meer te gaan investeren, en is die kans reëel. Welke foto's wil je in eerste instantie dan gaan maken , en wat kost die lens. In zo'n geval kun je, mijn inziens, prima kiezen voor een hoger geplaatste body, en starten met een (goede!) basis lens. Ook voor iets minder kun je goede lenzen vinden, bijvoorbeeld online op marktplaats oid.

Als je zegt: ik heb eenmalig 3k te besteden, dan ben ik het volledig met Tarquin eens: zorg dat ruim voldoende budget besteed aan lenzen.

Zelf heb ik destijds de keuze gemaakt om voor een A7RIII te gaan ipv de gewone A7III. De meerprijs was het mij waard omdat ik zoveel mogelijk detail/resolutie wou ivm macro/landschap fotografie. Dat de AF minder snel is etc was minder belangrijk voor mij. Maar mijn achterliggende gedachte was wel: de lenzen die ik daarna erbij koop, moeten wel goed zijn, en ik zal meer moeten investeren.

Iedereen wil natuurlijk de "beste" keuze maken, en zoekt naar het "beste" product. Helaas zijn die er niet (of niet betaalbaar voor Jan modaal :) ). Specificaties zijn leuk, en ik kan best begrijpen dat iemand de betere camera qua specificaties wil. Let hier echter wel goed op dat die specificaties (nu of in de toekomst) jou ook echt verder helpen.

Uiteindelijk is het makkelijker (vind ik) om je lenzen te upgraden, dan je body. Maar zorg altijd dat je met een kwalitatief goed objectief start.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Tarquin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:58:
Nou, dit komt wel een beetje denigrerend over eerlijk gezegd. Ik gebruik ook al 10+ jaar fullframe camera's en wil dat graag zo houden. Ben er alleen de laatste jaren niet (veel) meer mee bezig geweest en heb veel technische ontwikkelingen daarom een beetje gemist. Ik wil de hobby weer oppakken met wat mooi, nieuw, modern materiaal. Zocht daarom wat feedback op m'n overwegingen, sorry als ik daarbij overkwam als een absolute beginner.

Nouja hier kom ik dus tegenstrijdige informatie over tegen. Enerzijds veel mensen die zeggen dat bijna alle moderne lenzen van topkwaliteit zijn. Dat er geen slechte lenzen meer te koop zijn. Dat het dan vooral nog gaat om lichtgevoeligheid, bouwkwaliteit, etc. En dat ook de meeste 'kitlensjes' tegenwoordig van heel behoorlijke kwaliteit zijn. En anderzijds een paar mensen die roepen dat alleen het beste en duurste goed genoeg is.

Over de kitlens die ik suggereerde kom ik ook vrijwel alleen maar hele positieve reviews tegen. Ik verwacht daar ook geen absolute topkwaliteit van, maar waarschijnlijk goed genoeg voor het gros van het soort foto's dat ik ermee zal maken. En voor de rest zou ik dan de primes hebben.

Ik zeg trouwens in m'n post ook dat ik neig naar een set met twee f/1.8 primes. Dus dan snap ik niet zo goed waar je precies tegenin gaat. Volgens mij zijn die twee primes waar ik het over heb prima lenzen? Waarom doen mensen hier dan alsof ik er rotzooiglas bij koop. En waarom heeft een camera van 2k per defininitie 3 tot 6k aan lenzen nodig? Als ik geen interesse heb in telezooms, ultra wide-angles of macro lenzen, waar zou dan dat geld naartoe moeten? Met een f/2.8 zoom van Sigma of Tamron en twee primes zit je op nog geen 2k aan lenzen.

Ook gaf ik aan dat ik het wel fijn vind als de body ook goede videofuncties heeft, omdat ik daar ook wat mee wil kunnen doen. En zeker met het oog op de toekomst is het dan handig een body te nemen dat 4k60fps aankan. Dan vallen alle instapbody's af. En ook alle body's van de vorige generatie.
Ja fotografeer bij goed licht... dat vind ik een beetje een gekke opmerking. Dat heb je juist een groot deel van de tijd niet in de hand als je geen verlichting meeneemt.
Mwoah dat valt echt wel mee hoor, maar ik schiet doorgaans wel graag in situaties met weinig licht en hou er niet van een flitser te gebruiken, dus dan zijn een paar stops (dus niet 0.1) betere prestaties echt heel welkom.

Maar dat brengt me wel meteen bij m'n grootste punt van twijfel voor deze set: de autofocus van de S5. Ik heb nu ook een camera die heel slecht focust bij weinig licht en dat wil ik niet herhalen met een nieuwe camera.

Ik weet ook wel dat ik niet opeens veel betere foto's ga maken met een betere camera. Maar ik zoek juist daarom ook een set die me de meeste mogelijkheden biedt.

Nog heel even over die 20-60mm kitlens die ik overweeg; deze is niet 1:1 te vergelijken met kitlenzen bij sommige andere camera's.

Als je kijkt naar de Sony A7 III & IV kitlens (28-70mm 3.5-5.6), dan is dit een lens die je los koopt voor 239 euro en in de kit is ie 200. Niet een super sterke deal. Ding krijgt wisselende reviews van 2,5 tot 4 / 5 sterren.

De lens die je bij de S5 kit krijgt, is een lens die los 639 euro kost, en in de kit 300. Een iets betere deal. Reviews 4 tot 4,5 / 5 sterren.

Pakken we er bijvoorbeeld twee reviews bij door dezelfde reviewer (Matthew Richards @ digitalcameraworld.com), dan schrijft ie over de Sony kitlens:
With quick autofocus and effective optical stabilization, the lens performs well overall. Levels of sharpness are very acceptable across the whole image frame at most combinations of focal length and aperture, although corner-sharpness drops off at the short end of the zoom range, at apertures wider than f/5.6.

A good budget option, this lens is compact, lightweight and relatively affordable for an own-brand Sony standard zoom. With fast autofocus and 3-stop optical stabilization, it ticks all the right boxes for casual, everyday shooting and travel photography.
En over de Panasonic:
Helped by the inclusion of two aspherical elements, three ED (Extra-low Dispersion) elements and one UHR (Ultra High Refractive) element, image quality is very impressive. There’s very good sharpness and contrast throughout the entire zoom range, even when shooting wide-open at the largest available apertures.

Handling and build quality are excellent from this relatively compact and lightweight, yet tough, robust and weather-resistant lens. Image quality is highly impressive and it’s very good value for money at the price. All in all, it’s a great buy.
TL;DR:
Heb een beetje de indruk dat als je hier het woord kitlens laat vallen, mensen direct aannemen dat het niet veel kan zijn. Dat lijkt hier toch anders te zijn, anders had ik hem ook echt niet overwogen.

Anyway, ik denk dat ik inderdaad voor een try-before-you-buy wil gaan, als ze dat bieden bij Kamera Express. Om zeker te zijn dat hij aan mijn wensen voldoet.

[ Voor 28% gewijzigd door Wouter op 29-08-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Als je perse voor 4k60 zou willen gaan, dan moet je wel rekening houden dat de meeste fullframes rond de richtprijs veelal een flinke crop hebben:
  • Sony A7 IV gaat croppen naar APS-C of super35, wel full-frame, gaat over budget.
  • Panasonic S5 gaat croppen naar APS-C, AF mogelijk twijfelachtig bij weinig licht.
  • Panasonic G9 heeft geen crop, AF mogelijk twijfelachtig bij weinig licht, kleinere sensor (heb 'm zelf, bevalt prima).
  • Panasonic GH6 heeft geen crop, AF mogelijk twijfelachtig bij weinig licht, kleinere sensor.
  • Olympus OM-1 heeft geen crop, kleinere sensor.
  • Canon R6 heeft een 1.03x crop, dus bijna volledige sensor, heel krap qua lenzen in termen van budget.
  • Canon R7 heeft geen crop, RF lenzen duur, kitlens (18-150) redelijk startpunt maar optisch niet super.
  • Fujifilm X-T3 heeft 1.18x crop, geen image stab, wisselende berichten over AF.
  • Fujifilm X-T4 heeft 1.18x crop, image stab, wisselende berichten over AF.
Ik denk dat alle bovengenoemde camera's goed genoeg zijn bij weinig licht. Ikzelf heb een G9 en kan i.c.m. Sigma 16mm f/1.4 en laowa 7.5mm f/2 heel leuk filmen in de avond en dit is van bovenstaande lijstje een van de oudere camera's en de kleinste sensor. Enige nadeel van de Panasonic modellen is de AF welke soms een foutje maakt. Zo moest mijn G9 even kort zoeken bij de Niagara watervallen in het donker, maar na een seconde of 2 was het steady. Kortom: het is en blijft een verhaal met keuzes en prioriteiten. Voor sporadisch een video schieten zijn de panasonic modellen prima, maar als het prioriteit heeft dat de AF erg goed is zou ik eerder naar Canon of Sony kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 10:50
Ik heb de S5 nu dik een jaar en ben erg te spreken over wat ik heb gekocht. Natuurlijk twijfelde ik bij aankoop tussen de S5 en Sony.

Maar met dat ik de Sony in mijn handen gedrukt kreeg om te testen, vond ik de hoeveelheid instellingen teveel en haakte ik direct af.

De 20-60 lens heb ik de eerste maand mooie foto's gemaakt, daarna weggedaan om naar de 24-70 2.8 van Leica te stappen en de 70-200 2.8 van Panasonic. Samen met de Sigma MC-21 en Canon 40 2.8 pancake. Ik heb geen enkel probleem met de 'autofocus' die iedereen discutabel vind(die geen S5 heeft), honden, paardrijders in actie en mountainbikers zijn geen enkel probleem.

Ja het is een zwaarder systeem, maar de resultaten zijn zoveel anders en beter. Puur op gewicht heb ik af en toe spijt en ik zou nog de 50 en 85 1.8 lenzen willen. Maar met een adapter gebruik ik nog oude pentax manuele lenzen die fantastisch beeld geven.

Ik zou niet twijfelen, voor deze prijs doe je een mooie goede aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
dr paaj schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:53:
Ik heb de S5 nu dik een jaar en ben erg te spreken over wat ik heb gekocht. Natuurlijk twijfelde ik bij aankoop tussen de S5 en Sony.

Maar met dat ik de Sony in mijn handen gedrukt kreeg om te testen, vond ik de hoeveelheid instellingen teveel en haakte ik direct af.

De 20-60 lens heb ik de eerste maand mooie foto's gemaakt, daarna weggedaan om naar de 24-70 2.8 van Leica te stappen en de 70-200 2.8 van Panasonic. Samen met de Sigma MC-21 en Canon 40 2.8 pancake. Ik heb geen enkel probleem met de 'autofocus' die iedereen discutabel vind(die geen S5 heeft), honden, paardrijders in actie en mountainbikers zijn geen enkel probleem.

Ja het is een zwaarder systeem, maar de resultaten zijn zoveel anders en beter. Puur op gewicht heb ik af en toe spijt en ik zou nog de 50 en 85 1.8 lenzen willen. Maar met een adapter gebruik ik nog oude pentax manuele lenzen die fantastisch beeld geven.

Ik zou niet twijfelen, voor deze prijs doe je een mooie goede aanschaf!
Ooh, die Leica is heel erg mooi maar gaat ruim over budget 😅 Toch nog een vraagje over de autofocus; ik wil eigenlijk alleen nog maar weten of de camera bij (zeer) weinig omgevingslicht kan scherpstellen op iemand's gezicht. Met m'n huidige cam kan ik dat vergeten (en heb daardoor veel shots gemist binnen op feestjes. Lullig als mensen voor je camera staan en dat ding zoekt en zoekt maar.).

Continue autofocus tijdens video, of überhaupt in het algemeen is niet heel belangrijk voor me. Gewoon single shot autofocus in het donker.

Ik vond gisteren wel een autofocus guide van Panasonic waarin ze stellen dat de S5 met gebruik van een 1.4 lens kan focussen bij -6 EV. Volgens dezelfde guide is dat sterrenlicht. Die claim komt grofweg overeen met de concurrentie. Ik kan alleen geen praktijkervaring vinden, iedereen heeft het over AF-C in video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
De 20-60 lens heb ik de eerste maand mooie foto's gemaakt, daarna weggedaan om naar de 24-70 2.8 van Leica te stappen en de 70-200 2.8 van Panasonic.
De "Leica" 24-70 is een Sigma met een hele dure behuizing... Vreemde keuze

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-06 10:50
Wouter schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Ik vond gisteren wel een autofocus guide van Panasonic waarin ze stellen dat de S5 met gebruik van een 1.4 lens kan focussen bij -6 EV. Volgens dezelfde guide is dat sterrenlicht. Die claim komt grofweg overeen met de concurrentie. Ik kan alleen geen praktijkervaring vinden, iedereen heeft het over AF-C in video.
In bijna alle situaties kom ik goed weg, Sigma lenzen aarzelden soms, de Panasonics lenzen niet. Ik merk wel dat ik niet alleen vertrouw op de AF(gezicht/oog), ik stel scherp waar ik wil met AF zone(mens dier vaak uit)

De MC-21 met Canon glas is natuurlijk leuk maar geen optie in slecht licht, dan is manueel de enige optie.
Universal Creations schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

De "Leica" 24-70 is een Sigma met een hele dure behuizing... Vreemde keuze
Ohh jazeker, daarom heb ik hem ook en niet de Sigma :> Dermate groot AF verschil dat de sigma retour is gegaan. Als je dan moet kiezen tussen de Panasonic die er niet was of de Leica wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Wouter schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Ja Sony heb ik zeker ook overwogen (de III), maar die heeft geen weather sealing en presteert aanzienlijk minder qua video.
Heel eerlijk hoe vaak sta je echt foto's te maken in de zeikregen?
9 van de 10 keer is de beperkende factor regen op de lens/viewfinder of omdat het gewoon voor je ogen loopt en niet de weathersealing.

Tenzij je echt vaak in de regen staat zou ik het niet té zwaar mee laten wegen of een goede paraplu kopen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Wouter schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Oof, die Leica is heel erg mooi maar gaat ruim over budget 😅 Toch nog een vraagje over de autofocus; ik wil eigenlijk alleen nog maar weten of de camera bij (zeer) weinig omgevingslicht kan scherpstellen op iemand's gezicht. Met m'n huidige cam kan ik dat vergeten (en heb daardoor veel shots gemist binnen op feestjes. Lullig als mensen voor je camera staan en dat ding zoekt en zoekt maar.).

Continue autofocus tijdens video, of überhaupt in het algemeen is niet heel belangrijk voor me. Gewoon single shot autofocus in het donker.

Met fotografie zou de S5 prima uit de voeten moeten komen in situaties met weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Heel eerlijk hoe vaak sta je echt foto's te maken in de zeikregen?
9 van de 10 keer is de beperkende factor regen op de lens/viewfinder of omdat het gewoon voor je ogen loopt en niet de weathersealing.

Tenzij je echt vaak in de regen staat zou ik het niet té zwaar mee laten wegen of een goede paraplu kopen :+
Om heel eerlijk te zijn ga ik doorgaans in de praktijk gewoon niet enorm zuinig met m'n spullen om, dus alles wat hem een beetje weerbaarder maakt is dan mooi meegenomen. Goed stof- en waterdicht helpt dan de levensduur waarschijnlijk wel een beetje. En misschien is er daarom ook wel iets voor te zeggen om juist geen hele dure lenzen aan te schaffen 😅

Nou ben net weer langs de Kamera Express geweest. Ze hadden de S5 én de A7 IV, maar geen showmodellen dus er mochten absoluut geen clicks op komen. Dus ook een focustesttje in een donker hoekje van de winkel zat er niet in. Dan is de try-before-you-buy toch de enige mogelijkheid om er een goed idee erbij te krijgen.
Ja het is een zwaarder systeem, maar de resultaten zijn zoveel anders en beter.
Ik vraag me bij dit soort uitspraken wel af en toe af in hoeverre dit nu écht zo is en in hoeverre je verbetering ziet omdat je zoveel geld hebt uitgegeven aan een lens. Doet me soms een beetje denken aan de discussies over audio-apparatuur en de verschillen die men daaraan denkt te horen. Er worden vaak bijzondere kwaliteiten toegeschreven aan duurdere lenzen, zoals dat de foto's meer 3-dimensionaal zijn en meer karakter hebben dan met goedkopere lenzen. Zijn dat nu echt unieke, niet te imiteren kwaliteiten, of ben je er ook door de clarity slider in Camera Raw iets hoger te zetten? Want nabewerken doe ik toch altijd wel. Maargoed, dat is ook geen vraag waar ik een eenduidig antwoord op verwacht.

Het brengt me wel weer aan het twijfelen, want de camera die ik nu heb heeft een geweldige Carl Zeiss 35mm f/2 erop zitten met een hele mooie beeldkwaliteit. Ga ik er dan misschien zelfs op achteruit als ik switch naar een set Panasonic lenzen? 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door Wouter op 30-08-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Nu zit ik erover te denken het budget wat op te rekken en voor deze set te gaan:

Panasonic Lumix S5
Sigma 16-28mm f/2.8 Contemporary
Sigma 28-70mm f/2.8 Contemporary
Panasonic 50mm f/1.8 (gratis)

Enorm bereik, lichtsterk en toch redelijk klein en licht (per lens dan).

Als ik m'n fotocollectie (uit de jaren voordat ik de RX1 had) in Bridge bekijk, zie ik dat ik veel vaker op 28mm (wijdst van de lens die ik toen had) en f/2.8 geschoten heb dan iedere andere brandpuntsafstand of diafragma. Het extra stukje groothoek in een compacte lens is wat me aantrok in de 20-60mm kitlens, maar dit is misschien nog wel een mooiere oplossing.

Nou, ik hoop maar dat ik de knoop kan doorhakken voordat de aanbieding voor de gratis prime verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:05
Is de Nikon Z6II geen optie? Prima weather sealing en daarnaast schijnen de Z lenzen enorm goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
Wouter schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:27:
Nu zit ik erover te denken het budget wat op te rekken en voor deze set te gaan:

Panasonic Lumix S5
Sigma 16-28mm f/2.8 Contemporary
Sigma 28-70mm f/2.8 Contemporary
Panasonic 50mm f/1.8 (gratis)

Enorm bereik, lichtsterk en toch redelijk klein en licht (per lens dan).

Als ik m'n fotocollectie (uit de jaren voordat ik de RX1 had) in Bridge bekijk, zie ik dat ik veel vaker op 28mm (wijdst van de lens die ik toen had) en f/2.8 geschoten heb dan iedere andere brandpuntsafstand of diafragma. Het extra stukje groothoek in een compacte lens is wat me aantrok in de 20-60mm kitlens, maar dit is misschien nog wel een mooiere oplossing.

Nou, ik hoop maar dat ik de knoop kan doorhakken voordat de aanbieding voor de gratis prime verloopt.
Je kunt de S5 met die 24-70 2.8 een dag huren voor €75 bij Budgetcam. Probleem opgelost toch?

• Wouter
  • Niet online
Zwennie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Je kunt de S5 met die 24-70 2.8 een dag huren voor €75 bij Budgetcam. Probleem opgelost toch?
Nee want ik overweeg nu in totaal 6 lenzen en als ik die allemaal ga huren wordt de keuze volgens mij alleen nog maar moeilijker.

Nu lijkt de volgende combinatie me weer heel aantrekkelijk:

16-28 f/2.8 Sigma Contemporary
50mm f/1.8 Panasonic
85mm f/1.8 Panasonic

De groothoek zoom zou goed zijn voor (stads) landschappen, reisfotografie, (binnen)evenementen en straatfotografie. Dan 50 & 85 voor portretten en straatfotografie, of gewoon bij heel weinig licht. Hmm. Die combinatie checkt eigenlijk ook alle vinkjes. Nog een optie.... ik denk dat ik even een pauze neem van erover nadenken :')

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter op 01-09-2022 15:59 ]

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 09:14
Wouter schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:58:
[...]

50mm f/1.8 Panasonic
85mm f/1.8 Panasonic

De groothoek zoom zou goed zijn voor (stads) landschappen, reisfotografie, (binnen)evenementen en straatfotografie.
Als all-round lens zou ik zelf toch de 20-60 kit overwegen, behalve voor binnenevenementen dan. 16mm is wel een heel stuk breder dan 20mm, maar voor de rest lijkt me het bereik veelzijdiger? Enkel 16-28 lijkt me bij reisfotografie wat beperkt bv. Heb de 20-60 nooit gebruikt, dus kan niet inschatten of het een goede compromis is, of eerder net-niet aan beide kanten (niet ultra-wide genoeg en ook niet genoeg tele). Had persoonlijk wel graag gehad dat ze 't een 20-80 ofzo hadden gemaakt, al is dat misschien eerder een theoretisch verschil dan echt praktisch.
Vind de 20-60 zelf wel verfrissend tov alle 24-70 of 28-70 lenzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
Wouter schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:58:
[...]

Nee want ik overweeg nu in totaal 6 lenzen en als ik die allemaal ga huren wordt de keuze volgens mij alleen nog maar moeilijker.

50mm f/1.8 Panasonic
85mm f/1.8 Panasonic

De groothoek zoom zou goed zijn voor (stads) landschappen, reisfotografie, (binnen)evenementen en straatfotografie. Dan 50 & 85 voor portretten en straatfotografie, of gewoon bij heel weinig licht. Hmm. Die combinatie checkt eigenlijk ook alle vinkjes. Nog een optie.... ik denk dat ik even een pauze neem van erover nadenken :')
Begrijpelijk. Dan kies de lens waar je de meeste twijfel over hebt. Heb je die in ieder geval kunnen proberen, is wat ik bedoel. Anders kopen en terugbrengen. Een 50mm of 85mm komt altijd wel van pas als je veel portretten en zo schiet. Dat geloof ik wel. Dan ga je voor de lichtsterke primes alleen af op reviews/advies. Dan moet je de afweging maken, wil ik een standaardlens of iets meer gericht op specifieke situaties. Kun je hem altijd nog terugbrengen en toch die andere pakken als het niet bevalt? Uiteindelijk ga je toch veel plezier beleven aan je camera (en lenzen), en een echte miskoop zul je niet doen na zo veel research/advies toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Zwennie op 02-09-2022 07:00 ]

Pagina: 1